|
|
Hvor mye bruker du fatbiken?
|
Hvor mye bruker du fatbiken?
02/08/2015 09:50
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vurderer sterkt en fatbike. Vet sånn cirka hva slags sykkel jeg ønsker meg. Til trening om vinteren, kanskje våte høst og vårdager og turer med familien og bikepacking i villmark.
Men jeg lurer på hvor mye en slik sykkel blir brukt. Blir det en sykkel nummer to eller tre, eller inspirerer fatbiken deg til å komme deg mer ut om vinteren, når det er kaldt og fælt?
|
|
|
Re: Hvor mye bruker du fatbiken?
[Re: larsdx]
02/08/2015 10:24
|
andy81
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sykkel nr 1. Jeg opplever det som mye bedre å ha en kul allround sykkel som funker topp til alt enn mange forskjellige. Blir bedre kjent med sykkelen og egenskapene på den måten.
Har vurdert 2 hjulsett, men det er noe spes med tjukke dekk som gir smil hver eneste tur.. Putt penger i en lett og morsom allround sykkel og la deg bli frelst ;-)
|
|
|
02/08/2015 10:34
|
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Har flere sykler, men Fatbiken er Nr 1 sykkelen. Gjennom et år. Er jeg sikker på at over 90% av turene er på fb. Og vinteren når det er veldig kaldt. Er det mye varmere å sykle i skogen, sakte tempo enn langs veien og holde på å fryse ihjel i høyere tempo. Ikke minst med dekk på fb, som går bra på asfalt og i terrenget gjør det til en lek.
|
|
|
02/08/2015 12:03
|
grekern1
Entusiast
|
Entusiast
Vi er alle forskjellige, men for min del solgte jeg fulldemperen og bruker kun fb når jeg skal ut i skogen. For min del ble det slik at jeg likte det å bare sykle rolig avgårde og kose meg på alle typer underlag og temperaturer og det fant jeg med fb. Jeg er frelst og har ingen dyr sykkel:-D
|
|
|
02/08/2015 12:56
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nr 1 november-mars/april. Nr 4 Mars/april- oktober. Faktisk vurdert en tur ut nå etterpå med den, den første siden snøen forsvant i slutten av april. Sykler mye med vinterstid, god trening, gøy, men aller mest gøy på barfrosten i overgangen til vinteren, når myrene fryser, og en kan sykla steder som en ikke vurdere sommerstid. Stisykkel går jo også ofte bra der, men noen ganger så er det den ekstra bæreevnen som skal til for at ikke stopper opp.
Treningsmessig snakker vi god tråkketrening, rundtråkk og styrke i ett. Sykler også noe høypuls, som intervall, men foretrekker mer rulle for god effekt, men lange motbakker i skliløype her omkring får en også bra langdrag. Som det nevnes, farten på fatbike, også nedover er ikke veldig stor og en holder bra varmen.
Ville ikke vært foruten fatbike, men er også den sykkelen utenom jobbsykkelen jeg ville kvittet meg først med hvis jeg måtte det. Kan tross alt gå på ski også + det funker med vanlig sykkel og piggdekk også. Heldigvis må jeg ikke det. Fatbiken min er en F4, kjøpte den for halv pris (5000) når lokale G sport'n hadde nyåpning etter opppussing. Mer sykkelglede for pengene finnes ikke. Så til trådstarter, har du råd og plass, kjøp, du kommer til å bruke den tipper jeg. Og ja, tipper du kommer til å sykle mer om vinteren med den.
|
|
|
02/08/2015 14:36
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For meg er min Salsa Bucksaw nr. 1 fra senhøst til tidlig vår, utover det blir den knapt brukt. Da er det to andre tynnhjulinger som gjelder (en hjemme og en på hytta), de er langt mer responsive og morsomme synes nå jeg. Kunne fint klart meg med Bucksaw som eneste sykkel også, men de andre syklene er mye raskere på sommerføre, og for meg som er litt treig i stussen selv vil jeg ha all den hjelpen jeg kan få fra sykkelen....
Hadde tidligere en Nakamura BigBob mk2, men for min bruk som er grov sti synes jeg det er bedre med demping både foran og bak. Bor også i et område med relativt lite snø, så da trengs ikke ekstremt brede dekk.
Lars-Erik
|
|
|
02/08/2015 19:18
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
I Oslo er det nok fottrafikk til at du kan sykle sti hele vinteren, så det er absolutt verdt investeringen. Jeg kjøpte tjukkas som 2. sykkel under tvil, men den ble fort oppgradert til 1. Nå er jeg på tredje fatbike, Bucksaw, som er stisykkelen hele året. Kjøp med dempegaffel om du kan. Det gjør sommeropplevelsen på tjukkas veldig mye bedre. Om du tenker å sykle sti i Oslo-området, så hadde jeg prioritert det foran breiest mulige hjul. 100/4.8 er for all del ingen ulempe på nedtrampet snø, men kommer mest til sin rett på løs såle, typisk skiløyper og scooterspor.
Redigert av JonAre; 02/08/2015 19:20. Rediger grunn: Autocorrect
|
|
|
02/08/2015 20:19
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Brukes kun vinterstid for meg. Kanskje et par barfrostturer før snøen kommer, men så fort våren er her med bare veier så blir den parkert og ikke tenkt på før til neste vinter. Men den gjør at jeg får syklet om vinteren. Har en satt opp uten piggdekk og så har jeg en 26" HT med piggdekk til asfalt/grusturer når pigg trengs.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
02/08/2015 22:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Har kuttet det helt ut jeg. Å bruke det når det ikke er snø prøvde jeg, men det var så utrolig dårlig i forhold til en sti sykkel at det ga jeg opp. Dvs bår man lunter av gårde er det ganske ok da man kommer frem. Så fort man skal prøve å gi gass særlig nedover så er det håpløst.
På snø derimot fungerer det fin fint, men da syntes jeg det er mer gøy på langrenn.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/08/2015 06:12
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Har en stående som utelukkende kan tenkes brukt til snøsykling. Sti i sommer"halvåret" er den ikke egnet til i det hele tatt.
|
|
|
03/08/2015 06:37
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hver dag. Brukes som altmuligsykkel hele året. Til jobb, barnehagen, handling, familieturer. Skal jeg på sti sykler jeg stisykkel. Skal jeg sykle langt sykler jeg landevei.
|
|
|
03/08/2015 07:49
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Fatbiken er min sykkel nr. 1 på vinteren. Så og si utelukkende stisykling (takk og lov for alle hundelufterne som tråkker spor  ), samt skare-sykling når det er føre til det. Om sommeren hviler tjukken pent i deler, da er det egen stisykkel som gjelder for min del. Kommende vinter blir min 3. på fatbike - for mitt vedkommende har det vært en helt fantastisk investering. Tidligere syklet jeg kun til og fra jobb på vinteren. Langrenn-skiene ble brukt til trening. Nå føler jeg at jeg har blitt helårs stisyklist - og langrennsskiene blir kun brukt til familieturer. Har syklet mye bra sti i sommer, men inni meg gleder jeg meg allerede til snøen kommer 
|
|
|
03/08/2015 07:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Ikke i det hele tatt så langt på sommerstid, selv om jeg nylig har kjøpt inn litt bikepackingstæsj til den som foreløpig er uprøvd. På sommeren og for bare stier er fulldempa stisykkel mer morsomt og egnet i mine øyne, så sålenge fatbiken er helstiv blir den valgt bort. Har bedre transportsykkel og, og tjukksykkel ser teit ut på asfalt  (Mens longtail ikke ser teit ut i det hele tatt!) Hadde jeg hatt noe ala Bucksaw eller King Khan hadde det nok vært en annen situasjon mtp sommerbruk. Satser på å få til noen overnattingsturer med fiskestanga nå utover høsten, på vinterstid regner jeg med å bruke den endel, ble da noen turer sist vinter.
Redigert av perbl; 03/08/2015 07:53.
Per B.
|
|
|
03/08/2015 08:19
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
For øyeblikket er det sykkel nr 1, ble litt omløp på sykler etter at nr 2 kom til verden og en betennelse i kneet satte på bremsen for en periode. Da jeg hadde 2-3 sykler å velge mellom, var det ofte vanskelig å velge. Stisykkelen er raskere og mer gøy i høy fart, men fatbiken gir en annen følelse og er gøy på en annen måte. Men skal du først vurdere fatbike som en helårssykkel og som erstatning eller konkurrent til stisykkelen, bør du for all del kjøpe med dempegaffel. Med fast gaffel blir det slitsomt å sykle sti når det ikke er stort sett smoothe barnålsstier. En Bluto er helt klart tingen for å gjøre fatbiken om fra en vinter/grus/transport/ekspedisjon -sykkel til en god kandidat som helårssykkel (ikke for alle, men for mange). Blir den brukt om vinteren da? Jepp, mer sykling i vinterhalvåret med FB, enn uten. Lykt og FB på labbestier er god-knall, gjerne med 10cm styre-sukker på toppen. FB og lykt gjør vinteren lysere for min del 
|
|
|
[Re: olechr]
03/08/2015 10:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har kuttet det helt ut jeg. Å bruke det når det ikke er snø prøvde jeg, men det var så utrolig dårlig i forhold til en sti sykkel at det ga jeg opp Det er stor forskjell på sykler og felg/dekk-komboer. Jeg må si jeg er sjukt fornøyd med min Bucksaw. Bruker den hele året, men den er jo nr. 2 på sommeren. Brukes flittig tidlig vår og sen høst, samt når jeg føler for det om sommeren. Om vinteren er det eneste rekreasjonssykkel.
|
|
|
[Re: baronKanon]
03/08/2015 14:00
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Har kuttet det helt ut jeg. Å bruke det når det ikke er snø prøvde jeg, men det var så utrolig dårlig i forhold til en sti sykkel at det ga jeg opp Det er stor forskjell på sykler og felg/dekk-komboer. Jeg må si jeg er sjukt fornøyd med min Bucksaw. Bruker den hele året, men den er jo nr. 2 på sommeren. Brukes flittig tidlig vår og sen høst, samt når jeg føler for det om sommeren. Om vinteren er det eneste rekreasjonssykkel. Dekk og hjul er halve vekten av sykkelen, så baronKanon har rett. Olechr har vel Scott, samme som jeg har. For å få den litt morsommere kan det være verdt å slanke den endel. Syncros delene som er brukt er av det solide slaget for å si det pent. Big Ed er ganske tung fra fabrikk. Har slanket min ved å bytte ut en del deler. Dessuten har jeg kastet slangene og felgbåndene. Sparte ca 1.2 kg og det hjalp litt å få vekk noe vekt fra hjula. Har imidlertid satt på breiere felger for original dekkene så vekten gikk litt opp igjen. Hadde planlagt og bytte til Jubo Jim 4.8 på original felgene, så da hadde jeg spart 500 g til. Tror man bare "trenger" 4.0 om sommeren og da blir det enda 200 g ned. Da burde den komme ned i 13.8 kg og da er det på samme nivå som min litt tunge sti-sykkel. Jeg synes den er morsom med digre hjul. På rufsete stier, som noen kanskje kaller knot-sti, triller man over det meste. Man kan kjøre på pinner og stokker som turgåere ofte legger på langs over gjørmehull. Funker dårlig med smale dekk. Hvis det er litt bløtt i skogen setter den litt mindre spor hvis man kjører med litt omtanke. Sti-sykkelen har blitt "fin"-sykkel som taes fram når det er tørt og fint.
|
|
|
03/08/2015 20:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Har prøvd flere enn Scott. Både lettere og tyngre. Syntes det på sommerbruk er dvaskt og er som å sitte på en hest og ri med beina rett ut ;-). Som vinter sykkel er det bra, men som sommer sykkel syntes jeg det er så ufattelig mye mer moro med stisykkel. Det vil si neste år blir det nok mye midt i mellom. For tester ut 650B+ om dagen og det har det beste fra begge fra begge type sykler ser det ut som.
Rart at du liker Bucksaw så godt Baron. Du er jo SUPER kresen på dempere på stisykler, men noe kjipere enn den Rock Shox fatbike demperen er vel vanskelig å få til ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: eldo472]
03/08/2015 20:18
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Dessuten har jeg kastet slangene og felgbåndene. Sparte ca 1.2 kg og det hjalp litt å få vekk noe vekt fra hjula. Har imidlertid satt på breiere felger for original dekkene så vekten gikk litt opp igjen. Hadde planlagt og bytte til Jubo Jim 4.8 på original felgene, så da hadde jeg spart 500 g til. Tror man bare "trenger" 4.0 om sommeren og da blir det enda 200 g ned. Da burde den komme ned i 13.8 kg og da er det på samme nivå som min litt tunge sti-sykkel.
Du erstattet vel slangen med tape og guffe, og da ender du vel uansett ikke opp med å spare noe særlig vekt? At sykkelen veier det samme som stisykkelen betyr ikke så mye for meg, da jeg synes det er tyngden på hjulene som gjør tjukkasen kjip om sommeren. Når et dekk veier 1,5 kg, så kommer aldri tjukkasen til å være i nærheten til å gi meg samme kvikke lekenhet som de vanlige syklene. I tillegg kommer sporingen/autostyringen når man går ned på dekktrykk for stisykling.
|
|
|
03/08/2015 22:16
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Hva er en stisykkel? Er det fulldemper dere refererer til som stisykkel?
Og olechr nå ble jeg skeptisk på å oppgradere fatboyen med rock shox med ditt siste innspill. Er det et stikk to the baron eller er det hold i din påstand?
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
[Re: magnusc]
04/08/2015 05:18
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Dessuten har jeg kastet slangene og felgbåndene. Sparte ca 1.2 kg og det hjalp litt å få vekk noe vekt fra hjula. Har imidlertid satt på breiere felger for original dekkene så vekten gikk litt opp igjen. Hadde planlagt og bytte til Jubo Jim 4.8 på original felgene, så da hadde jeg spart 500 g til. Tror man bare "trenger" 4.0 om sommeren og da blir det enda 200 g ned. Da burde den komme ned i 13.8 kg og da er det på samme nivå som min litt tunge sti-sykkel.
Du erstattet vel slangen med tape og guffe, og da ender du vel uansett ikke opp med å spare noe særlig vekt? At sykkelen veier det samme som stisykkelen betyr ikke så mye for meg, da jeg synes det er tyngden på hjulene som gjør tjukkasen kjip om sommeren. Når et dekk veier 1,5 kg, så kommer aldri tjukkasen til å være i nærheten til å gi meg samme kvikke lekenhet som de vanlige syklene. I tillegg kommer sporingen/autostyringen når man går ned på dekktrykk for stisykling. To Kenda slanger og felgbånd veide omlag 1200 g. Rørlegger slangeløs (RTL) trenger ikke å veie mer enn 200 g pr hjul, så man sparer ca 700 g.
|
|
|
04/08/2015 06:39
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Vurderer sterkt en fatbike. Vet sånn cirka hva slags sykkel jeg ønsker meg. Til trening om vinteren, kanskje våte høst og vårdager og turer med familien og bikepacking i villmark.
Men jeg lurer på hvor mye en slik sykkel blir brukt. Blir det en sykkel nummer to eller tre, eller inspirerer fatbiken deg til å komme deg mer ut om vinteren, når det er kaldt og fælt? For å ta det du egentlig lurte på. Man kan bruke fatbike hele tiden, men om sommeren er andre sykler ofte mer passende. Jeg har brukt min masse. Skal man ha en for hele året, er en lett HT utgave med 177mm aksel bak og gjerne med fjæring best. Olechr sammenlignet med ridning. En udempet en om sommeren, vil jeg si er mer som bullriding. Det hopper og spretter og du får juling. Fatbiken er perfekt når det er lite snø med barfrost og man ikke kan gå på ski.Vanlig sykkel kan fort få litt dårlig feste og være vanskelig å styre. Hvis det er dårlig skiføre forøvrig, kan man også kjøre fatbike. Sykling i skiløypa på fine dager med silkeføre er ikke aktuelt da jeg liker å gå på ski. Fot tråkkede smale stier kan være gøy å kjøre, men de er ofte lite brukt og korte der jeg bor, så det blir veldig slitsomt å kjøre. Når de fleste har gitt opp skiene og satt de vekk, er det ofte fine forhold med skare og is på slutten av sesongen, da er det ekstra fint å kjøre fatbike i skogen. Da har man skogen for seg selv.
|
|
|
[Re: eldo472]
04/08/2015 06:40
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Selv på relativt magre Marge Lite med Surly-slanger veier slanger og felgbånd rundt 350g + 80g per hjul (kall det ca 850g totalt). Jeg byttet fra Nate med standard slanger og felgbånd til Vanhelga satt opp slangeløst med Tyvek-felgbånd og Scotch Tough Tape. Selv med rikelig tape og slangeløsguffe sparte jeg anslagsvis 350g per hjul. Dekket var ca 100-150g lettere. Punkteringssikkerhet var likevel hovedmotivasjonen.
|
|
|
[Re: Lunvik]
04/08/2015 06:46
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Og olechr nå ble jeg skeptisk på å oppgradere fatboyen med rock shox med ditt siste innspill. Er det et stikk to the baron eller er det hold i din påstand? En stisykkel er en sykkel lagd for stisykling. Klart?  Kort sagt har det snakk om geometri, som gjør den egnet til mer teknisk sykling enn den tradisjonelle grusraceren. RockShox Bluto er sammenlignet med moderne high-end gafler litt enkel. Sammenlignet med en stiv gaffel er det himmelrike, og ingenting å lure på.
|
|
|
[Re: Lunvik]
04/08/2015 07:04
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Og olechr nå ble jeg skeptisk på å oppgradere fatboyen med rock shox med ditt siste innspill. Er det et stikk to the baron eller er det hold i din påstand? Skal du bruke fatbiken om sommeren er det vel bare å oppgradere. Bruker du den mest om vinteren ser jeg ikke poenget, ettersom stiene blir jevnere og finere og behovet for dempegaffel i stor grad forsvinner. På barfrost synes jeg også stisykkelen er best. Barfrost er vel det underlaget jeg liker aller best etter «14 dager uten regn»-stier. Fatbiken er best på skiløyper, fottråkkede vinterstier og ubrøytet grusveier i marka. Det morsomste jeg gjør på sykkel gjør jeg utrolig nok på vinteren, på fatbiken ned Vettakollen.
|
|
|
04/08/2015 08:17
|
Josteinn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bruker fatbiken 2-3 turer i uka i vinterhalvåret. Det halvåret har med de siste vintrene blitt ganske kort! Men det er definitivt verdt det. Vår, sommer og høst bruker jeg stisykkelen. (Og landeveisykkelen) Min stisykkel er fulldempet, men stisykler trenger ikke være det, det handler vel mest om geometri. Enig med magnusc, stisykkel på barfrost er det nest diggeste som finnes etter supertørre 2 uker etter regnvær-stier. Siden fatbiken er den billigste sykkelen jeg har er den den jeg bruker på turer til sentrum og med barna. Tør ikke låse de andre utenfor en butikk. 
|
|
|
04/08/2015 11:58
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Når snøen står på som verst om vinteren, er fatbiken sykkel nr 1. Når jeg skal ut med familie og unge i nordic cab, blir fatbiken brukt som trekkvogn. Transport og til/fra jobb blir den også brukt til. Perfekt sykkle nr2 som gjør alt det du ikke vil bruke stisykkelen til 
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/08/2015 12:37
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har kuttet det helt ut jeg. Å bruke det når det ikke er snø prøvde jeg, men det var så utrolig dårlig i forhold til en sti sykkel at det ga jeg opp Det er stor forskjell på sykler og felg/dekk-komboer. Jeg må si jeg er sjukt fornøyd med min Bucksaw. Bruker den hele året, men den er jo nr. 2 på sommeren. Brukes flittig tidlig vår og sen høst, samt når jeg føler for det om sommeren. Om vinteren er det eneste rekreasjonssykkel. Nå har jo du en fulldempet FB. Men opplever du at dette alltid er rette valget, fremfor vanlig stisykkel med pigg? I Østmarkaterreng?
|
|
|
04/08/2015 13:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Rart at du liker Bucksaw så godt Baron. Du er jo SUPER kresen på dempere på stisykler, men noe kjipere enn den Rock Shox fatbike demperen er vel vanskelig å få til ;-) Sammenlignet med helstiv fat, er Bluto noe helt annet - men RL-demperen er søppel sammenlignet med andre. Derfor byttet jeg til RCT3, som er en helt annen verden med tanke på kontroll av bevegelsen.
|
|
|
04/08/2015 13:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har kuttet det helt ut jeg. Å bruke det når det ikke er snø prøvde jeg, men det var så utrolig dårlig i forhold til en sti sykkel at det ga jeg opp Det er stor forskjell på sykler og felg/dekk-komboer. Jeg må si jeg er sjukt fornøyd med min Bucksaw. Bruker den hele året, men den er jo nr. 2 på sommeren. Brukes flittig tidlig vår og sen høst, samt når jeg føler for det om sommeren. Om vinteren er det eneste rekreasjonssykkel. Nå har jo du en fulldempet FB. Men opplever du at dette alltid er rette valget, fremfor vanlig stisykkel med pigg? I Østmarkaterreng? Om vinteren, helt klart. Det er flere muligheter både med tanke på antall stier og antall dager du får syklet.
|
|
|
|
|