Har landeveissykkel og CX. Vil gjerne slanke sykkelparken og vurderer å bytte de to syklene ut med én rask og lett landeveissykkel med skivebremser og god dekklaring, ideelt med plass til 30-32mm dekk slik at man ved behov kan settes på 32mm cx-dekk for grusturer eller endog smaleste piggdekk, som 45nrth Xerxes 30mm, for fine vinterdager.
Samtidig ønsker jeg ikke en gravel grinder/grussykkel som Diverge, Niner RLT eller GT Grade (ok, da, kanskje Diverge, men vil gjerne ha noe mer rendyrket landevei).
Tenker i retning av lett sykkel som kan fungere også i landeveisritt/turritt, som f.eks. disc-versjonene av Specialized Roubaix, Trek Domane, Cannondale Synapse eller CAAD, Colnago CX Zero eller Scott Solace.
Er det eiere eller kjennere på forumet som kan si noe om maksimal dekkbredde som de nevnte eller liknende sykler kan takle?
Re: Landeveissykler med skivebremser - dekklaring
[Re: Sepeda]
#199083004/08/201516:43
I forhold til de 25mm dekkene jeg har nå er det 7-8 mm klaring på begge sider både foran og bak. Høyden er ovehode ingen issue! Er forresten en sykkel jeg er svært godt fornøyd med, uten at jeg har all verdens sammenlikningsgrunnlag. Jeg skal hvertfall aldri tilbake til felgbremser.
Redigert av Skogen; 05/08/201516:39.
[Re: Skogen]
#199152305/08/201521:13
Både Synapse og Domane er åpenbart utmerkede alternativer.
Så vidt jeg har forstått har Domane Disc best dekklaring - nettstudier har i hvert fall ikke avdekket noen landeveissykler med større dekklaring
Skogen - kan jeg be deg sjekke klaring nede bak, ved kjedestaget? Det er gjerne der det er minst klaring.
Målene du oppgir tyder på at Domane kan ha plass til smalere cyclocross-dekk på rundt 32mm med lave knaster. Du har ikke prøvd?
Ved kjedestaget er det 5-6 mm klaring på hver side, så jeg kan ikke se noe problem her heller. Har ikke prøvd noe annet enn de 25mm bontrager r2 dekkene som ble levert med. De må nok av, stoler ikke helt på dem etter et par nesten opplevelser på vått føre. Har en Cannondale Caadx med grovere dekk til annet bruk. Så R2 dekkene skal erstattes med Conti GP II 25 eller 28mm. Såframt ingen har noe bedre forslag?
Redigert av Skogen; 09/08/201518:43.
[Re: Skogen]
#199310609/08/201519:19
530 gram for et landeveisdekk er vel noe i overkant, selv for de som ikke bryr seg nevneverdig om vekt. Mavic Aksion som jeg har, veier 240 gram hver i 28 mm.
#199313909/08/201520:22
Siden vi har kommet inn på dekk, kan jeg anbefale Bicycle Rolling Resistance som gir nyttig pekepinn om rullemotstand, vekt og punkteringsbeskyttelse for mange dekk/bredder/oppsett.
Men håper at tråden vil forbli om dekklaring - jeg ser som nevnt primært etter landeveissykkel som kan presses til å ta litt mer enn 28mm - takk for alle gode innspill
#199615515/08/201521:31
Min Synapse ble levert med 28 mm, det er fantastisk. Gå for 28.
Jeg så et par slike på Voss-Geilo (lekker sykkel!), de hadde 28mm dekk. Bakfra så det faktisk ut som om det lett var plass til større dekk, men jeg vet jo ikke om det er plass feks ved underrøret.