Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forbrukerkjøpslov og Apple

Forbrukerkjøpslov og Apple #1989427 31/07/2015 22:11
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,
Jeg kjøpte for 3,5 år siden en iPad hos den lokale Spaceworldforhandleren. Denne tok brått og uventet kvelden og gikk helt i svart i forrige uke. Får ikke slått på, ikke ladet eller tatt sikkerhetskopi. Er helt død. Jeg prøvde å gå innom butikken der jeg kjøpte den for å få hjelp, men deres klare anbefaling var å kaste den å kjøpe ny for det ville være dyrere å reparere enn å kjøpe ny... Da jeg nevnte norsk forbrukerkjøpslov ble de bare oppgitt og skjønte ikke hvorfor jeg skulle prøve å presse meg til nytt produkt (jeg spesifiserte at jeg ikke vil ha nytt produkt, men reparert det jeg har). Jeg blir så fortalt at skal jeg komme med krav etter forbrukerkjøpsloven må jeg gjøre det mot Apple selv, men at de kan sende for meg. Stemmer dette? Jeg trodde det var ganske klart at forbrukerkjøpsloven er 5 år på telefoner, ipad etc og at det er et forhold mellom meg og den jeg kjøpte av, altså butikken, og ikke produsenten/importøren? Butikken gjør fint lite for å hjelpe i situasjonen og synes jeg bare er vanskelig så håper dere kan opplyse meg om mine rettigheter og hvordan jeg kan gå fram overfor Spaceworld (eller Apple Norge om butikken har rett). ICON_SMILE

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989435 31/07/2015 22:52
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det er butikken (norsk forhandler som har solgt et produkt til en forbruker) du skal forholde deg til.
Du kan i tillegg selv velge å gå på bakenforliggende ledd (grossist, importør, kjede eller Appel), men dette er eventuelt ditt valg og ikke deres...
...men er en fin mulighet om f.eks. den butikken du handlet i har blitt nedlagt.

Problemet for mange butikker er at de ikke har ryggdekning for mer enn den garantitid som har blir innvilget av den enkelt produsent, og at de derfor må ta slike saker som din - der garantitiden har utløpt - på egen kappe.
...og det koster penger :-(

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989466 01/08/2015 08:20
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Som towi skriver: Det er Spaceworld du skal forholde deg til.

Kontakt eventuelt Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-til-selger

Du kan også kontakte Apple, men jeg tror ikke det har noe for seg etter et år, når garantien er utløpt. Jeg har selv fått ny iPhone to ganger innenfor garantitiden (defekt kamera, defekt GPS).

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989469 01/08/2015 08:27
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Slutter meg til det som er sagt, du forholder deg alltid til den du har kjøpt produktet hos, og det er de du skal klage inn til Forbrukerrådet. At butikken selv ikke har garanti overfor Apple er deres problem (kun 12mnd eller eventuell produktgaranti mellom bedrifter), og årsaken til at butikkene må ta seg godt nok betalt til å ha råd til å dekke slike reklamasjoner. Driver de i Norge, så må de forholde seg til norske lover.

Dumt spørsmål: Du har prøvd å holde inne låseknapp og home-knapp i 5-10 sekunder for "reset"? Må bare spørre...

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989471 01/08/2015 08:29
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Spaceworld skal ta i mot og sende reklamasjonssak til Apple. Er jo apple til sist som skal si ja/nei.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: hbakken] #1989477 01/08/2015 08:54
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: hbakken
Spaceworld skal ta i mot og sende reklamasjonssak til Apple. Er jo apple til sist som skal si ja/nei.

Feil, Apple skal butikken forholde seg til. Om Apple avslår butikkens reklamasjon, kan ikke butikken automatisk avslå kundens reklamasjon. Kunde skal kun forholde seg til butikken. Kunden kan velge selv å gå på Apple, men det velger kunden selv. Butikkene bruker ofte produsent til å dokumentere årsak til feilen, men det er butikken som skal være motpart i reklamasjonen fra kunden.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989795 02/08/2015 14:37
L
lasbob Offline
Fersking
Fersking
L
Som de andre har svart så har du inntil 5 års reklamasjonsrett når enheten er kjøpt som pivatperson.

Normalt sett så er det utsalgssted man skal forholde seg til, men du kan faktisk oppsøke andre autoriserte Apple forhandlere og forhøre deg med de. Da bør du nok ha med deg kjøpskvittering. Lykke til! ICON_SMILE

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1989810 02/08/2015 15:53
J
johanf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Og husk det er FORHANDLEREN som skal bevise at enheten ikke fungerer på grund av noe du har gjort. Du har ikke bevisbyrden.

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: johanf] #1989818 02/08/2015 16:20
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: johanf
Og husk det er FORHANDLEREN som skal bevise at enheten ikke fungerer på grund av noe du har gjort. Du har ikke bevisbyrden.

Det gjelder vel strengt tatt bare de 6 første månedene jfr. forbrukerkjøpsloven § 17 andre ledd....(?)

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1990005 03/08/2015 06:37
J
johanf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Så sant så sant...

Men så har man denne da:
Quote:
Etter seks måneder er det ingen bevisbyrderegel som går spesielt utover selger, men selger har likevel normalt en bevisføringsplikt for at varen ikke har mangel utover seks måneders-fristen, jf. Rt. 1998 s. 774 (Videospillerdommen s. 778):

”Etter min mening har det betydning for bevisbedømmelsen at leverandørkjeden, som har den tekniske ekspertisen og de økonomiske ressursene, ikke har funnet det formålstjenlig å undersøke IR-mottakeren for eventuelt å klarlegge årsaken til funksjonssvikten. Denne manglende oppfyllelse av det som har vært kalt selgerens bevisføringsplikt, jf NOU-1993- 27 Forbrukerkjøpslov side 62-63, bør belastes leverandørkjeden”.

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1990127 03/08/2015 11:11
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
I slike saker er det viktig å reklamere på produktet, med henvisning til forbrukerkjøpsloven -skriftlig.

Hva den enkelte ansatte hos Spaceworld kan om forbrukerkjøpsloven er lite interessant, reklamer.

Hvis batteriet er dødt, risikerer du å måtte betalte: http://www.dinside.no/931339/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-aar (batterier dør normalt ikke så brått)

Thomas

Thomas
Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: ] #1990258 03/08/2015 16:31
J
johanf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Du kunne helt sikkert like gjerne tatt en warm omstart på den.

På appleprodukter gjør man det ved å holde inne POWER og HOME knappene til skjermen blir sort, som tar ca 10 sekunder. Man merker det på at skjermen mister strøm og blir blass. Så slipper man HOME og holder inne POWER til eplelogoen vises. Så slipper man POWER og enheten skal boote som normalt.

Sitat: Bone
Jeg har et Samsung Galaxy Tab Pro 12.2 som er under et år gammelt. Her i forrige uke fikk jeg ikke slått det på - ingen av knappene ga noe utslag. Det jeg gjorde var å nappe ut laderkabelen og la enheten tømme seg for batteri. Da det var utført, satte jeg i laderkabelen og enheten fungerte igjen.
Har du prøvd dette ?

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1992210 07/08/2015 08:45
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode tilbakemeldinger! Da er det slik jeg trodde det var.

Ja, har forsøkt å holde nede power og home, men den er død. Det fungerte en gang, men da viste den bare 5% strøm (husker ikke hva den var før den ble død eller om det er en indikasjon på batterifeil) så jeg la den til lading. Da jeg tok den fram igjen var den på ny død og da funker ikke power+home heller.Tenker også at det er rart om batteriet brått og uventa tar kvelden uten at det gradvis taper seg, men man vet jo aldri.

Ikke hørt noe fra Spaceworld enda etter at jeg sa ifra at jeg kommer til å forholde meg til de ihht. forbrukerkjøpsloven og at de må evt. ta sine avklaringer overfor Apple...

Re: Forbrukerkjøpslov og Apple [Re: Larsemannen] #1992214 07/08/2015 08:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Larsemannen
Takk for gode tilbakemeldinger! Da er det slik jeg trodde det var.

Ja, har forsøkt å holde nede power og home, men den er død. Det fungerte en gang, men da viste den bare 5% strøm (husker ikke hva den var før den ble død eller om det er en indikasjon på batterifeil) så jeg la den til lading. Da jeg tok den fram igjen var den på ny død og da funker ikke power+home heller.Tenker også at det er rart om batteriet brått og uventa tar kvelden uten at det gradvis taper seg, men man vet jo aldri.

Ikke hørt noe fra Spaceworld enda etter at jeg sa ifra at jeg kommer til å forholde meg til de ihht. forbrukerkjøpsloven og at de må evt. ta sine avklaringer overfor Apple...

Kanskje et siste forsøk på power/home samtidig? Hold inne iallfall 30 sekunder før du gir deg. Jeg har et par erfaringer (både på iPad og iPhone, men aller lengst på iPad) at det har tatt så lang tid at jeg for lengst hadde begynt å tenke at alt håp er ute.

Og så må den stå litt i laderen først, slik at det er sikkret at det er litt batteri der

Moderator  support