Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny pendlesykkel til jobb

Ny pendlesykkel til jobb #1989423 31/07/2015 21:45
A
ATG Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Hei, først og fremst vil jeg si takk til dere som deler erfaringer og informasjon om sykler. Jeg er en nybegynner og setter pris å at noen litt viderekommende gir gode tips via forumet her ICON_SMILE

For ca 2 år siden begynte jeg å sykle til jobben, 3-5 ganger i uka. Ca 11 km per vei, på en Bikebrothers Endorphin(MTB) som jeg fikk av broren min. Dette gjør jeg fremdeles, men har i det siste blitt for nysgjerrig på en ny og raskere sykkel. Denne sykkelen er også for liten for meg, er 184 høy og veier ca 83kg.

Siden 95% av bruken min vil være pendlersykkel til jobb(95% asfalt), i de fleste årets tider har jeg konkludert med at en Cyclocross være det beste for meg. Derfor forhåndsbestilte jeg 13 juli en White CX Killer Karbon(2016), med full Shimano 105 gruppe og fullhydrauliske shimano bremser(must!) til ca 12.800kr, med estimert levering i september. Jeg har frem til den siste uken vært overbevist om at dette vil være det beste kjøpet ettersom jeg ikke 'vet bedre'.

Men ved de siste dagers lesing på dette forumet har jeg blitt OBS på Specialized Diverge og GT Grade, som virker å være nærmere variant av en landeveis sykkel, til asfalt. Noe som jeg tror passer meg og mitt bruk bedre. Men Karbon variantene av disse vil uansett bli for dyre for mitt budsjett og er derfor utelukket. Jeg besøkte en lokal forhandler i dag, og har fått et tilbud på GT Grade AL X(105, fullhydrauliske bremser). til 13.000

Så nå er jeg veldig i tvil hvilken sykkel jeg skal velge. Og håper på noen gode innspill fra dere. Syklene ser ut til å være identisk utstyrt, men GT Grade har en ramme som jeg tolker til å være bedre til mitt bruk på hovedsakelig asfalt året rundt, og leveringstid på 2-3dager, med sannsynligvis et bedre hjulsett enn White sykkelen. XXL white sykkelen har til gjengjeld en full karbon ramme, men kanskje en litt mer uegnet geometri(uten at jeg vet dette) og sannsynligvis et dårligere hjulsett, og 1 mnd senere levering.

Hva ville dere valgt, og hvorfor? ICON_SMILE

Edit: Det ser ut som XXL har fjernet CX Killer Karbon 2016 fra xxl nettsiden. Men når jeg sjekket denne, var den identisk som CX Killer 2015 modellen på white sin nettside(virker som de roter litt med års betegnelsen): http://whitebikes.no/white2015/cyclo-cross/cx-killer-carbon/

Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989446 01/08/2015 06:56
T
tommsup Offline
Medlem
Medlem
T
Hei,

Jeg har tidligere hatt en caadx ultegra (2013) og har nå en GT grade alloy X.

Som jobbsykkel og på asfalt foretrekker jeg GT grade. Den føles rask og har fantastiske bremser. Den ble også brukt til trening langs landeveien i våres og det fungerte veldig bra.

På kuperte skogsstier synes jeg min gamle cx fungerte enda bedre. Dette skyldes nok først og fremst utveksling og delvis vekt. På flatere skogsveier fungerer GT like godt eller bedre.

Dersom du klarer å skrape sammen noe mer penger ville jeg forsøkt å strekke meg til GT grade carbon 105. Den ser enda bedre ut, har bedre hjulsett som kan kjøres slangeløst og er lettere. Jeg har lekt med tanken på å bytte, men det blir forhåpentligvis med tanken. Til prisen er imidlertid alloy X et meget godt kjøp.

Se på geometri før du kjøper. Merk særlig at det er stor forskjell i størrelse på L og XL. Jeg har L og er 187 cm. Føles riktig.

Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989453 01/08/2015 07:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

GT Grade har fått glimrende omtale i tester, les f.eks.omtale på Bikeradar. Det er flere fornøyde Grade-eiere på forumet. Og som du påpeker - den aktuelle modellen har fullhydrauliske bremser. Du vil sikkert bli fornøyd med en Grade.

Ettersom det for øyeblikket ikke er lagt ut fullstendig informasjon om White CX Killer, er det vanskelig å sammenligne. Det er f.eks. ikke tilgjengelig data om geometri og en del tekniske opplysninger er åpenbart ukorrekte - vekt er oppgitt til 14,1 kg, som selvsagt er tøv. White har lenge manglet en lett, rittorientert cx i karbon. Jeg vil tro at sykkelen er under 9 kg og rettet mot dem som vil ha en rask, responsiv og fleksibel sykkel.

Det er sannsynlig at White Killer vil være satt opp med standard cx-krank (46/36) og kassett 11-28, noe som vil gi en tettere giring, men mindre spenn i utvekslingen enn Grades landeveisrettede krank 52/36 og kassett 11-32. Samtidig er det enkelt å skifte klinger foran eller evt. endre kassett.

Det er etterhvert kommet så mange kategorier av landeveis/grus/urban/krossykler at det blir stadig vanskeligere å si noe kategorisk om forskjellene. Kategoriene flyter sammen ettersom produsentene prøver å skape sykler med bredest mulig bruksområde og appell. Enkelte produsenter bruker samme ramme for forskjellige modeller og gir dem navn "cyclocross", "urban" eller "gravel" etter komponenter og dekk. Å anbefale en kategori sykler fremfor en annen er i realiteten knapt mulig. Man må sammenligne de enkelte modellene, og helst i praksis.

Generelt kan man si at en landeveis/grus/urban-rettet sykkel gjerne er mer stabil og bedre egnet for pendling og landeveis/grussykling enn en klassisk cx. Utvekslingen er gjerne bredere og det er i de fleste tilfeller feste for bagasjebrett og skjermer. Men de fleste, med noen hederlige unntak, er litt tunge brukssykler med begrenset appell for dem som liker fart og spenning ICON_SMILE

Samtidig blir cx'ene stadig mindre klassiske (les: mer stabile) og mer fleksible og anvendelige. Det finnes et vell av raske, responsive cx'er som kanskje ikke er like praktiske som urban/grussyklene, men som innbyr til rask og aggressiv sykling - les: moro - uten at man opplever syklene som ustabile. Det er noe med å suse mellom vei, grus og skogsstier på samme ramme som verdensmesterskap vinnes på. Og cyclocross er i seg selv en artig og krevende sykkelgren man kan sikte mot og motivere seg for å delta i.

Så valget mellom kategorier og modeller koker ned til personlige preferanser.

Men det er et annet forhold du bør vurdere. Både terrengsykkelen du har og syklene du vurderer å kjøpe er fleksible flerbrukssykler som fungerer på både landevei, grus og i terrenget. Bruksområdet er i høy grad overlappenede.

For 95% bruk på asfalt - og med en terrengsykkel i bakhånd for vintersykling - vil jeg absolutt anbefale en landeveissykkel. En god landeveissykkel er uovertruffen og avhengighetsskapende. I ditt tilfelle vil en komfortracer med hydrauliske skivebremser gi deg en opplevelse på asfalt som ingen grus- eller krossykkel vil kunne gi deg. Med 28mm dekk vil en slik sykkel takle strekk med røffere underlag uten problemer.

Du skriver at du ønsker en ny og raskere sykkel. Mitt råd er å ta steget fullt ut og satse på landeveissykkel.

Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989454 01/08/2015 07:42
A
ATG Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Jeg har vurdert Karbon utgaven, men i følge forhandler var denne utsolgt frem til 2016 modellene kommer i oktober. Og det ser ut til at GT Grade 2016 modellene inneholder svært få endringer.

Grunnet kursendringer og forventet lavere salg av sykler i det kommende året, skal veiledende priser opp 15-30% når 2016 modellene kommer, og derfor tror jeg det blir for dyrt å vente for meg.

Grade Alloy X virker uansett å være et godt kjøp og oppleves som svært rask på asfalt og til mitt bruk. Jeg har derfor begynt lene litt denne veien, og tror jeg kommer til å bestille denne på mandag.

Spørsmålet er vel egentlig om XXL White CX karbon killeren kan hamle opp mot GT Grade Alloy på asfalt og litt flat grus strekk, noe jeg egentlig tviler på. Geometrien til white sykkelen er ikke kunngjort enda, men hvis den følger en normal CX geometri er det vel lite som peker på at dette er ideelt for mitt bruk?

Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989456 01/08/2015 07:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ATG
Spørsmålet er vel egentlig om XXL White CX karbon killeren kan hamle opp mot GT Grade Alloy på asfalt og litt flat grus strekk, noe jeg egentlig tviler på. Geometrien til white sykkelen er ikke kunngjort enda, men hvis den følger en normal CX geometri er det vel lite som peker på at dette er ideelt for mitt bruk?

Om White Killer i fullkarbon er 1-2 kilo lettere enn Grade, vil den absolutt kunne måle seg med eller overgå Grade hva gjelder fart og responsivitet. Men for å kunne si noe fornuftig om det, må man ha tekniske og geometriske data og fremfor alt en prøvetur ICON_SMILE

Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989460 01/08/2015 08:05
A
ATG Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Takk for svar ICON_SMILE Valgets kvaler! Dette er ikke så lett som jeg hadde håpet på, men så er det jo kjekt å se på sykler da ICON_SMILE

Fullskala landeveis sykkel ser jeg også kan være et alternativ for meg, men er redd jeg vil savne denne fra oktober og utover frem til våren setter inn. Og jeg vil prøve å minimere behovet for at jeg må gå over på den gamle MTB sykkelen, samt jeg ønsker å ha mulighet for feste av skjermer. Men jeg ser poenget ditt, og det er jo ingenting som kan slå en skikkelig racer på fart...

Muligens jeg venter litt, for å se om det kommer mer info om GT Grade 2016 modellene, og om XXL/White kommer med noe mer info på de nye CX rammene sine

Redigert av ATG; 01/08/2015 08:09.
Re: Ny pendlesykkel til jobb [Re: ATG] #1989468 01/08/2015 08:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, du får tenke på det ICON_SMILE

Om det er til hjelp, kan jeg raskt nevne egen erfaring:

Har ikke bil, bor i Oslo, bruker sykkel året rundt og pendler daglig 2-3 mil, alt etter rute.

Hadde før en pendler/landeveisorientert cx i alu (Vipera CX5) som jeg brukte året rundt og var godt fornøyd.

Nå har jeg en større sykkelpark, med landeveissykkel, lett cx i karbon, helstiv 29er og fulldemper.

Jeg har endt opp med primært å bruke landeveissykkel og helstiv 29er (satte på ny gaffel på opprinnelig hardtail) til pendling og hverdagssykling. Landeveissykkel i sommerhalvåret ettersom den gir den ultimate opplevelse på asfalt og innbyr til lange omveier. Helstiv 29er på uværsdager ettersom den er satt opp med skjermer, om vinteren ettersom den har plass til brede piggdekk som Schwalbe Ice Spiker Pro, og for ren bysykling ettersom brede slicks (Schwalbe Super Moto i 2,35") er perfekt over fortauskanter og skinnespor og ruller imponerende godt på asfalt.

CX bruker jeg nå fremfor alt til turer på grus og lett sti, og enkelte fine vinterdager. Alt i alt må det innrømmes at min elskede cx blir mindre brukt enn den fortjener. Men om man skal ha én sykkel til alt året rundt, er cx/grus/urban/krossykkel uovertruffen.

Moderator  support, Valentino