Velkommen på forumet!
GT Grade har fått glimrende omtale i tester, les f.eks.
omtale på Bikeradar. Det er flere fornøyde Grade-eiere på forumet. Og som du påpeker - den aktuelle modellen har fullhydrauliske bremser. Du vil sikkert bli fornøyd med en Grade.
Ettersom det for øyeblikket ikke er lagt ut fullstendig informasjon om White CX Killer, er det vanskelig å sammenligne. Det er f.eks. ikke tilgjengelig data om geometri og en del tekniske opplysninger er åpenbart ukorrekte - vekt er oppgitt til 14,1 kg, som selvsagt er tøv. White har lenge manglet en lett, rittorientert cx i karbon. Jeg vil tro at sykkelen er under 9 kg og rettet mot dem som vil ha en rask, responsiv og fleksibel sykkel.
Det er sannsynlig at White Killer vil være satt opp med standard cx-krank (46/36) og kassett 11-28, noe som vil gi en tettere giring, men mindre spenn i utvekslingen enn Grades landeveisrettede krank 52/36 og kassett 11-32. Samtidig er det enkelt å skifte klinger foran eller evt. endre kassett.
Det er etterhvert kommet så mange kategorier av landeveis/grus/urban/krossykler at det blir stadig vanskeligere å si noe kategorisk om forskjellene. Kategoriene flyter sammen ettersom produsentene prøver å skape sykler med bredest mulig bruksområde og appell. Enkelte produsenter bruker samme ramme for forskjellige modeller og gir dem navn "cyclocross", "urban" eller "gravel" etter komponenter og dekk. Å anbefale en kategori sykler fremfor en annen er i realiteten knapt mulig. Man må sammenligne de enkelte modellene, og helst i praksis.
Generelt kan man si at en landeveis/grus/urban-rettet sykkel gjerne er mer stabil og bedre egnet for pendling og landeveis/grussykling enn en klassisk cx. Utvekslingen er gjerne bredere og det er i de fleste tilfeller feste for bagasjebrett og skjermer. Men de fleste, med noen hederlige unntak, er litt tunge brukssykler med begrenset appell for dem som liker fart og spenning
Samtidig blir cx'ene stadig mindre klassiske (les: mer stabile) og mer fleksible og anvendelige. Det finnes et vell av raske, responsive cx'er som kanskje ikke er like praktiske som urban/grussyklene, men som innbyr til rask og aggressiv sykling - les: moro - uten at man opplever syklene som ustabile. Det er noe med å suse mellom vei, grus og skogsstier på samme ramme som verdensmesterskap vinnes på. Og cyclocross er i seg selv en artig og krevende sykkelgren man kan sikte mot og motivere seg for å delta i.
Så valget mellom kategorier og modeller koker ned til personlige preferanser.
Men det er et annet forhold du bør vurdere. Både terrengsykkelen du har og syklene du vurderer å kjøpe er fleksible flerbrukssykler som fungerer på både landevei, grus og i terrenget. Bruksområdet er i høy grad overlappenede.
For 95% bruk på asfalt - og med en terrengsykkel i bakhånd for vintersykling - vil jeg absolutt anbefale en landeveissykkel. En god landeveissykkel er uovertruffen og avhengighetsskapende. I ditt tilfelle vil en komfortracer med hydrauliske skivebremser gi deg en opplevelse på asfalt som ingen grus- eller krossykkel vil kunne gi deg. Med 28mm dekk vil en slik sykkel takle strekk med røffere underlag uten problemer.
Du skriver at du ønsker en ny og raskere sykkel. Mitt råd er å ta steget fullt ut og satse på landeveissykkel.