|
|
|
Kjøpe kjellerbod i borettslag?
|
Kjøpe kjellerbod i borettslag?
30/07/2015 14:40
|
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg lurer på mye rart og dette forumet har jo svar på det meste. Er det noen som har vært igjennom eller vet hvordan man kan gå fram for å få kjøpt en bod i et borettslag?
Boden ved siden av min bod har stått tom iallefall de siste 6 årene, og jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe denne for å lage meg en stor sportsbod. Har sett i vedtektene til borettslaget og det står ingen ting om dette der. Kan jeg bare banke på hos rette vedkommende og gi ham et tilbud? Eller må styret involveres? Jeg skal jo isåfall teoretisk betale litt mer i fellesutgifter hvis jeg eier en større andel en han...?
Alternativ er det et "tørkerom" i kjelleren som heller aldri blir brukt som kanskje kunne vært aktuelt. Men siden dette er en del av fellesarealene må det gå gjennom styret og kanskje diskuteres på generalforsamlingen neste år? I nabooppgangen har beboerne gått sammen og laget mikrobryggeri på dette rommet.
|
|
|
Re: Kjøpe kjellerbod i borettslag?
[Re: Flo]
30/07/2015 14:49
|
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er forresten en OBOS-leilighet om det skulle ha noe å si 
|
|
|
30/07/2015 15:03
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å bare leie boden av andelseieren for en liten sum?
I was just riding along...
|
|
|
30/07/2015 15:07
|
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kunne vært en mulighet. Men jeg ønsker å slå ned veggen mellom bodene og samtidig forsterke de resterende veggene og gjøre boden mindre innbruddsutsatt samt montere arbeidsbenk. Så da er det litt kjipt om vedkommende skal flytte og jeg må reversere prosessen. Vi har også like store boder på loftet. så kanskje en byttehandel er mulig?
|
|
|
31/07/2015 08:16
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Jeg ville først snakket med eier og sjekket om hun/han er villig til å selge.
Redigert av Niels; 31/07/2015 08:17.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
31/07/2015 09:15
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Vil ofte kunne by på et offentligrettslig problem å selge boden, da det er et krav at alle leilighetene skal disponer et viss minimum av bod-plass, enten det brukes eller ikke.
Ellers så vil det uansett kun være snakk om leie eller en leierett så lenge boden ligger i et borettslag.
|
|
|
[Re: towi]
31/07/2015 09:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil ofte kunne by på et offentligrettslig problem å selge boden, da det er et krav at alle leilighetene skal disponer et viss minimum av bod-plass, enten det brukes eller ikke.
Ellers så vil det uansett kun være snakk om leie eller en leierett så lenge boden ligger i et borettslag. Det tror jeg også. Var borte i (delvis) samme problemstilling der utbygger av nye boliger hadde uteglemt at de måtte ha sportsbod for å oppfylle TEK. Det skapte en del merarbeid i form av å finne disponible arealer. Avhengig av hvilket borettslag du er tilknyttet vil nok forretningsfører/administrasjon sitte på kunskapene om hvordan det kan løses. Tipper det må tinglyses i det vide og brede, så det kan fort bli kostbart...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
31/07/2015 17:05
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Boder er fellesareal og den som disponerer boden har ikkje mulighet eller lov til å selge boden. Du betaler dermed heller ikkje fellesutgifter for boden siden den er fellesareal.
Styret kan heller ikkje uten videre gi deg den boden, om ikkje den som disponerer i dag har fleire boder. Det er lovpålagte krav til bodplass (>5 kvm sportsbod).
Kva som har skjedd opp gjennom tidene er noko anna, i borettslaget mitt har boder blitt solgt for ein kasse øl på åttitalet og slike avtalar er slett ikkje lette å endra på mange år og eigarar etter. Men du kan risikere at borettslaget bestemmer seg for å omfordele bodarealene eller tvinge tilbake slike avtaler. Mange stader er det veldig dårlig kontroll på bodarealene, andre borettslag har detaljert oversikt på kva for boder som høyrer til kvar andel.
Leigeavtale med den som disponerer boden er kanskje det smarteste, men om han eller du skal selge må du tilbakeføre arealet slik det var før. Dermed er det ikkje smart å gjera store/dyre inngrep. Eg trur ikkje det er uvanleg at boder står tomme, kanskje til og med uten at nokon gjer krav på dei/veit kven som har rett på dei. Om ingen treng/gjer krav på boden kan du kanskje søke styret om å få utvide/annektere?
|
|
|
|
|
|
|