Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Transportsykkel kjøpe/bygge?

Transportsykkel kjøpe/bygge? #1988697 30/07/2015 08:28
K
Klein Q Pro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Hei,

Er litt lei av å sykle fatbike med sekk og ønsker å bruke mer sykkel på handleturer til rema og turer til byen (opptil 7-8km hver vei).
Lurer derfor på å bygge/kjøpe meg en sykkel som kan passe mitt behov, og da trenger jeg noen tips.
Har bil så trenger ikke noen longtail med ekstrem lastekapasitet.

Hardtail eller midtail?
Stort bagasjebrett bak med stooore vesker
Gjerne lastebærer foran.
Må kunne brukes av både meg 180cm og kona 165cm så er greit med ramme som passer
Relativt oppreist sittestilling
Vurderer å sette på krankmotor (har bafang på en av syklene i dag)
Ikke altfor dyrt......
Har verksted, sveiseutstyr og er brukbar på metallsløyd, så kan godt bygge om litt...

Har sett litt på transportsykkel.no og lest mye om transportsykkel så har funnet ut at f.eks en Kona Minute kan være midt i blinken for mitt bruk. "Problemet" er at jeg gjerne skulle hatt en brukt pga. budsjettet, og det er ikke mange av dem dessverre.

Et annet alternativ er å bygge om en std sykkel med stort bagasjebrett, skjermer etc men her er jeg litt blank på mulighetene som finnes?

Et annet kan være å bygge transportsykkel på fat biken? Problemet her er at det er lite utstyr som passer og de finnes vel dårlig med skjermer?

Finnes det bagasjebrett å kjøpe ala det som står på diverse long/midtails?

På forhånd takk for tips og innspill!

Redigert av Klein Q Pro; 30/07/2015 08:52.
Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #1988763 30/07/2015 10:18
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har du undersøkt hva det vil koste å få en sykkelbygger til å lage en customramme i stål til deg? Jeg undersøkte dette for noen år siden, da var det et firma i england som kunne levere meg akkurat den ramma jeg ville for ca 6000kr. Nå er det vel opptil flere som lager ramme i stål i norge også. Vet ikke om det er innenfor ditt budsjett, men bare et tips.

Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Paulus] #1988971 30/07/2015 17:51
K
Klein Q Pro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Nei, har ikke sjekket det, og det blir nok for dyrt.

Tror det må bli en grei brukt terrengsykkel med litt feite dekk og kjøpe/sveise et stativ lignende dette bak Caddyrack og kjøpe/sveise et foran også.

Hvis jeg ikke da skulle ramle over en brukt minute....

Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #1989292 31/07/2015 13:06
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Sjekk Omnium fra Danmark. De er utrolig flotte og høres ut som det du er på jakt etter.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #1990241 03/08/2015 14:53
L
lheskje Offline
Medlem
Medlem
L

Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #1990829 04/08/2015 16:42
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H

Haakon
Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #1991112 05/08/2015 08:41
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis Kona Minute er over budsjett, høres det ut som løsningen er å ta en "standard" terreng- eller hybridsykkel og montere det du trenger av praktiske detaljer. Du trenger ikke en sær sykkel for å frakte et par handleposer. Bare sørg for å velge ei ramme med skruhull for skjermer forran og bak, samt for feste av bagasjebærer bak.

Det finnes mange gode bærere, men har inntrykk av at de som selges i "vanlige" butikker ikke tåler alt for mye vekt. Det er ikke behagelig å sykle med mye vekt bak som svaier fra side til side. Tubus og RackTime lager solide saker og har modeller i forskjellige størrelser og fasonger.

Jeg har en Racktime Topit bærer framme. (Den er egentlig ment for gafler med egne skruhull for bærer, men jeg har festet den med rørklammer fra Biltema.) Denne er kjekk å ha til lettere ting, mens for mye vekt på en slik bærer kjennes godt på styring av sykkelen. Skal du ha mye vekt framme bør du ha en bærer som festes i ramma - ikke i gaffelen. Noe a'la denne.
Jeg har en kurv som jeg fester på front-bæreren når jeg trenger det. Det kan også henges på mindre vesker på bæreren.

Når det kommer til skjermer, bør du styre unna enkle klipsskjermer. Jeg har gode erfaringer med disse fra Biltema. Det finnes dyrere varianter som sikkert er bedre.

For å få oppreist sittestilling kan du kombinere et stem som peker oppover med et riser-styre. Evt. kan du sette på en forlenger på gaffelrøret, som f.eks. dette. Det er vanskelig å få en sykkel til å passe godt for stor og liten rytter, men det finnes setepinne med kontorstol-funksjon. Denne må ikke forveksles med heve-senke-pinner beregnet på terrengsykler. Jeg har prøvd den...

Det er litt stæsj som må (kan?) kjøpes inn for å gjøre en naken sykkel mer praktisk. Avhengig av hvor dyr sykkel du har som utgangspunkt, kan prisen fort nærme seg en Kona Minute. Du får regne på det og prioritere det opp mot andre ting du bruker penger på.

Her er min transportsykkel:

Charge Mixer med Alfine 11 gir. RackTime TopIt bærer forran, Tubus Vega bærer bak. Her avbildet med Racktime WorkIt veske med eget rom for PC innerst mot sykkelen. Genial sak.
Dette er en ganske kompakt sykkel - nesten reser-geometri, og den blir litt ustødig med mye vekt på. Men den fungerer veldig fint til og fra jobb, med et lite stopp på butikken for å kjøpe det vi glemte til storhandelen.

Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Stige] #1991988 06/08/2015 20:30
K
Klein Q Pro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Takk for mange gode svar.

Kona Minute kan forsåvid gå ann på budsjettet, og blir nok som du sier ikke nødvendigvis så mye dyrere.
Problemet viser seg å være at Kona ikke selger Minute i år. Ser ut som at de bytter litt på UTE og Minute modellene. Så hvis det ikke dukker opp en overligger en plass så ser det dårlig ut.

Har sett litt på en brukt (ubrukt) hybrid som det er plass til litt dekk på. 2500kr så da er det råd til en god del oppgradering.
F.eks racktime bærer foran og muligens jeg svinger sveisen og lager et ala caddy rack bak.
sks longboard skjermer
Bredere og høyere styre og kortere stem

Redigert av Klein Q Pro; 06/08/2015 20:38.
Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #2001005 25/08/2015 10:48
K
Klein Q Pro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Her er resultatet:
Var lite transportsykler å oppdrive til en ok penge, og jeg trenger egentlig ikke en så kraftig sykkel.
Så da ble det en Merida crossway 500 2014 modell med litt xt og deore.
SKS longboard skjermer
Biltema vantette sykkelvesker
Topeak Super Tourist DX baggasjebrett i alu
Shimano M324 kombipedaler

Har noen turer på den, og setepinnen med fjæring er helt forferdelig (bråker), setet blir nok byttet ut og dempegaffelen kunne jeg greid med uten. Bortsett fra det så er jeg fornøyd!

Denne kan fint brukes til trening når været ikke er på topp i tillegg til handling etc...

Redigert av Klein Q Pro; 25/08/2015 10:49.
Re: Transportsykkel kjøpe/bygge? [Re: Klein Q Pro] #2001011 25/08/2015 10:55
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har brukt tilsvarende vesker fra Biltema. De var definitivt verdt pengene. Holdt mange år i daglig bruk.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå