Hvis Kona Minute er over budsjett, høres det ut som løsningen er å ta en "standard" terreng- eller hybridsykkel og montere det du trenger av praktiske detaljer. Du trenger ikke en sær sykkel for å frakte et par handleposer. Bare sørg for å velge ei ramme med skruhull for skjermer forran og bak, samt for feste av bagasjebærer bak.
Det finnes mange gode bærere, men har inntrykk av at de som selges i "vanlige" butikker ikke tåler alt for mye vekt. Det er ikke behagelig å sykle med mye vekt bak som svaier fra side til side. Tubus og RackTime lager solide saker og har modeller i forskjellige størrelser og fasonger.
Jeg har en
Racktime Topit bærer framme. (Den er egentlig ment for gafler med egne skruhull for bærer, men jeg har festet den med
rørklammer fra Biltema.) Denne er kjekk å ha til lettere ting, mens for mye vekt på en slik bærer kjennes godt på styring av sykkelen. Skal du ha mye vekt framme bør du ha en bærer som festes i ramma - ikke i gaffelen. Noe a'la
denne.Jeg har en kurv som jeg fester på front-bæreren når jeg trenger det. Det kan også henges på mindre vesker på bæreren.
Når det kommer til skjermer, bør du styre unna enkle klipsskjermer. Jeg har gode erfaringer med
disse fra Biltema. Det finnes dyrere varianter som sikkert er bedre.
For å få oppreist sittestilling kan du kombinere et stem som peker oppover med et riser-styre. Evt. kan du sette på en forlenger på gaffelrøret,
som f.eks. dette. Det er vanskelig å få en sykkel til å passe godt for stor og liten rytter, men det finnes
setepinne med kontorstol-funksjon. Denne må ikke forveksles med heve-senke-pinner beregnet på terrengsykler. Jeg har prøvd den...
Det er litt stæsj som må (kan?) kjøpes inn for å gjøre en naken sykkel mer praktisk. Avhengig av hvor dyr sykkel du har som utgangspunkt, kan prisen fort nærme seg en
Kona Minute. Du får regne på det og prioritere det opp mot andre ting du bruker penger på.
Her er min transportsykkel:
Charge Mixer med Alfine 11 gir. RackTime TopIt bærer forran, Tubus Vega bærer bak. Her avbildet med Racktime WorkIt veske med eget rom for PC innerst mot sykkelen. Genial sak.
Dette er en ganske kompakt sykkel - nesten reser-geometri, og den blir litt ustødig med mye vekt på. Men den fungerer veldig fint til og fra jobb, med et lite stopp på butikken for å kjøpe det vi glemte til storhandelen.