|
Re: Nøgne Ø...
[Re: H.Iversen]
29/07/2015 06:39
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Dalende kvalitet? Jeg synes da Nøgne Ø India Pale Ale har smakt det samme, det er ca. det eneste ølet derfra jeg jevnlig drikker.
Eller er det andre som har registrert at deres favorittøl har blitt dårligere?
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
29/07/2015 07:21
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Tja, jeg har vel ikke opplevd kvaliteten som dalende, men jeg er av den oppfatning at der andre bryggeri har lært, blitt bedre og mer spennende, har Nøgne Ø blitt akterutseilt og litt kjedelig og traust.
De var jo et friskt pust, men salget til Hansa har kanskje blitt en hemsko?
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Moonlit]
29/07/2015 07:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mener også at kvaliteten er den samme. Jeg kjøper gjerne Two Captains på Duty Free og Global Pale Ale på Meny og kjenner ingen forskjell, så med mindre han kan spesifisere her, mistenker jeg dette for å være grunnløs sutring.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/07/2015 07:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
... mistenker jeg dette for å være grunnløs sutring. Eventuelt så er det ikke kvaliteten på de eksisterende produktene han sikter til?
|
|
|
29/07/2015 07:45
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg mener også at kvaliteten er den samme. Jeg kjøper gjerne Two Captains på Duty Free og Global Pale Ale på Meny og kjenner ingen forskjell, så med mindre han kan spesifisere her, mistenker jeg dette for å være grunnløs sutring. jeg synes bl annet Two Captains var mye bedre når den kom ut enn den er i dag. Har også opplevd en god del det siste året at butikkølet dems har vært av svært varierende kvalitet. Dette er min personlige mening og det kan jo tenkes at jeg rett og slett har vært uheldig...
|
|
|
29/07/2015 07:46
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
jeg synes bl annet Two Captains var mye bedre når den kom ut enn den er i dag. Har også opplevd en god del det siste året at butikkølet dems har vært av svært varierende kvalitet. Dette er min personlige mening og det kan jo tenkes at jeg rett og slett har vært uheldig...
Ja, eller så kan det jo hende at du har fått videre horisont? Det er jo mange bryggeri som lager bedre øl i dag.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
29/07/2015 07:51
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
jeg synes bl annet Two Captains var mye bedre når den kom ut enn den er i dag. Har også opplevd en god del det siste året at butikkølet dems har vært av svært varierende kvalitet. Dette er min personlige mening og det kan jo tenkes at jeg rett og slett har vært uheldig...
Ja, eller så kan det jo hende at du har fått videre horisont? Det er jo mange bryggeri som lager bedre øl i dag. Heh, mulig det. Men jeg mener bestemt at Two Captains var bedre like etter den kom ut enn den er i dag. Fyldigere og rundere smak. Jeg har kjøpt Nøgne Ø Blonde i en del år nå da jeg synes det er av de bedre butikkøl å få tak i her oppe, men det siste året har jeg opplevd flere ganger at det er full kanon når jeg åpner flaska (den skummer ut av flaska av seg selv), i tillegg synes jeg smaken har blitt tammere. Men det er mulig det er som du skriver, at jeg rett og slett er blitt for snobbete i smaksveien på øl.. 
|
|
|
29/07/2015 07:55
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kvaliteten på Nøgne Ø er det ikke noe å si på, men det er jo lenge siden de var Norges mest spennende håndverksbryggeri. Interessant øl dukker opp over hele landet - f. eks Ego, Aja, Lindheim, Klostergården, Veholt, GBH m.fl. - og NØ har ingen tydelig posisjon som innovatøren lenger. NØ var isbryteren sammen med Haandbryggeriet, men nå er det åpent hav og de to ligger ikke i front av konvoien lenger.
For øldrikkere er dette knapt noe å beklage, men det er kanskje sårt for Kjetils kompromissløse ambisjoner.
PS! Two Captains var en åpenbaring første gang jeg smakte den. Jeg kjøper den av og til nå også i håp om å oppleve det samme, men blir alltid skuffet. Jeg har for lengst konkludert med at ølet er det samme, men at øldrikkeren ikke er til å kjenne igjen.
|
|
|
29/07/2015 08:24
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Har vel inntrykk av at det skjer noe med alle bryggerier i det de går fra å være yppende mikrobryggeri til seriøs bedrift. Da forsvinner fandenivoldskheten i innovasjonen. For disse bryggerne er det ikke vanskelig å reprodusere en øl gang etter gang, jeg tviler derfor på at de gamle slagerne har endret seg. Da går det oftere på viljen til å ta sjangser i innovasjonen. At nøgne ø ikke lengre kan stå helhjertet bak slagordet "det kompromissløse bryggeri" sier seg nesten selv.
Et annet eksempel på dette er jo Brewdog, som har blitt en skygge av seg selv de siste årene, etter at de mangedoblet produksjonskapasiteten i et sterilt produksjonslokale...de samme produksjonsforholdene de en gang mobbet pilsnerprodusentene for.
Trønder osv
|
|
|
[Re: runermm]
29/07/2015 08:26
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
PS! Two Captains var en åpenbaring første gang jeg smakte den. Jeg kjøper den av og til nå også i håp om å oppleve det samme, men blir alltid skuffet. Jeg har for lengst konkludert med at ølet er det samme, men at øldrikkeren ikke er til å kjenne igjen.
Morsomt, jeg har også denne erindringen av TC som noe mye bedre. Men tar meg selv i å bli skuffet fra tid til annen når den havner i posen på OSL. Om øldrikkeren har forandret seg er jeg dog skeptisk til. Han er nok den samme gamle...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
29/07/2015 08:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Morsomt, jeg har også denne erindringen av TC som noe mye bedre. Men tar meg selv i å bli skuffet fra tid til annen når den havner i posen på OSL. Om øldrikkeren har forandret seg er jeg dog skeptisk til. Han er nok den samme gamle... Imponert over at dere liker den. Jeg skulle kose meg med en ØL på utflukt og kjøpte en slik flaske. Nesten 170 spenn for en flaske var en ting, men tror det er den jævligste ølen jeg har smakt. Som kjent er smaken som baken, men jeg holder meg til diverse belgisk øl etter den bommerten . :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/07/2015 09:26
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trolig har Nøgne Ø endret seg langt mer enn Kjetil over årene. Suksess skaper volum, volum krever rutiner og struktur. Nøgne Ø er i dag et bryggeri som har satset sterkt på breddemarkedet i dagligvarebransjen og på logistikk gjennom kjedene. De brygger fremdeles spesialøl som gir en uovertruffen synlighet, men det er vel kanskje ikke der de ser for seg fortjenesten og volumet. Ettergjæring på flaske er borte og erstattet av tvangskarbonering. Tapping på boks er på vei inn. Endel av produksjonen brygges i Kristiansand ved CB. Nøgne Ø har blitt mye større, men også endel streitere og kjedeligere. Les videre på: http://anders.geekhouse.no/blog/beer/KjetilJikiun.html
|
|
|
29/07/2015 09:30
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk gud, jeg trodde det bare var meg. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
29/07/2015 09:49
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Tapping på boks er på vei inn"
Ifølge ein kjenning i eit av mikrobryggeria her i Trondheim er tapping på boks alle mikrobryggeri sin våte drøm (men dyrt produksjonsmessig), så akkurat det er visstnok positivt.
Redigert av TrondAM; 29/07/2015 09:50.
|
|
|
[Re: TrondAM]
29/07/2015 10:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Tapping på boks er på vei inn"
Ifølge ein kjenning i eit av mikrobryggeria her i Trondheim er tapping på boks alle mikrobryggeri sin våte drøm (men dyrt produksjonsmessig), så akkurat det er visstnok positivt. I Åre selger de Brewdog både på boks og flaske. Jeg velger konsekvent boks.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/07/2015 10:21
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hva med bunnfall når de tapper på boks, forhindrer de at det dannes eller må man bare leve med dårligere muligheter til å stoppe det i å komme over i glasset?
|
|
|
[Re: Arne_And]
29/07/2015 10:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Boks brukes bare på tvangskarbonert og filtrert øl, tror jeg.
|
|
|
29/07/2015 10:49
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Boks er så genialt. Lett å ta med seg, veier mye mindre. Fint å ha i sekken på tur. Myyye enklere mtp å få med seg tomgodset hjem.
|
|
|
29/07/2015 11:20
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Konfliktnivået i Nøgne Ø har alltid vært høyt, Kjetil har slit ut ganske mange samarbeidspartnere opp gjennom. Men jernvilje og uhørt pågangsmot har ført Nøgne Ø fra ingenting i en garasje til stor bedrift. Kanskje ikke unaturlig det blir endringer andre veien nå. Nøgne Ø uten Kjetil blir noe helt annet, vi får se hvordan det går. Det er et mikrobryggeri på hvert gatehjørne i disse dager, slokke tørsten på anstendig vis blir ikke et problem. Prøv denne, dersom man er i tvil om kvaliteten på boksøl: 
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
29/07/2015 11:26
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Boks brukes bare på tvangskarbonert og filtrert øl, tror jeg. Passer meg utmerket, men da lurer jeg på hvorfor "tapping på boks [er] alle mikrobryggeri sin våte drøm", jeg trodde det var opplest og vedtatt i miljøet at flaskemodning og ufiltrert øl var det eneste saliggjørende.
Redigert av Arne_And; 29/07/2015 11:28.
|
|
|
29/07/2015 11:38
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Er nok ufiltret på boks enn så lenge iallefall i følge denne kilden her. http://olportalen.no/2015/05/11/nogne-o-boks/Når det gjelder smaken så skal jeg ikke uttale meg for bastant men det kan jo også ha noe med lagring å gjøre også. Før var det små partier som gikk ut og forsvant raskt, nå er det mye større partier som lages og antakelig også lagres ikke ideelt. Jeg brygger selv og opplever fra tid til annen at noen flasker som er dårlig lagret har redusert smaksopplevelse. Lys og varme er vel ikke gode venner av ølet dessverre. Med unntak av selve nytelsen selvfølgelig.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
29/07/2015 11:39
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Det betyr jo ikkje nødvendigvis at all øl er best på boks  Den viktigaste fordelen vedr boks og øl er vel at den er lufttett og beskytter innholdet mot lys. Mao held kvaliteten seg lengre. Gjeld spesielt for øl med stor andel humle. Interessant lesning: https://thegundersen.wordpress.com/2015/01/30/olflaske-eller-olboks/"Nøgne Ø v/ Kjetil Jikiun Det er helt klart at aluminiumsemballasje er fremtiden for øl. Aluminium er best for miljøet, og for ølet, og for forbrukeren. " "7 Fjell v/ Jens Eikeseth Vi vil ha boks! Ypperlig med hensyn til produktkvalitet, men markedet er ikke helt klart for håndverksøl på boks.. " http://olportalen.no/2013/01/27/er-olet-snart-i-boks/"Grunnen til det er at kvaliteten på humlen holder seg mye bedre på en lystett boks enn i en flaske. Vi karbonerer på samme måte både på boks og flaske ved å tilsette CO2. Smaken på boks og flaske er lik i starten, men min personlige mening er at boksen holder på aroma og bitterheten mye lengre. Den har en mye skarpere finish over tid."
Redigert av TrondAM; 29/07/2015 11:46.
|
|
|
29/07/2015 12:59
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der har vi som digger cola visst lenge 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
29/07/2015 18:49
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Tror nesten jeg må mimre litt, når som husker ølbutikken på Rosendal? Ja, det var egen ølbutikk der. Da var Newcastle Brown Ale nesten litt skummelt mørkt og spennende. Minnes også St.Andrews Ale som en sensasjon, det var tider.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
30/07/2015 10:34
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: la1hka]
30/07/2015 17:15
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Er nok ufiltret på boks enn så lenge iallefall i følge denne kilden her. http://olportalen.no/2015/05/11/nogne-o-boks/Når det gjelder smaken så skal jeg ikke uttale meg for bastant men det kan jo også ha noe med lagring å gjøre også. Før var det små partier som gikk ut og forsvant raskt, nå er det mye større partier som lages og antakelig også lagres ikke ideelt. Jeg brygger selv og opplever fra tid til annen at noen flasker som er dårlig lagret har redusert smaksopplevelse. Lys og varme er vel ikke gode venner av ølet dessverre. Med unntak av selve nytelsen selvfølgelig. Omvendt. Det selges mye mer IPA og ølet forsvinner fortere ut av butikkene. Men butikkene tar nok også inn langt flere flasker om gangen nå. Ideelt var det kanskje for 2 år siden. Da var det nokså lett å finne to uker gammel Nøgne Ø IPA. LItt vanskeligere i dag, men for 5 år siden stod flaskene fort 6 måneder og mer på ulike pol. Da var det ikke lett å få tak i fersk Nøgne Ø IPA.
|
|
|
[Re: Moonlit]
30/07/2015 17:17
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Dalende kvalitet? Jeg synes da Nøgne Ø India Pale Ale har smakt det samme, det er ca. det eneste ølet derfra jeg jevnlig drikker.
Eller er det andre som har registrert at deres favorittøl har blitt dårligere?
Nøgne Ø IPA har endret seg en rekke ganger opp igjennom og Nøgne Ø har ofte byttet ut humle for å tilpasse hva som er tilgjengelig. Opprinnelig ble det brukt bare Centennial og Cascade-humle. I dag er det mye Chinook i den. Gressete smak og den er balansert opp med veldig mye maltsødme. Balansert og god øl, men den er ikke som den en gang var.
|
|
|
[Re: ijustpop]
30/07/2015 19:11
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Er nok ufiltret på boks enn så lenge iallefall i følge denne kilden her. http://olportalen.no/2015/05/11/nogne-o-boks/Når det gjelder smaken så skal jeg ikke uttale meg for bastant men det kan jo også ha noe med lagring å gjøre også. Før var det små partier som gikk ut og forsvant raskt, nå er det mye større partier som lages og antakelig også lagres ikke ideelt. Jeg brygger selv og opplever fra tid til annen at noen flasker som er dårlig lagret har redusert smaksopplevelse. Lys og varme er vel ikke gode venner av ølet dessverre. Med unntak av selve nytelsen selvfølgelig. Omvendt. Det selges mye mer IPA og ølet forsvinner fortere ut av butikkene. Men butikkene tar nok også inn langt flere flasker om gangen nå. Ideelt var det kanskje for 2 år siden. Da var det nokså lett å finne to uker gammel Nøgne Ø IPA. LItt vanskeligere i dag, men for 5 år siden stod flaskene fort 6 måneder og mer på ulike pol. Da var det ikke lett å få tak i fersk Nøgne Ø IPA. I see, lenge siden jeg har handlet på polet, iallefall IPA, det lager jeg selv. Uansett er det positivt at flere får opp øynene for annet en standard hyllevare. Det kommer oss tilgode i lengden. Mye godt øl om dagen men er nok redd at en del av nysatsingene kommer til å slite med økonomien. Mange om beinet har jeg inntrykk av.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
|
|