Noen som har erfaring med å bygge egen kasse for transport av sykkel? Eventuelt linker til andre som har gjort det? finner lite på google, vet ikke om jeg søker på feil ord eller om det faktisk er veldig få som har gjort dette?
Re: Bygge reisekasse for sykkelen?
[Re: Flo]
#198809628/07/201518:00
Tenkte primært på transport med fly. Har sett litt på å kjøpe en koffert, men de er så himla dyre, og jeg vet ikke om jeg stoler helt på softcase variantene. Men tips og erfaringer med forskjellige kofferter tar jeg gjerne imot
#198811128/07/201518:46
Mine turer med softcase type Birksport har foreløpig forløpt uten problemer. For sikkerhets skyld har jeg et antall ferdigkappede lengder av disse: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/ som jeg legger rundt rørene i rammen. Legger også en pute med bobleplast mellon veggen i bagen og bakskifteren så denne ikke skal få noe direkte støt om uhellet er ute.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
#198812428/07/201519:22
Jeg tror du får problemer med å komme under maksvekta på sykkelkassa på flyene om du bygger selv. Når jeg reist,e med lånt koffert i påsken måtte alt untatt sykkel i den andre bagasjen. Ta en sjekk på hva de ulike flyselskapene tillater av vekt på sykkel i kasse.
Og Espen E bakgiret skrus av og stripses til kjedestaget. Å la det være på plass er å ta unødige risker.
LarsB
[Re: larsb]
#198812828/07/201519:38
Tenkte primært på transport med fly. Har sett litt på å kjøpe en koffert, men de er så himla dyre, og jeg vet ikke om jeg stoler helt på softcase variantene. Men tips og erfaringer med forskjellige kofferter tar jeg gjerne imot
Jeg har en "Merida" softcase som jeg har brukt til flytransport innenlands en god del ganger og det har foreløpt uten problemer. Jeg skrudde av bakgiret, men hadde ingen annen polstring på sykkelen..
#198834029/07/201511:30
Nå synes jeg Flo burde få muligheten til å bygge sin egen reisekasse - kanskje han har en konstruksjon vi kan lære noe av? Kanskje han er en råtass til å sveise tynn plast eller at kan støpe noe fett i karbon?
Har et lite prosjekt i boden basert på 5cm isoporplater, et tynt lag glassfiber på utsida, forsterkinger i hjørnene, et par aluminiumsprofiler, og lerret. Prøver et lett bygg først, kan jo evt reparere med glassfiber om det ikke holder. Baserer meg på å demontere baktriangelet, og folde det over hovedtriangelet, av med pedaler, bakgir, gaffel, og akslinger, distansestykker i isopor for å holde sideveggene ute og slippe å forsterke de så mye at det blir tungt. ca 400kr på clas. Skal ferdigstilles så fort jeg har fått pakka ut flyttelasset
Har funnet en del gode inspirasjonskilder og artige produkter de siste dagene som nok kommer til å resultere i et lite byggeprosjekt. Må bare få sykkelen min levert først så jeg får tatt noen essensielle mål Bilder og framgangsmåte kommer kanskje her om det blir suksess
#201557127/09/201514:21
Har brukt helga på et lite byggeprosjekt i boden. Gikk til nærmeste sykkelbutikk og fikk ei stor sykkeleske. Så gikk jeg til arkitekthøgskolen og kjøpte ei plate poppelfiner for 98,- Deretter tok jeg turen til clas og kjøpte 3 hjul a 24,-. Resten av utstyret har jeg hatt fra før. Blandt annet en rull gaffa, stiftepistol, små spiker og trelim.
vitale mål må ned på papiret.
En grov plan.
Redigert av Flo; 27/09/201514:24.
#201557327/09/201514:27
Skal bygge opp noen fester i bunnplata og skru akslingene fast med rørklammer. Så blir det litt polstring og forsterkinger av isopor rundt omkring for å hindre at ting flyr løs. Hjulene tas av og stroppes til bakveggen med borrelåsbånd.
#201579428/09/201507:19
Har bygd bunnplate og rammeverk med skråavstiving av finér. Så har jeg kledd rammeverket med to-lags bølgepapp. Pappen er limt og stiftet fast i ramma, og så er alt forsterket med gaffa. Så i bunn og grunn er det en pappeske med ekstra forsterking. Skal inn med litt isopor og ekstra forsterking på særlig utsatte steder rundt omkring. Skal ha den med på fly på onsdag, så da får vi se hvordan den holder
#201656729/09/201517:46
Gjorde det selv enda enklere en gang. Fikk tak i en eske til en sykkelhenger (vesentlig mindre enn en vanlig sykkeleske) og lagde et lite brett med hjul som jeg festet på den ene siden av esken. En stropp til og vips så var det en stor trillekoffert. Fikk plass til sykkelen og mere til og bonus var at det ble gratis frakt fordi den ble ansett som 'barnevogn'.
Halvtime med lett regn i Bodø var ikke noe problem.
#201688730/09/201512:25
Ja nå i ettertid hadde det kanskje vært å foretrekke. Prosjektet mitt blir vel å koste ca 4-500,- når den er ferdig, men om jeg skal regne arbeidstimer nærmer det seg nok verdens dyreste pappeske
#201724201/10/201509:43
Jeg har tenkt litt på problematikk rundt regn og holdbarhet. Skal se om jeg får tak i litt godt kontaktpapir som jeg kan dekke hele utsiden med.
Kanskje en eller annen imprignering gjør en god jobb og; til klær eller kanskje et par strøk D2-olje. Og det er vel ikke verre enn å eventuelt bytte ut de delene som har blitt skadet eller slitt.