|
Hvem bygger i Østmarka?
|
Hvem bygger i Østmarka?
28/07/2015 17:18
|
OveR
OP
Apartheidmotstander
|
OP
Apartheidmotstander
Jeg gikk en tur i skogen i går, og da jeg kom sånn midtveis på Rollercoaster så jeg at byggmester Bob og kompisene hans bygd endel broer. Åpenbart beregnet på sykling. Solide saker lagd på en ordentlig måte. Noen som vet hvem som bygger her? mvh OveR
Redigert av OveR; 28/07/2015 17:18.
|
|
|
Re: Hvem bygger i Østmarka?
[Re: OveR]
28/07/2015 17:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke hvem som bygger, men synes dette er "too much".
|
|
|
28/07/2015 18:15
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Dette hakke NOTS en finger med i, jaffal!
|
|
|
29/07/2015 13:37
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Vet ikke hvem som bygger, men synes dette er bra jobba!
Redigert av klev1; 29/07/2015 13:38.
|
|
|
29/07/2015 14:30
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Selv om det er solid håndverk, er det smart å ha det formelle i orden. Er det f.eks. ok for grunneier? Det er ikke greit å bare ta seg til rette, og jeg håper det ikke er tilfelle her.
|
|
|
29/07/2015 14:47
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ai ai, la oss håpe dette er stempla og godkjent av grunneier. Vi har jo sett det samme i Lillo/Nordmarka og da har ikke grunneier vært nådig med å bruke motorsaga for å fjerne installasjonene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/07/2015 16:20
|
johanf
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...og håper også det ikke sperrer for at vanlige turgåere kan bruke stiene, hvis det er det de har blitt brukt til tidligere.
|
|
|
29/07/2015 16:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tillatelse eller ikke, jeg mener dette uansett ikke er greit. Det ser ikke ut som en sti. Liker mye bedre måten NOTS bygger stier på.
|
|
|
29/07/2015 16:37
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
utifra bildet synes jeg ikke det ser bra ut, det hører mer hjemme i en sykkelpark, ikke på skogsstier. Men hvor i Rollercoasteren er dette? Klarer ikke helt å se det for meg utifra bildet
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
29/07/2015 17:02
|
OveR
OP
Apartheidmotstander
|
OP
Apartheidmotstander
Dette er sånn ca halvveis, der man sykler ned fra første svabergrygg og opp på den andre. Det er ikke bygd i stien, så stiløpet er intakt.
Uten tillatelse er dette ugreit, med tillatelse er det et merkelig sted å bygge på.
mvh OveR
|
|
|
[Re: klev1]
30/07/2015 13:52
|
Kimmy
Avhengig
|
Avhengig
Vet ikke hvem som bygger, men synes dette er bra jobba! Sannsynligvis folk som ikke er klar over at hvis dette fortsetter så ender de opp med å ødelegge for alle andre. Fortsetter dette så ender det i værste fall opp med at sykling i marka vil forbyes.
|
|
|
30/07/2015 19:05
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så den i dag. Stiløpet er som Ove sier intakt, men du har jo følelsen av å sykle i en plankehaug.
Det er også blitt sketchy å droppe ned i dumpa nordfra, for der ligger det en bro! (Ja - det går vel an å sykle på den broa, men det droppet var jo litt festlig ...)
Redigert av Garpen; 30/07/2015 19:06.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
30/07/2015 19:33
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Svingte innom der nå nettopp. Det er ser jo ut som greit nok håndtverk, men forstår ikke helt poenget med å bygge noe greier akkurat der. Det går jo helt fint å sykle det vanlige sporet og jeg synes ikke det virket noe mindre skummelt å sykle på plankene, snarere tvert i mot. Skal man først bygge (ulovlig?) i marka bør man i det minste gjøre noe som faktisk har noe for seg, som f.eks et eller annet som åpner opp der hvor de aller fleste må gå av sykkelen.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
31/07/2015 06:19
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Lukter vel kids lang vei dette?
Høres meget uheldig ut med bygging i Østmarka om det ikke er godkjent. Og faktisk hvis det kun er for "lek".
Jeg tenker NOTS kunne prøvd to ting for å komme i forkant. 1)Komme i kontakt med de som bygger for å vite mer om dette. Prøver jo forsåvidt via dette innlegget. Om det ikke går, legg igjen en beskjed i skauen med navn og nr dere vil de skal kontakte.2) Høre med grunneier om det er godkjent noe. Hvis det er godkjent, så er det jo fint. Hvis det ikke er, så er det jo positivt at NOTS tar kontakt i forkant av at grunneier finner det ut selv og blir misfornøyd.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
31/07/2015 11:28
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Lukter vel kids lang vei dette?
Høres meget uheldig ut med bygging i Østmarka om det ikke er godkjent. Og faktisk hvis det kun er for "lek".
Jeg tenker NOTS kunne prøvd to ting for å komme i forkant. 1)Komme i kontakt med de som bygger for å vite mer om dette. Prøver jo forsåvidt via dette innlegget. Om det ikke går, legg igjen en beskjed i skauen med navn og nr dere vil de skal kontakte.2) Høre med grunneier om det er godkjent noe. Hvis det er godkjent, så er det jo fint. Hvis det ikke er, så er det jo positivt at NOTS tar kontakt i forkant av at grunneier finner det ut selv og blir misfornøyd. I tillegg vil det ha en positiv signaleffekt om NOTS tar kontakt og forhører seg, enten det er godkjent på forhånd eller ikke.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
04/08/2015 11:32
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Vi har forhørt oss hos kommunen (Bymiljøetaten) om de kjenner til dette, og avventer svar derfra.
Vi i NOTS Oslo og omegn har ikke tenkt å ta monopol på tilrettelegging i Oslomarka, men vi har opparbeidet en viss kompetanse nå på "does and dont's". Jeg ser at sykkelklubber og frittstående grupperinger (som trolig står bak dette byggeriet) ikke alltid lager gode løsninger etter vår mening. Men det må være rom for forskjellige måter å gjøre ting på.
NOTS har påtatt seg en rolle for dialog mellom sykkelmiljøet og kommunen (som eier det meste av den bynære skogen). Eksempel fra Frognerseteren (Sætern/Kjærlighetsstien) er at NOTS fikk til en dialog mellom en "uorganisert gruppe" og BYM. Og at man da fant en løsning hvor gruppa kan bygge og tilrettelegge litt fritt innenfor grenser satt av kommunen.
At folk tar seg til rette (ser da bort fra guttestreker/sykkellek i nærområdene) har vi liten sans for. Det lager krøll mellom sykkelmiljøet og grunneiere, forvaltningsmyndighet (kommune/fylkesmann) og andre marka-organisasjoner.
Om noen av de som står bak dette vil ta kontakt, kan vi godt gå ut og se på sammen. Og eventuelt se om vi kan få tillatelse/tilgivelse hos BYM. Politi eller sladrehanker vil vi uansett ikke være.
hilsen Øyvind, lokallagsleder NOTS Oslo og omegn (oyvind.rorslett@nots.no)
Redigert av front biker; 04/08/2015 11:33.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: larsdx]
04/08/2015 16:21
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Tillatelse eller ikke, jeg mener dette uansett ikke er greit. Det ser ikke ut som en sti. Liker mye bedre måten NOTS bygger stier på. Hvorfor må alt absolutt være tradisjonell sti da? Gjør et google-søk på "north shore mtb", så innser du kanskje at det finnes flere måter å bygge sti på. Personlig skulle jeg gjerne sett mye mer menneskeskapte north shore elementer i norsk skog. (da helst bygd opp på lovlig vis selvfølgelig)
Redigert av Jacobsen; 04/08/2015 16:22.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
06/08/2015 12:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tillatelse eller ikke, jeg mener dette uansett ikke er greit. Det ser ikke ut som en sti. Liker mye bedre måten NOTS bygger stier på. Hvorfor må alt absolutt være tradisjonell sti da? Gjør et google-søk på "north shore mtb", så innser du kanskje at det finnes flere måter å bygge sti på. Personlig skulle jeg gjerne sett mye mer menneskeskapte north shore elementer i norsk skog. (da helst bygd opp på lovlig vis selvfølgelig) Du har virkelig ikke skjønt det. North Shore-elementer er noe som ble bygget for fremkommelighet og med litt teknikk og ekstra spenning. Det var også noe folk syntes var dritkult på filmer på begynnelsen av 2000-tallet da freeriding var å sykle med drittunge sykler på skinnies og høkking. Å bygge slike medfører også et ansvar for vedlikehold, da slitte/råtne/ødelagte elementer er livsfarlige. At det gjøres i BC betyr ikke at det gjøre 1. lovlig og 2. permanent. Det er ofte for å få en kul film mye du ser har blitt bygget. Bikeparker som hadde mye sånt har gått vekk fra det. Hva er poenget med å bygge en drithøy, smal bro over en sti som er morsom? Eller å bygge en bro som er drithøy over et dalsøkk som med enhver bailemulighet medfører fall på 2 meter? tenk litt over ansvarsforhold og sånn, du.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/08/2015 12:46
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Tillatelse eller ikke, jeg mener dette uansett ikke er greit. Det ser ikke ut som en sti. Liker mye bedre måten NOTS bygger stier på. Hvorfor må alt absolutt være tradisjonell sti da? Gjør et google-søk på "north shore mtb", så innser du kanskje at det finnes flere måter å bygge sti på. Personlig skulle jeg gjerne sett mye mer menneskeskapte north shore elementer i norsk skog. (da helst bygd opp på lovlig vis selvfølgelig) Du har virkelig ikke skjønt det. North Shore-elementer er noe som ble bygget for fremkommelighet og med litt teknikk og ekstra spenning. Det var også noe folk syntes var dritkult på filmer på begynnelsen av 2000-tallet da freeriding var å sykle med drittunge sykler på skinnies og høkking. Å bygge slike medfører også et ansvar for vedlikehold, da slitte/råtne/ødelagte elementer er livsfarlige. At det gjøres i BC betyr ikke at det gjøre 1. lovlig og 2. permanent. Det er ofte for å få en kul film mye du ser har blitt bygget. Bikeparker som hadde mye sånt har gått vekk fra det. Hva er poenget med å bygge en drithøy, smal bro over en sti som er morsom? Eller å bygge en bro som er drithøy over et dalsøkk som med enhver bailemulighet medfører fall på 2 meter? tenk litt over ansvarsforhold og sånn, du. Og du har virkelig ikke skjønt poenget mitt heller. Jeg kommenterte ikke larsdx sitt inlegg for å støtte de gutta som har bygget greiene i denne tråden. Synes det ser heller unødvendig ut, og burde mest sannsynlig aldri ha vært bygget, men det er en annen sak. Jeg mener bare at det å være motstander av alt annet enn enkle klopper blir litt trangsynt. Jeg har bodd i vancouver og syklet aktivt på North Shore. Stiene der er en herlig kombinasjon av naturlige stier og stier med innslag av menneskeskapte elementer. De blir vedlikeholdt jevnlig, og er en del av et dedikert nett av sykkelstier. Det er dette jeg gjerne skulle sett. At tilfeldige folk bygger opp alt mulig av unødvendige elementer i norsk skog er jeg motstander av også. Norske stier er fantastiske, og man bør helt klart være jævlig forsiktig med hvilke inngrep man gjør, men om man faktisk kunne bygd opp og fått på plass dedikerte stier til sykling ala det de har på north shore i Vancouver, så tror jeg det kunne vært veldig bra. Dog tror jeg det er lenge til vi kommer dit.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
06/08/2015 20:55
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Og du har virkelig ikke skjønt poenget mitt heller. Tror man snakker en del forbi hverandre her: En med erfaring og minner fra Vancouver, men andre, slik som meg, har sett byggverk i Lillo som er grusomt. En på Revlikollen som er livsfarlig om det fuktig, og ellers bare "litt" farlig; for ikke snakke om et nærmest meningsløst, ulovlig bygg rett sør for Alunsjøen: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1310204#Post1310204 (og ja, den står der fortsatt) NOTS bygger vel noe mer i ånden av det som refereres fra Canada i Østmarka om dagen.
|
|
|
06/08/2015 21:07
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes ikke dette som er laget i Rollercoaster er pent, har også sett det med egne øyne. Svære planker spikra inn i trær. Ikke bra. Om man lager sånt i egne sykkelanlegg blir en helt annen sak.
|
|
|
01/09/2015 09:47
|
aremarmelade
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Oppdaget nye klopper i Svahili nedkjøringen igår, aldri sett disse før og utifra utseendet antar jeg dette ikke er NOTS sitt verk. Virket veldig nye (les par dager gamle maks)
Planker med skruer.
noen med kjennskap ?
|
|
|
|
|