Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stitips Garda, Italia

Stitips Garda, Italia #1988024 28/07/2015 14:27
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei!

En ukes opphold i Garda nærmer seg, og litt research på sykkelverdige stier starter så småttt.

Noen som har hatt samme by som base og fått syklet noe bra sti? Jeg ser det er mulighet for heisbasert transport et par steder nordover, men uten kjenskap til området utover det som kan spores fra Strava / mtbmap så har jeg lite å gå på.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988121 28/07/2015 19:07
H
henningtomren Offline
Fersking
Fersking
H
Hei Anders,

Vi var nettopp en uke i Garda og fant mye fin sykling rundt Riva del Garda / Torbole-området. Slett ikke så bratt og steinete som ryktet sier.

Vi brukte Bike Shuttle Torbole til våre shuttleturer og var godt fornøyd med de (http://www.bikeshuttletorbole.com/).

Når det gjelder stier så syklet vi litt forskjellig, men jeg vil trekke frem stien Naranch-trail i Torbole som det definitive høydepunktet. Denne fant vi dessverre først siste dagen.. Fin blanding av flytsti og noe teknisk sykling. Ender opp litt ovenfor Torbole. Se Stravaspor her:

https://www.strava.com/activities/347332081

(som du ser bommet vi på en venstresving og måtte traske noen høydemeter oppover igjen da stien vi fulgte plutselig stoppet. Stien er imidlertid relativt godt merket med skilt, så det bør være mulig å unngå tilsvarende bommert..)

En annen sti med utgangspunkt i shuttle til Tremalzo er denne stien: https://www.strava.com/activities/346565932

Her finner du skikkelig morsom flytsti, dog noe kortere enn Naranch. Her blir det også litt transport tilbake til Garda, men på transportetappen får du med deg slutten på "turiststien" Tremalzo som du ser klipp av i de fleste reklamevideoer fra Garda. Kan også anbefale et badestopp ved Lago di Ledro på vei tilbake.

Vi syklet også DH-løypen "The Skull" som ligger rett over Torbole. Morsom og krevende løype. Her syklet vi etter litt om og men inn i slutten av "601"-stien:

https://www.strava.com/activities/345143854

Turen som omtales som Tremalzo Classic som de fleste shuttleselskaper kjører til er stort sett veldig enkel sykling langs grusvei, men er en fin tur med flott utsikt. Stisyklingsmessig er turen imidlertid ikke særlig spennende.

Vi leide sykler hos Carpentari i Torbole, og var ikke fornøyd med det vi fikk der. Syklene hadde dårlig vedlikeholdte og defekte dempere og butikken var ikke særlig interesserte i å fikse det. Vi endte opp med å levere tilbake syklene før tiden, og heller leie Liteville-sykler på Liteville-butikken i Torbole. Her fikk vi testet både 301 og 601-modellen, og var meget fornøyde med disse. Han som driver butikken har også mye gode tips å komme med til stier som er fine.

God tur!

Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988155 28/07/2015 20:36
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Her kan du snuse på hvor eieren av Gardaonbike sykler og se om du finner tips ICON_SMILE

https://www.strava.com/athletes/2684350?oq=car

Jeg ville, for turens skyld fått med meg Tremalzo og Monte Baldo. Det er høye topper på begge sider av sjøen. Som nevnt over er Tremalzo nedkjøring mye grus, men jeg irriterer meg fortsatt at jeg ikke fikk til det når jeg var der i 2012. Skal dit neste gang.

Monte Baldo tror jeg har mange muligheter for nedkjøring som ender til slutt i Torbole.

Jeg var på 3 guida turer, 1 fin og 2 som var i bratte og delvis løs stein. Ikke helt min favoritt når jeg er ute på tur på en utrygg 26" leiesykkel, eller ellers. Mye varierende terreng der, men sier de lokale at det er bratt og steinete, ja da er det det uansett hva du måtte ha gjort det opp av mening med Youtube i forkant ICON_WINK

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988206 29/07/2015 05:53
skaari Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøp ett kart , det er flust av muligheter der nede !!

Hmmm .
Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988230 29/07/2015 07:21
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Da jeg var i Garda/Torbole for noen år siden var Bocca di Fobia høydepunktet sykkel- og opplevelsesmessig.

Re: Stitips Garda, Italia [Re: laowai] #1988548 29/07/2015 20:00
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Der skal man vel generelt ikke ha høydeskrekk akkurat.... og synes det er greit å traversere bortover smal hylle i fjellet...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988587 29/07/2015 21:03
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Se her ja, mye bra tips. Mange takk!

Garda er litt over timen i kjøring unna Riva del Garda, det er overlevbart for gode stier. Ellers har litt undersøkelser avslørt en shuttlebus som går til den nærmeste toppen Monte Baldo. Den skal vi nok få glede av...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stitips Garda, Italia [Re: Anders A-R] #1988605 29/07/2015 21:30
Oddeman Offline
Ringrev
Ringrev
Har vært 3 uker med stisykkel i Riva del Garda. Stort sett 2 timer opp uansett er min erfaring. Ikke så lett å finne riktig vei ned og kan ende med grus og asfalt om man ikke vet hvor man skal ta av. Selv med gpsspor blir det en del stopp og grubling. Spesielt fra vestsiden kan dette virke håpløst, da det er temmelig rett ned. Det finnes imidlertid kjørbare stier helt ned. Husk baklys for sykling gjennom av tunneler!

Syklet en del turer med guide (Paulo Betta) som holder til hos "The lab" i Riva, noen gatekryss bortenfor Garda on Bike. Anbefales. Link: http://mtbgardariders.com

Ellers er Donkeytrack med Garda on bike en slager.

Eneste korte tur jeg har vært på er Mt Brione. Opp på sørsiden og ned på nordsiden. Går på ca en time.

I tillegg kan man ta siste del av 601, eller andre varianter ned mot Torbole innen for en time tipper jeg. Må da ovenfor en liten park som heter Busatte (sånn ca). Her er det lurt å sjekke ut litt alternativer, ellers er det mange høydemeter rett i dass fra f.eks The Skull eller Traole Trail.

Kjøp dette kartet for Garda nord og last ned offline: http://www.supertrail-map.com/en/

Som nevnt av andre:
Naranchtrail (Mr Creino fra St Barbara) og Val del diaol (skull) er slagere.

Det finnes også fine stier fra mt Stivo, opp forbi en landsby som heter Troiana. Her også riktig sporvalg avgjørende. Har vært opp på 900 meter her, men går vei opp til rundt 1600 tror jeg.

Det er også et par fine stier ned fra Tovo.

Om jeg får en epostadresse kan jeg sende noen gps-spor fra en litt senil gps.

Redigert av Oddeman; 29/07/2015 22:05.

------------------
I don't believe a word

Moderator  support