Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe ny stisykkel

Kjøpe ny stisykkel #1987749 27/07/2015 19:18
I
Ingvild81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hei! Jeg skal kjøpe meg stisykkel. Har tidligere syklet på en Scott m fulldemping som jeg har lånt, men nå det er på tide å kjøpe egen ICON_SMILE

Jeg er relativt fersk, og kunne trengt litt råd fra folk med mer erfaring enn meg selv Har planer om å bruke sykkelen på sti. Jeg liker best flytstier, men også klatring og litt snille utforkjøring over røtter og mindre stein. Bor i Oslo så kommer først og fremt til å bruke løypenettet her. Skal også ta den med på toukerstur til Italia i oktober - så håper å være gode venner til da music

Ting jeg lurer på:
- Hvor mye vandring bør jeg ha?
- 27,5 eller 26 tommers hjul?
- Er det viktig å ha mulighet til å justere dempere fra cockpit slik Scotts sykler kan?
- Andre ting jeg bør tenke på.

Jeg er 1,65 høy.

Håper på gode tips ICON_SMILE

Hilsen Ingvild

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987752 27/07/2015 19:23
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville kjøpt en Scott Genius 910 tror jeg. Uten at jeg har prøvd den, men det er den sykkelen jeg har mest lyst på akkurat nå. Evt. finnes den vel i en 27,5-versjon, men til bruken du beskriver er det vel ingenting i veien for store hjul. Jeg tror det må være en fordel på en stisykkel å kunne stive sykkelen helt opp for klatringer på grus.

Jeg har selv Canyon Nerve, som også er en sykkel som passer bruken du beskriver. Det vil vel også Specialized Camber, Devinci Atlas og en drøss med andre sykler gjøre.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987755 27/07/2015 19:38
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
I mitt hode er det en grunn til at Scott har demperlåsing på styret. De har et av markedets dårligste oppheng mhp. kansellering av pedaltråkk, slik at de må operere med låsing for å kunne sykles med, uten for mye gynging. Og låserallemikken havarerer visst annenhver uke, på bakdemperen, later det til.

Det litt triste er at folk tror at låsing er kritisk nødvendig på evt. andre oppheng, som er mer gjennomtenkte.

Jeg hadde aldri kjøpt Scott, delvis pga. dette.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: ØysteinS] #1987769 27/07/2015 20:04
J
johanf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: ØysteinS
I mitt hode er det en grunn til at Scott har demperlåsing på styret. De har et av markedets dårligste oppheng mhp. kansellering av pedaltråkk, slik at de må operere med låsing for å kunne sykles med, uten for mye gynging. Og låserallemikken havarerer visst annenhver uke, på bakdemperen, later det til.

Det litt triste er at folk tror at låsing er kritisk nødvendig på evt. andre oppheng, som er mer gjennomtenkte.

Jeg hadde aldri kjøpt Scott, delvis pga. dette.

Hva ville du kjøpt istedenfor?

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: johanf] #1987790 27/07/2015 21:16
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: johanf

Hva ville du kjøpt istedenfor?

Om jeg hadde vært den som ville hatt meg min første stisykkel? Canyon Spectral, selvsagt. Lav pris, god kvalitet og blir det feil, så er man ganske sær på hva man skal ha, ja.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987858 28/07/2015 07:52
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
kjøpte min første stisykkel for et par måneder siden .Canyon spectral 29" 9.9 og jeg er super fornøyd med sykkelen.
Det tok ei uke fra bestilling til den ble levert hjemme.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: ØysteinS] #1987870 28/07/2015 08:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS

Jeg har ikke sagt det, men at jeg innbiller meg at følelsen av helt stiv sykkel kan være kjekk på transportetapper. Om ikke annet så psykisk. Når det er sagt var jeg ikke klar over at Scott skal ha dårlige demperoppheng, har du noen lenker til tester e.l.?

Santa Cruz Tallboy er vel en annen sykkel jeg hadde siklet på.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987900 28/07/2015 08:57
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk ut Canyon sine Outlet sider.

Det kan hende du kan bruke Small - og det var det en del igjen av så jeg.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987902 28/07/2015 09:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du er 165 ville jeg kanskje ikke vurdert scott. Da kjærringa skulle teste sykler så mener jeg å huske at de hadde ganske høye overrør (genius 2013/14) , slik at hun ble sittende på ramma når hun hadde beina i bakken. Vi tenkte da at det kanskje ikke var et stort problem og kjøpte en sykkel som hadde nesten like høyt overrør, og det har blitt et problem som delvis har gått ut over sykkelgleden. Hun er 168 med litt korte bein i forhold til overkropp. Forøvrig var det en canyon spectral 29 hun endte opp med som er en kanonbra sykkel, men har litt høyt overrør. Vi har reist litt rundt i landet og prøvd en god del sykler og hennes favoritt og forsåvidt og min var en specialized camber evo. Den hadde masse plass mellom skrittet og overrøret, og var i tillegg en knakende god sykkel. Hvis du bor i oslo så finnes det jo en million butikker hvor du kan få prøvd sykler, så anbefaler deg å sette av et par tre dager til prøving. Så til spørsmålene dine.

- Hvor mye vandring bør jeg ha?

Det kommer litt an på hjulstørrelse men 110-130mm er i dag ofte ansett som et bra utgangspunkt for en allrounder.

- 27,5 eller 26 tommers hjul?

26 tommere er blitt vanskeligere å få tak i og det blir stadig verre å få deler til disse, så anbefaler deg heller å se på 27,5. 29 er nok heller ikke feil så lenge du finner en sykkel som passer.

- Er det viktig å ha mulighet til å justere dempere fra cockpit slik Scotts sykler kan?

Nei. Hverken jeg eller kjærringa har dette på våre sykler og det er ikke noe vi savner. Demperen og gaffelen står stort sett i åpen hele tiden og det funker fint. Det kommer nok og litt an på bruk og personlige preferanser.

- Andre ting jeg bør tenke på.

Som sagt så bør du ta hensyn til skritthøyden din når du velger sykkel. kanskje du har lange bein eller at dette ikke er et så stort problem for deg som for andre, men du bør hvertfall gi det en tanke.

Skal du bruke senkepinne (ala reverb ol) må du tilse at du har et seterør som er så kort at du får plass til en senkepinne.

Det er utrolig kjekt med en sykkel som har plass til en drikkeflaske i ramma. Jeg mener ikke at dette bør være utslagsgivende, men et moment i totalvurderingen.

Ikke bruk for mye penger på første sykkel.

Lykke til med valget.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1987982 28/07/2015 12:32
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Her har du fått flere gode råd, og noen råd fra svært dedikerte brukere som prioriterer enkelte egenskaper fremfor brukervennlighet. Jeg vil derfor forsøke å forsterke noen tips/ mine subjektive tips:

26/27,5 - 27,5 uten tvil, du blir fort vant, og beholder lekenhet. en ihuga sti entusiast kan si 26, men dette er på vei ut, og det er en grunn for det. nye hjulstørrelser gir mer i det lange løp.

Låsing fra cockpit: Ja, lett å bli vant med, og gull verdt. ikke moro å måtte stoppe i en utforkjøring får å låse opp demper om man har glemt dette etter klarting. Låsing fra cockpit åpner for mer aktiv bruk av demperen. Uten tvil et must.

Hevesenk sete: Deilig å ha ved bratte utforkjøring, sats på kvalitet som låser skikkelig. Har kun testet det på lånesykler, har ikke selv; men det er et savn, og vil bli montert.

Vandring på demper: kommer ann på bruksområde på sykkelen. blir det kun sti, eller også mye transport på grusvei, snille skogsveier. Storehjul reduserer behov. Selv kjører jeg 29'' med 100 mm, skulle vel gjerne hatt 120-130 mm noen ganger, men er ikke sikker på om jeg ville ha fått noe mer igjen for det. så mitt tips vil være 27,5'' med ca 120-130 mm. Da vil du ha et svært allsidig bruksområde. Større enn det så blir sykkelen ofte langt mer spesifikk for sti/enduro, og ofte tyngre for transport etapper.

Drikkeflaske i ramme er nesten et must. Bruker selv alltid sekk og da primært med vann, men fint å ha en flaske med litt saft om blodsukkeret skulle bli lavt.

MErke sykkel : Masse gode merker, og en del har også customfit for kvinner. Du har gode alternativer hos flere produsenter: Scott Genius er nevnt, Men Trekk har flere modeller, Santa Cruz, Yeti, Ibis,

Snakk eventuelt med Aslak Mørstad hos Lethh: Han bygger sykler, har noen av de nevnte merkene, han er riktig nok mann, men lav og kjenner nok godt til mange av de utfordringene du kan ha.

Min personlige erfaring er at han gir svært gode og nøysomme råd, fortell ham også gjerne hvor mye du er villig til å bruke på sykkelen, så kan han kanskje sette sammen sykkel som passer dine ønsker og pris sjikt.

Lykke til, og fortell gjerne oss andre hva du endte opp med til slutt, alltid moro å høre .... :-)

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: kjellsy] #1988029 28/07/2015 14:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjellsy

26/27,5 - 27,5 uten tvil, du blir fort vant, og beholder lekenhet. en ihuga sti entusiast kan si 26, men dette er på vei ut, og det er en grunn for det. nye hjulstørrelser gir mer i det lange løp.

Siden du åpner for ihuga stientusiaster: Jeg tror det er lenge til vi ser 26" helt utfaset av markedet, det er tross alt mange (de fleste?) som beholder syklene sine i mange år, selv om fabrikkryttere vil ha det til at man må skifte hvert år.
Mitt tips: Har du fortsatt ikke bestemt deg for om dette er noe du vil drive med: Se etter billige brukte sykler i 26". Har du blitt frelst: Kjøp 27.5".

Låsing fra cockpit: Ja, lett å bli vant med, og gull verdt. ikke moro å måtte stoppe i en utforkjøring får å låse opp demper om man har glemt dette etter klarting. Låsing fra cockpit åpner for mer aktiv bruk av demperen. Uten tvil et must.

Det spørs jo som nevnt lenger opp på geometri/funksjon i oppheng. Jeg har aldri hatt låsing fra styret på mine fulldempere.

Hevesenk sete: Deilig å ha ved bratte utforkjøring, sats på kvalitet som låser skikkelig. Har kun testet det på lånesykler, har ikke selv; men det er et savn, og vil bli montert.

Det er ingen showstopper å gå for en sykkel uten - det er noen tusenlapper dyrere, og vi har alle klart å sykle i terrenget uten. Jeg tar meg selv i å glemme å sette ned pinnen når det blir virkelig hårete og jeg har godt driv nedover. Jeg vil si det er like mye økonomisk som praktisk som avgjør behovet. Det er også en ekstra vedlikeholdskomponent. Sier budsjettet ja, så utvilsomt.

Vandring på demper: kommer ann på bruksområde på sykkelen. blir det kun sti, eller også mye transport på grusvei, snille skogsveier. Storehjul reduserer behov. Selv kjører jeg 29'' med 100 mm, skulle vel gjerne hatt 120-130 mm noen ganger, men er ikke sikker på om jeg ville ha fått noe mer igjen for det. så mitt tips vil være 27,5'' med ca 120-130 mm. Da vil du ha et svært allsidig bruksområde. Større enn det så blir sykkelen ofte langt mer spesifikk for sti/enduro, og ofte tyngre for transport etapper.

For Oslomarka (avhengig av hvilken del) så vil man nok ofte ha litt mer demping enn 120-130, selv med 27.5. Men du overlever fint med dette også.

Drikkeflaske i ramme er nesten et must. Bruker selv alltid sekk og da primært med vann, men fint å ha en flaske med litt saft om blodsukkeret skulle bli lavt.

Har aldri opplevd det som noe absolutt nødvendighet. Mer "kjekt å ha". Min nåværende har ikke dette, og jeg brukte det aldri på min forrige. Sekk er min favoritt fremfor flaske i ramma.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1988035 28/07/2015 14:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil si at heve-senkpinne er noe av det man har mest utbytte av som nybegynner. Men vil jo ofte være billigere å kjøpe uten og skaffe en brukt her på forumet, kommer ofte flunk nye pinner for salg til nesten halv pris.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: larsdx] #1988074 28/07/2015 17:05
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Jeg vil si at heve-senkpinne er noe av det man har mest utbytte av som nybegynner. Men vil jo ofte være billigere å kjøpe uten og skaffe en brukt her på forumet, kommer ofte flunk nye pinner for salg til nesten halv pris.

Veldig enig. Heve/senkepinne, bredt styre og skikkelige dekk så vil omtrent alt av stisykler føltes konge for en som er ny på sti.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1988243 29/07/2015 07:49
I
Ingvild81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hei og tusen takk for så mange informative tilbakemeldinger! Dere er rå! Jeg er virkelig glad for at jeg spurte om råd ICON_SMILE

Så langt har jeg lært meg en hel del mer om sykkel, unngått et dårlig kjøp og blitt mer bevisst på hva jeg skal se etter når jeg velger. Slik jeg forstår tilbakemeldingene fra dere handler det ikke så mye om sykkelmerke, men mer om spesifikasjonene den enkelte sykkel har og forholdet mellom sykkelen og personen som skal ha den? Økonomi er selvsagt også en faktor. Outlet var et godt tips. Ser også at det blir lagt ut mye bra på finn (selv om de fleste er i str M, har det også dukket om noen i S).

Har nok landet på 27,5 tommers hjul. Litt dyrere i innkjøp, men virker gøy å sykle på! Tror også at muligheten for å få solgt en slik sykkel vil være større dersom jeg mot all formodning skulle finne ut at sykkelen ble stående mest i boden.

Viktig innspill vedr. høyde på overrør! Ser at mye av det jeg har sett på har vært for stort.

Når det gjelder låsing fra cockpit ser jeg fordelene med det, men hvis alt annet stemmer på en sykkel uten, vil ikke dette stoppe meg. Slik jeg forstår tilbakemeldingene er ikke dette avgjørende for sykkelgleden.

Takk også for mange nyttige tilbakemeldinger om vandring. Virker lurt å legge seg på 120-130mm? (hvertfall ikke mindre)?

Har i løpet av sommerferien testet den alt for store, lånte, scottsykkelen i oslomarka, Gautefall og tungvekteren i Arendal. Når sant skal sies følte jeg meg som en konge på stien med heve/senkepinne, bredt styre og dekk som limte seg fast på sleipe sva ICON_SMILE Og dette til tross for at jeg er nybegynner og full av skrekkblandet fryd. Tror ikke jeg klarer å gi slipp på det!

Planlegger tur til sportsbutikker i dag for å teste litt!! Blir spennende ICON_SMILE Deilig å komme litt mindre grønn enn for et par dager siden!

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1988275 29/07/2015 08:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ingvild81

Takk også for mange nyttige tilbakemeldinger om vandring. Virker lurt å legge seg på 120-130mm? (hvertfall ikke mindre)?

Forskjellige merker opererer med litt forskjellig, men på en 27,5 ville jeg gått for noe med 130-150mm. Geometrien har vel så mye å si så greit å ikke ende opp med en 150mm vandrings sykkel med veldig slakk gaffelvinkel feks. Da vil den føltes veldig grov.

Lykke til.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1988278 29/07/2015 09:03
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ingvild81
Har nok landet på 27,5 tommers hjul. Litt dyrere i innkjøp, men virker gøy å sykle på! Tror også at muligheten for å få solgt en slik sykkel vil være større dersom jeg mot all formodning skulle finne ut at sykkelen ble stående mest i boden.

Jeg tror også at det lønner seg å kjøpe en litt dyrere sykkel enn de aller billigste, med tanke på bruktverdien. En fornuftig oppsattt sykkel til 25.000-30.000 vil man få mer igjen for brukt enn en billigfulldemper til 15.000. Forutsetter at du klarer å styre unna dyre oppgraderinger.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: kjellsy] #1988996 30/07/2015 18:42
M
mohansno Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Hei!

Du nevner bl.a. Scott Genius som anbefalt modell. Hva med Scott Spark? Har denne modellen for lite vandring? Er det eneste forskjellen på disse to? Har vurdert begge modellene, men har ikke fått testet Genius...

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1994135 11/08/2015 13:38
I
Ingvild81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Da har jeg kjøpt meg sykkel!!! Er så begeistra ICON_SMILE

Det var ingen enkel sak å finne small modeller på finn.no, og butikkpris ble dyrt. Tok turen til Skullerudsalget i dag, og endte opp med en specialized rumor small i damemodell. Den virker heeeelt konge! Hjulene var litt større enn planlagt, 29 tommer, men håper det går fint.

Gode dekk, senk/hev stang, lavt overør og bredt styre.

Gleder meg til tur i ettermiddag!! Nok en gan tuuusen takk til alle for veldig god hjelp.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Ingvild81] #1994150 11/08/2015 14:40
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Gratulerer med flott sykkel. Du blir nok godt fornøyd med den.

Re: Kjøpe ny stisykkel [Re: Paulus] #1994172 11/08/2015 15:47
I
Ingvild81 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Takk ICON_SMILE

Moderator  support