Du behøver trolig ikke bytte sykkel for å oppnå endringene du er ute etter. Bare å sette på en stiv gaffel og evt. ny krank og/eller kassett og muligens girarm foran.
Rart at ikke Bike Brothers gjør deg oppmerksom på det

Men på den annen side - jeg kan ikke utelukke at rammen på Sonic er spesialtilpasset stor klinge (48) på krank og at så stor klinge ikke går inn på sykkelen du har nå.
Med krank 48-36-26 får du litt tyngre utveksling, ja, for de raske bakkene. Om du trenger det er et annet spørsmål. Letteste gir vil på begge oppsett være mer enn lett nok til ditt bruk.
Jeg tror endringen du vil ha reelt utbytte av, er å sette på en stiv gaffel. Det vil gjøre sykkelen opptil 1 kg lettere. Du får gode, stive gafler i karbon til 2-4 tusen.
Om jeg skulle hatt en rask 29er i prisleiet til Bros Sonic, ville jeg utvilsomt gått for en anerkjent ramme i karbon med enkel eller to-delt, ikke tre-delt krank. Hyggelig at du er trofast kunde hos Bros, men mange andre utmerkede alternativer der ute hva gjelder modeller.
Om du ikke sykler i terrenget eller må ha plass til brede piggdekk, behøver du ikke 29er. Du vil få en langt raskere sykkel om du velger cyclocross eller grus/landeveissykkel, gjerne med skivebremser. Under "Sykkelkross" her på forumet vil du finne mange utmerkede modeller omtalt. Unntaket er om du må ha en sykkel med flatt styre for å konkurrere i ritt der bukkestyre ikke er tillatt.