Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når er hydrauliske bremser ferdige?

Når er hydrauliske bremser ferdige? #1986078 22/07/2015 15:49
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Hei sykkel-internettet!

Mine Avid Elixir 5 ble luftet for en måned siden, men etter ferien var de HELT mushy igjen. Bakbremsen ble tight når de fikke nye klosser, men foran var det værre. Så jeg plukket frem luftesettet og luftet, bare for å oppdage null bedring.

Googlet instruksjonen i fall jeg hadde glemt noe, luftet på nytt, men likevel er de helt mushy. Griper fint og langt ute, men har ikke kraft, hendelen siger langsomt inn mot styret til de bunner. Ser ikke noe lekkasje noe sted langs hendelen.

Så hva skjer? Noe et verksted kan fikse, noe jeg kan fikse (med ORIGINAL bremseveske f.eks.), eller bare å kjøpe nye?

-Arve

Redigert av Herit; 22/07/2015 17:45.
Re: Når er hydrauliske bremser ferdige? [Re: Herit] #1986124 22/07/2015 18:31
V
vertigo Offline
Fersking
Fersking
V
Snakka med importøren idag angående ett par Elixir 3 som hadde samme problem- lufta etter alle kunster og ganske fine og "faste", men om du trykker til så siger hendelen inn til styret.

Ifølge ekspertisen er pakningene inni hendelen synderen,- så også svarte partikler når jeg dytta gjennom veska ved første runde lufting.

Koster noen kroner for pakningene(kanskje lurt å sjekke ebay?), og så er det litt pirk å bytte, men om du gjør det sjøl så er det billigere enn nye bremser!

Re: Når er hydrauliske bremser ferdige? [Re: Herit] #1986210 22/07/2015 21:48
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Inspiser bremseslangen.. Har opplevd små skader som gjør at slangen får ekspandere og lage ekkel følelse ICON_SMILE

Litt rar at det skal skje med begge bremsene, men kan være.

Re: Når er hydrauliske bremser ferdige? [Re: Herit] #1986276 23/07/2015 07:49
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slangene kan også være for myke. Myke slanger kan rett og slett ekspandere og blir aldri helt tette ved niplene.

Løsning: skift slanger. ICON_SMILE Full bleed og nye sånne myke metallsmultringer er selvfølgelig påkrevd.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Når er hydrauliske bremser ferdige? [Re: Herit] #1986401 23/07/2015 13:13
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Takk for tips. Viste seg at bakbremsen bare trengte nye klosser og lufting, forbremsen ble aldri bra og symptomene stemte bra med @Vertigos teori.

Så da røyk jeg på et billig sett med XT, den gamle bakbremsen blir reserve sammen med forbremsen når jeg får en brukt hendel av en kompis.

Hva gjorde en før internett?

-Arve

Moderator  support