|
|
Barn nr to på vei - trenger litt tidstips
|
Re: Barn nr to på vei - trenger litt tidstips
[Re: baronKanon]
06/08/2015 07:24
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men det er jo egentlig greit å tilbringe tid med barna og fruen også da, og ikke hele tiden finne smutthull for å realisere seg selv. Den har jeg følt veldig på det siste året. Har blitt mindre sykling og mer familietid, rett og slett fordi det er viktigst. Helt enig, familietid står høyt på lista, og det er ikke noe poeng å skulle stikke av så fort man kan. Men kan ikke la kroppen forfalle helt heller. Skal jo orke å leke med ungene (og kona)
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: zero-talent]
06/08/2015 07:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men kan ikke la kroppen forfalle helt heller. Skal jo orke å leke med ungene (og kona) Jepp. Man må da finne en mellomting mellom pappamage og fullføre Norseman også 
|
|
|
06/08/2015 11:21
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har litt større barn men fra å sitte i sofaen hver kveld har det over natten blitt 7-8 timer trening i uken som en naturlig del av 45 årskrisen (2 års jubileum denne uka). Dette har blitt litt annerledes i familien og noen diskusjoner.
Jeg mener det viktigste er å legge en plan hele familien kan leve med og holde seg til den fremfor å hele tiden være på hugget for å lure seg til et par tre timer. Uforutsigbarhet er vel ikke akkurat det damer (særlig de med småbarnsforpliktelser) liker så godt.
Vinter: Da kjører jeg dobbeltime to kvelder i uken med spinning, den siste timen i regi av sykkelklubben. Har også vr-rulle + spinningsykkel (toppgear på film er bra) + romaskin på gutterommet hjemme. Det blir en del økter fra tidligst 2200 gjerne et par timer. Disse øktene går ikke utover "noen". Bytter ut med ski om det er føre og da er det lettere å ta morgenturer. Hender det blir gutterommet om morgenen også om en kveldsøkt går fløyten pga jobb eller annet. Jeg synes det er lettere å få aksept for færre og lange økter enn flere og korte. Dårlig vær gjør det lettere å stikke ut. Pappa er alltid på sykkel når vi kunne vært ute sammen i sola blir for dumt.
Vår/sommer/høst: Søndagstur med klubben eller ritt i helgen gir flest kommentarer men er desidert mest hyggelig. Gjør så godt jeg kan med å "spare" fredag kveld og hele lørdag. Det å lande i sofaen etter søndagstur er ikke aktuelt.... da presser jeg frem et smil og er med på det meste. Et par treninger i ukedagene går greit og jeg sper på med til/og/eller fra jobb som er 4,7 mil hver vei.
Uansett, lykke til... Når sistemann begynner på skolen blir alt så mye lettere !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
06/08/2015 11:52
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel like mange ulike erfaringer som det er småbarnsfedre her.
For min del er det de lange treningsøktene som har blitt vanskeligst å få til etter at det ble to og tre barn. Jeg har til gjengjeld blitt god til å ta meg korte intervalløkter på helt ned i 40 minutter - og faktisk fått utbytte av de.
Noen andre stikkord: Sykkelrulla og slynge har vært god å ha (særlig fra seinhøst til etter påske), men krever mer disiplin og er mindre lystbetont enn utetrening. Treningsøkter når ungene er lagt (ev. har andre planer) har også blitt rutine. Nå har eldste også blitt så stor at det har blitt fritidsaktiviteter, og da har jeg iblant fått tatt meg en løpetur i nærområdet mens fotballtreninga/allidretten har pågått.
|
|
|
[Re: simson]
06/08/2015 12:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
For å få til en langtur i uka, kan man ha en avtale om at kona tar ungene alene en morgen. Er man så heldig at jobben ligger på rett sted, kan man stå opp 5, sykle fra 5:30 og ankomme jobben kl 9. Jeg gjorde dette hver onsdag i flere år
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/08/2015 11:51
|
bullet
Besatt
|
Besatt
For å få til en langtur i uka, kan man ha en avtale om at kona tar ungene alene en morgen. Er man så heldig at jobben ligger på rett sted, kan man stå opp 5, sykle fra 5:30 og ankomme jobben kl 9. Jeg gjorde dette hver onsdag i flere år Denne benytter jeg meg av i helgene. Opp kl 6 og hjemme til 10 (da andre starter med sin trening). Da får vi spist frokost sammen, har en på 6mnd som fint kan sove til 9. På hverdagene sliter jeg mer, da denne pjokken på 6mnd sover lite på dagtid synes jeg det er greit at fruen får avlastning når jeg er hjemme pluss at forefallende arbeid også må gjøres. Tiden går hvertfall fort fra man kommer hjem fra jobb til sengetid. Men skal forsøke å ta opp løpingen igjen, da det er tidsbesparende og vi har bikkje som uansett luftes hver ettermiddag. Håper knærne holder.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
07/08/2015 13:03
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Man må i hvert fall finne løsninger som ikke går utover familien. Noen ektefeller og familier tåler mer (jeg har en kompis som har fast langtur søndager kl. 12, hadde jeg tenkt tanken engang...). Dialog og fleksibilitet er viktig. Trening kan ikke trumfe familieaktiviteter. Men to små barn, kone i turnus og krevende jobb har jeg funnet frem til det som fungerer for meg.
- innse at du ikke får trent nok til å bli best.. - stå opp tidlig og tren - benytt transport til/fra jobb/familiebesøk etc - sykle inne på rulle (selv om intervaller i boden føles helt dust når det er 25 grader og sol, så får du i hvert fall trent) - kjøp lykt og sykle sent - antall ganger er viktigere en lengden (1 x 2timer er mer akseptert enn 2 x 1t feks) - bruk joggeskoene om du har dårlig tid - bli enige om hvilke dager du i utgangspunktet vil trene
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
07/08/2015 20:01
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gode innspill fortsetter å dukke opp  for min del er nok ertet leggetid + en tidlig økt i helgen det som er enklest å få til. Går fint med en kjapp runde på treningssenter eller med joggesko, men en god sykkelrunde må det forhandles om
|
|
|
08/08/2015 10:09
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har sju mils biltur til jobb, så jobbsøking er vanskelig å få til. Har derimot en times trening i arbeidstida hver uke, så den blir brukt så ofte timeplanen tillater det.
Kjøre et stykke mot jobb og sykle siste biten?
|
|
|
[Re: eirikbk]
08/08/2015 19:24
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sju mils biltur til jobb, så jobbsøking er vanskelig å få til. Har derimot en times trening i arbeidstida hver uke, så den blir brukt så ofte timeplanen tillater det.
Kjøre et stykke mot jobb og sykle siste biten? Nja, skal også rekke å hente i barnehagen og må dra tidligere fra jobb som det er. Kjører fra jobb kl 15 og rekker akkurat barnehagen. Har tenkt tanken, men ikke særlig aktuelt for min del.
|
|
|
[Re: ohjelm]
09/08/2015 08:59
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Disse kulepunktene benytter jeg meg av. Bortsett fra rulle. Tidlig opp. Sent i seng. Kan noen ganger være vanskelig. Lite søvn og studier/jobb på kvelden kan være en effektiv demper på det...
Men kommer nok ikke unna en god lykt eller to!
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
[Re: Østerhus]
10/08/2015 06:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Mange gode tips her, og kjenner at jeg kanskje burde være flinkere til å stå opp supertidlig å få inn en tur før huset våkner  Hos oss deler vi på det, siden både kona og jeg har behovet. Vi har også rulle og tredemølle, men tingen er at utetreningen ikke bare handler om fysisk trening, men psykisk velvære enda mer. Da holder det ikke å svette og glo på tv. Som foreldre til 3 barn, bånn gass på jobb etc er det helt nødvendig for oss å få egotid. Dermed har vi et opplegg løst basert på annenhver dag (Jeg har mandag/onsdag, kona Tirsdag/Torsdag, helger tar vi litt på sparket). Det som er viktig for oss er at vi da ikke legger opp andre ting til å kræsje med partnerens "egodag". Er det møte i barnehage, skole, styremøter etc booker vi alltid om mulig dette inn på egen dag. Klok av skade har jeg også begynt langturer i helgen mye tidligere, slik at jeg er tilbake og har dagen med familien.
|
|
|
10/08/2015 08:30
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tidlig opp forutsetter tidlig i seng, for min del. D.v.s. jeg kan alltids stå opp tidlig en dag i uken, men ikke så mye mer enn det, uten å ha sovet lenge.
Problemet er at med småbarn blir kvelden fort kort om man legger seg klokka 22. Når barna har et helt etablert sovemønster blir det enklere, men med gutten vår på 1 1/2 kan det fortsatt skje at han er oppe til 21.
|
|
|
[Re: larsdx]
10/08/2015 21:10
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjenner meg igjen i begge de to siste innleggene. Trening inne er trening. Og kjedelig. Trening ute er psykisk helsevern i praksis. Og det høres veldig kjent ut med småttiser som plutselig ikke har lyst å sove...
|
|
|
|
|