|
|
Barn nr to på vei - trenger litt tidstips
|
Barn nr to på vei - trenger litt tidstips
22/07/2015 12:20
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Endelig etter nesten tre år begynt å få ryddet litt tid så jeg får to-tre korte treningsøkter i uka, så kommer nyheten om at barn nr to er på vei. Selvfølgelig en gledelig nyhet, men jeg er litt bekymret for hvordan det blir med tid. Ett småtroll er overkommelig, men hører mange sier det er ti ganger så mye jobb med to. Kona og jeg er nok ikke de mest strukturerte menneskene i verden, og blir det neppe heller. Vil gjerne høre litt tips fra dere som får til å komme dere ut. Hvordan ser en typisk dag ut med jobb, barn, henting, legging, og stisykling? Får man i det hele tatt til å komme seg ut, uten å være tysk kretsmester i effektiv organisering?
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: Barn nr to på vei - trenger litt tidstips
[Re: zero-talent]
22/07/2015 12:23
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Mitt beste (eneste) tips er å komme seg ut etter at begge barna er i seng. Det funker dårlig den første tiden, da det nye barnet sjelden er i seng før ganske sent, men etterhvert kommer det seg (slik er i alle fall våre erfaringer, men så små barn er veldig forskjellige mht søvn).
|
|
|
22/07/2015 12:51
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Har bare ett barn selv, men jeg har lagt meg til vanen og komme meg ut sent på kvelden, eller før jobb på morgenen. Er ofte på tur ut døra i 21 tiden, og tilbake i 23/00 tiden. Andre dager jeg er ute av døra kl 05, og dusjer på jobben i 8 tiden. Vil tro det kan funke nogenlunde likt når barn nr 2 en gang kommer 
|
|
|
22/07/2015 13:47
|
Iselilja
|
Det kommer jo veldig an på partneren og barna. Vi har to apekatter, så her er det som regel enten når yngstemann har lagt seg eller når vi vet at barna er opptatte med noe. Problemet er at det er ikke bare trening man skal få inn på den tiden. Men har venninner som lar gubben trene som før, men de er litt hønemor og liker å ha styr på alt.
|
|
|
22/07/2015 14:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommer 90% an på partneren, vil jeg si.
|
|
|
22/07/2015 14:17
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har en kone som ser at jeg trenger å komme meg ut, men vi er nok uenig om hvor mye... Jeg vil helst ha tre økter i uka, hun synes nok en-to er passe. og vi har vært uheldige med førstemann, som har vært umulig å få i seng, så da har kvelden ofte gått bort til tretimersøkter med vuggesang. Endte som regel med å synge "pappa er staest nå skal du sove" den siste timen
Redigert av zero-talent; 22/07/2015 18:00.
|
|
|
22/07/2015 15:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er godt å høre at noen har det verre enn meg.
|
|
|
22/07/2015 16:02
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Jeg fikk nr to i mars. Heldigvis er eldstemannstort sett (men ikke alltid) ganske grei å legge, så hvis jeg vil trene fra kl 20 er det sjelden noe problem. Men! Det handler ikke bare om tid. Det handler også om overskudd. Noen ganger har man mest lyst til å klappe sammen klokka 20 selv. Og en annen ting: Det dreier seg også om hvorvidt man bare kan stikke ut og trene eller om det blir mye parlamentering om husarbeidet er unnagjort og om den bedre halvdel sier "ut og kos deg" eller "må du trene nå igjen??" Mange hensyn å ta :-)
Hvorvidt 2 barn er 10 eller om det er 1,7 pga stordriftsfordeler har jeg hørt mye forskjellig om. For vår del er 2 barn 2 barn.
|
|
|
22/07/2015 16:17
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: larsdx]
22/07/2015 18:46
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Kommer 90% an på partneren, vil jeg si. +1
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
22/07/2015 19:04
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ingen triks å komme med, men du må huske på at det i de fleste parforhold (synsing) er litt krangling om trening når barna er små. Far vil trene, mor vil ikke føle seg satt i stikken med to små.
Kommuniser til mora at dette er dritviktig for deg. Finn fram til et minimum du kan leve med, og håp på bedre tider.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
22/07/2015 19:10
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for det  er jo aller mest stas. Og takk for gode innspill. tenker det blir enda mer viktig når nr to kommer å planlegge dagene litt. Mor er mulig å forhandle med, det er vel et vel så stort problem at når avkom endelig er i seng så frister sofaen mer enn stien... Får ta seg selv litt i nakken og tvinge seg ut.
|
|
|
22/07/2015 19:26
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
gratulerer med nr to på vei  jeg har tvillinger på tre år og har syklet 5000 km til nå i år, så er absolutt mulig og få til trening, men man må være strukturert og gripe sjansene når de byr seg i tillegg som andre nevner så må man være på lag med partneren. skal vi på hytta sykler jeg dit, byr muligheten seg sykler jeg til jobb
|
|
|
22/07/2015 22:45
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Nå er jeg heldig med turnus jobb og mye fritid på dagtid. Men mitt råd er nazi leggetid kl1900. Og spill hverandre litt fri. Man må ikke være to for å legge/ passe på to unger. Vi har to på fire og to og vi sykler mye hver for oss.
|
|
|
23/07/2015 05:37
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Vi har barn på 2 og 1 år. Mye av treningen min skjer med sykkelhenger og jobbsykling.
Med henger får jeg skvist inn ca 1,5 time ved duppetid midt på dagen når jeg er hjemme (pappapermdager, ferie, helg). Sper gjerne på med en ekstra økt når madammen tar leggingen. Evt en rulleøkt etter legging hvis madam er på kveldsjobb. Jobbsykling gir meg ca 50 minutter hver vei. Kan også stå opp en time tidligere og få meg en omvei.
Jeg setter meg en treningsplan noen uker framover. Holder meg grovt sett til den, tilpasninger til hverdagens tilfeldigheter løses med triksene nevnt over.
Det blir tungvint sammenlignet med alle som er single, arbeidsledige og barnløse. Men det funker. Greier å rote sammen rundt 15 timer pr uke slik - uten å komme på kant hjemme. Men har nok også vært heldig med valg av samboer.
Redigert av Rexenes; 23/07/2015 05:40.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: Rexenes]
23/07/2015 06:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Du sykla jo fort til Oslo på fellesstarten; fikk du presset inn noen skikkelige langturer i opplegget ditt eller var det omveier til/fra jobb som var langtur?
|
|
|
23/07/2015 06:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har en kone som ser at jeg trenger å komme meg ut, men vi er nok uenig om hvor mye... Jeg vil helst ha tre økter i uka, hun synes nok en-to er passe. og vi har vært uheldige med førstemann, som har vært umulig å få i seng, så da har kvelden ofte gått bort til tretimersøkter med vuggesang. Endte som regel med å synge "pappa er staest nå skal du sove" den siste timen Hvordan er jobbsituasjonen? Går det an å ta sykkelen til og fra jobb med noen omveier enten til eller fra jobb? Inn til en viss grense er sykkelen ofte raskere til og fra jobb enn bilen.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
23/07/2015 06:52
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kommer 90% an på partneren, vil jeg si. +1 Og det gjelder for partneren også. Det som er greit er å bli enige om egentid. Jeg vil tippe at i en familie med 2 barn og 2 voksne er det fullt mulig at begge foreldrene kan få 6 timer (2 timer 3 ganger i uka) hver seg hvor de kan være 100% egoistiske. Det vil utgjøre 12 timer. Da har dere 312 timer igjen av uka hvor dere kan jobbe som et team. Mesteparten av det første året vil jo også en av dere slippe å tenke på jobb. Denne personen vil ha barna som jobb 168 timer i uka. Vedkommende vil nok sette VELDIG stor pris på å få 6 av disse timene helt og holdent for seg selv.
|
|
|
23/07/2015 07:15
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
som nevnt blir kvelden/natten fort din beste mulighet for sykling og trening, uten at partneren din tar støyten med med barnepass:)
Har 2 stk med 17 mnd mellomrom, og denne løsningen skaper hvertfall fred i heimen hos meg:)
|
|
|
23/07/2015 07:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Endelig etter nesten tre år begynt å få ryddet litt tid så jeg får to-tre korte treningsøkter i uka, så kommer nyheten om at barn nr to er på vei. Selvfølgelig en gledelig nyhet, men jeg er litt bekymret for hvordan det blir med tid. Ett småtroll er overkommelig, men hører mange sier det er ti ganger så mye jobb med to. Kona og jeg er nok ikke de mest strukturerte menneskene i verden, og blir det neppe heller. Vil gjerne høre litt tips fra dere som får til å komme dere ut. Hvordan ser en typisk dag ut med jobb, barn, henting, legging, og stisykling? Får man i det hele tatt til å komme seg ut, uten å være tysk kretsmester i effektiv organisering? For min del handler det om prioriteringer, jeg har to ganske tidkrevende hobbyer, sykling og fluefiske. Det har etterhvert blitt mindre og mindre fisking, fordi jeg prioriterer sykling den tiden jeg har til overs. Vi har vært heldig med legginga på våre barn, men der har vi også vært veldig strukturerte fra et tidlig stadie. Når disse sover i 19-20tiden er det fritid for oss, enten drar jeg eller kjerringa ut de fleste dager i uka. Jeg har i tillegg rulle på gjesterommet, så jeg får trent selv om fruen drar bort. Om f.eks fruen er utslitt og bare vil slappe av på sofaen med noe fint på TV skjønner jeg ikke de som på død og liv vil at gubben (eller kjerringa) skal ha partneren til å gjøre akkurat det samme, om jeg har overskudd til å trene når fruen er sliten, holder hun meg ikke igjen. Vi er forbi det stadiet at vi må holde hverandre i hendene på kveldene, eller blir furt fordi partneren heller vil få seg litt friskluft i 1 time eller 3, det kalles å investere i helse  Men det er jo viktig å "gi og ta". F.eks bruke helgene til familietid og ukedagene til trening. Vi får jo alltids noen timer til hverandre selv om vi bruker et par timer til egotrip på kvelden, fra 21-22 til vi legger oss. Vi er ikke så veldig organiserte av oss, om en av oss vil gjøre noe etter barna er i seng spør vi, gjerne samme ettermiddag, det er sjelden nei fra noen av oss. 3 økter i løpet av en uke bør være overkommelig for de aller fleste, da tenker jeg tidsmessig. Vi snakker kanskje 3-6 timer i løpet av 168 timer en uke inneholder. Jeg har tidligere vært sammen med en som synes det var et pes at jeg skulle fiske eller trene, det er fælt å alltid ha litt smådårlig samvittighet når man skal ut.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/07/2015 07:34
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Du sykla jo fort til Oslo på fellesstarten; fikk du presset inn noen skikkelige langturer i opplegget ditt eller var det omveier til/fra jobb som var langtur? Manglende langturer var jeg litt bekymra over, men fra tidlig vår og fram til DSS tror jeg at jeg fikk lagt inn 3 turer til/fra Møre - ca 20 mil. Dette ifm at vi skulle dit i div familieting. Som med jobbsyklinga, blir det jo halvparten av denne treningstida "gratis", da alternativet var å sitte i bil. I tillegg deltok jeg på fjorden rundt (lett å få godkjenning for rittdeltakelser). En og annen vanlig langtur på 100km+ ble det jo også. Feks hvis samboer tar med barna på besøk til sin familie kjører jeg på med kvantitet..
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: Raskall]
02/08/2015 18:26
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har en kone som ser at jeg trenger å komme meg ut, men vi er nok uenig om hvor mye... Jeg vil helst ha tre økter i uka, hun synes nok en-to er passe. og vi har vært uheldige med førstemann, som har vært umulig å få i seng, så da har kvelden ofte gått bort til tretimersøkter med vuggesang. Endte som regel med å synge "pappa er staest nå skal du sove" den siste timen Hvordan er jobbsituasjonen? Går det an å ta sykkelen til og fra jobb med noen omveier enten til eller fra jobb? Inn til en viss grense er sykkelen ofte raskere til og fra jobb enn bilen. Har sju mils biltur til jobb, så jobbsøking er vanskelig å få til. Har derimot en times trening i arbeidstida hver uke, så den blir brukt så ofte timeplanen tillater det.
|
|
|
[Re: Raskall]
02/08/2015 18:27
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kommer 90% an på partneren, vil jeg si. +1 Og det gjelder for partneren også. Det som er greit er å bli enige om egentid. Jeg vil tippe at i en familie med 2 barn og 2 voksne er det fullt mulig at begge foreldrene kan få 6 timer (2 timer 3 ganger i uka) hver seg hvor de kan være 100% egoistiske. Det vil utgjøre 12 timer. Da har dere 312 timer igjen av uka hvor dere kan jobbe som et team. Mesteparten av det første året vil jo også en av dere slippe å tenke på jobb. Denne personen vil ha barna som jobb 168 timer i uka. Vedkommende vil nok sette VELDIG stor pris på å få 6 av disse timene helt og holdent for seg selv. Et veldig godt regnestykke  må finne en fin kveld å legge det fram på bare...
|
|
|
02/08/2015 19:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å bli enig om egentid går fint, i teorien.
|
|
|
[Re: larsdx]
03/08/2015 09:29
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Å bli enig om egentid går fint, i teorien. Hehe høres ut som vi har ganske like erfaringer der. Så er man sliten etter en dag med trassig sjef og unge(r), unger blir syke, partner orker ikke være hjemme alene allikevel... alltid noe som dukker opp. Men får da satt av litt tid innimellom. Edit: nå er nok ikke jeg blant de mest effektive og bestemte her i verden, så kan jo hende det er litt å gå på...
Redigert av zero-talent; 03/08/2015 09:33.
|
|
|
04/08/2015 12:10
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Det viktigste for forholdet deres er at det skal være rettferdig mellom deg og partneren din.
Hvis du vil ha/"trenger" x antall timer hver uke for trening/selvrealisering/navlelostudier, ja da skal partneren din ha LIKE MANGE timer.
Her i huset har vi to kvelder i uken hver som er våre. Da kan vi gjøre hva vi vil og vi kan egentlig dra avgårde rett etter jobb (Vi har bare et barn), men som oftest blir det etter middag/legging. I tillegg har vi lov til 1 langtur hver i helgene (3-4 timer). Lengre turer krever litt mer forhandling.
Hvis vi hadde 2 barn tipper jeg at det i hvert fall de første årene hadde resultert i at ukesdagsaktivitetene måtte skyves til etter legging. Og muligens litt glissnere med langturer i helgene.
|
04/08/2015 12:36
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Endelig etter nesten tre år begynt å få ryddet litt tid så jeg får to-tre korte treningsøkter i uka, så kommer nyheten om at barn nr to er på vei. Selvfølgelig en gledelig nyhet, men jeg er litt bekymret for hvordan det blir med tid. Ett småtroll er overkommelig, men hører mange sier det er ti ganger så mye jobb med to. Kona og jeg er nok ikke de mest strukturerte menneskene i verden, og blir det neppe heller. Vil gjerne høre litt tips fra dere som får til å komme dere ut. Hvordan ser en typisk dag ut med jobb, barn, henting, legging, og stisykling? Får man i det hele tatt til å komme seg ut, uten å være tysk kretsmester i effektiv organisering? Min erfaring var at med ett barn, så er alt nytt, man er usikker på oppgavene, og hver dag står man ovenfor nye utfordringer. Da er det greit å prioritere å være hjemme med familien, og ikke stresse med å måtte gjøre ditt og datt. Etter nummer to kom, så kan man det meste og det er mye enklere å stikke ut en tur. Men det er jo egentlig greit å tilbringe tid med barna og fruen også da, og ikke hele tiden finne smutthull for å realisere seg selv.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
04/08/2015 12:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men det er jo egentlig greit å tilbringe tid med barna og fruen også da, og ikke hele tiden finne smutthull for å realisere seg selv. Den har jeg følt veldig på det siste året. Har blitt mindre sykling og mer familietid, rett og slett fordi det er viktigst.
|
|
|
04/08/2015 13:14
|
Espen_ka
Medlem
|
Medlem
Situasjonen er vel ok dersom begge parter ønsker tid til å gjøre egne aktiviteter. Verre er det når det er kun den ene parten som ønsker å bedrive egne interesser. Da fungerer ikke argument som 'like mange timer' lenger.
|
|
|
05/08/2015 07:55
|
Redgarden
Avhengig
|
Avhengig
|