|
Helårs treningsracer - hvilken?
|
Helårs treningsracer - hvilken?
22/07/2015 09:39
|
theis
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg ønsker meg en helårs landeveissykkel med bukkestyre - til bruk på asfalt. Den skal takle både sommer- og vintervær. Pris rundt 15000 pluss/minus. Dekkbredde 27-35 mm. Hvilken sykkel bør jeg velge?
Redigert av theis; 22/07/2015 11:20.
|
|
|
Re: Helårs racer trenings- og pendlersykkel - hvilken?
[Re: theis]
22/07/2015 09:47
|
gare
More than words
|
More than words
Skal du på død og liv ha bukkestyre er det jo i den retningen du må titte, men vil du legge vekt på pendler-siden, vintersykling og lave krav til vedlikehold må jo Focus Planet 1.0 være interessant? Klikk!! Du får ikke bukkestyre, men du får innvendig navgir og beltedrift som betyr lite vedlikehold. Fester til skjermer og bagasjebrett er det også, begge ting som du vil ha på en pendlersykkel, sykling med ryggsekk er ikke noe særlig 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/07/2015 10:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Siden du poster under Racer, antar jeg som Gare at du primært vil ha bukkestyre. Da er det cyclocross eller grusracer som gjelder for dekkbredden du nevner - og for piggdekk. Kort sagt bør du kikke på trådene under Sykkelkross. Du bør se på Specialized Diverge, men det finnes også andre gode grusracere. Om du ikke er redd for en hissig cx, er den letteste og raskeste modellen i nærheten av ditt budsjett gjerne Gavia CX Ultimate. Men selvsagt mange alternativer, også rimeligere. En del gode, pent brukte cx/grussykler på Finn.no og her på forumet. Vær oppmerksom på at hydrauliske skivebremser er å foretrekke. Blant 2015-modellene er bremsene gjerne å finne kun på dyrere modeller, men allerede 2016-modellene vil ha hydrauliske bremser i flere prisklasser.
|
|
|
22/07/2015 11:26
|
theis
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk! Det er en helårs racersykkel med bukkestyre jeg er ute etter. Til asfalt. Men den må takle snø og is. Specialized Diverge er interessant. Men Caad 10/caadx er kanskje også bra alternativer?
|
|
|
22/07/2015 11:33
|
gare
More than words
|
More than words
Du har jo Cannondale Slate også, men de er jo hysterisk dyre ... Uansett bør du kanskje titte på noe med plass til brede dekk, fester til skjermer og fester til bagasjebrett.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/07/2015 11:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Caadx vil sikkert fungere utmerket - vel og merke nyere modell med skivebremser. Så vidt jeg vet er det ikke plass til piggdekk på Caad 10. Smaleste piggdekk på markedet er 30mm 45nrth Xerxes. Har dekket selv - det fungerer på tørt vinterføre med hard snø/is, men er ikke bredt nok for godt grep under røffere forhold med mye snø/slaps. Men selv det blir trolig for bredt for Caad10. Husk at vintersykling sliter på sykkelen, så det kan lønne seg med en rimelig, dedikert vintersykkel med plass til bredere piggdekk og skjermer. Jeg har en helstiv 29er til formålet. Ville ikke pendlet vinteren gjennom på en ny Diverge, for å si det sånn  Men om det dreier seg om trening på fine dager uten saltsøl, er det en annen sak.
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/07/2015 12:07
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smaleste piggdekk på markedet er 30mm 45nrth Xerxes. Har dekket selv - det fungerer på tørt vinterføre med hard snø/is, men er ikke bredt nok for godt grep under røffere forhold med mye snø/slaps. Men selv det blir trolig for bredt for Caad10. Jeg er skikkelig sugen på å utvide landeveissesongen min godt ut på vinteren og har derfor sett på det der. Spørsmålet er hvor bredt det faktisk er montert på felg? Jeg har relativt grei plass til Challenge Paris Roubaix 27mm i Envegaffelen.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
22/07/2015 12:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er skikkelig sugen på å utvide landeveissesongen min godt ut på vinteren og har derfor sett på det der. Spørsmålet er hvor bredt det faktisk er montert på felg? Jeg har relativt grei plass til Challenge Paris Roubaix 27mm i Envegaffelen. Du vil finne en indikasjon her: http://45nrth.com/files/pages/Tire-Geometry_hires.jpgDekket gikk ikke inn på min Giant TCR Composite (2013). Jeg har for øvrig akkurat plass til Schwalbe One 28mm, men ikke Conti GP4000 28mm. Fare for at du ikke får det inn på din gaffel p.g.a. piggene. Vær oppmerksom på at det gjerne er mindre plass i rammen bak enn i gaffelen.
|
|
|
22/07/2015 21:46
|
theis
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for gode innspill. Til slutt, etter først å ha snust på Gavia, valgte jeg Caadx 105.
|
|
|
22/07/2015 21:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Gratulerer med godt valg og ny sykkel! 
|
|
|
21/08/2015 14:56
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Halvveis på siden av denne tråden:
Jeg vurderer en CX for kun vintersykling. En som tar 40 mm piggdekk og heldekkende skjermer, dvs. skjermfester i ramme og gaffel hadde vært best. Hvilke alternativer finnes? Pendler 2 ganger i uka Oslo-Drammen. Surly Straggler virker romslig når det gjelder klaring, men er kanskje tung? Kona Rove tar kanske ikke 40 mm med skjermer i tillegg.
Er det forresten mye å hente på veigrepet med å gå fra 35 mm til 40 mm piggdekk?
|
|
|
Helårs racer trenings- og pendlersykkel - hvilken?
[Re: Håvard Berger]
21/08/2015 17:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om du skal ha cx som dedikert vintersykkel, ville jeg vurdert en rimelig, brukt sykkel med skivebremser eller sett om jeg kunne fått et knalltilbud nå om høsten på de rimeligste modellene til Gavia, White eller evt. Fuji.
For å kunne takle alle typer vinterføre, er det viktig med en viss dimensjon på dekket. Jeg foretrekker selv 40mm fremfor 35mm.
Husk også at det er stor forskjell på dekkmønster og antall pigger. F.eks. Schwalbe Marathon Winter ruller godt, men jeg synes de har langt dårligere grep enn Suomi Hakka 240 på slaps og fuktig snø over is eller ved litt dypere snø.
Selv foretrekker jeg 29er med stiv gaffel, bredt styre og plass til både smale og brede piggdekk som dedikert vintersykkel. Samtidig er cx perfekt valg om du skal ha sykkel til bruk året rundt.
|
|
|
21/08/2015 21:24
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Ja, men tar Gavia, White eller evt. Fuji 40 mm piggdekk og f.eks. SKS Bluemels-skjermer? Det jeg har funnet ut, er at det er ytterst få CX-sykler som kan kjøre dette oppsettet. Det er faktisk ikke mange som tar 35 mm heller. Jeg har fra før en CX med hydrauliske bremser, og den tar maks 30/32 mm dekk med skjermer. Bruker den på våte dager fra vår til høst. Dessuten har jeg lang erfaring med en Salsa Fargo 29er med Icespiker Pro og fulle skjermer til vinterbruk. Etter min mening er heldekkende skjermer et must på vinteren og 29er-piggdekk gir supergrep, men jeg skulle gjerne hatt en sykkel som er raskere. Fargo er jo en tung sykkel. Selv om vekten av slanger + dekk er omtrent det samme for 29er- og CX-piggdekk, så tipper jeg at rullemotstanden er lavere på CX-dekkene, særlig Schwalbes, og at jeg dermed kan sykle raskere på CX med piggdekk? Jeg tror f.eks. en Caadx vil ta 35 mm + skjermer, men hvor stor forskjell er det egentlig på Schwalbes 35 mm og 40 mm piggdekk? Dekkene veier jo omtrent det samme?
|
|
|
[Re: Håvard Berger]
21/08/2015 23:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ser problemstillingen. Kan ikke svare ang. dekklaring på de nevnte modellene. Du finner de fleste, unntatt Gavia, hos forhandlere i Oslo, så kanskje kikke rundt og sjekke? Jeg forstår at du gjerne vil ha noe som er raskt, lett og responsivt, men samtidig praktisk og trygt hele vinteren med plass til piggdekk av rimelig bredde. Spørsmålet er om du vil finne alt i en sykkel uten at du ender opp med en forholdsvis tung brukssykkel. Du har ikke vurdert å fortsette å bruke Salsa med ISP på røffe vinterdager med mye snø og is - og i tillegg sette opp en sporty cx med tynne og lette piggdekk som 45nrth Xerxes på 30mm og under 450 gram for de fine vinterdagene med lite snø? Kanskje har du allerede syklene du trenger? Xerxes er det nærmeste du kommer landeveisdekk for vinterføre. Fantastisk på fint vinterføre eller tilnærmet bar asfalt, som det er store deler av vinteren i Oslo. Med høyere lufttrykk tar piggene kun i svingene, med lavere trykk griper piggene hele tiden. Schwalbe-dekkene du nevner ruller bra, men jeg opplever dem som tunge og trege, særlig oppover. Kan overhodet ikke sammenlignes med Xerxes. Jeg foretrekker ærlig talt selv ISP fremfor Marathon Winter. Synes ISP føles lettere og mer spenstige til tross for grovt mønster og mange pigger. Kommer gjerne av litt lavere vekt kombinert med større volum? Vet at mange opplever det annerledes. For meg tar de alminnelige, tunge piggdekkene til Schwalbe, Suomi og Kenda bort noe av poenget med cx. Lettheten, spenstigheten og responsen forsvinner med et ekstra kilo gummi og stål på felgene. Da er det like godt å bruke Fargo eller 29er og dundre i vei. (Hvilken Fargo-modell har du, forresten? I mangel av serieproduserte monsterkrossere med plass til de bredeste dekkene, har jeg snust litt på Fargo selv. Toppmodellen i titan ser virkelig bra ut, men koster jo en liten formue.)
|
|
|
24/08/2015 17:38
|
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Xerxes har jeg faktisk ikke fått med meg. Da kan jeg faktisk bruke den CX-en jeg har til fine vinterdager, en Canyon Inflite. Interessant det du sier om ISP vs. Marathon Winter. Tror jeg dermed kommer til å fortsette med Fargo med ISP på snødager. Men den begynner å bli gammel. Den er grønn fra 2010. Har holdt 5 vintre, så fantastisk kvalitet. Salsa kommer faktisk med Cutthroat i 2016, men dessverre ikke noe fester for skjermer. Toppmodellen av Fargo blir altfor dyr, men hadde sikkert vært det mest pålitelige vinteroppsettet med mange rustfrie deler. En Fargo X9 med ekstra superlett hjulsett hadde kanskje vært tingen, men skuffende at ingen 2016-modeller kommer med hydrauliske bremser. Ser dermed ut som jeg venter ett år til 
|
|
|
|
|