Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Thule hangon

Thule hangon #1985839 22/07/2015 07:52
Iselilja Offline OP
OP Offline
Helvetes møkkastativ.

Jeg måtte kjøpe et stativ som tok 4 sykler da hele familien ville ha med seg sykkelen på ferie. Jeg har normalt en thule euroride 941 for to sykler. Siden det hører til sjeldenthetene at jeg trenger å ta med meg 4 sykler så kjøpte jeg en hangon. Fuck altså. Det er dritvanskelig å feste min sykkel på det. Så vidt jeg klarer å få sykkelen av og på. Når det blir til at jeg ikke sykler de turene jeg egentlig vil fordi jeg knoter med stativet (vil kjøre til et startpunkt) så blir jeg så grinete når jeg tenker på det lett håndterbare stativet jeg har hjemme i garasjen.
Bare jeg som knoter med hangon?
Har en liten sykkel og klarer ikke å tre sykkelen på stativet forbi de stroppene som skal holde syklene fast. Kid'n sin juniorsykkel er også noe dritt å få på. Enten er jeg helt utrolig dårlig eller så er systemet dårlig. Satser på det første siden det går jo ikke an å selge noe ubrukelig...

Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985847 22/07/2015 08:06
T
TurboTom Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har samme stativ og kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen. Nå har jeg aldri hatt 4 store sykler på, men tror det kan by på utfordringer. Jeg kan også se for meg at det kan bli noen utfordringer dersom en har en sykkel hvor ramma er akkurat for liten til å få plass på stativet.

Min opplevelse er at stativet er enkelt å feste på bilen, sykkelen (syklene) lett lar seg feste og systemet er enkelt å bruke.
Har du prøvd å snu stroppene slik at de henger opp/ned og ute av vei for din sykkel? (Kanskje et dumt spørsmål men...)

Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985849 22/07/2015 08:12
Iselilja Offline OP
OP Offline
Problemet er der selv om jeg bare har på en sykkel. Får det ikke over gummisporene som sykkelen skal ligge i. Må virkelig bruke makt og dra alt jeg kan. Vil ikke skade carbonrammen heller :-(

Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985855 22/07/2015 08:20
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Iselilja
Problemet er der selv om jeg bare har på en sykkel. Får det ikke over gummisporene som sykkelen skal ligge i. Må virkelig bruke makt og dra alt jeg kan. Vil ikke skade carbonrammen heller :-(

De gummisporene er løse på på mitt stativ. Alt blir enklere om du vrir de slik at alle peker innover før du trer syklene inn og deretter vrir de tilbake når ramma er på plass. På små rammer må du være kreativ og feste i feks setestaget.

Redigert av KenR; 22/07/2015 08:20.
Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985857 22/07/2015 08:22
F
Fatchance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Har også probemer med dette stativet pga rammedesignet på Trigger 29, Cannondale. Heldigvis har jeg stor plass i en Opel Zafira og kan slenge sykkelen inn i bilen, og la dama sin sykkel med mer tradisjonell rammedesign henge på stativet.

På meg virker det som at stativene er designet for tradisjonelle rake overrør med tanke på innfestning og mindre sykler (bysykkel, racer, hybrid osv.) pga avstand mellom syklene på stativet. Ikke snakk om at jeg får både min og damas sykkel på stativet samtidig til tross for at stativet tar to sykler ICON_LAUGH

Men ja innfestningspunktene er mulig å vri på, så det skal være mulig å vri de unna vei, og tilbake på plass når sykkelen skal festes inn igjen.

Redigert av Fatchance; 22/07/2015 08:36.

Martin Hagen
Re: Thule hangon [Re: KenR] #1985862 22/07/2015 08:33
T
TurboTom Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: KenR

De gummisporene er løse på på mitt stativ. Alt blir enklere om du vrir de slik at alle peker innover før du trer syklene inn og deretter vrir de tilbake når ramma er på plass. På små rammer må du være kreativ og feste i feks setestaget.

Samme løsning foreslås herfra også! Gummisporene skal kunne beveges på, ellers hadde det vært helt håpløst. Og litt kreativitet med hvor en fester sykkelen har også vist seg å være hensiktsmessig, spesielt på sykler med små rammer.

Re: Thule hangon [Re: TurboTom] #1985864 22/07/2015 08:41
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: TurboTom
Sitat: KenR

Samme løsning foreslås herfra også! Gummisporene skal kunne beveges på, ellers hadde det vært helt håpløst. Og litt kreativitet med hvor en fester sykkelen har også vist seg å være hensiktsmessig, spesielt på sykler med små rammer.

Ja, og gummisporene kan også beveges frem og tilbake på stativet, slik at avstanden mellom syklene kan optimaliseres/tilpasses.

Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985869 22/07/2015 08:52
Iselilja Offline OP
OP Offline
Takl for tips. Skal teste det etterpå.

Re: Thule hangon [Re: Iselilja] #1985986 22/07/2015 12:10
perbl Offline
More than words
More than words
Brukte tosykkelsutgaven her om dagen, men fant ut at det var vanskelig å få to stisykler som har for korte overrør til å brukes som festepunkt. Endte opp med å kjøre to biler med tosykkels hangon på hver bil.

Skal jeg ha bil og sykkel bak blir det nok Euroway-lignende greier.

Per B.
Re: Thule hangon [Re: perbl] #1985995 22/07/2015 12:21
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har ofte endt opp med å plassere min small-sykkel med rocker oppå stativet i stedet for bakre del av overrøret, se rødsvarte sirkler i vedlagte bilde.

Vedlegg
Cube.jpg (94.17 KB, 87 nedlastinger)

Re: Thule hangon [Re: perbl] #1985996 22/07/2015 12:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ikke for å drive unødvendig reklame for en nettbutikk, men jeg har nettopp kjøpt Thules nye stativ Velocompact 927 fra Takboks.no. Beste prisen jeg kunne finne og synes faktisk det ikke er så ille gitt kvaliteten på stativet.

Moderator  support