|
Klage på parkeringsbot
|
Klage på parkeringsbot
21/07/2015 14:41
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjørte en annen bil til jobb i dag enn jeg vanligvis pleier, og tok med meg et parkeringskort jeg hadde liggende i den andre bilen. Når jeg skulle kjøre hjem i dag viser det seg at det ligger en parkeringsbot i frontruta. Stusset over dette da jeg hadde parkeringskortet godt synlig i frontruta. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det var foregående års parkeringskort jeg hadde tatt med meg. Fant gyldig parkeringskort for 2015 liggende hjemme.
Er dette noe jeg kan klage på, og få medhold?
|
|
|
Re: Klage på parkeringsbot
[Re: Torrdal]
21/07/2015 15:36
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Er det snakk om en offentlig parkeringsgebyr, eller et som er utstedet fra et privat parkeringsselskap? Her er det snakk om to vidt forskjellige regelsett.
Og er snakk om et privat parkeringsgebyr, er det igjen avhengig av hvem som har utstedt dette, hvilke vilkår som gjelder og hvorvidt dette selskapet er tilsluttet NorPark eller ikke.
Litt mer "kjøtt på beinet" og det går kanskje an å gi et litt mer konkret svar.
|
|
|
21/07/2015 16:03
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Gebyret er utstedet fra et privat parkeringsselskap. Selskapet er Green-Park i Trondheim. Jeg er usikker på om de er tilsluttet NorPark. Parkeringsplassen er privat eid.
|
|
|
21/07/2015 16:40
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Klage kan man alltid, men som regel vil du få til svar at du ikke er ilagt et parkeringsgebyr, men en kontrollavgift slik at det er uvesentlig at du kan fremvise gyldig billett/kort i ettertid. Private parkeringsselskaper er kjeltringer i min bok.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
21/07/2015 18:37
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
GreenPark er tilsluttet NorPark. http://www.norpark.no/filestore/Medlemslister/Medlemslistemai2015.pdfDet innebærer at skilting m.m. og retningslinjer mht. håndheving m.m. skal være i samsvar med det som framgår av foreningens retningslinjer. http://www.norpark.no/no/hjem/Videre har NorPark inngått en bindende avtale med Forbrukerombudet som gjelder for sine medlemsbedrifter. ...og saken kan derfor bringes inn for Parkeringsklagenemda (noe du ikke kan med de verste cowboy´ene i bransjen). GreenPark skal da måtte rette seg etter uttalelse fra nemda. http://www.parkeringsklagenemnda.noSkal du gå videre i saken kan det derfor være et poeng at du kontakter NorPark og / eller Parkeringsklagenemda først. Hvorvidt du når fram med en klage er avhengig av hvilke konkrete vilkår som gjelder for parkering på dette konkrete området (og som uttrykkelig er skiltet). Forholdet er mao. regulert etter rent avtalerettslige regler der du som fører av bilen ansees å ha akseptert vilkårene ved å ha entret det private området og deretter å ha parkert. I og med at det her er snakk om et privat parkeringsgebyr er eier av bilen IKKE ansvarlig for gebyret (i motsetning til hva som gjelder i de tilfelle der det er snakk om et offentlig parkeringsgebyr) Det er fører som er ansvarlig og rent juridisk sett må selskapet selv finne fram til fører dersom dette er en annen person enn eier av bilen. Har du tenkt å gå rettens vei, kan det derfor være greit å ikke "servere på et fat" hvem som faktisk har parkert, men la dette være et åpent spørsmål (forutsatt at dette ikke er opplagt.
|
|
|
21/07/2015 19:36
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar! Skal se nærmere på skiltingen i morgen. Føreren er ikke eier av bilen..
|
|
|
21/07/2015 22:09
|
åneidu
Entusiast
|
Entusiast
Kjørte en annen bil til jobb i dag enn jeg vanligvis pleier, og tok med meg et parkeringskort jeg hadde liggende i den andre bilen. Når jeg skulle kjøre hjem i dag viser det seg at det ligger en parkeringsbot i frontruta. Stusset over dette da jeg hadde parkeringskortet godt synlig i frontruta. Ved nærmere ettersyn viser det seg at det var foregående års parkeringskort jeg hadde tatt med meg. Fant gyldig parkeringskort for 2015 liggende hjemme.
Er dette noe jeg kan klage på, og få medhold? Ville nok enten fått jobben din til å slette boten om de har mulighet eller betalt den. Kan alltids klage å se hvor det bære men her har nok du gjort en feil. Litt det samme som at du har gyldig førerkort, blir stoppet i kontroll og selvom det stemmer at du har gyldig førerkort blir ilagt et gebyr på kr 500. Det er nemlig opp til deg å bevise med ditt utstedte førerkort, eller i dette tilfellet parkeringskort. Shit happens, Regler er regler selvom det er surt
|
|
|
22/07/2015 10:52
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Har gjort akkurat samme feilen. Tatt med 2014 kortet fra Green-park istedet for 2015. Fikk bot av GreenPark, og klage nyttet ikke. Green-Park er kjeltringer, spesielt med sluppenveien der jeg jobber.
|
|
|
22/07/2015 11:01
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I bygget hvor jeg jobber (hadde ihvertfall GreenPark her før, tror de kanskje har byttet til et annet selskap nå), har flere fått ettergitt boten sin ved lignende forglemmelse (brukt 2014 kort), såfremt det var første gang. Når en på kontoret klarte å glemme det enda en gang, var det ingen bønn, da måtte boten betales.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
22/07/2015 11:06
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I bygget hvor jeg jobber (hadde ihvertfall GreenPark her før, tror de kanskje har byttet til et annet selskap nå), har flere fått ettergitt boten sin ved lignende forglemmelse (brukt 2014 kort), såfremt det var første gang. Når en på kontoret klarte å glemme det enda en gang, var det ingen bønn, da måtte boten betales. Interessant. Hvordan gikk han frem, og hvem var det han klaget til?
|
|
|
[Re: MAN]
22/07/2015 11:10
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har gjort akkurat samme feilen. Tatt med 2014 kortet fra Green-park istedet for 2015. Fikk bot av GreenPark, og klage nyttet ikke. Green-Park er kjeltringer, spesielt med sluppenveien der jeg jobber.
Ja, synes det er landeveisrøveri å måtte betale 800 kroner for en forglemmelse, og når jeg i tillegg kan bevise at jeg har gyldig parkeringskort.
|
|
|
22/07/2015 11:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har et tilsvarende kontrollregime ved min arbeidsplass i Trondheim, men jeg omgår hele problematikken ved å sykle til jobb =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
22/07/2015 11:30
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I bygget hvor jeg jobber (hadde ihvertfall GreenPark her før, tror de kanskje har byttet til et annet selskap nå), har flere fått ettergitt boten sin ved lignende forglemmelse (brukt 2014 kort), såfremt det var første gang. Når en på kontoret klarte å glemme det enda en gang, var det ingen bønn, da måtte boten betales. Interessant. Hvordan gikk han frem, og hvem var det han klaget til? Skriftlig klage til parkeringsselskapet, vedlagt bilde av 2015 kortet. Parkeringskortene våre har firmanavn og en ID trykt på kortet. Ved å legge ved bilde av kortet beviser man i det minste at man ikke bare er en besøkende som forsøker å lure til seg gratis parkering.
|
|
|
22/07/2015 12:27
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Har opplevd noe av det samme, dog et annet selskap. Klagde og sendte inn bilde av kortet. Fikk boten slettet uten "krangel".
|
|
|
[Re: Dexter]
25/07/2015 23:51
|
QQve
Entusiast
|
Entusiast
En liknende sak har vært oppe i nemda tidligere;
Sak nr.: 05/2845 Saken gjelder: Kontraktsparkering. Etterfølgende dokumentasjon Beskrivelse av faktum: Parkering på reservert område uten synlig p-tillatelse i vinduet. Klager er innehaver av et gyldig parkeringsoblat for området som hun betaler for. Hun hadde imidlertid ikke lagt dette synlig i frontruten ved parkeringen. Oblatet er fremlagt i kopi. Dette er nummerert. Nemndas vedtak: Saken ble behandlet på nemndsmøte 4. august 2006 uten særskilt saksfremlegg, da sakens dokumenter var tilstrekkelig opplysende. Nemnda fant at klager ikke hadde oppfylt sine plikter med hensyn til å legge p-tillatelsen godt synlig. Nemnda anså parkeringen som kontraktsparkering, da det er mulig å identifisere eieren av dette på bakgrunn av nummereringen på oblatet. Det var ikke opplyst fra selskapet om klager har fått frafalt noen kontrollavgifter på samme grunnlag tidligere. I henhold til standardvilkårene pkt. 10.4 skal klage på dette grunnlaget gis medhold første gang. Klager fikk derfor medhold. Avgjørelsen var enstemmig.
Link til denne og flere avgjørelser her: http://www.parkeringsklagenemnda.no/no/Avgj%C3%B8relser.9UFRjM4P.ips
Skriv til parkeringsselskapet og be dem slette "boten". Henvis gjerne til saken over.
Common sense So rare, it's almost like a superpower
|
|
|
26/07/2015 11:53
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Veldig bra. Skal skrive til de så snart jeg får tilsendt en ny bot, ser i hvertfall ut til at jeg har en sterk sak. Oppdaget i grunn ikke boten før jeg skulle bruke vindusviskerne, og da uten mulighet til å stoppe, fikk den bare drive ivei.
|
|
|
26/07/2015 21:29
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville ventet til bileier får tilsendt en purring. Da opprettholder du usikkerheten rundt hvem som kjørte... ...og kan da være sikker på at det ikke er noen andre som har satt sitt p-gebyr på bilruten din i håp om at du betaler uten å sjekke reg-nummer.
|
|
|
06/08/2015 08:30
|
Torrdal
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Oppdatering i saken: Har fått ettergitt boten. Skrev at jeg ved en feil hadde lagt 2014-kortet i ruta, og at jeg har nummerert parkeringskort for 2015 fra arbeidsgiver. La også ved bilde av kortet og bilde av bilen med registreringsnummer og kort synlig.
|
|
|
06/08/2015 08:50
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Glimrende. Stikk sporenstreks ut og kjøp noe nytt sykkelstæsj for pengene spart :-)
|
|
|
|
|