Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Forslag til sykkel for "nybegynner"?

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: johanf] #2000225 24/08/2015 07:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg synes det høres ut som sykkelen er riktig størrelse.

Her er en god guide til riktig sittestilling:
http://bernhansen.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/04/Art-BBmag2007-03-Sittestilling.pdf

Merk dog at her står det at styret bør være maksimalt 10 cm under setehøyde. 5-10 cm under er veldig aggressivt, mellom 0-5 cm er nok vanligere å anbefale.

Uansett, sjekk målet fra setespiss til styret og høydeforskjell sete/styre, før du ev. går til innkjøp av nytt stem. Og ja, prøv først å snu det for å teste hvordan det påvirker stillingen din. Deretter er det lurt å kjøpe et billig, justerbart stem som du kan bruke til å teste litt, før du kjøper et lett og bra et i korrekt lengde og vinkel.

Vondt i korsryggen skyldes ofte like gjerne at du har setet for høyt, slik at du vrikker litt på hofta. Du skal ikke ha bevegelse opp og ned i hofta når du trår, selv med kadens på 100 skal bena gå som visper uten særlig bevegelse ellers.
Bena skal ikke være utstrakt. Når du sitter på setet og har hælen på pedalen, skal det være en liten knekk i kneet. Når du da setter fotballen på pedalen blir denne knekken enda litt større. Å treffe helt perfekt er ikke så enkelt, men veldig mange mosjonister sitter altfor høyt, jeg ser dette hver eneste dag til/fra jobb. Du får generert langt mer kraft med korrekt knekk - det er viktig at du ikke "strekker ut".

Og til slutt: Du er "ny" på sykkel. Litt vondt må du nok regne med å få.
Det er jo slik at en altfor foroverbøyd stilling vil kunne gi sliten/vond korsrygg, mens en for oppreist sittestilling også kan gi vond korsrygg pga. nedoverpress.

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: johanf] #2000368 24/08/2015 10:04
J
johanf Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takk for gode svar og tilbakemeldinger!

Skal sjekke ut det dokumentet, se om jeg trenger å justere setehøyden litt, og så skal jeg snu stemet sånn at det blir litt kortere ned til styret. Kommer tilbake med hvordan mine mål er i forhold til det som står i PDFen.

Styret ser ut som det står sånn som du beskriver, Joachim, merkingen peker rett frem. ICON_SMILE

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: johanf] #2000561 24/08/2015 15:09
J
johanf Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
...og da kom regn og torden.

Jeg har iallefall snudd styrestemet og økt setehøyden en liten cm. Når jeg sitter på setet nå og har helen på pedalen, er det en ørliten knekk i kneet.

Styret og setet er på omtrent samme høyde.

Da får det bare stå sånn til jeg har fått testet en tur til, men føler likevel jeg godt kunne hatt styret en cm eller to nærmere setet. Da ville det også bli mer riktig i forhold til dokumentet anonymous22 linket til. Nå er det lengden på underarmen og fire og en halv fingre. Styret ville da også havnet litt under og ikke på høyde med setet.

Tanker?

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: johanf] #2000576 24/08/2015 15:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Se denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=5oStQGFGoXU

Lurer litt på hvorfor du skal ha setet så langt frem?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: sveinaa] #2000670 24/08/2015 19:19
J
johanf Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: sveinaa
Se denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=5oStQGFGoXU

Lurer litt på hvorfor du skal ha setet så langt frem?

Takker - skal se den i morgen! ICON_SMILE

Hvis jeg skal nå frem til styret, må vel setet være i forhold...? Dette sier jeg uten å ha sett videoen.

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: johanf] #2000688 24/08/2015 19:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er Rune Høydahl som forteller og viser litt om sittestilling.

Setet plasseres ikke ihht styret. Du må først plassere setet høyde/lengderetning også justere styrer med evt kortere/lengre styrefremspring.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: anonym22] #2000696 24/08/2015 19:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Du er "ny" på sykkel. Litt vondt må du nok regne med å få.

+1

Selvsagt helt avgjørende å få sykkelen stilt inn riktig. Følg rådene i guiden og videoen som er linket til og/eller få en profesjonell tilpasning.

Men kroppen må uansett venne seg til ny belastning og du vil måtte regne med noe ubehag. Styrketrening for kjernemuskulatur er til hjelp.

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: Sepeda] #2000712 24/08/2015 20:30
J
johanf Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: sveinaa
Det er Rune Høydahl som forteller og viser litt om sittestilling.

Setet plasseres ikke ihht styret. Du må først plassere setet høyde/lengderetning også justere styrer med evt kortere/lengre styrefremspring.

Jeg skal ta det til etteretning og justere setet i henhold til pedaler(?), og så tar jeg styret derfra - jeg føler på meg at en kortere stem er nødvendig.

Sitat: Sepeda
Sitat: anonymous22
Du er "ny" på sykkel. Litt vondt må du nok regne med å få.

+1

Selvsagt helt avgjørende å få sykkelen stilt inn riktig. Følg rådene i guiden og videoen som er linket til og/eller få en profesjonell tilpasning.

Men kroppen må uansett venne seg til ny belastning og du vil måtte regne med noe ubehag. Styrketrening for kjernemuskulatur er til hjelp.

Dette har jeg tenkt på selv også, og det er jo veldig riktig og logisk. ICON_SMILE

Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"? [Re: EmilZipp] #2013921 23/09/2015 07:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: EmilZipp
Sitat: EmilZipp
Ok at en annen fersking henger seg på med spørsmål om terrengsykkel ??
Tanker i dag:
> Noen turer med stigruppa i klubben. Men de kjører innimellom langt på grus/asfalt før/etter grove partier. Og ellers turer med familien osv. Fint om den triller bra.
> Er ikke spesielt glad i jørme, er en kløne i terreng, feiging nedover på ujevnt underlag og liker å klatre med racer fremfor å banke flate mil.
> Ritt blir på landevei (om jeg ikke blir helt omvendt)
> Evt raske/lengre turer på asfalt/grus kan jeg ta med Bianchi raceren som med grove hjul er en ok CX variant.
> Virker logisk med 1x11 gir, carbongaffel, bra hjulsett (hvorfor ikke gå for det med en gang) og mulighet til å låse gaffel fra styret.
> Heller lav vekt enn grovt og tungt utstyr.
> Prefererer Specialized, Giant, Bianchi etc fremfor "husmerker". Gjerne Cannondale på terreng også (Lefty ser greit ut)
> Høstpriser eller pent brukt kan jeg vente på ingen bråhast.
> 27,5 eller 29 ??
> Hardtail eller fulldemper ??
> Ca 15-20.000,-

Noen tips til hva jeg skal se etter ? Mulig jeg må gjøre noen kompromisser i forhod til ønskene over. Gjerne "hvorfor + fordeler/ulemper"

Takk for tips om valg av terrengsykkel for en stund siden. Det kokte ned til at jeg på død&liv ville ha en 29" Cannondale i Team farger med lefty og endte opp med en brukt 2014 F29 3 Carbon med helt nye hjul/drivverk/deler og 2 x 10 shimano. Noen oppgraderinger, bla magura bremser, lockout på demper fra styret, carbon race setepinne og SI krank. Hentet den hos Dahlmans i Halden i går (stor takk til Morten). Første hissige tur på en time etter solnedgang med dårlig lys så søla skvatt ga mersmak (unnskyld til evt skumle vinningsforbrytere som lusket rundt i mørket). Har aldri hatt ordentlig terrengsykkel og ingenting å sammenligne med men den ser barsk ut (synes jeg) og det var sinnsykt gøy. Så får vi se hvor mye tid den stjeler fra Supersix'n

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support