|
|
Forslag til sykkel for "nybegynner"?
|
Re: Forslag til sykkel for "nybegynner"?
[Re: johanf]
24/07/2015 06:49
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Lurer på om jeg har misforstått hva en tredelt krank er - kan du forklare hva som menes? 3-delt krank vil si at du har 3 klinger med gir forran.
|
|
|
24/07/2015 07:21
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ah, da misforstod jeg ikke likevel. Takker! 
|
|
|
24/07/2015 08:05
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Jeg tenker at du trenger en hvilken som helst hardtail til en fornuftig penge hos sykkelbutikken. Du trenger ingen sykkel til 20 000kr eller et beist av en fulldemper. En hvilken som helst sykkel til 5-10000kr gjerne på tilbud til rundt 6-7000kr kommer til å treffe utmerket. Hvis det er 20år siden du syklet og målet er lett tempo til og fra jobb, med mulighet for litt markabruk, tror jeg du kommer til å ha mye mer glede av en sykkel til 6-7k som du kan misshandle. Heller det enn å være dritnervøs for å ødelegge sykkel til 20-30 000kr. Og jeg sier hardtail, fordi en billig fulldemper bare er "bob" bak og tung. Jeg ville sett på en Nakamura eller tilsvarende. Kurrant utstyrt til en passende penge. Rammene er OK og kan greit oppgraderes. I tillegg tror jeg nok sykkelen er mer enn kapabel. Dessverre kommer jeg over en del initiativtakere som blir anbefalt utstyr til langt over en månedslønn og som lar utstyret bli stående fordi det ikke var så morro likevel. Da er det mye bedre å la interessen vokse med en og ha råd til å bytte til noe annet når man finner ut av hva man liker. Plutselig er det grov stisykkel du får lyst på fordi crux og røffe utforkjøringer er artig. Eller kanskje du finner ut at skogen ikke var noe gøy (gudene vet hvorfor  ) men får lyst på landeveissykkel isteden. Da er det dyrt å la sykkelen til 20-30k bli stående, eller selge den til 10-20k for å kjøpe en landeveissykkel. Kort oppsummert. Kjøp deg en billigsykkel fra øvre sjiktet, gjerne på tilbud. Da får du mye for pengene og kan la interessen og sykkelen vokse sammen. Det aller viktigste er å ha det morro 
|
|
|
24/07/2015 08:37
|
teithund
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke sky sykkelen om det står en tredelt krank på den. Ingen av en nybegynners største problemer vil være at sykkelen har for mange gir.
Nybegynnerbein er heller ikke så sterke som erfarne bein, og er mer kresne på å få akkurat den riktige utvekslingen. Jeg har i hvertfall hatt nytte av den tette giringen som er i en tredelt selv om det er noen overlappende gir.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/07/2015 09:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tror du skal ha en rittfulldemper i 29. Helt klart det riktige valget når man ikke skal sykle ritt.
|
|
|
24/07/2015 09:35
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Som første sykkel til ditt bruk vil jeg helt klart anbefale hardtail. Enklere, lettere, rimeligere og mindre vedlikehold enn en fulldemper. Trives du med sykling så vil du uansett senere kunne bruke denne sykkelen som jobbsykkel eller vintersykkel. Finner du ut at du ønsker å sykle mer sti etterhvert så kan du kjøpe en egen sykkel til dette også, men hardtail funker også strålende til stisykling.
Jeg synes Spinn ga deg et meget bra forslag. Er du ikke veldig lav så ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 29".
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/07/2015 10:25
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror du skal ha en rittfulldemper i 29. Helt klart det riktige valget når man ikke skal sykle ritt. Mener du en rittfulldemper bare kan brukes til ritt?
|
|
|
24/07/2015 11:18
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Først, takk for veldig gode tilbakemeldinger alle sammen, og spesielt til dere siste som har tatt dere bryet. Det er tydelig at jeg lider av en smule beslutningsvegring, og spesielt når jeg ikke finner det jeg (tror jeg) vil ha. Jeg tenker at du trenger en hvilken som helst hardtail til en fornuftig penge hos sykkelbutikken. Du trenger ingen sykkel til 20 000kr eller et beist av en fulldemper. En hvilken som helst sykkel til 5-10000kr gjerne på tilbud til rundt 6-7000kr kommer til å treffe utmerket. Hvis det er 20år siden du syklet og målet er lett tempo til og fra jobb, med mulighet for litt markabruk, tror jeg du kommer til å ha mye mer glede av en sykkel til 6-7k som du kan misshandle. Heller det enn å være dritnervøs for å ødelegge sykkel til 20-30 000kr. Og jeg sier hardtail, fordi en billig fulldemper bare er "bob" bak og tung. Jeg ville sett på en Nakamura eller tilsvarende. Kurrant utstyrt til en passende penge. Rammene er OK og kan greit oppgraderes. I tillegg tror jeg nok sykkelen er mer enn kapabel. Dessverre kommer jeg over en del initiativtakere som blir anbefalt utstyr til langt over en månedslønn og som lar utstyret bli stående fordi det ikke var så morro likevel. Da er det mye bedre å la interessen vokse med en og ha råd til å bytte til noe annet når man finner ut av hva man liker. Plutselig er det grov stisykkel du får lyst på fordi crux og røffe utforkjøringer er artig. Eller kanskje du finner ut at skogen ikke var noe gøy (gudene vet hvorfor  ) men får lyst på landeveissykkel isteden. Da er det dyrt å la sykkelen til 20-30k bli stående, eller selge den til 10-20k for å kjøpe en landeveissykkel. Kort oppsummert. Kjøp deg en billigsykkel fra øvre sjiktet, gjerne på tilbud. Da får du mye for pengene og kan la interessen og sykkelen vokse sammen. Det aller viktigste er å ha det morro  Jeg er i utgangspunktet veldig enig med deg. Jeg tenkte først at 10.000,- var en god grense å ha, men etterhvert strekker man seg litt ekstra for å se om man kanskje finner en sykkel man liker veldig godt, og da har det blitt både 12, 18 og 24.000,- på budsjettet. Ikke sky sykkelen om det står en tredelt krank på den. Ingen av en nybegynners største problemer vil være at sykkelen har for mange gir.
Nybegynnerbein er heller ikke så sterke som erfarne bein, og er mer kresne på å få akkurat den riktige utvekslingen. Jeg har i hvertfall hatt nytte av den tette giringen som er i en tredelt selv om det er noen overlappende gir. Jeg er en merkelig skrue, og når jeg har funnet noe jeg liker, vil jeg være mentalt låst til det og alt annet vil være å fire på krav og resultere i at jeg i verste fall er misfornøyd med. Det er kanskje ikke så ille med 3 klinger. Jeg må bare omstille meg litt mentalt. Som første sykkel til ditt bruk vil jeg helt klart anbefale hardtail. Enklere, lettere, rimeligere og mindre vedlikehold enn en fulldemper. Trives du med sykling så vil du uansett senere kunne bruke denne sykkelen som jobbsykkel eller vintersykkel. Finner du ut at du ønsker å sykle mer sti etterhvert så kan du kjøpe en egen sykkel til dette også, men hardtail funker også strålende til stisykling.
Jeg synes Spinn ga deg et meget bra forslag. Er du ikke veldig lav så ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 29". Sykkelen jeg prøvde hos Spinn var nok den sykkelen jeg har vært mest komfortabel med. Jeg prøvde også en Merida hos Bull Ski & Kajakk, men husker ikke helt hvilken det var. Jeg må ta meg en tur til og se hva de har og hva jeg faktisk prøvesyklet hos de. Ellers er jeg enig i og har penset skallen inn på at det er hardtail jeg skal ha i første omgang. Så til min tankegang, igjen… Jeg vil helst ha en sykkel med Shimano gruppesett. Det er helt sikkert ikke noe galt med SRAM, og iallfall ikke for meg som skal ha en førstegangssykkel, men jeg er en gammel hund og husker Shimano fra min barndom, og da var det Deore LX og Deore XT/XTR man siklet etter. Jeg er uansett enda mindre sugen på å mikse merker, med for eksempel Shimano bak og SRAM foran. Da tar jeg heller et komplett SRAM gruppesett. Så lenge det er trigger og ikke gripshift. Så vil jeg helst ha en sykkel med 2x10 gir. Jeg skjønner kommentaren til Lars når det gjelder krank med tre klinger. Det kan fort bli litt (for) mye og selv om det ikke er noe jeg er ute etter, gir tilogmed 1x11 faktisk veldig mye mening når man skal sykle i ulendt terreng! Og, så skal det være 27.5" hjul. Jeg er vant til 26" fra mine tenåringsår og jeg vet og kjenner på meg at 29" blir mindre smidig og responsivt. Som sagt, jeg er ikke ute etter fart og kan gjerne tråkke litt ekstra på pedalene. Jeg føler ikke jeg er helt på bærtur i mine ønsker, og jeg kan være tilbøyelig til å endre mening, dersom argumentene jeg får er gode og overbeviser mine egne tanker. TREK-sykkelen jeg fikk anbefalt hos Spinn var for det første en 29er, så hadde den SRAM skifter fremme, og til sist Race Face krank. Hadde det vært helhetlig gruppesett, så kunne jeg nok gått for den. Derfor har jeg også siklet litt på Santa Cruz Chameleon R, på nett. Santa er det ikke så ofte man ser, den har Shimano gruppesett (iallfall på hjemmesidene), og selv om det ikke er high end alle steder, hjelper det masse at det iallfall er helhetlig med Shimano over hele fjøla. Den har 2x10 gir OG 27.5" hjul. Bare så synd den ikke er å spore opp i noen norske butikker…? Nå MÅ jeg bare komme meg ut og finne en sykkel snart. Jeg har Oslo Bysykkel-kort som gjør at jeg kan tråkke rundt i byen litt nå og da, men det blir liksom ikke helt det samme.  Før helgens (og eventuelt neste ukes) utflukter; er det noen som vet om et sted det kan tenkes de har en Chameleon inne, kanskje i verste fall bare for å se på én og bli skuffet? ELLER, vet om en sykkel som krysser av i alle rutene; 27.5" hjul, 2x10 gir og Shimano gruppesett over hele fjøla? Ramme i alu funker fint for meg. Jeg kjører glatt én time ut av Oslo hvis det er en sykkel som treffer blink, eller til en forhandler som har VELDIG godt utvalg (og greie priser). Så langt har jeg tenkt å stikke innom; Oslo Sportslager De har en Cube Reaction GTC SL 27.5, som for det første koster koster litt mye, men som jeg også mistenker har en litt aggresiv geometri. Men, det koster ikke noe å se på. http://www.oslosportslager.no/produkt/cube-reaction-gtc-sl-275-terrengsykkel-2015-36496.aspxBull Ski & Kajakk i Sandvika De har et litt bedre utvalg enn butikken på Majorstua og her skal jeg nok titte litt på en Merida Big Seven av noe slag. Andre? Igjen, takk for alle tilbakemeldinger!
|
|
|
24/07/2015 11:37
|
ahandeland
Fersking
|
Fersking
Jeg var selv i din situasjon for 2 år siden. Ønsket å begynne med stisykling, målet var Birken 2014. Kjøpte meg en halvdemper til 10 000,- (Diamant Apex T3). Kjøpte denne pga pris, billig og bra. Kjempesykkel! Jeg var i alle fall storfornøyd. Og jeg ble bitt av sykkelbasillen.
I år kjøpte jeg meg enda en sykkel, denne gang fulldemper. Grunnen var at jeg prøvde en fulldemper av kompis, og jeg ble solgt på første tur. Stor forskjell på komfort i mer ulendt stiterreng - artigere sykkelopplevelse.
Ettersom jeg ønsket en allsidig sykkel havnet jeg på en såkalt "ritt-fulldemper" - Scott Genius 730. Og den er jeg jaggu meget godt fornøyd med. Allsidig sykkel som kan brukes til det meste. Særlig fornøyd med TwinLoc systemet som gjør at du kan justere demperen fra styret, for meg er dette er must da jeg liker meg best i kupert terreng, med mye opp/ned.
I ettertid er jeg VELDIG glad jeg ikke valgte å kjøpe en dyrere sykkel ved første kjøp, det gikk jo tross alt nokså raskt før jeg oppgraderte.
Scott sykkelen ville jeg sterkt vurdert. Sett på en reverb setepinne, og du har en meget allsidig og anvdendelig sykkel i mange år fremover. Jeg ser i alle fall ikke behov for å oppgradere, da må nok nivået på mannen oppå sykkelen først bli noen hakk bedre.
|
|
|
[Re: nyzeta]
24/07/2015 11:47
|
ahandeland
Fersking
|
Fersking
Jeg tenker at du trenger en hvilken som helst hardtail til en fornuftig penge hos sykkelbutikken. Du trenger ingen sykkel til 20 000kr eller et beist av en fulldemper. En hvilken som helst sykkel til 5-10000kr gjerne på tilbud til rundt 6-7000kr kommer til å treffe utmerket. Hvis det er 20år siden du syklet og målet er lett tempo til og fra jobb, med mulighet for litt markabruk, tror jeg du kommer til å ha mye mer glede av en sykkel til 6-7k som du kan misshandle. Heller det enn å være dritnervøs for å ødelegge sykkel til 20-30 000kr. Og jeg sier hardtail, fordi en billig fulldemper bare er "bob" bak og tung. Jeg ville sett på en Nakamura eller tilsvarende. Kurrant utstyrt til en passende penge. Rammene er OK og kan greit oppgraderes. I tillegg tror jeg nok sykkelen er mer enn kapabel. Dessverre kommer jeg over en del initiativtakere som blir anbefalt utstyr til langt over en månedslønn og som lar utstyret bli stående fordi det ikke var så morro likevel. Da er det mye bedre å la interessen vokse med en og ha råd til å bytte til noe annet når man finner ut av hva man liker. Plutselig er det grov stisykkel du får lyst på fordi crux og røffe utforkjøringer er artig. Eller kanskje du finner ut at skogen ikke var noe gøy (gudene vet hvorfor  ) men får lyst på landeveissykkel isteden. Da er det dyrt å la sykkelen til 20-30k bli stående, eller selge den til 10-20k for å kjøpe en landeveissykkel. Kort oppsummert. Kjøp deg en billigsykkel fra øvre sjiktet, gjerne på tilbud. Da får du mye for pengene og kan la interessen og sykkelen vokse sammen. Det aller viktigste er å ha det morro  Forøvrig enig med han her. A) Kjøp deg en billigere hardtail: a'la Nakamura/Diamant/Merida. B) Legg litt mer penger i en fulldemper.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/07/2015 12:04
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg tror du skal ha en rittfulldemper i 29. Helt klart det riktige valget når man ikke skal sykle ritt. Mener du en rittfulldemper bare kan brukes til ritt? Nei, men beskrivelsen av bruksområdet i første innlegg slo meg ikke som typisk for en rittfulldemper. Gode rittfulldempere er kostbart, og i mine øyne voldsomt overkill ift. bruken som skisseres. Man kommer langt og kan ha MYE morro med en kurant hardtail. Så får man heller (som flere andre sier) heller legge en større bunke sedler på disken når man skal handle seg en sykkel nummer to og man er sikrere på at dette er noe man ønsker å holde på med, og man vet bedre hvilken bruk man skal ha sykkelen/syklene sine til.
|
|
|
24/07/2015 12:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener nok også en hardtail til 20.000 er litt overkill. Rundt 10.000 eller litt mer. Så kan du heller kjøpe reverb og kanskje et nytt hjulsett etter hvert. Hvis du skal ha stisykkel synes jeg du skal legge litt mer penger i det. Jeg tror det blir dyrere å kjøpe en av de billigste om du finner ut at du skal selge den senere. 20.000-25.000 er kanskje et fornuftig prisleie å lete tter.
|
|
|
24/07/2015 12:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
ELLER, vet om en sykkel som krysser av i alle rutene; 27.5" hjul, 2x10 gir og Shimano gruppesett over hele fjøla? Ramme i alu funker fint for meg
Nakamura Grade 5.27 krysser av alt dette. http://www.nakamura.no/sykler-2015/terrengsykkel/grade-5-27/Kommer sikkert på tilbud etterhvert. Jeg kjøpte en ny til 8000 for en måned siden.
|
|
|
24/07/2015 17:56
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: TonyN]
24/07/2015 18:21
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg har testet den sykkelen. Ikke noe for meg da den har en alt for aggresiv geometri men ja, bra tilbud.
|
|
|
25/07/2015 09:27
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
25/07/2015 14:43
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du skal leke deg på sti er Stache som du ble anbefalt på Spinn et like morsomt alternativ.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
25/07/2015 16:18
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
...men ikke nødvendigvis mye (5-6.000,-) bedre?  Rockhopperen koster også en del mindre enn Stache 7 som Spinn tok frem som et alternativ. Egentlig så var vel spørsmålet om det var noe spesielt som var negativt med sykkelen fra Specialized, eller om det fantes sykler i segmentet rundt 10-12.000,- som kunne være et alternativ. Jeg har plutselig snudd og tenkt at det er helt greit med SRAM og at sykkelen ikke koster mye over 10.000,- og når den i tillegg for meg ser kul ut og jeg faktisk sitter godt på den, så har det plutselig blitt en sykkel som er aktuell. 
|
|
|
25/07/2015 20:07
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
At billige fulldempere er bare "bob" bak eller dårligere enn dyre fulldempere kan jeg ikke si meg enig i. Har nå prøvd fem eller seks fulldempere til under 15 laken, og alle var kanonbra sykler, ikke noe mer bob enn dyrere sykler. For å være helt ærlig fikk de meg til å føle meg som en idiot som brukte mer enn tre-firegangen for min egen. At det finnes sykler med bob er helt sikkert, men tror mer at det er forskjell på merker enn billig eller dyr. Ellers klarer du deg nok med hva enn du kjøper, billig eller dyrt, fulldemper eller stiv ramme.
|
|
|
25/07/2015 20:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Som du sier paulus er det en del "billige" fulldempere som er bra. Jeg ville aldri ha kjøpt meg en hardtail selv om man er nybegynner. Da bruker man mye penger på noe man kommer til å bytte ut fort hvis man blir hektet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/07/2015 22:03
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg setter pris på oppriktige og ærlige tilbakemeldinger.
Hvis man uansett bør gå for en (ritt)fulldemper er det vanskelig for en nybegynner å kjøpe sykkel til 10-12.000,- og selv om trangen om å bruke 20+ på sykkel har vært tilstede, har jeg innsett at jeg kanskje klarer meg fint med en billigere sykkel til å begynne med?
Har skjønt at man kan bruke så mye penger man bare vil, men noe under 18.000,- for en fulldempet sykkel med mulighet for å "låse" demperen (og et gruppesett jeg kan leve med) har jeg ikke funnet...
|
|
|
26/07/2015 08:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har skjønt at man kan bruke så mye penger man bare vil, men noe under 18.000,- for en fulldempet sykkel med mulighet for å "låse" demperen (og et gruppesett jeg kan leve med) har jeg ikke funnet... Ser ut til Axel Bruun har Scott Spark 730 til sommerpris kr.18.500 nedsatt fra veiledende 33.500. Om tilbudet fortsatt gjelder og din størrelse er tilgjengelig, er det et utmerket alternativ. Kan lett slankes etterhvert. Ser at du bor i Oslo. G-Sport på CC Vest har en fjorårsmodell av Spark 730 i M nedsatt til 22.000. Om du henviser til Axel Bruuns tilbud, er det god sjanse for at prisen kan prutes ned mot 18.000. Sport1 i Storgata har hatt Spark 730/930 nedsatt med 30% tidligere i sommer. Kommer sikkert på salg igjen - evt. kan man forhandle om pris. Hva gjelder pris, er det viktig å huske på annenhåndsverdien. Om du benytter deg av et godt tilbud (salg med avslag på 30-50% eller knapt brukt modell med lignende avslag) kan du få en sykkel som kan selges uten særlig tap etter en sesong eller to. Du vil uansett ha lyst til å oppgradere da. Da blir sykkelen en investering, ikke en ren utgift. Det gjelder særlig for anerkjente modeller. Jeg ville sett mer på ramme, geometri og hvordan sykkelen oppleves enn gruppesett. Husk at enkle endringer i stem og styre kan ha mye å si for sittestillingen - og dine preferanser kan lett komme til å endre seg over tid.
|
|
|
[Re: Sepeda]
26/07/2015 08:36
|
Lunvik
Entusiast
|
Entusiast
Er det uaktuelt å kjøpe brukt? Om du følger med på finn så dukker det ofte opp noen "kupp". Noen av disse er også gjerne oppgraderte sykler. Koster jo ingenting å gi et bud på et interessant objekt.
Jeg kjøpte fatbiken min bruk. Halv pris, brukt i 5 måneder med noen få bruksmerker.
MAMIL på tur! Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.
|
|
|
26/07/2015 08:57
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for for at det rotes rundt i tilbud her og der, Sepeda. Det er glimrende!  Scott Spark 730 var en sykt fin sykkel ja, og ikke så ille dyr med tanke på hva den egentlig koster og hva den representerer. Men når jeg går over specsene på den, har den akkurat samme utstyret som Scott Scale 730 jeg har testet noen kilometer, og den var for meg horribel å sykle på. Aggresiv sittestilling og ubehagelig sete og holker, for én som ikke har det rette utstyret. Igjen, jeg liker å se gode tilbud fra butikker og steder jeg ikke kjenner til!  Jeg har mer eller mindre slått meg til ro med at det er en hardtail til rundt 10.000,- pluss/minus et par tusenlapper jeg skal ha meg, og så langt er det Rockhopperen som frister mest. 
|
|
|
26/07/2015 08:59
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lunvik, jeg skjønner at brukt er fornuftig, men det frister ikke så veldig med en brukt sykkel akkurat nå. Kanskje senere, hvis jeg blir bitt av basillen!
|
|
|
26/07/2015 10:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
(...)Scott Scale 730 jeg har testet noen kilometer, og den var for meg horribel å sykle på. Aggresiv sittestilling og ubehagelig sete og holker, for én som ikke har det rette utstyret.
Scale har aggressiv sittestilling, ja. Det er mye en vanesak, ev. justering; sete lenger frem, vri styret mest mulig opp og bak, kortere stem m.m. Ad. ubehagelig sete og holker: du har ikke syklet særlig på 20 år? "Moderne", harde sykkelseter er ganske så vonde selv med sykkelshorts (som du selvsagt hadde på?) de første turene. Og vonde holker er vel like gjerne sittestilling, for mye vekt på hendene og feil grep på styret.
|
|
|
[Re: anonym22]
26/07/2015 10:28
|
johanf
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Aggresiv sittestilling og ubehagelig sete og holker, for én som ikke har det rette utstyret.
Scale har aggressiv sittestilling, ja. Det er mye en vanesak, ev. justering; sete lenger frem, vri styret mest mulig opp og bak, kortere stem m.m. Ad. ubehagelig sete og holker: du har ikke syklet særlig på 20 år? "Moderne", harde sykkelseter er ganske så vonde selv med sykkelshorts (som du selvsagt hadde på?) de første turene. Og vonde holker er vel like gjerne sittestilling, for mye vekt på hendene og feil grep på styret. Som sagt - jeg har verken hansker eller sykkelshorts.  Scott Spark er ikke like aggresiv som Scalen'n? Setet og holkene og resten av utstyret på sykkelen er iallfall akkurat likt. Det er vel bare ramma og den ekstra demperen som er forskjellen.
|
|
|
26/07/2015 11:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du bør i hvert fall ikke la opplevelsen av holker og sete være avgjørende for hvilken sykkel du velger. Begge deler er enkelt og billig å skifte. Uansett bør du innse først som sist at du kommer til å anskaffe både hansker og sykkelbukse om du skal sykle noe mer enn byturer. Tro meg, vi har alle en gang trodd at vi skulle klare oss uten  Jeg er redd du kan komme til å angre hvis du velger sykkel ut fra en sittestilling som er behagelig for deg akkurat nå, etter så mange år uten å ha syklet. En geometri som dikterer oppreist sittestilling kan virke behagelig på en kort prøvetur, men om du tenker å sykle langt og raskt, vil du raskt oppleve fordelene med en mer fremoverlent posisjon. Enkle tøyeøvelser vil gjøre deg mykere. Både Scale og Spark er rittorienterte sykler og dermed forholdsvis aggressive. Jeg opplever Spark som noe mindre aggressiv, men det kan også ha å gjøre med størrelse på ramme, hjul og andre komponenter. Som anonymous22 påpeker, kan man tilpasse syklene ved å velge stem av egnet lengde og vinkel og evt. styre med bøy. Individuell innstilling kan utgjøre en stor forskjell. Så kan man evt. endre tilbake til mer aggressiv sittestilling ettersom man får økt kondisjon, styrke og bevegelighet. Den store forskjellen mellom de to syklene ligger selvsagt i Sparks fulldemping, som gjør den langt mer fleksibel og behagelig i terrenget. Meget mulig at Scale'n du prøvde ikke var godt satt opp for deg. Vær forresten oppmerksom på at innstilling av setet bør være primært for å sikre riktig forhold til krank, m.a.o. at kneet kommer i riktig posisjon til pedaler. Viktig for å få godt tråkk og unngå å få vondt i knærne. Jeg var selv i din situasjon for rundt 5 år siden. Nå er jeg mange kilo lettere og flere ganger sprekere enn da. Har gått den lange veien fra hybrid via cyclocross, halvdempet 29er, helstiv 29er, landeveissykkel og halvdempet 27,5 til fulldemper. Underveis har jeg innsett at sykkelklær og -sko er en nødvendighet og jeg er blitt fleksibel på sittestilling alt etter formål med syklingen. Lykke til!
|
|
|
26/07/2015 12:04
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rockhopperen er litt "gammeldags" og det går 13 av dem på dusinet. Greit nok at det kanskje er det beste du får for 10 000, men den taper også verdi fort og vil ikke ha et like langt liv som Stachen.
Sparken ser også ut som et veldig godt kjøp om du vil ha en fulldemper. Spør om å få en god deal på myke holker (ESI chunky?) og en sofa av et sete (SDG Bel Air?) i butikken der du kjøper sykkelen ...
Jeg vil også tro at Stachen har bedre annenhåndsverdi enn Rockhopperen om du skulle velge å bytte den ut.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
|
|