Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrkeøkt og sone 1 samme dag?

Styrkeøkt og sone 1 samme dag? #1984785 19/07/2015 09:22
J
J.Jensen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Er det noen baksider med å trene styrke og sykle samme dag?

Følger et bøyeprogram for tiden (ferdig med årets ritt-mål) men ønsker ikke å legge bort syklinga de dagene jeg har styrke på programmet. I hovedsak jobbsyklinga jeg tenker på, men den er også et av hovedgrunnlagene for sykkeltreninga.

Har ikke et slavisk treningsopplegg enda, wattkranken kommer i neste uke, så jeg har ikke annet enn at "formen er bedre enn i fjor" å gå på totalt sett.

Har 20/30km til jobb avhengig av om jeg sykler direkte eller tar en avstikker for å få mer tid på terskel, så på "gode dager" blir det 50-60km fordelt på to økter - hvor den første inkluderer 30min i sone 3/4 med en kort (2min) og en lang (7 min) klatring. Får jeg kjørt meg skikkelig på denne blir det kort rute direkte hjem maks sone 2. Følelsen i beina bestemmer.
Det blir heller ikke terskel til jobb om jeg fortsatt er støl etter knebøyen - da blir det rolig på fin kadens.

Å dele opp i to times-økter kan jo, ifølge Friel, være gunstig - dersom man får kvalitet ut av dem - så jeg prøver iallefall.

Kan jeg kombinere styrke 2-3 dager i uka med sykling, så lenge jeg ikke planlegger både bøy og høyintensistet sykling samme dag (eller påfølgende avhengig av beina) uten at det ene ødelegger for det andre?
Hovedfokus er å få opp styrken - så tenkte jeg roligere turer kan ivareta base-utholdenhet og teknikk så lenge programmet varer (13 uker).

Increased fitness through constantly varied, functional movements performed at high intensity.
Re: Styrkeøkt og sone 1 samme dag? [Re: J.Jensen] #1984794 19/07/2015 09:58
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Ja jeg synes ofte det hjelper med knebøy en dag i forkant av høyintensitetstrening.
Beina føles mye piggere og jeg klarer å komme i høyere puls uten at beina gir seg.

Cluet her er vel å ikke presse seg veldig på styrkeøkten.
Ta heller flere sett og hold igjen et par-3 repetisjoner, fokuser på dybde og teknikk.
Har du planer om å trene knebøy lenge, er det veldig dumt å stoppe opp, da teknikk og fleksibiltet er noe som man er nødt til å opprettholde.

Moderator  support