Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cannondale SuperSix og Synapse

Cannondale SuperSix og Synapse #1984381 17/07/2015 16:45
B
Bege Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Bare en liten eurekaopplevelse her:

Jeg har hatt en Supersix med Campa Super Record 11 i par-tre år, men kjøpte meg en Synapse Black inc. i fjor høst. Som vanlig blir man jo veldig entusiastisk når man kjøper seg noe nytt som både ser veldig bra ut og også føles veldig bra. Jeg har vært storfornøyd med Synapse. Etter den kom i hus har jeg av ymse årsaker ikke rørt SuperSix, som bare har hengt på veggen og samlet støv. Hadde Synapse´n på service her om dagen, og plukket frem Supersix´n, skiftet pedaler og tok den på min faste runde.

Konstaterte da:

- Campa super record er FULLSTENDIG overlegent og fantastisk mye bedre enn DuraAce. Følelsen, funksjon, design - ALT er bedre på Super Record.
- SuperSix føles veldig mye raskere og gir mye mer respons.
- Synapse har vesentlig mer behagelig geometri der man sitter mer avslappet, men mulig enkle grep som nytt stem og sete på SuperSix kan gi litt mer komfort for en utpreget mosjonssyklist som meg.
- Merker ikke at all den påståtte dempefunksjonen innebygd i Synapse er bedre enn supersix.
- Klemmefunksjonen for å holde setepinnen på plass er fiffig lagd på Synapse, men i praksis heller laber.
- karbonfelger er oppskrytt.

Konklusjon: Selv om jeg har passert 40 tror jeg muligens jeg heller modifiserer Supersix og kvitter meg med "komfort-raceren" Synapse. Ble litt skuffet etter å endelig ha sammenlignet syklene - nesten et år etter at jeg kjøpte meg ny.

Re: Cannondale SuperSix og Synapse [Re: Bege] #1984561 18/07/2015 10:46
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Takk for innlegg!
Mye bedre å få info fra en som eier begge syklene enn diverse sykkeltester. De skriver alltid om at sykkelen er blitt så så mye stivere/ mer komfortabel osv. for hver modell.
Ikke alltid lett og vite hvordan de EGENTLIG føles kontra eldre modeller.

Er det forresten en vanlig Supersix du har eller en Supersix Evo?

Og testet du mot Synapse Hi-mod Black inc. med skivebremser og Dura Ace Di2?
-For en drømmesykkel :-D

Benytter selv en 2012 Supersix. Oppgradert med sisl2-krank, 55mm-karbon-hjul. Vekt 6,8.
Superfornøyd!

Re: Cannondale SuperSix og Synapse [Re: Menkromsen] #1984577 18/07/2015 12:17
B
Bege Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for tilbakemelding! Jeg har en vanlig supersix-ramme fra rundt 2011-12 med Campa-gruppe fra 2012. Fritt etter hukommelsen er den godt under syv kilo min også (noe som er viktig for en rørslig mosjonist...).

Synapse black inc er 2014 - uten skivebremser, men med karbon i styre og stem (som ikke er på 2015-modellen). Skulle gjerne hatt skivebremser. Min Synapse har Shimano DuraAce 11 "analog" girgruppe. Det fungerer selvsagt veldig bra og uten problemer, men er veldig langt unna Campa på de fleste områder. Tror nok at skivebremser og Di2 gir Synapse noe ekstra, men om det er verdt det er en annen sak. Det er jo relativt stiv pris på denne, som jeg er usikker på om den forsvarer, jfr. en godt utstyrt Supersix. Black inc leveres uansett ikke med Di2. Men Synapse skal ha at den ser veldig bra ut og er komfortabel - spesielt mht. geometri.

Re: Cannondale SuperSix og Synapse [Re: Bege] #1984650 18/07/2015 17:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har 2014 supersix hi mod med Da9000 og er kjempefornøyd. Hva mener du med at "alt er bedre" på Campagnolo 2011 sammenlignet med ny DA di2. At Campa ser og høres barskt ut er vel rimelig subjektivt men jeg er ikke uenig. At funksjonaliteten også er bedre har jeg vanskelig for å se... Har kun syklet noen runder på Record...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Cannondale SuperSix og Synapse [Re: Bege] #1984741 18/07/2015 22:49
B
Bege Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Dette med Campa/Shimano er jo en evig diskusjon på linje med Airbus/Boeing, M-B AMG/BMW M eller AC-DC/Iron Maiden. Alt veldig bra, og mye smak og behag.

Det er DA9000 som står på min Synapse Black Inc. som er sammenligningsgrunnlaget mitt. Og DA9000 er seff veldig bra. Men jeg synes, subjektivt, at Super Record 11 er bedre på følgende:

- Ergonomisk: Campa-hendlene er bedre å holde i, og når man blir vant til tommelgiring er det supert og veldig funksjonelt.
- Hurtighet: Med Campa er det mer smooth å gire flere gir samtidig. Når man f.x. girer ned på lilleskiven foran og contrer med tyngre gir bak går det smack smack på Campa. På DA9000 er det mer omstendelig.
- Lyden: Å høre på Super Record er flotte greier. Klikk, klakk - rett i gir. Litt slappere lydbilde på Shimano.
- Visuelt: Italiensk industridesign er flotte greier.

Men når det er sagt: Jeg har også en 2010 Cannondale Caad 9 (regnværssykkel) med 105-gruppe, og synes strengt tatt det også fungerer helt flott. Og det meste jeg trekker frem som veldig bra på Campagnolo er jo strengt tatt noe forbannet jåleri. Dyrt er det også.

Moderator  support, Valentino