Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oversikt med forklaring på demperoppheng?

Oversikt med forklaring på demperoppheng? #1984124 16/07/2015 19:31
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 58
J
Jonas86 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 58
Lurer på om det finnes noen sider hvor man får forklart demperoppheng litt teknisk?
Fant en gammel link til wimeo men ser ut til at filmen er slette :/
Gjerne der de forskjellige opphengene blir sammenlignet der man får forklart fordeler / ulemper på de forskjellige opphengene (:
Fant bare gamle tråder..


Go hard or go home!
Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: Jonas86] #1984152 16/07/2015 19:56
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194

Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: vehe] #2041245 14/12/2015 20:30
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline
.
Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
Det var en fin oversikt!

Hva er grunnen til at hver eneste sykkelprodusent må finne opp kruttet på nytt og lage noe kompliserte greier med et fancy navn på?
Er det kun for å unngå å betale for patenter?
Det må jo være en eller to av disse opphengene som er best?

Og hvorfor er single-pivot fortsatt mye brukt selv på dyre sykler som Evil?


Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: Jonas86] #2041417 15/12/2015 11:59
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Det finnes mange veier til Rom. Just pick one! ICON_WINK

Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: Stein] #2041510 15/12/2015 15:39
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
erlingba Offline
.
Offline
.
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,549
Ja, det gjør det nok, men hvorfor bygge nye veier over alpene når det allerede finnes veier med både kollektivfelt og sykkelfelt fra før?
Og hvorfor brukes fortsatt den gamle humpete veien som er dobbelt så lang?


Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: Jonas86] #2041514 15/12/2015 15:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
erlingba: patenter og kinematikk og ønsket oppførsel er kritisk her. Patenter er en skikkelig labyrint å gå i. Single pivot krever mye tunga rett i munnen, og helt enkel single pivot er ikke akkurat optimalt.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: Jonas86] #2041515 15/12/2015 16:01
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Veldig forenkla så har det tidligere vært sånn at man prøvde en drøss med ulike design, ofte ønsket man at selve designet på opphenget skulle motvirke gynging som følge av tråkket til syklisten på pedalene.
Så skjedde det en liten revolusjon når man fant ut at "antibob" kunne gjøres av selve demperenheten. Det er derfor selv enkle oppheng som singlepivot faktisk er brukbare.
Hele greia rundt bakhjulsoppheng, dempere, tuning osv. er nesten litt som religion/spritiualisme siden alle mener at akkurat de har rett og har funnet det riktige svaret.
Sannheten er vel at utviklinga har pågått så lenge at det meste som selges i dag virker ganske bra.
Jeg er ikke noen dempergeek, så er sikkert de som kan forklare dette lang mer detaljert og nerdete, dette var kortversjonen i min form ICON_SMILE
(jeg ser nå at baronen har begynt å forklare, knegg!)

Redigert av krankdrev; 15/12/2015 16:10. Rediger grunn: knegg
Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: krankdrev] #2041521 15/12/2015 16:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: krankdrev
Så skjedde det en liten revolusjon når man fant ut at "antibob" kunne gjøres av selve demperenheten.
Mitt inntrykk er at denne "løsningen" har gjort at man kan få til noe "ok" med enkle oppheng, men at jobbing med kinematikk og plassering av rotasjonspunkter og virtuelle rotasjonspunkter har gjort at man ikke lenger trenger den anti-gynge-funksjonen i demperen, da denne oftest i beste fall fungerer helt greit. Ett eksempel på plusht, men godt tråkkeoppheng er Switch. Da kunne jeg ha demperen åpen hele tiden uten at det gynget, og demperen tok opp slag som kom underveis i tråkket.

Så gode demperoppheng har gjerne en god såkalt anti-squat innbygget, men den har også ulempen med såkalt pedal kickback som bieffekt, der høy anti-squat gir større pedal kickback der man ved kraftige/store slag får følelsen av at kjedet trekker pedalene bakover.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oversikt med forklaring på demperoppheng? [Re: erlingba] #2044785 30/12/2015 11:33
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
ScottRacing Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
Sitat: erlingba
Det var en fin oversikt!

Hva er grunnen til at hver eneste sykkelprodusent må finne opp kruttet på nytt og lage noe kompliserte greier med et fancy navn på?
Er det kun for å unngå å betale for patenter?
Det må jo være en eller to av disse opphengene som er best?

Og hvorfor er single-pivot fortsatt mye brukt selv på dyre sykler som Evil?


Mye av dette er vel skapt av markedsføringsavdelingen hos sykkelprodusentene,
det er en grense for hvor komplisert ting bør gjøres og hvor mye folk er villige til å betale for de siste tidelene...

nye løsninger kommer fordi man skal lage noe billigere, kulere, bedre, for å omgå patenter, fordi at man må komme med noe nytt for å få solgt årets modeller eller ett ønske om å skape litt blest rundt merket.


Æresmedlem i KrampeKameratene

Moderator  support