Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikehold av demperoppheng på FS

Vedlikehold av demperoppheng på FS #1984068 16/07/2015 17:29
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
Bruker å strippe ned sykkelen et par ganger i året for å gjøre rent og fette opp lagere osv. Har aldri gjort rent rundt nedre pivot ved kranken på min Scott Spark før. Hvordan får jeg løsnet opp dette. Finnes bare unbraco skru på motsatt side av drevet. Om jeg skrur på denne so roteres hele akslingen som går over til motsatt side.

Hvor ofte bruker en å gjøre slikt forøvrig?


Redigert av OleM80; 16/07/2015 17:35.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984078 16/07/2015 17:45
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Har ikke skrudd på Scott Spark, men det ser veldig ut som den sorte delen er en mutter og den gullfarga er bolten som går tvers gjennom.
Du kan bruke en skiftenøkkel på mutteren og holde igjen med unbrakonøkkelen. Bruk en skiftenøkkel av god kvalitet med minst mulig slark, så burde det gå greit.

Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: krankdrev] #1984093 16/07/2015 18:11
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: krankdrev
Har ikke skrudd på Scott Spark, men det ser veldig ut som den sorte delen er en mutter og den gullfarga er bolten som går tvers gjennom.
Du kan bruke en skiftenøkkel på mutteren og holde igjen med unbrakonøkkelen. Bruk en skiftenøkkel av god kvalitet med minst mulig slark, så burde det gå greit.


Desto bedre, fastnøkkel! Disse Aludelene er jo myke som smør..

Ellers ser det jo veldig sånn ut, har samme greie på min Trek /







Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: JoachimV] #1984147 16/07/2015 19:49
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: JoachimV
Sitat: krankdrev
Har ikke skrudd på Scott Spark, men det ser veldig ut som den sorte delen er en mutter og den gullfarga er bolten som går tvers gjennom.
Du kan bruke en skiftenøkkel på mutteren og holde igjen med unbrakonøkkelen. Bruk en skiftenøkkel av god kvalitet med minst mulig slark, så burde det gå greit.


Desto bedre, fastnøkkel! Disse Aludelene er jo myke som smør..

Ellers ser det jo veldig sånn ut, har samme greie på min Trek /



Faktisk er det å anbefale å bruke en god tight skiftenøkkel på sånne aludeler framfor en fastnøkkel. Skiftenøkkelen kan du skru helt fast så det blir minmalt med slark, en fastnøkkel vil alltid ha litt klaring med større fare for å glippe og runde sekskanten.

Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984171 16/07/2015 20:20
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
Selvfølgelig var det det ICON_SMILE Tusen takk for hjelpa! Hang meg opp i at det SKULLE være en bolt eller noe å skru på på andre siden også. Løsnet med skiftenøkkel.

Pleier dere bytte noen av disse lagrene innimellom eller varer de gjerne rammens levetid? Til nå har jeg nøyd meg med å skru opp, tørke rent og legge på fett rundt lagrene. Gjerne minst 1 gang pr år.

Redigert av OleM80; 16/07/2015 20:20.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984175 16/07/2015 20:28
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: OleM80
Selvfølgelig var det det ICON_SMILE Tusen takk for hjelpa! Hang meg opp i at det SKULLE være en bolt eller noe å skru på på andre siden også. Løsnet med skiftenøkkel.

Pleier dere bytte noen av disse lagrene innimellom eller varer de gjerne rammens levetid? Til nå har jeg nøyd meg med å skru opp, tørke rent og legge på fett rundt lagrene. Gjerne minst 1 gang pr år.


De må gjerne skiftes ut i blant ja, sykler du mye/hardt er de gjerne dårlige etter en sesong.
Saken er at kulelagre egentlig er uegna til formålet (begrenset vinkelbevegelse under tung belastning). Nålelagre er mye mer egna, men kun noen få sykkelmerker bruker dette. Grunnen er nok ting som pris og at nålelagre bygger mye i bredden slik at ting må konstrueres litt annerledes. Du kjenner fort om lagrene er dårlige, stipp fingertuppen inn i åpning og roter, hvis det lugger og går treigt eller er slarkete og "løst" er det typiske tegn på at lagret er gåent.

Nye lagre kan du få feks. her:

http://www.endurobearingsonline.com/

Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: krankdrev] #1984229 16/07/2015 22:34
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
J
JoachimV Offline
Besatt
Offline
Besatt
J
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
Sitat: krankdrev
Sitat: JoachimV
Sitat: krankdrev
Har ikke skrudd på Scott Spark, men det ser veldig ut som den sorte delen er en mutter og den gullfarga er bolten som går tvers gjennom.
Du kan bruke en skiftenøkkel på mutteren og holde igjen med unbrakonøkkelen. Bruk en skiftenøkkel av god kvalitet med minst mulig slark, så burde det gå greit.


Desto bedre, fastnøkkel! Disse Aludelene er jo myke som smør..

Ellers ser det jo veldig sånn ut, har samme greie på min Trek /



Faktisk er det å anbefale å bruke en god tight skiftenøkkel på sånne aludeler framfor en fastnøkkel. Skiftenøkkelen kan du skru helt fast så det blir minmalt med slark, en fastnøkkel vil alltid ha litt klaring med større fare for å glippe og runde sekskanten.


Skal ikke kverrulere noe mer på det, er tross alt bare under utdanning som maskining.. ICON_WINK Jeg måtte uansett ha fastnøkkel for å få den skikkelig på plass, bygger mindre enn skiftenøkkel.






Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984258 17/07/2015 07:11
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Det er en god ide å fette opp lagrene en gang i året. Det beste er trolig Zerk-foringer med fettnipler slik som Turner bruker.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984457 17/07/2015 20:47
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
Ok. For en som ikke er mekaniker :-); med foringer menes det gummiringen på utsiden av lageret. Hva menes med.fettnipler :-D


Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1984459 17/07/2015 20:50
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: OleM80
Ok. For en som ikke er mekaniker :-); med foringer menes det gummiringen på utsiden av lageret. Hva menes med.fettnipler :-D


Ikke tenk på det, din sykkel har ikke en sånn løsning uansett ICON_SMILE
Det som menes er glidelagre (foringer) som man kan smøres på enkel måte uten demontering via nippler der fett kan presses inn med en dertil egna fettpresse.

Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: krankdrev] #1984486 17/07/2015 21:34
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
O
OleM80 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 151
Sitat: krankdrev
Sitat: OleM80
Ok. For en som ikke er mekaniker :-); med foringer menes det gummiringen på utsiden av lageret. Hva menes med.fettnipler :-D


Ikke tenk på det, din sykkel har ikke en sånn løsning uansett ICON_SMILE
Det som menes er glidelagre (foringer) som man kan smøres på enkel måte uten demontering via nippler der fett kan presses inn med en dertil egna fettpresse.

Da forstår jeg bedre :-) skjønte ikke helt hvordan dette var aktuelt på min sykkel.


Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: simenf] #1984513 18/07/2015 06:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: simenf
Det er en god ide å fette opp lagrene en gang i året. Det beste er trolig Zerk-foringer med fettnipler slik som Turner bruker.
Santa Cruz og Intense bruker såvidt meg bekjent lagre og fettnipler. Foringer krever pinlig nøyaktig produksjon for ikke å utvikle slark tidlig.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1985718 21/07/2015 20:48
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Mulig at jeg tok feil ang foringer/lagre der...trodde spm til trådstarter var litt mer generelt. Beklager.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: OleM80] #1986426 23/07/2015 14:56
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Jeg har et spørsmål til om dette: Hvordan få ut bolten?

Jeg får av mutteren greit, men den gjennomgående bolten vil ikke ut. Jeg dunket litt med en gummihammer (på muttersiden), men ville ikke slå for hardt. Det så ikke ut som den rørte seg i det hele tatt.

Noen ideer?


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Vedlikehold av demperoppheng på FS [Re: oyvin] #1986559 23/07/2015 22:34
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 325
L
Lookatme Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 325
Sitat: oyvin
Jeg har et spørsmål til om dette: Hvordan få ut bolten?

Jeg får av mutteren greit, men den gjennomgående bolten vil ikke ut. Jeg dunket litt med en gummihammer (på muttersiden), men ville ikke slå for hardt. Det så ikke ut som den rørte seg i det hele tatt.

Noen ideer?


På min Scott spark var det bare å dunke mer. Plutselig kom bolt med lager ut.


Moderator  support