Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ?

Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? #1983728 15/07/2015 12:25
D
DanielAarum Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hei.

Er veldig trøtt og slapp om dagen, tanken på trening er ikke helt til stedet her jeg sitter og nesten smådupper på stolen....
Får den søvnen jeg trenger. Noen tips? Tar til daglig zyrtech, nesespray mot allergi.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1983732 15/07/2015 12:39
Kjetaca90 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gikk selv på Zyrtec hele 2013 sesongen. Trøtt og sov "hele" sommern (ikke noe problem med 13-14 timer søvn mange netter på rad.) Slutta med de og merka forskjell iløpet av en uke. Brukt Aerius i fjor og så langt i år, uten å bli noe unormalt trøtt og slapp.
Fastlegen min påstod at Zyrtec ikke hadde den bivirkningen men...lest om flere med samme effekt av dem ICON_SMILE

Kolbotn SK // Just Do It!

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1983743 15/07/2015 13:20
D
DanielAarum Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
takk for svar :-)

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1983764 15/07/2015 14:22
B
birker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg har slitt med kraftig pollen allergi i 30 år. Har tatt kortison og medesiner som har hjulpet minimal. I fjor bestemte jeg meg for å begynne med vaksinering har fått ett nytt liv etter det. Anbefales på det sterkeste.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1983809 15/07/2015 17:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg er langt mer våken med Aerius enn med Zyrtec. Tror det er individuelle forskjeller på allergier, demping av symptomer og bivirkninger, men det kan være verdt å prøve en toukersperiode med annen medisin.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1983932 16/07/2015 06:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg har også forstått det slik at Zyrtec ikke skal gi bivirkninger ifa trøtthet o.l. Men, allergi i seg selv kan være trøttende og har du en medisinering som ikke hjelper, så blir du jo trøtt og sliten av allergien i seg selv.

Selv begynte jeg på vaksine (hypersensitivisering) for snart to år siden og det vil jeg anbefale alle som har gress- og bjørkeallergi. Det er kun disse to som for tiden er kvalitetsikret og forhåpentligvis kommer det fler. Bruker selv aerius daglig i tillegg til sprøyte hver 10. uke og har en hverdag som ikke kan sammenlignes med tidligere. har også forsøkt kortisonsprøyter. Dette virker 100%. Er som å skru over en bryter men, bruker du det for lenge, det vil si over en 15 år, så slutter kroppen å produsere kortison selv så det er ingen varlig løsning.

Men, regner med du har kontakt med en ØNH-spesialist i tillegg til dette forumet ICON_WINK

Lykke til ICON_SMILE

Redigert av Juffe; 16/07/2015 06:52.

'...once more, and more intensity!'
Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1984032 16/07/2015 14:34
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
For meg starter pollensesongen i begynnelsen av mai og varer til midten av august. Har gått på forskjellige medisiner men ikke kortison, men har nå startet på vaksinasjon som varer i tre år siden medisinen jeg brukte ikke virket noe særlig. Slik jeg har opplevd allergi, veldig trøtt sover flere ganger etter jobb i uken, har også sovnet på jobb. Sykkelformen er på de værste dagene helt elendig, sliter med å komme over 150 i puls, som er høy sone 2 for meg. Sliter også med pusten på våren, er som mange andre også sier puste gjennom sugerør. På sensommeren er pusten ok, men beina stivner ved lav puls som jeg har forstått skylles bronkiene som trekker seg sammen pga allergi. Så nå venter jeg på august/september, da kommer formen, men da er det ikke så mange ritt igjen.

Redigert av Shellpropell; 16/07/2015 14:38.
Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1984052 16/07/2015 16:39
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Zyrtec brukes på enkelte aldershjem som sovemedisin...
Har selv skiftet over til allergisprøyte som jeg tar hvert andre år, helt symptomfri.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1984593 18/07/2015 14:01
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Interessant å se noen erfaringer, takker.

Det er gresspollen som er problemet her. Merket det for alvor første gang i fjor og måtte begynne med zyrtec da jeg forstod hva det var, det hjalp litt. Prøver Loratadin i år, det har færre bivirkninger så legen sier den er bedre egnet til å ta to om dagen når det trengs. Trøtt for det, og det er vel mye pga. allergien som er sløvende i seg selv. Blodprøve som test for å avdekke gresspollenallergi er forresten ikke pålitelig iflg. min fastlege.

Selv om pillene hjelper er noen dager ekstra ille selv om det nesten alltid spås moderat spredning på pollenvarslingen. Dager med regn kan også være ille. Det syns jeg er rart, men jeg leser at allergenene i gress er vannløslige så det kan gi mening. Sporadiske nysekuler, tett, litt sår i øya og uggen i halsen. Trodde lenge jeg var forkjølet faktisk for plagene er ganske like. På de dårlige dagene orker jeg ikke sykle, men på gode dager derimot kan jeg dra ut og perse litt på Stravaen faktisk.

Et lite protip kan være å skylle hele luftinntaket sitt med nesehorn fyllt med saltvann. Dette må være rar lesning mange, men la gå ICON_WINK

Ser for meg å få henvisning fra legen til høsten og gå for vaksine, for det er litt for mange av de elendige dagene. Nå er det vel snart over for gress for i år heldigvis.

Forresten fant jeg en rapport av spredningen fra i fjor. Interessant syns jeg. Spredningen av gresspollen i Oslo i fjor var den verste siden 2005, og sesongen varte fra 2. juni til 17. juli. Det satte faktisk tydelige spor i Strava treningskalender og stemmer veldig bra med datoene for min del.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1984739 18/07/2015 22:47
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Er ferdig vaksiner for pollen allergi og har fått et helt nytt liv. Men bruker fortsatt aerius pga annen allergi som ikke kan vaksineres mot.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: mad_quads] #1984827 19/07/2015 12:39
K
kimjv Offline
Medlem
Medlem
K
Det er hensiktsmessig å starte med vaksineringen allerede på høsten, slik at det kan tenkes at det er lurt å ta kontakt med lege allerede nå. Legetime tar tid. Henvisninger tar tid.

Er selv på mitt tredje år med bjørk+gress, og har god effekt.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #1989285 31/07/2015 12:41
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg sliter med det samme og kjenner meg igjen i mye av det som skrives her. Tok blodprøve for 2 mnd siden, men har ikke fått svar. Fikk citrizin og discus mot pusteproblemene. Et godt magadrag av discusen litt tid før trening har hjulpet på sugerøret i halsen, men noen dager så får jeg ikke pulsen over 150. De siste to ukene derimot har pulsen skutt i taket og jeg svetter som en gris uten å komme meg av flekken. Gleder meg til vinteren ICON_TONGUE

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #2403020 03/05/2017 12:37
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Da var våren her igjen, når formen skulle ha vært på topp. Det var den også for to uker siden, men er nå redusert med 20-30%.
Så da er det bjørk jeg reagerer på også, har heldigvis fått kontroll på gresspollen med vaksinasjonsprogram.
Har prøvd de fleste allergitablettene men gir ingen virkning, har ingen problemer med øyne/nese lenger, bare trøtt, uopplagt og svært dårlig sykkelform.
Regner med en måned nå med rolige langturer som heldigvis går bra, så får en jo håpe på litt regn innimellom.
Men hva taper jeg på dette. Er så heldig at jeg kan trene 12 timer i uka hele året, formen var også så god som treningen tilsier. Hvis jeg nå kjører litt mer mengde i mai 15-18 timer i uka sone 1, så starter med intervaller i juni, vil de rolige turene gjøre at jeg taper noe på dette kontra intervaller/langturer, da etter fellesferien.

Redigert av Shellpropell; 03/05/2017 12:38.
Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #2403194 03/05/2017 20:24
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Ble ferdig med et 3 års vaksineprogram i fjor og har hatt bra resultater.
Min erfaring med kraftig allergi hele livet (også nå) er at det er andre årsaker enn allergi / (stort sett) medisiner som gjør ar man ikke får opp pulsen og høye wattwerder. Å trene hardt med sløvende medisiner går helt fint. Ofte er det for mye trening og for lite restitusjon som et grunnen til at ikke pulsen vil opp. Du mistet mye kondis ved å ikke kjøre hardt en gang iblant. Mer sone 1 tror jeg vil gjøre alt verre..

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #2403304 04/05/2017 08:32
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Skulle ønske det var lite restitusjon, men dette kan helt utelukkes.
Jeg har også veldig bra resultater fra Grazax vaksinasjon for gras, hadde ingen problemer fra midten av juni og ut sommeren i 2016.
Er det for bjørk eller gress du har tatt vaksinasjon for?
Siden formen gikk i dass sammen med oppblomstring av bjørk er vel saken klar.
Vurderer til neste år å legge treningsleir til Kanariøyene i mai i stedet for vinteren, eller kanskje jeg må finne meg en annen hobby.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #2403562 05/05/2017 06:32
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Gress og bjørk.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: Shellpropell] #2405309 11/05/2017 08:12
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Shellpropell

Har prøvd de fleste allergitablettene men gir ingen virkning, har ingen problemer med øyne/nese lenger, bare trøtt, uopplagt og svært dårlig sykkelform.

Jeg har allergi mot bjørk, og prøvd noen forskjellige tabletter. Kestine er den jeg har landet på som faktisk virker for min del. Det er også den eneste (visstnok) som skal ha bedre effekt hvis du tar mer enn en i døgnet når det er en ille periode. Jeg begynner tidlig, allerede mars, så når vi kommer til april/mai er det godt med antihistaminer i kroppen.
Kan ikke si at jeg har blitt spesielt trøttere i perioden jeg tar medisinen heller.

Rittsykling, derimot, har jeg bortimot kuttet ut. Lite poeng å delta i en rundbanecup når de fleste rittene på våren går for redusert maskin.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: parob] #2405421 11/05/2017 10:50
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har prøvd Kestine også, ingen bedring.
Men har lest en artikkel som kanskje stemmer bedre med min og kanskje andres diagnose. Det er ikke pollenet som er problemet, men bakterier/ sopp som fester seg til pollenet og dermed gir problemer med luftveiene.
Uansett endelig kom regnet som straks gir mindre problemer, så da fikk jeg en grei trening.

Re: Flere som sliter med Pollen allergi om dagen ? [Re: DanielAarum] #2405995 13/05/2017 04:03
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Selv setter jeg kenacort hver 4-6 uke. Starter med dette i februar/mars og frem til August/september og fyller på med allergi piller morgen og kveld. I starten på de forskjellige pollen periodene ligger jeg likevel nesten rett ut og ytelsen på trening er da redusert betraktelig. Men sliter med astma som da også blir værre under pollen periodene. Så kan være vanskelig samle overskudd.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Moderator  support