Froome juks TdF 2013
|
Re: Froome juks TdF 2013
[Re: schnappi]
21/07/2015 23:25
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Hvis man har en motor som dytter på kranklageret inne i rammen så vil denne lure en evt krankmontert wattmåler også. Altså lure i den forstand at måleren vil lese total watt som påvirker kranken. Hvis følere (strain gauges) er montert i spideren og måler defleksjon i den, hvordan vil disse påvirkes av ekstra dreiemoment på *akslingen* (tenk Gruber Assist)? Strain gauges i spider vil reagere paa kraft som virker paa kjedet via spider og drev. Om kraften virker ytterst paa armene via pedaler eller direkte paa akslingen spiller ingen rolle for om noe vil registreres. 250W paa aksling gir kanskje ikke samme maaling som 250W i pedalene, men utslag vil det gi.
|
|
|
[Re: jan erik]
24/07/2015 09:21
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan egentlig ikke helt forstå hvorfor ikke Sky bare legger ut hele original-watt-fila så alle kan se? Hvis de ikke har noe å skjule...Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Når det er sagt er vel ikke en terskel på rundt 400 watt unormalt for disse ganske unormale karene. At han kan doble denne i noen sekunder uten at pulsen tar av er vel heller ikke unormalt. Dette med Frome er vel heller ikke noe mindre rart en feks. Marit Bjørgen som vinner alt,uten at det ser ut som om hun tar i. Der er vel faktisk Froome nærmere sine konkurrenter Dette med motor blir jo bare for dumt.. Har dere sett det batteriet som må til for å få noen få mil på en el-sykkel. Og hva det veier..? Ingen at disse er så dumme at de hadde risikert dette heller. Ikke når de kan sette EPO rett i åra med en halveringstid som gjør at den er ut av kroppen ved mål-gang. Hvis de først skal jukse da...
Redigert av Frank H; 24/07/2015 09:28.
|
|
|
[Re: Frank H]
24/07/2015 09:32
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan egentlig ikke helt forstå hvorfor ikke Sky bare legger ut hele original-watt-fila så alle kan se? Hvis de ikke har noe å skjule...
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
En wattfil inneholder masse tolkbar informasjon, så jeg forstår godt at Sky ikke legger den ut. Wattfiler kan si mye om personers evne til å holde høy fart over en viss tid, eller manglende evne som sådan. Dette kan jo brukes til å planlegge angrep og støting i fjellene. Det finnes mange transparente, verdistyrte foretak, men det er ikke dermed sagt at absolutt alt de tar i er til for offentligheten. Det betyr jo ikke at de driver med juks av den grunn. Hva blir det neste? Får du ikke være med Sky-administrasjonen på ferie, er det fordi de jukser?
|
|
|
24/07/2015 09:40
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Om Sky faktisk slipper ut data så tipper eg:
1. De som ikke tror på Sky stoler ikke på at data er korrekte. 2. De som tror data er korrekte men leser de feil/mistolker. 3. Motstandere kan lese mer info om hvordan Froome angriper og kanskje lettere "lese" strategien hans.
Har de egentlig noe å vinne?
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Alpers]
24/07/2015 09:44
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan egentlig ikke helt forstå hvorfor ikke Sky bare legger ut hele original-watt-fila så alle kan se? Hvis de ikke har noe å skjule...
En wattfil inneholder masse tolkbar informasjon, så jeg forstår godt at Sky ikke legger den ut. Wattfiler kan si mye om personers evne til å holde høy fart over en viss tid, eller manglende evne som sådan. Dette kan jo brukes til å planlegge angrep og støting i fjellene. Det finnes mange transparente, verdistyrte foretak, men det er ikke dermed sagt at absolutt alt de tar i er til for offentligheten. Det betyr jo ikke at de driver med juks av den grunn. Hva blir det neste? Får du ikke være med Sky-administrasjonen på ferie, er det fordi de jukser? Jeg skjønner. Hvis de redigerer det til å passe offentligheten blir de sikkert også beskyldt for å redigere data. La os se at de hadde lagt ut watt og puls på utvalgte partier da? Det er det jo andre ryttere som har gjort. Jeg må si jeg synes nesten litt synd på Froome. Han presterer som ingen andre og får bare dritt. Mistenker at det har med personligheten hans å gjøre og det er trist. Tror ikke han er en dårlig fyr, bare så korrekt hele tiden.  Utrolig at han får flere beskyldninger en feks Nibali i forrige tour. Ja han fikk det han også, men ikke så mye føler jeg. Og det er jo rett og slett vanvittig!
|
|
|
24/07/2015 10:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
En wattfil inneholder masse tolkbar informasjon, så jeg forstår godt at Sky ikke legger den ut. Wattfiler kan si mye om personers evne til å holde høy fart over en viss tid, eller manglende evne som sådan. Dette kan jo brukes til å planlegge angrep og støting i fjellene. Det finnes mange transparente, verdistyrte foretak, men det er ikke dermed sagt at absolutt alt de tar i er til for offentligheten. Det betyr jo ikke at de driver med juks av den grunn. Hva blir det neste? Får du ikke være med Sky-administrasjonen på ferie, er det fordi de jukser? Legger man ut enkelte komplette watt-filer sier det egentlig ikke så mye, da det ikke viser så veldig mye av totalbildet (Om man skal analysere så må man allikevel gjette seg til mye.). Til de som tror at Sky jukser. Kan det hende at de har brukt mye tid på å trene på støting rundt terskel? Vil tro det er mulig å trene ganske mye på å kvitte seg med med laktat på watt-verdier rundt terskel for å klare korte støt langt over watt-terskel. I tillegg tror jeg at kadensen til Froome er med på å spare musklene slik at den holder seg sterk lengre, og klarer å kvitte seg med laktat lengre....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/07/2015 10:22
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Komplett wattfil eller ikke, slik jeg ser det er det utrolig søkt å mene at dette beviser at de prøver å skjule noe. Armstrong testet positivt dag av sin seiersrekke, han hadde mye å skjule.
Blir all informasjon tilgjengelig, finner hylekoret noe annet å henge seg opp i.
|
|
|
24/07/2015 10:41
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Komplett wattfil eller ikke, slik jeg ser det er det utrolig søkt å mene at dette beviser at de prøver å skjule noe. Armstrong testet positivt dag av sin seiersrekke, han hadde mye å skjule.
Blir all informasjon tilgjengelig, finner hylekoret noe annet å henge seg opp i. Amen!
|
|
|
24/07/2015 10:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror pt. ikke at de jukser, allikevel vil jeg ikke bli veldig overrasket om noen på Sky blir tatt heller. Per nå velger jeg å tro at de trener bedre året rundt enn mange av de andre lagene, og får betalt for det. Tror kanskje det er så enkelt som at Froome har lagt opp et løp der han skulle ta mye på de andre i starten også holde forspranget inn. Det betyr sånn jeg ser det at han for en slik taktikk har måttet trene mye på å tåle masse støting. Når flere av de andre er defensive kan man bruka akkurat de samme egenskapene til å være offensiv 
|
|
|
24/07/2015 10:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes og det er mange som kanskje undervurderer hva det vil si å være 24/7 utøver 365 dager i året kun for å vinne TdF, og all trening er lagt opp spesifikt for å få til det (Dette gjorde US Postal og Sky gjør det nå.).
Tror og det hadde sett annerledes ut om Contador hadde satset 100% kun på TdF. Personlig så tror jeg egenskapene til Froome som nevnt tidligere kun kommer av at han har lagt opp treningen sin for å klare å tette når Contador trykker til som feks i går.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/07/2015 11:18
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På samme måte som Armstrong så er Froome en tour de france-spesialist som konkurrerer mot syklister.
|
|
|
24/07/2015 11:45
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Synes og det er mange som kanskje undervurderer hva det vil si å være 24/7 utøver 365 dager i året kun for å vinne TdF, og all trening er lagt opp spesifikt for å få til det (Dette gjorde US Postal og Sky gjør det nå.).
Tror og det hadde sett annerledes ut om Contador hadde satset 100% kun på TdF. Personlig så tror jeg egenskapene til Froome som nevnt tidligere kun kommer av at han har lagt opp treningen sin for å klare å tette når Contador trykker til som feks i går.
Helt enig! Froome hadde aldri klart å følge Contador hvis han ikke hadde trodd at han skulle klare å vinne to Grand Tour's på en år.... Ren!
|
|
|
24/07/2015 12:27
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skulle ønske Sky la ut wattfilene fra rittene slik et titals andre som sykler TdF gjør på Strava. Jeg tror ikke wattfilene ville avsløre noe mht trening osv som ville gitt de andre lagene noe kunnskap de ikke allerede har.
Jeg synes ikke det som har fremkommet om Froomes wattprofil gir noen indikasjon på doping, men så lenge de ikke gir tallene er det fortsatt rom for spekulasjoner. Det er også et problem at mange journalister ikke forstår hva som legges frem og informasjonen som blir gitt. Sky sa f.eks. at pga Froomes ovale drev så var watten ca 6% for høy. Dette er helt i samsvar med det som de siste årene har fremkommet i undersøkelser av ovale drev, de gir ikke mer watt i seg selv, men wattmålerne og komputerne bruker en matematisk algoritme som gir for høye verdier når det brukes ovale drev. Flere journalister og tidligere syklister (bl.a. Mads Kaggestad og Greg Lemond) har lagt denne informasjonen frem helt feil fordi de har argumentert for at ovale drev ikke gir 6% ekstra watt. Sky har aldri sagt eller ment at drevene gir ekstra watt, men tallene på komputeren blir 6% feil.
|
|
|
24/07/2015 12:41
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Ja når verdensmesteren legger ut masse treninger OG nesten alle ritt på Strava. Kan det vel ikke være så mye mer en konkurrentene allerede vet i de tallene. Sky hadde helt klart vært tjent med dele mer info.
|
|
|
[Re: Frank H]
24/07/2015 13:00
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Ja når verdensmesteren legger ut masse treninger OG nesten alle ritt på Strava.
Du vet at disse tallene ikke er manipulert ... hvordan? Kan det vel ikke være så mye mer en konkurrentene allerede vet i de tallene.
Jeg tror gjerne at det er en verdi å se hvordan den argeste konkurrentens kropp responderer på spesifikke typer angrep. Quintana og Valverde bytter på å støte i ymse stigninger og Movistar bruker denne informasjonen om kvelden for å se hvordan Froome taklet en spesifikk type belastning over gitte tidsintervaller. Sky hadde helt klart vært tjent med dele mer info. Nope. Alpers sa det allerede -- selv om Sky legger ut alt, vil folk fremdeles henge seg opp i noe. Det er høyst sannsynlig den byrden som lederen i TdF (eller, iofs, en vilkårlig GT) må leve med.
Redigert av schnappi; 24/07/2015 13:01.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
24/07/2015 17:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja når verdensmesteren legger ut masse treninger OG nesten alle ritt på Strava.
Du vet at disse tallene ikke er manipulert ... hvordan? Kan det vel ikke være så mye mer en konkurrentene allerede vet i de tallene.
Jeg tror gjerne at det er en verdi å se hvordan den argeste konkurrentens kropp responderer på spesifikke typer angrep. Quintana og Valverde bytter på å støte i ymse stigninger og Movistar bruker denne informasjonen om kvelden for å se hvordan Froome taklet en spesifikk type belastning over gitte tidsintervaller. Sky hadde helt klart vært tjent med dele mer info. Nope. Alpers sa det allerede -- selv om Sky legger ut alt, vil folk fremdeles henge seg opp i noe. Det er høyst sannsynlig den byrden som lederen i TdF (eller, iofs, en vilkårlig GT) må leve med. Her tror jeg rett og slett du tar feil. Når gutta støter er de på stålet og de kjører det de makter. Er ikke sånn at Q og V kan støte litt sånn for moro skyld for å teste formen til konkurrentene. Hjelper lite å vite watten til Froome eller andre når det bare bekrefter at din egen ikke holder. På fjell etapper er det enn så lenge ofte den sterkeste som vinner.
|
|
|
24/07/2015 21:01
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Sky gikk jo i sin tid høyt ut med "marginal gains", nulltoleranse for doping, stort budsjett og høye ambisjoner. Dette skapte forventninger til åpenhet og troverdighet som i alle fall ikke jeg har har til andre lag som Saxo, Astana, Movistar, osv. Det tror jeg forklarer hvorfor Sky er gjenstand for mer kritiske øyne enn andre lag.
Med årene har ikke Sky etterkommet de utallige ønskene om å utlevere diverse tall og treningsfiler for Froome. Det, kombinert med Froomes "transformasjon" fra reserve-rytter før Vueltaen 2011 (tenk om Nordhaug ikke hadde blitt syk!) til det som sannsynligvis blir Froomes andre TdF-seier nå, gir naturligvis grobunn for skepsis og spekulasjoner.
Hadde Sky vært åpne med feks watt og treningsfiler fra starten, ville selvfølgelig skeptikerne funnet noe annet å henge seg opp i, men da hadde Sky i alle fall levd opp til forventningen om åpenhet og redelighet. Kanskje de til og med ville lagt press på økt åpenhet fra andre lag også - noen må jo være først.
Det er forståelig at hvert lag ikke ønsker å legge ut treningsfilene sine. Det konkurransemessige er kanskje viktigst: Hva, hvor og hvordan syklistene trener er av ymse årsaker ikke nødvendigvis noe offentligheten trenger å vite. Hva som skjer i konkurranse, derimot, er mer interessant og kunne kanskje vært en del av det "biologiske passet". Så har man utfordringene med forskjellige typer wattmålere, kalibreringer og andre faktorer som fort gjør at man sammenlikner epler med pærer. Kan vi direkte sammenlikne Froomes watt, målt med en Stages krankarm på ovale skiver, med Quintanas watt som er målt med en SRM og runde skiver? Mest sannsynlig ikke.
Med hensyn til media er også watt vanskelig å kommunisere. Matematikk og statistikk er jo ikke noe de fleste er komfortable med; prøv å forklare konseptet "FTP", "watt" eller "watt per kilo" til kollegaen i lunsjen, så ser du at dette ikke nødvendigvis hører hjemme i massemediene.
Én løsning jeg synes kunne vært interessant, om veldig kostbar og kanskje byråkratisk å administrere, er om UCI sørget for at samtlige syklister stilte i ritt med sykler med like wattmålere (feks SRM) som er plomberte for tukling fra lagenes mekanikere, og som kalibreres og vedlikeholdes sentralt av UCI. Videre: Samtlige syklister veies før start, vil det også være mulig å regne ut watt/kg for hver enkelt rytter. Så om tallene fra wattmålerne samles til én felles database, vil det være mulig å se wattprofilene til den enkelte opp mot det biologiske passet, og sammenliknet data på tvers av ryttere, lag og perioder.
Uansett, håper Contador, Valverde, Quintana og Nibali setter fyr på Alpe d'Huez i morgen!
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
24/07/2015 21:16
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Med årene har ikke Sky etterkommet de utallige ønskene om å utlevere diverse tall og treningsfiler for Froome. Det, kombinert med Froomes "transformasjon" fra reserve-rytter før Vueltaen 2011 (tenk om Nordhaug ikke hadde blitt syk!) til det som sannsynligvis blir Froomes andre TdF-seier nå, gir naturligvis grobunn for skepsis og spekulasjoner.
Finner ikke linken sånn nå kjapt, men Froome har hevdet at han tråkket mye watt også når han syklet på Barloworld. Men da kastet han det bort på å være dårlig i felt og på sykkelen. I Vueltaen det året så fikk han sitte nest sist på toget til Sky foran i feltet og sparte de kreftene han før brukte opp på tull. At Froome som klarer å kræsje med en funksjonær etter 100 meter på en tempo ikke er noen konge på sykkelen er vel hevet over enhver tvil. Men han får det nok litt lettere i feltet under Grand Tours med Sky-drakt. https://www.youtube.com/watch?v=7DCe4QVO0PE
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
25/07/2015 08:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Finner ikke linken sånn nå kjapt, men Froome har hevdet at han tråkket mye watt også når han syklet på Barloworld. Men da kastet han det bort på å være dårlig i felt og på sykkelen. I Vueltaen det året så fikk han sitte nest sist på toget til Sky foran i feltet og sparte de kreftene han før brukte opp på tull. At Froome som klarer å kræsje med en funksjonær etter 100 meter på en tempo ikke er noen konge på sykkelen er vel hevet over enhver tvil. Men han får det nok litt lettere i feltet under Grand Tours med Sky-drakt. https://www.youtube.com/watch?v=7DCe4QVO0PE Uten at jeg har sett han i Barloworld tipper jeg også han har gått ned vekt i Sky. De var hvertfall ganske så harde med vekten i starten. Lars Petter gikk jo også ned noen kg der i starten.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/07/2015 14:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mange tullinger som ser på sykkel. Hva er greia med å mobbe, spytte, kaste piss og annen neandertaler oppførsel egentlig. Synes Froome får alt for mye pes. Stakkars fyr!
|
|
|
25/07/2015 15:07
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange tullinger som ser på sykkel. Hva er greia med å mobbe, spytte, kaste piss og annen neandertaler oppførsel egentlig. Synes Froome får alt for mye pes. Stakkars fyr! Jeg er helt enig. Men forstår også frustrasjonen. Jeg tror mange føler at Sky ødelegger sporten og rittet de er så glad i med sine ressurser og kliniske tilnærming og sin lite ydmyke holdning. At de kommer utenfra og breier seg og ydmyker deres favoritter og ødelegger romantikken og estetikken. Og at det er en forlengelse av de svarte årene med Armstrong/Postal/Discovery. Jeg opplever det hvertfall sånn.
|
|
|
[Re: skubisan]
25/07/2015 15:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mange tullinger som ser på sykkel. Hva er greia med å mobbe, spytte, kaste piss og annen neandertaler oppførsel egentlig. Synes Froome får alt for mye pes. Stakkars fyr! Jeg er helt enig. Men forstår også frustrasjonen. Jeg tror mange føler at Sky ødelegger sporten og rittet de er så glad i med sine ressurser og kliniske tilnærming og sin lite ydmyke holdning. At de kommer utenfra og breier seg og ydmyker deres favoritter og ødelegger romantikken og estetikken. Og at det er en forlengelse av de svarte årene med Armstrong/Postal/Discovery. Jeg opplever det hvertfall sånn. Jeg har ingen forståelse for frustrasjonen egentlig. Mobbing er en uting. Virker som om de ser gjennom fingrene ift egne helter fra fortiden. Litt sånn; Lov å dope om man er fra syd Europa og sykler for et lag med base der. Synes heller ikke det er mye mer romantisk og estetisk med en dopa italiener, franskmann eller spanjol. Er og lei klagingen over Armstrong. Han var best. Var jo ikke sånn at han var den eneste som dopet. Trist at han og US postal får all dritten når de ikke var mer en et lag sammen med mange andre.
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
25/07/2015 15:43
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hadde Sky vært åpne med feks watt og treningsfiler fra starten, ville selvfølgelig skeptikerne funnet noe annet å henge seg opp i (...) Hør, hør! Én løsning jeg synes kunne vært interessant, om veldig kostbar og kanskje byråkratisk å administrere, er om UCI sørget for at samtlige syklister stilte i ritt med sykler med like wattmålere (feks SRM) som er plomberte for tukling fra lagenes mekanikere, og som kalibreres og vedlikeholdes sentralt av UCI.
Dette blir veldig urealistisk. Ser ikke helt Movistar gi opp samarbeidet med power2max pga. noe slikt. Videre: Samtlige syklister veies før start, vil det også være mulig å regne ut watt/kg for hver enkelt rytter.
Nei, det vil det ikke (spør hvem som helst som har drevet med idrett med vektklasser). For å ikke snakke om at en flaske med vann på sykkelen vil ødelegge hele sammenligningsgrunnlaget.
|
|
|
25/07/2015 15:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I tillegg er tiden da man kunne sykle med hjerte og vinne en Grand tour forbi for lengst. Taktikk over 3 uker må nødvendigvis bli annerledes enn i et en dags ritt... Og skal man plage et lag fordi de behersker 3 ukers ritt best?
Redigert av sveinaa; 25/07/2015 15:48.
|
|
|
25/07/2015 16:09
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lov å dope om man er fra syd Europa og sykler for et lag med base der. Synes heller ikke det er mye mer romantisk og estetisk med en dopa italiener, franskmann eller spanjol. Er og lei klagingen over Armstrong. Han var best. Var jo ikke sånn at han var den eneste som dopet. Trist at han og US postal får all dritten når de ikke var mer en et lag sammen med mange andre. Hallo? Hvem var det som måtte tåle i ti(10!) år at sine favoritter ble både ydmyket i rittene og hengt ut som lavpannede umoralske naive dopdegoser av KEK og Kaggis og Paasche og massemedia og menigmann mens Amerikaneren og andre amerikanere og australiere og nordeuropeere med lyst hår ble hyllet. Og vi visste det hele var en bløff og det viste seg jo også til slutt. Det er du som trekker inn doping her, jeg beskylder ikke Sky for noe annet enn å gjøre sykling kjedelig og ha fordeler i forhold til konkurrentene.
|
|
|
25/07/2015 16:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lov å dope om man er fra syd Europa og sykler for et lag med base der. Synes heller ikke det er mye mer romantisk og estetisk med en dopa italiener, franskmann eller spanjol. Er og lei klagingen over Armstrong. Han var best. Var jo ikke sånn at han var den eneste som dopet. Trist at han og US postal får all dritten når de ikke var mer en et lag sammen med mange andre. Hallo? Hvem var det som måtte tåle i ti(10!) år at sine favoritter ble både ydmyket i rittene og hengt ut som lavpannede umoralske naive dopdegoser av KEK og Kaggis og Paasche og massemedia og menigmann mens Amerikaneren og andre amerikanere og australiere og nordeuropeere med lyst hår ble hyllet. Og vi visste det hele var en bløff og det viste seg jo også til slutt. Det er du som trekker inn doping her, jeg beskylder ikke Sky for noe annet enn å gjøre sykling kjedelig og ha fordeler i forhold til konkurrentene. Og med bakgrunn i det finner du forståelse for at de står og spytter og kaster urin? Videre synes jeg ikke man kan skylde på Sky for at Contador prioriterte som han prioriterte. De andre var rett og slett ikke gode nok. Skal man snakke om sykkel de senste 20-30 årene er det umulig å komme utenom doping! Blir taktikken for kjip i 3 ukers ritt. Da får folk følge med på endagsritt :-)
|
|
|
25/07/2015 16:40
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du snakker jo helt forbi meg. Jeg sa jeg var enig i at det var håpløs oppførsel. Og jeg er helt enig i at man ikke kommer utenom doping. Men man må allikevel basere beskyldningene på noe.
Og ja, jeg slutta å følge med på touren fra ca 03-04 til 08-09. Og forsetter Sky dominansen så blir det vel mindre og mindre igjen. Har ellers sett nesten alle ritt siden '97.
Redigert av skubisan; 25/07/2015 16:45.
|
|
|
25/07/2015 16:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du snakker jo helt forbi meg. Jeg sa jeg var enig i at det var håpløs oppførsel. Og jeg er helt enig i at man ikke kommer utenom doping. Men man må allikevel basere beskyldningene på noe. Jeg er bare litt vrang. Beklager at det gikk utover deg.
|
|
|
26/07/2015 07:25
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Uansett kult at noen ryttere velger å dele mer, og jeg tror jeg de er tjent med. https://www.strava.com/activities/353888183At det kastes urin og de blir spyttet på er forkastelig og grunn nok til å støtte Sky.
|
|
|
26/07/2015 16:52
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Og ja, jeg slutta å følge med på touren fra ca 03-04 til 08-09. Og forsetter Sky dominansen så blir det vel mindre og mindre igjen. Har ellers sett nesten alle ritt siden '97. Vinnermarginene de siste noen år: 2011: 1'34" (Evans foran A Schleck, Sky på 6. plass sammenlagt) 2012: 3'21" (Wiggins foran Froome, Nibali 6'19" på 3. plass. Sky på 2. plass) 2013: 4'20" (Froome foran Quintana, Sky på 9 (!!) plass) 2014: 7'39" (Nibali foran Peraud, Sky på 7 plass) 2015: 1'12" (Froome foran Quintana, Sky på 2. plass) Jeg ser ikke helt hvordan du får "dominans" her. Opp Alpe d'Huez i går var det heller ikke akkurat "knusing av all motstand" fra Sky sin side.
Redigert av schnappi; 26/07/2015 16:54.
|
|
|
|
|