Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Veldig OT: Barnevernet og sånn

Veldig OT: Barnevernet og sånn #1982440 10/07/2015 22:52
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Av og til så lurer jeg på mye rart. Nå har det vært litt snakkis angående barnevern (det skjer med jevne mellomrom) og jeg har lest en tråd på nettet på kvinneguiden hvor folk som påstår at de jobber med barn, snakker om hvor lite strengt systemet er blablabla, masse rart.

Jeg begynte da å lure litt på hvilke foreldre som blir meldt til barnevernet, og hvor man som forelder bør bosette seg for å minke sannsynligheten for at man blir meldt til barnevernet?

Hvis jeg f.eks har en datter, og jeg lærer henne masse forskjellige triks om hvordan man skal stjele, lyve, mobbe (slik at hun ikke blir mobbet selv), slå ned andre jenter, jukse på prøver, smugle, hacke, og generelt har en litt annen innfallsvinkel på oppdragelse, som tar mer utgangspunkt i hva ungen min har godt av, og mindre hva samfunnet har godt av, så vil jeg tro at det kan lekke til barnevernet på et tidspunkt.

Jeg lurte da på om det er tryggere å være bosatt i en stor by kontra en liten, og dersom by, om det er bedre å være bosatt i et strøk med masse innvandrere, enn et veldig posh sted med få? Rart spm, I know, men puzzles me.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: Papegøyal] #1982445 10/07/2015 23:20
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
My 2 cents: Han kjeder seg. Da bruker han å legge inn noe han håper at vil piske opp stemningen litt. Denne gangen ble det kanskje litt vel åpenbart. Prøv igjen...

Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: Papegøyal] #1982473 11/07/2015 08:49
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt klart noen som gjemmer seg for barnevernet.

Det kan gjøres effektivt både på landet og i byen. Det er i stor grad lite ressurssterke foreldre som havner i klammeri med barnevernet.

-snip- tråd avsluttet -snip-

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: Papegøyal] #1982476 11/07/2015 09:15
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Jo, men er det mer trolig at man får mindre pes et sted med mange syndere, eksempelvis et innvandrer_ sted, type ghetto Oslo? Eller er samfunns-sladring og bv-ressurser skalert godt etter behovet?

Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: Papegøyal] #1982481 11/07/2015 10:09
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. På et sted med mange barnevernssaker er barnevernet distanserte og profesjonelle. Når alarmen ringer griper de inn. På bygda der alle kjenner alle er terskelen ofte mye høyere.

Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: larsdx] #1982495 11/07/2015 11:14
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: larsdx
Nei. På et sted med mange barnevernssaker er barnevernet distanserte og profesjonelle. Når alarmen ringer griper de inn. På bygda der alle kjenner alle er terskelen ofte mye høyere.

Har dessverre opplevd at terskelen ikke er så høy i nevnte miljø.... (uten å diskutere det noe videre da de involverte fortjener det.)

Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: Papegøyal] #1982499 11/07/2015 11:30
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har egentlig ikke tatt så mange av historiene om bv for god fisk men etter og ha fått litt innblikk i ett par saker må jeg si jeg er ganske skremt, begge sakene er fra samme sted.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Veldig OT: Barnevernet og sånn [Re: larsdx] #1982532 11/07/2015 15:04
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Så om jeg forstår utsagnene korrekt, så kan jeg gå ut ifra at de på bygda er mindre profesjonelle, mer lemfeldige med reglene og mindre kunnskapsrike, og det kan slå begge veier, resultere i både strengere og mildere behandling enn i byene, hvor ting stort sett er rutine?

Det høres jo intuitivt riktig ut, men har barnevernet ressurser til å ta alle saker i byene? Og mer ressurser per pers enn på bygda?

Er det tryggeste å bo på et sted hvor det er få ressurssterke, men ikke i storbyen, litt utafor, men ikke så lite at alle kjenner alle?

Moderator  support