Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering

Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering #1981568 08/07/2015 16:22
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
T
tuv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
Hei!
Har hatt problemer med å få giret til Diamant Apex T29.1 2013 å fungere tilfredsstillende, siden sykkelen var ny. Problemet er at kjedet bak klatrer/hopper litt av seg selv. Sykkelen har vært inne til rep hos gsport/gmax flere ganger. Sist gang ble kassett/kjede skiftet etc. Da fungerte giret en stund, men nå klatrer/hopper det opp/ned.Noen som har kunnskap om dette er et problem med Diamant/SRAM, og eventuelt kjenner til en løsning?

Til tross for at jeg skiftet (hos gsport) kranklager etter ca 70 mil og nå nettopp etter 200 mil,knirker og knaker det som det gjort tidligere. Noen som har forslag til løsning her. Ettersom sykkelen kommer rett fra service, er dette noe en bør akseptere, eller bør en klage?


Per Olav
Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: tuv] #1981625 08/07/2015 19:25
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
A
AGT Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
A
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 527
Jeg har SRAM på 4 av mine sykler ( mere enn 10 år ) , og har vært borti det noen ganger.

1 : Sjekke at trinsehjulene er ok.
Er det utslitt , skift dem ut.


2 :
Justere rattet ( finjustering av vaieren ) :





3:
Strømpa må ha riktig lengde ( må være lang nok ) , vinkelen ned mot bakgiret må være korrekt :





4:
Sjekke at kjedet ikke er utslitt.
Jeg skifter kjede når den har slitt seg 0.7 %


Redigert av AGT; 08/07/2015 19:56.
Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: tuv] #1982097 09/07/2015 20:40
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 124
SondreSkj Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 124
Det er bare å klage. Er ikke alle butikker som er like drevne på reparasjoner...
Er det pressfit-lager på denne? Hvis ja, få de til å slå det ut å grease opp på nytt. Dette hjelper ofte.

Om det GXP-lager koster du på ett nytt, disse slites relativt fort ut. Koster deg 349,- og du bytter det selv med rørleggertang på 5minutter om du gidder.


Angående girene så ville jeg kjent på kasetten om den er løs. Er den litt vinglete kan dette være nok til at girene vil hoppe litt. Har erfart dette på en del Shimano-nav. Nytt boss er da løsningen. Om den er fast og fin bytter du girwire og girstrømpe...


-Sondre Skjølsvik
Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: tuv] #1982741 12/07/2015 14:31
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
T
tuv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
Takk for veiledning med bilder på gir-justering og tips angående kranklager.

Ja, det er pressfit. Kanskje en bør prøve å skifte det selv. Antar det finnes videohjelp på youtube.

Bakhjul er nytt med xt nav og ny xt kassett. Til tross for det, er det en liten mm vandring. Antar at det her ikke skal være en mellomring mellom "navet" og kassetten (slik som det gjerne er på landevei)


Per Olav
Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: tuv] #1982773 12/07/2015 17:33
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
ikke noe vanskelig å bytte kranklager på denne selv. Bank ut lagrene vha. en skrutrekker fra innsiden. Lageret på drev-siden følger med ut når du banker ut kranken innimellom, så dette må lirkes av med egnet verktøy og litt fantasi.

Bytta lager på både min og kona sin på en time for en stund siden, og noen av lagrene satt noe jævlig. Husk å bruke gummiklubbe slik at kranken ikke blir ødelagt.


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: tuv] #1983481 14/07/2015 18:11
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Sitat: tuv
Takk for veiledning med bilder på gir-justering og tips angående kranklager.

Ja, det er pressfit. Kanskje en bør prøve å skifte det selv. Antar det finnes videohjelp på youtube.

Bakhjul er nytt med xt nav og ny xt kassett. Til tross for det, er det en liten mm vandring. Antar at det her ikke skal være en mellomring mellom "navet" og kassetten (slik som det gjerne er på landevei)

Hvorfor antar du det er forskjell på landevei og MTB der? Flytter kassetten seg så er det stor sjanse for at du har det gående.. gjør det også vanskeligere å justere inn giret.

Re: Diamant Apex T29.1 2013, krankknirk +girjustering [Re: grr] #1983714 15/07/2015 11:49
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
T
tuv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 43
"Hvorfor antar du det er forskjell på landevei og MTB der?"

Ren gjetting. Tar jeg feil?

Redigert av tuv; 15/07/2015 11:50.

Per Olav

Moderator  support