Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stempel-problemer Formula R1 2012 mod.

Stempel-problemer Formula R1 2012 mod. #1980915 07/07/2015 07:14
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har ett par Formula R1 bremser der stemplene/ene stemplet ikke går helt tilbake. Noe som gjør at bremsen er på hele tiden (hjulet kan ikke rotere fritt).

Har tatt ut klossene og stemplene går inn og delvis ut igjen når jeg pumper hendelen. Men de går ikke nok tilbake til at hjulet kan rotere. Har sett på nettet at dette er ett kjent problem med Formulabremser med stempler som sitter fast og/eller pakninger/hendler som ikke er som de bør være.

Kan noen med jedi-kunnskaper innen bremser si om det er smøring av stemplene eller en lufting som skal til for å få sykkelen ut i skogen igjen? Eller er dette ett tegn på gåene pakninger eller noe annet som har tatt kvelden og må byttes.

Hvis smøring av stemplene, hva slags fett bruker man til det?

Bare lurer, siden snart skal på ferie og hvis det bare er litt smøring som skal til kan jeg fikse det selv. Men er det annet som må gjøres må den en tur inn på verksted da jeg ikke har luftesett til disse bremsene.

Re: Stempel-problemer Formula R1 2012 mod. [Re: perpedal] #1980945 07/07/2015 08:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
R1 bremsene hadde inntil 2013 veldig liten klaring til skiven og krever litt pelling. fra 2013 eller 14 så har klaringen blitt gjort større. Sier dette hvis du har litt eldre utgaver siden du da må pelle litt ekstra.
Det kan være en kombo av stempler som glir dårlig og litt mye væske i systemet. Skal du bare smøre opp så kan du bruke nesten hva som helst av tynne oljer. Ta av klossene rens og smør på mens du pumper ut stemplene litt og litt for så å ta noe som ikke skader stemplene og presse dem inn igjen....gjenta prosedyren til du mener stemplene har blitt smørt opp. Hvis du opplever at det ene eller evt begge stemplene ikke vil gå helt tilbake (de skal ligge helt i flukt med innsiden av kalliper) så åpner du lufteskruen på hendel og presser stemplene ut da har du skapt det rommet som systemet krever for ikke å subbe. Sentrering av kallipper selv om du ikke tror at det er det kan også være med å hjelpe.....som sagt litt hårfin pelling pleier å gjøre susen. Hvis ikke dette funker så er det full lufting som gjelder, det skal visst være litt køddent på formula.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stempel-problemer Formula R1 2012 mod. [Re: perpedal] #1980969 07/07/2015 09:08
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A

Re: Stempel-problemer Formula R1 2012 mod. [Re: Asterix] #1981021 07/07/2015 10:55
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Asterix

Ja ser slik ut. Hos meg er det det ene stempelet som står ut ca 2-3mm. Mens det andre lar seg presse helt tilbake.

Skal prøve å smøre det opp i kveld og kanskje slippe ut litt bremseveske. Hvis ikke noe av det hjelper, blir det en tur innom LSB i morgen.

Re: Stempel-problemer Formula R1 2012 mod. [Re: perpedal] #1982285 10/07/2015 12:43
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg hadde min sykkel inne til service, og fikk de til å se på samme problemet som jeg hadde på mine Formula R1 bremser. Løsningen ble at det måtte slippes ut olje, og nå går stemplene helt inn.

Moderator  support