Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1980712
06/07/2015 14:14
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Sikkert skjitartig, men jeg er nok såpass til purist at stisykkel skal være uassistert for min del  Men dette var nok det råeste jeg har sett av en elstisykkel etter min smak. Den som vil må bare sykle på en sånn, såfremt folk kan å oppføre seg. Hadde sikkert kosa meg over den rota som gjorde at jeg måtte sette ned foten i dag på tur opp til Nymånen 
Redigert av perbl; 06/07/2015 14:16.
Per B.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1980898
07/07/2015 06:45
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
504Wh er sikkert en 36v/14A pakke, og det holder lenge mhp rekkevidde..
9000euro, ca 72.000.- for 20kg esykkel
"Alpine rides of 30km and 1,000 metres of altitude won’t be a problem" det er vel strengt tatt ikke noe problem uten assist heller..
Liker elsykler, og har hatt selv i årevis, men slike grove redskaper til terrengbruk..veldig skeptisk. Men sykkelen ser jo unektelig bra ut, 3toms 650b ja takk.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: silverwrx]
#1980902
07/07/2015 06:54
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Poenget er jo at istedenfor å sykle 30 km/1000 høydemeter og så kose seg med nedkjøringen plutselig kan gjøres to ganger samme dagen. Evt kan man utvide og sykle enda lenger, siden man ikke bruker så utrolig lang tid på klatringen/transport.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1981814
09/07/2015 07:58
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296 |
Kan være et fint alternativ for de som av ymse grunner ikke klarer seg helt for egen motor lenger. Ser for meg en gjeng giktbrudne 75-åringer på sti når den tid kommer  Er vel også andre som kan nyte godt av litt assistanse. Folk med ulike skader og problemer, folk som er i skikkelig dårlig form men har lyst å komme i gang osv. I UK er det visst et voksende marked for disse syklene, ifølge MBUK.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1981834
09/07/2015 08:18
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Jeg innbiller meg at markedet her ikke er giktpasienter, men ungdom og folk som er unge i hodet som vil fort opp for å kjøre på nedover.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1981842
09/07/2015 08:28
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Har testet en lignende fra Moustache. Er bra for å utforske nye stier du ikke har hatt tid til å sjekke, og gøy å sykle oppover for en gangs skyld. Men så tung sykkel ødelegger litt for gleden nedover.
Hadde de ikke vært så sykt dyre skulle jeg gjerne hatt en for å utforske litt større deler av marka (tidsklemma vettu). Men er ikke like gøy som sti-sykkelen min, så det hadde bare vært aktuelt som et tillegg. Derfor blir det synd med prisen. For de som ikke vet hva de skal bruke pengene til, eller for de som har fysisk handicap så er det derimot et godt tilbud.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1981845
09/07/2015 08:30
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Og det er ikke noe spesielt utrygt i alle fall, hverken for sykkelist eller gående. Det går litt fortere oppover og litt saktere nedover. Jevnt tempo.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1982152
10/07/2015 06:54
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114 |
Det er vel like greit å ta steget helt ut og kjøpe en moped/lett mc/mc ? eller bare kjøre MX i steden ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1982169
10/07/2015 07:49
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Meget besnærende, da jeg så å si utelukkende gjør toppturer/sykkelturer for å få kjørt nedover. Jeg får holde meg i skinnet inntil videre, men jeg ser ikke helt bort i fra at en slik sykkel står i sykkelboden min i løpet av et par år 
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: ScottRacing]
#1982172
10/07/2015 07:54
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Det er vel like greit å ta steget helt ut og kjøpe en moped/lett mc/mc ? eller bare kjøre MX i steden ? Ikke det samme når det gjelder adgang til norsk natur ...?
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1982324
10/07/2015 15:16
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Kommer ikke til å bli mange av disse med slike priser. Jeg trur at el sykkel for terreng blir aldri en stor greie.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: olechr]
#1982335
10/07/2015 16:17
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 577
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2015
Innlegg: 577 |
Kommer ikke til å bli mange av disse med slike priser. Jeg trur at el sykkel for terreng blir aldri en stor greie. Det er jo en mulighet for at prisene blir mer spiselige når fler og fler produsenter kommer inn på markedet?
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: d0ppler]
#1982341
10/07/2015 16:30
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Kommer ikke til å bli mange av disse med slike priser. Jeg trur at el sykkel for terreng blir aldri en stor greie. Det er jo en mulighet for at prisene blir mer spiselige når fler og fler produsenter kommer inn på markedet? Mulig, men når man ser hva vanlige sykler koster om dagen så trur jeg ikke det. For de bruker jo det samme utstyret bare at man har en EL motor i tillegg. Er ganske sikker på at en ramme med elmotor er dyrere for en produsent enn en carbon ramme.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1982890
13/07/2015 06:56
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 296 |
Tror fortsatt eldrift kan være et godt alternativ for å gjøre naturen mer tilgjengelig. Heller elsykler enn bråkete scootere og atv-er 
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1982975
13/07/2015 09:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 347
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 347 |
Med hjelpemoter blir det fort blir mye mer spinning og sluring i sårbart terreng som sliter unødig på stier, noe vi definitivt ikke trenger.
Hva med antispinn og blokkeringsfrie bremser på el-sykler?
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1983301
14/07/2015 07:38
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det som er sykt er hvor bra syklene har blitt. Ble ganske overasket i Megavalanche. Der har de en el-sykkel klasse som kjører samme løypa. Han som vant kjørte bre ca 1 min dårligere enn han som vant hovedrittet. Og han som syklet elsykkelen kjørte ca 2 min dårligere med vanlig sykkel.
Det er jo en del tråkking der, men likevel så viser det hvor bra i terrenget den nye el genrasjonen med sykler er. Litt gøy men litt "trist" også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: olechr]
#1984226
16/07/2015 22:23
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Følte bar for å trekke frem disse to Olechr  Er jo enig at gitt dagens priser så begrenser det seg i en viss grad, men er det noen grunn til at slike elsykler trenger å være så dyre? Og hva skjer når prisene dropper? Jeg har jo flagget mitt ståsted til elsykler på sti tidligere og jeg blir bare mer og mer sikker: Forby det så snart som mulig for alle andre enn de med spesielle behov. La motorsport være motorsport og friluftsliv være friluftsliv Kommer ikke til å bli mange av disse med slike priser. Jeg trur at el sykkel for terreng blir aldri en stor greie. Det som er sykt er hvor bra syklene har blitt. Ble ganske overasket i Megavalanche. Der har de en el-sykkel klasse som kjører samme løypa. Han som vant kjørte bre ca 1 min dårligere enn han som vant hovedrittet. Og han som syklet elsykkelen kjørte ca 2 min dårligere med vanlig sykkel.
Det er jo en del tråkking der, men likevel så viser det hvor bra i terrenget den nye el genrasjonen med sykler er. Litt gøy men litt "trist" også.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984261
17/07/2015 07:20
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Følte bar for å trekke frem disse to Olechr  Er jo enig at gitt dagens priser så begrenser det seg i en viss grad, men er det noen grunn til at slike elsykler trenger å være så dyre? Og hva skjer når prisene dropper? Jeg har jo flagget mitt ståsted til elsykler på sti tidligere og jeg blir bare mer og mer sikker: Forby det så snart som mulig for alle andre enn de med spesielle behov. La motorsport være motorsport og friluftsliv være friluftsliv Kommer ikke til å bli mange av disse med slike priser. Jeg trur at el sykkel for terreng blir aldri en stor greie. Det som er sykt er hvor bra syklene har blitt. Ble ganske overasket i Megavalanche. Der har de en el-sykkel klasse som kjører samme løypa. Han som vant kjørte bre ca 1 min dårligere enn han som vant hovedrittet. Og han som syklet elsykkelen kjørte ca 2 min dårligere med vanlig sykkel.
Det er jo en del tråkking der, men likevel så viser det hvor bra i terrenget den nye el genrasjonen med sykler er. Litt gøy men litt "trist" også. Det ser ut som de har blitt veldig bra, men trur aldri det blir noe stor greie pga prisen. Mulig jeg tar feil, men de fleste jeg kjenner som sykler på sti ville ikke ha byttet ut. For det er noe blandingen med turopplevelsen, men samtidig at man får treningen. Mulig jeg tar feil og at den nye generasjonen etterhvert vil syntes det er fett. Jeg syntes hvertfall ikke det bør forbys da det er folk som nå kan igjen klare og komme seg på sti. De gjør ikke noe mer skade på naturen heller enn vanlig sykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984262
17/07/2015 07:20
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Derimot nedover i alpene trur jeg det kommer til å bli kjempe stort pga alle bakkene.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984546
18/07/2015 09:54
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 21
dodger86
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 21 |
Jeg hadde iallefall ikke sagt nei takk til en santa cruz V10 carbon e-bike. Kunne eliminere ulempene med å bruke en downhill sykkel i oppoverbakke  samtidig ikke trenge skitrekk for å få utrolig mye moro nedkjøring iløpet av en dag. http://youtu.be/lO64DJA7J_c
Redigert av dodger86; 18/07/2015 17:35.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984621
18/07/2015 15:35
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
Jeg har jo flagget mitt ståsted til elsykler på sti tidligere og jeg blir bare mer og mer sikker: Forby det så snart som mulig for alle andre enn de med spesielle behov. La motorsport være motorsport og friluftsliv være friluftsliv Motorisert ferdsel i utmark er fortsatt forbudt ihht motorferdselloven. Vegtrafikkloven regulerer trafikk på veg ("bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn") og motorferdselloven regulerer motorisert ferdsel i utmark. Endringen i kjøretøyforskriften (en forskrift til vegtrafikkloven) der elsykkel <250W skal regnes som sykkel har bare virkning for vegtrafikkloven. Tror dette er ganske vanlig rettsforståelse? I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel i loven.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Den nyinnførte endringen i kjøretøyforskriften: 12. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.
Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984629
18/07/2015 16:01
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: Ynot]
#1984651
18/07/2015 17:18
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Fylkesmannen Oslo & Akershus fortalte meg at de anså bruk av esykkel i marka som lovlig sist jeg ringte dem. De mente at endringen av kjøretøyforskriften ikke endret på dette.
Du får være enig med artikkelforfatteren så kan jeg være enig med fylkesmannen (:
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984735
18/07/2015 22:32
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Jeg skjønner fortsatt ikke denne generaliseringen av elsykkel og motorsport, men det er tydeligvis ikke alle som er enige og mener det er forskjell på liten elfisemotor og forbrenningsmotor og bråk etc. Hvorfor er dette lettere å regulere på fortauet enn i skogen? Slå hardt ned på ulovlige sykler begge steder, så mener hvertfall jeg elsykkel kan være et bra tilbud for fysisk aktivitet begge steder. Når det gjelder lovverket er jeg fortsatt litt i villrede når jeg ser fylkesmannens uttalelse, jeg hadde nå begynt å konkludere med at jeg tok feil i at det er lovlig så lenge det falt litt mellom to stoler 
Per B.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: erikskon]
#1984850
19/07/2015 15:09
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
Synes ikke det faller mellom to stoler og at lovverket ikke er i villrede. Motorisert ferdsel i utmark er og forblir forbudt etter motorferdselloven, uavhengig av om kjøretøyforskriften definerer elmotorsykkel med lav effekt som sykkel ifht vegtrafikkloven. Se nøye på de to lovenes virkeområde, en vanlig stitur i marka vil innebære ferdsel på områder der både den ene, eller den andre loven gjelder. Tipper den ene av de juridiske avdelingene hos de 19 fylkesmennene som har uttalt seg her tror det er snakk om sykling på en av de mange grusveiene og ikke har det minste peil på hva stisykling er for noe.. Kommer til å kjøre på grusveier og gode lysløyper/traktorveier i marka med god samvittighet på el-konesykkelen med unger på slep.
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.
Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.
Om man ikke har forestillingsevne om at sykkel kan brukes utenfor grusvei, noe vi har gjengs erfaring med at miljøbyråkratiet ikke har, kan man godt slutte at det er lov med e-sykler i marka. Altså: 1) El-sykler og segway er etter motorferdselloven ikke tillatt på veger/far i marka som ikke er opparbeidet for biler, altså "utmark". 2) El-sykler og segway er tillat i marka der vegtrafikkloven gjelder, altså de aller fleste grus- og traktorveier i marka, der det ikke er lagt privatrettslige hindringer (grunneierrestriksjoner) i veien. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå og forholde seg til, men noen "gråsone"-gjengrodde kjerreveier vil det selvsagt være.
Redigert av Ynot; 19/07/2015 15:34.
|
|
|
Re: Aldri interessant med motor/e-sykkel på sti?
[Re: Ynot]
#1984867
19/07/2015 15:44
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Kommer til å kjøre på grusveier og gode lysløyper/traktorveier i marka med god samvittighet på el-konesykkelen med unger på slep.
1) El-sykler er etter motorferdselloven ikke tillatt på veger/far i marka som ikke er opparbeidet for biler.
2) El-sykler er tillat i marka der vegtrafikkloven gjelder, altså de aller fleste grus- og traktorveier i marka, der det ikke er lagt privatrettslige hindringer (grunneiermotsigelser) i veien.
Jag tycker att du motsier dig sjelv när du snakkar om lyslöyper och jag har väldigt svårt att se hur traktorveier generelt inte anses som utmark i definitionen du brukte. En traktorvei är ofta inte tänkt för körning bil men mer för körning med fordon som används vid högst och traktorer. I trondheim har vi alla fall väldigt många lyslöyper, skispår och traktorveier som aldrig har varit tänkt för körning med bil (och en normal bil skulle inte komma fram). Men denna frågan har flera gånger varit diskuterad i detalj på forumet och i stora drag är jag enig med dig men jag har också lärt mig så pass mycket om tolkning av lover att folk som borde ha peiling tolkar lovarna på ett annat sett än vad jag tycker är oppenbart. Loverna om el-syklar var ju inte ens i närheten av logiska (existerande/konsistenta) innan mars eller april i år trots att "alla" visste vad reglerna var (problemet var att reglerna inte stod i loven).
|
|
|
|
|