Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Norges beste by/området for aktivt friluftsliv?

Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? #1980606 06/07/2015 11:17
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Min studentperiode i Oslo begynner å nærme seg slutten, og er jeg ganske fri med tanke på hvor jeg skal flytte neste gang.

Er det noen som vil synse litt objektiv (Så langt det lar seg gjøre ;-D) vedrørende hvor i landet det er best å bosette seg hvis man ønsker å bedrive aktivt friluftsliv (Ikke jobbrelatert).
Min interesseområde omfavner (Rangert etter hva jeg vektlegger mest);
Stisykling
Toppturer på ski
Landevei
Langrenn
Fjellturer
Kajakkpadling

;-)

Redigert av Jonas88; 06/07/2015 11:38.

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980612 06/07/2015 11:24
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Voss

Thomas
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980613 06/07/2015 11:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Med den lista til grunn, må vel Trondheim være ett av de beste alternativene - siden jobbmulighetene også antakelig betyr noe. Dvs at du ønsker å bo i en by med noe størrelse.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980614 06/07/2015 11:24
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jæren, her kan du sykle og stå på ski samme dag ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980615 06/07/2015 11:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Hva slags bransje skal du inn i?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980617 06/07/2015 11:31
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Tromsø!

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980618 06/07/2015 11:32
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oppdal så klart.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: DesmoSkier] #1980622 06/07/2015 11:36
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: DesmoSkier
Hva slags bransje skal du inn i?

Lektorbransjen, så det må være noen skoler i området ;-)

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980630 06/07/2015 11:44
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Alta.. Sti eldorado, så mange topper du klarer å gå til, milevis med lite traffikerte veier og kan padle rett utfor stuedøra..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980631 06/07/2015 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da må du gjøre en avveining. Steder som Voss og Oppdal har umiddelbar nærhet til veldig bra skiterreng, men antallet lærerstillinger er begrenset. I Trondheim har du fantastisk sykkelterreng, flust av lærerjobber, men den beste skikjøringa er 2-3 timer unna i bil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erijon] #1980632 06/07/2015 11:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erijon
Tromsø!

Hvor bra er stisyklinga egentlig? Skiterrenget er jo i verdensklasse og ubegrenset, men stisykling var på toppen av lista hans.

- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980641 06/07/2015 11:52
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sogndal!

Sindre R.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980649 06/07/2015 11:57
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Oslo har jo faktisk veldig bra stisykling og behagelig sommerklima. Landevei, langrenn og kajakkpadling er jo også lett tilgjengelig.
For toppturer på ski må du kjøre 3 timer i bil hver vei, men du kan jo ikke få alt.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: DesmoSkier] #1980650 06/07/2015 12:01
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Oslo har jo faktisk veldig bra stisykling og behagelig sommerklima. Landevei, langrenn og kajakkpadling er jo også lett tilgjengelig.
For toppturer på ski må du kjøre 3 timer i bil hver vei, men du kan jo ikke få alt.

Ca 2 timer til Gaustadtoppen for toppturer (om man ikke er for kresen)? ICON_SMILE

Ellers har jo Oslo også ett av de beste langrennsnettverkene i verden (om det er noe man liker).

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980651 06/07/2015 12:04
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Drammen. Veldig bra for landevei- og stisykling samt langrenn om vinteren. Kajakk på elva eller en rekke vann i området, og det er kort vei til Sandebukta og Oslofjorden for "hav"-padling. Toppturer på ski og fjellturer kan nås på 1-2 timer i bil (Kongsberg og Numedal, Rjukan, osv).

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: DesmoSkier] #1980656 06/07/2015 12:11
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for svar alle mann. Kom gjerne med argumenter/vekting av hva stedene dere nevner kan tilby

Sitat: GeirK
Tromsø!

Hvor bra er stisyklinga egentlig? Skiterrenget er jo i verdensklasse og ubegrenset, men stisykling var på toppen av lista hans.

Dette har jeg også tenkt på, Tromsø er jo absolutt attraktivt, men har ikke så mye info om hvordan stisyklingen/topptursyklingen er der oppe?

Har absolutt hatt det flott i Oslo, og er godt kjent i marka ;-D Men etter fem år synes jeg det er på tide å oppleve noe nytt. Har hele tiden savnet litt bedre tilgjengelighet til fjellet, og trives godt om vinteren, så lenge det er mulig å sykle på sommeren er jeg fornøyd. Boligpriser og, tja, andre vesentlige faktorer, slik som hvor man får jobb spiller selvsagt inn i dette regnestykket ;-) Men foreløpig drodler jeg vel egentlig bare over hvor i landet det ville vært optimalt å bosette seg med tanke på fritidsinteresser (Selv om jeg selvsagt forstår at jeg må blande litt realisme opp i det hele)

Redigert av Jonas88; 06/07/2015 12:29.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980658 06/07/2015 12:14
A
ahandeland Offline
Fersking
Fersking
A
Hallingdal og gjerne Gol - forsøke å få jobb på VGS.
Mye bra sykling i området, Ål, Gol, Nesbyen, Hemsedal.
Fantastiske langrennsløyper på Golsfjellet vinterstid.
30 min til Hemsedal.
2 timer til Jotunheimen.

Steike bra!

Hilsen fra nytilflytta Goling som stortrives så langt og som gjerne hadde satt pris på fleire friluftskompiser!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980660 06/07/2015 12:16
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Wild card; Kristiansand/Søgne.

Knall sykkelterreng både for sti og landevei.
Veldig bra skiløyper når det er snø.
Toppturer finnes også, men kanskje ikke de mest hårete (Setesdalen).
Har ett av de beste områdene i Norge for kajakkpadling mellom Søgne og Mandal.

Ikke stedet med de lengste og mest stabile vintrene, men man får jo skjelden i pose og sekk. Men desto lengre sykkelsesong ICON_WINK

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980668 06/07/2015 12:39
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Molde?

Stisykling - jf. siste nummer av terrengsykkel.
Toppturer på ski - enkle topper rett bak byen, samt hundrevis av muligheter innen times kjøring.
Landevei - gode muligheter, men finnes nok byer med enda bedre miljø.
Langrenn - gode skiforhold på Skaret, samt lysløyper ved Øverland, mm
Fjellturer - jf. toppturer
Kajakkpadling - du finner knapt finere fjord. Elvepadling er det dårligere med.

Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: perpedal] #1980669 06/07/2015 12:39
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Heia Storm!
H
Grenland.

Masse flotte stier, hvor du ikke (foreløpig) står i fare for å bli kastet ut av skauen pga for mange syklister som bruker området. (dette er vel ett påstått problem i områder med større belastninger?)

Langrennsfasiliteter er helt top. Snøsikkert på Svanstul (30 min kjøring fra Skien sentrum) Mye bra løyper lokalt.

Toppturer; vi i Telemark har Gaustatoppen og flere områder som er bra.

Kanopadling i havet fra Larvik til Risør. Innlandspadling i Telemarkskanalen med alle tilhørende sideelever og vassdrag. Tipp top.

Veldig bra miljø for landeveissyklister, bade mosjonister og aktive.

Landets billigste boligpriser. (hysj hysj)

Ett middels godt tippeliga lag.

Mange skoler som trenger lektorer.

Velkommen skal du være.

Mvh Stian

Redigert av harald_2; 06/07/2015 12:43.

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: sindrer] #1980674 06/07/2015 12:49
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sindrer
Sogndal!

Støttes!
Eit av vestlandets beste toppturterreng, med ein lang skisesong. Veldig gode høve for nedoverretta stisykling. Molden - Marifjøra er ein av Noregs flottaste stiar. Kaupanger har og mykje flott sykling.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980678 06/07/2015 12:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden kriteriet til trådstarter var "by" og jeg antar at han vil bo i Norge finnes det bare ett svar på spørsmålet.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980686 06/07/2015 13:05
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Vi tenker helt likt her Larsdx, Trondheim er svaret:-)

Div. sportsremedier ...
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: perpedal] #1980688 06/07/2015 13:09
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: perpedal
Wild card; Kristiansand/Søgne.

Knall sykkelterreng både for sti og landevei.
Veldig bra skiløyper når det er snø.
Toppturer finnes også, men kanskje ikke de mest hårete (Setesdalen).
Har ett av de beste områdene i Norge for kajakkpadling mellom Søgne og Mandal.

Ikke stedet med de lengste og mest stabile vintrene, men man får jo skjelden i pose og sekk. Men desto lengre sykkelsesong ICON_WINK

Bodd der.

Hvor er det du får gått regelmessig på ski i Kr.sand da? Har vel ingen garantier selv om du kjører ut til Vennesla.

Stisyklinga er, vel, alt er mindre, og det er mye knot, spesielt Egsmarka, Bervannet etc. Må dytte litt for å sykle runder. Bra og fine tekniske nedkjøringer, fint opp. Alt i alt veldig bra, men dårligere enn Oslo. Som total deal rangerer det høyt, men Sørlendinger er ikke lette å vinne innpass hos. Alle utenfra jeg kjenner har sagt det samme. Koselige, men hemmelighetsfulle og reserverte. Siden han skal jobbe som lektor, så vil han heller ikke ha lett for å finne stikollegaer.

Toppturer utgår om du ikke skal kjøre i flere timer.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erijon] #1980693 06/07/2015 13:15
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Tromsø!

Bodd der. (og det snødde i JUNI!!!)

Var i dårlig form, hadde med kun XC-hardtail, og hadde allikevel NULL utfordringer på Tromsøya. Syklet alt som var der, vanntårnet, skogen nedafor Elverhøy, rund baut.
Fint og annerledes på sommeren.
Mye bedre i Kristiansand og Oslo

Det er lite.
Det er kort sesong.
Det er ikke spesielt teknisk.
Hvis du skader deg så havner du på ortopedisk avdeling UNN.

Flotte toppturer!
Mest spektakulære naturen i Norge! Glem Bergen!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980696 06/07/2015 13:29
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Nordland: Mosjøen har XC-miljø, Mo i Rana har landeveismiljø, Hemavan over grensa har DH-muligheter (1-2 timer unna), topptur Helgeland er en veldig aktiv facebook-side, og rando er superpopulært. Masse kajakkmuligheter. Bodø har en gjeng gærninger som var aktive på forumet en stund tilbake, Bodø har turmuligheter, kajakkmuligheter osv.
Nord-Trøndelag: her drar folka til Åre, men det er mye landevei rundt levanger, og folka sykler opp og ned Børsåsen, det er bilder og tråder på forumet. Steinkjer er vel fineste stedet, men aldri hørt om noe miljø for sykkel. Grong og Namsos har lite å tilby, det er en knaus å dytte opp og bombe ned.
Bergen: Bare glem det, folk i Bergen sykler på svært få steder, Ulriken (DH) over Vidden (tar lang tid og må bære mange steder), Hardbakkedalen (dytte opp og sykle et par min ned), Stendafjellet (sykle opp og et par min ned), området rundt eventyrskogen er for lite, Hordnesskogen for lite og ikke teknisk, Toro krever timesvis med dytting for 15min nedkjøring. Langrenn er mulig, men hvor mange langrennsløpere kjenner du fra Bergen?
Trondheim: Vått. Vått. Gjørme. Opp og ned.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Papegøyal] #1980717 06/07/2015 14:42
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: Papegøyal
Tromsø!

Bodd der. (og det snødde i JUNI!!!)

Var i dårlig form, hadde med kun XC-hardtail, og hadde allikevel NULL utfordringer på Tromsøya. Syklet alt som var der, vanntårnet, skogen nedafor Elverhøy, rund baut.

Så du dro aldri fra øya for å sykle? Er jo bare xc-type stier på selve øya. De morsomme ligger på Kvaløya og fastlandet som bare er en svipptur unna. Skibotn er ca 2 timer unna og har vel en egen reportasje i et TS nummer uten at jeg husker hvilket det er.

Men enig i at det er veldig kort sesong.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980720 06/07/2015 14:50
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Tromsø har masse fin sykling i områdene rundt selve Øya, spesielt da for toppturer og lignende. Også helt grei sykling på Øya, men ikke spesielt utfordrende. Nøkkelordet for syklingen er flyt, var sjelden jeg drev med knotesykling da jeg bodde i byen, men jeg koste meg mye på sykkelen den høsten. Bodde der bare et halvår på høsten, før jeg flyttet sørover til Bergen, men syklingen var i alle fall på et helt annet nivå enn her. Kanskje ikke fullt på høyde med det beste i Alta, men skimulighetene er så mye bedre enn Alta (hvor jeg også har bodd et år) i tillegg til at jeg liker byen Tromsø langt bedre enn Alta at jeg synes Tromsø er et hestehode foran.

Sogndal er en veldig mye mindre by på alle måter, men syklingen er hakket vassere enn Tromsø. På ski stiller de vel relativt likt.

Det som er verdt å tenke på med nordnorge er hvordan du takler vinteren og mørketid. Enkelte takler det bedre enn andre.

Trondheim har jeg hverken syklet eller stått på ski i, men det virker jo som et bra miljø for slikt der. Men så vidt jeg forstår må en jo kjøre et godt stykke for den gode skikjøringen. Det slipper en definitivt i Tromsø.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980725 06/07/2015 15:09
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei!
Har du tenkt noe på Ålesund? Haker av det du har på lista di med god margin, og det i uendelig skjønne naturomgivelser. Mange fine bynære lettere turer. Men Innen 1,5 timer med bil (og det er aldri kø!) har du uendelige muligheter. Tror det er få plasser hvor ratioen naturopplevelse/logistikk er høyere!

Bra miljø på friluftsfronten, masse ivrige folk (min mor og hennes kollegaer, blide damer på 50+ går toppturer 7 mnd i året, dette er ikke uvanlig her!)

Dog bare en klassisk norsk fiskerlandsby, bare på steroider. Byliv og cafètilværelse matcher ikke folketallet!
Relativt dyrt boligmarked. Klimaet er elendig, men ikke dårligere en mange av de andre plassene som er nevnt!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1980752 06/07/2015 16:21
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Ingen har nevnt Lillehammer, så da gjør jeg det.

Vinter: Norge beste (?) langrennsmuligheter med lang og stabil vintersesong og daglig oppkjørte løyper på flere titalls mil - både bynært og over tregrensa.
Toppturer er lengre unna - på tre timer i bil er du i Leirdalen i Jotunheimen. Samma til Valdresflya. Det finnes noen halvbra muligheter 1-1,5t unna (Gråhø i Vestre Gausdal og Saukampen ved Vinstra). Vanlig bakkekjøring er 15min unna i Hafjell, 30min til Skeikampen og 40min til Kvitfjell.

Sommer: Halv- og helknotete stisykling nært byen - dog mulighet for lange turer. Oppå "fjellet" (20min. i bil) finnes noe av Norges fineste sykling på fjellstier. Stiturer på 6t+ er helt kurant å få til med minimalt med grussykling. Skeikampen har også utrolig flott stisykling.
Landevei kan jeg bare gjette meg til, men basert på de siste NM-resultatene er vel Lillehammer beste klubb - vet ikke om det forteller noe?
Padling er vel kanskje ikke noe å rope hurra for. Ser det er noen som padler på Mjøsa, men det er sikkert bare et dårlig substitutt..
Vet ikke hva du legger i fjellturer, men 20min. bil unna byen er du over tregrensa, og da går det stier i alle retninger.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support