Advarsel: Lang og kjedelig tirade fra en som
ikke kjøper flere VAG-biler:
...flere designsvakheter enn enhver bokserturbo. Skal nevne oljesil på 1,8t og regkjedestrammere på 1,4 og tsi stempler
...de som har kostet meg mest er klar vw/audi i påkost.
Jeg har hatt mange dyre opplevelser med VAG-biler, men det som virkelig ble dråpen som fikk mitt beger til å renne over, var når girkassen på min 2000-modell Bora havarerte, noe som til sammen kostet meg 30.000. Jeg mener selv jeg gjorde bra research før jeg kjøpte brukt Bora, men at dette er et velkjent problem fant jeg først ut etter at skaden hadde skjedd.
Problemet har sitt opphav i klinker i girkassen som ryker - kan skje når som helst, men oftest etter kjørte 60.000 km. Og det er ikke snakk om
"hvis" det skjer, men
"når", dersom du har bil med slik girkasse.
I verste fall kan de løse klinkene kile seg i girene og forårsake full låsing (!), men som regel slår de "bare" hull enten inn til klutsjhuset eller ut av selve kassen*. Dette er et problem som gjaldt samtlige manuelle VAG-girkasser som ble levert til 1.4- og 1.6-motorer i en lang periode, men Volkswagen har aldri vedkjent seg dette som en produksjonsfeil, og dermed aldri erstattet defekte kasser etter ordinær garantiperiode.
Så, når VAG sier "F.U." til kundene sine, sier jeg "F.U." til VAG. That simple.
*
YouTube-video som viser noen av skadene som kan oppstå, og hvordan man forebygger ved å ta fra hverandre girkassen (!) og erstatte klinkene med bolter...