Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed.

Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed. #1980437 06/07/2015 01:16
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei hei.

Jeg har forelsket meg i å bygge lett sykkel uten gir av gamle billige deler. Og jeg har falt pladask for å sykle den i skogen. Bokstavelig talt da jeg sliter med å finne rette kombinasjonen av kjede og drev og div. strammer dingser slik at den ikke glipper. Jeg er nesten 90 kg mann som ikke alltid er like myk i tråkket og så sier det det klang også slår jeg knærne eller noe. Jeg er så lei av dette at jeg vurdere å bruke nesten 300$ på en sånn philwoods EBB, men det står ikke i stil med resten av prislappen på sykkelen og jeg er ikke sikker på om det virker heller.

Følgende er forsøkt:

Jeg har 3 delt raceface krank som sitter i hollowtech dura ace utenpåliggende lagere. Først brukte jeg storeklinga på 42 tenner, et eldre 8 delt kjede og et bakdrev på 18 tenner som jeg lurer på var til en 9 speed kasett. Dette glapp litt så jeg begynte å feilsøke. Nytt 9 speed kjede. Det var det samme. Tenkte det var klinga da denne så slitt ut. Satte på 32 på mellomste som så veldig bra ut, men satte da på 16 drevet som fulgte med et sånn singlespeed kit som jeg kjøpte på E havna. Da ble det helt vilt og det glapp bare jeg pustet på det. Så satte jeg på et drev fra en 8 speed kasett som er så og si ubrukt, også 16 og det føltes ok å dra i skauen igjen (Været er jo så utrolig digg, så jeg tok sjansen) og nå greier jeg nesten ikke gå trapper. Bonusen er at kona kommer med kalde ølbokser for å legge på kneet.

Jeg mistenker nå at den litepro kjede strammern jeg kjøpte fra Surinan er for dårlig også lurer jeg på om jeg bør gå for bredere kjede og den 16 tenners saken som fulgte med kittet? Jeg har egnetlig lyst til å kjøre 32/14 og har en hel haig med greie drev fra gamle landeveis kasetter og 8 speed shimano.

Konkrete spørsmål:

Kan jeg bruke 9 speed klinge og 7 speed kjede?

Hvis jeg går for den EBB til Phil som er for vanlige rammer, trenger jeg da en half link og holder det da med et ledd? Finnes dette til 9 speed kjede?

Burde jeg heller kanskje kjøpe et moderne bakgir og kjøre 1x10 eller 11 og slutte å tøyse med knærne mine?

Redigert av Anders A; 06/07/2015 01:33.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed. [Re: Anders A] #1980441 06/07/2015 05:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A
Konkrete spørsmål:

Kan jeg bruke 9 speed klinge og 7 speed kjede?

Ja. Smale tannhjul og breiere kjede er ikke noe problem på singlespeed.

Quote:
Hvis jeg går for den EBB til Phil som er for vanlige rammer, trenger jeg da en half link og holder det da med et ledd? Finnes dette til 9 speed kjede?

Hvis ikke PW oppgir at det trengs halflink så tipper jeg det går helt fint uten og at den EBB-en klarer å ta inn en hel lenke.

Quote:
Burde jeg heller kanskje kjøpe et moderne bakgir og kjøre 1x10 eller 11 og slutte å tøyse med knærne mine?

Nei, bare husk å ikke sitte og tråkke for langt inn i bakken. Opp og stå før det blir for tungt for knærne.

Ellers ville jeg anbefalt å bruke de $300 på en singlespeed-spesifikk ramme isteden. Det er mye mer verdt å få en god kjedestrammingsløsning enn å ha en fin ramme, hvis man ikke velger å kjøpe en fin ramme med kjedestramming. ICON_SMILE

Re: Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed. [Re: Anders A] #1980518 06/07/2015 09:07
E
endres Offline
Medlem
Medlem
E
Er du sikker på at det er kjedet som glipper på tannhjul og at det ikke er sperrehakene inne i bosset som glipper?

Re: Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed. [Re: Anders A] #1980824 06/07/2015 20:01
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Annbefaler drev som er designet for singlespeed, tennene er da høyere for å unngå kjedeglipp ICON_SMILE

Når det gjelder knærne kan det hende du sykler med for tung dreving?
Har ikke mest erfaring med SS, men å ofre litt fart på flatene og gjøre det lettere opp bakker er normalt.

Re: Spørsmål om kjedeglipp på singlespeed. [Re: Anders A] #1981250 08/07/2015 05:28
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for gode svar. Det løste seg med singlespeed kjede og som det blir sagt her det orginale drevet fra ss kittet. Ble veldig fornøyd nå og budsjettet sprakk på ingen måte heller. Hovedproblemet med knærne var at kjedet glapp også klistra jeg dem i bunnen av stålstyret. Det er historie. Kjører nå 32/16 og det funker fint til sti. Nå mangler jeg bare noe lette og volumøse dekk.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.

Moderator  support