Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk?

Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? #1980352 05/07/2015 18:02
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hei!

Helt ny her og relativt fersk i sykkelverden også. Og har nå et par spørsmål til dere.

Jeg har følgende hybrid sykkel, så har det seg sånn at jeg vurderer å sykle rallarvegen mot slutten av sommeren, og tenker da at jeg kanskje bare setter på litt grovere dekk på denne og kjøper meg en landeveissykkel etter sesongen når det er tilbud, så får jeg da en "terrengsykkel" og en landeveissykkel. Men mitt spørsmål er om det er mulig å gjøre noe slikt? Jeg har ikke helt forstått alle de størrelsetabellene på dekk og felger. Er det noen ulemper? Burde jeg heller prøve å selge sykkelen og kjøpe meg en ordentlig MTB og en landeveissykkel? Evt er rallarvegen gjennomførbar med den sykkelen? Jeg har selv sykla på litt litt grovere grus og føler ikke at jeg har veldig god kontroll med de spinkle dekkene.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1980357 05/07/2015 18:29
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Går sikkert heilt fint. Sjølvsagt kan du sykla enda litt fortare på grovt underlag med ein skikkeleg terrengsykkel, men eg kan ikkje sjå for meg at det blir noko stort problem på Rallarvegen. Butikken der du kjøpte sykkelen, bør ha ei oppfatning om kor mykje breiare dekk det er mogleg å setja på. Breiare er betre i denne samanhengen.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1980406 05/07/2015 20:40
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Slik jeg husker Rallarveien er Continental Double Fighter II 700x37c brukbart. Har du plass i ramme og gaffel til 50 mm dekk og felger med minimum 19 mm innvendig bredde hadde jeg likevel satt på det.
Gjorde det samme med en hybrid for noen år siden og fikk en sykkel som ble bedre i dårlige bygater.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dagfink] #1980463 06/07/2015 07:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: dagfink
Butikken der du kjøpte sykkelen, bør ha ei oppfatning om kor mykje breiare dekk det er mogleg å setja på. Breiare er betre i denne samanhengen.

+1

Ettersom du har dempegaffel på sykkelen, bør du få plass til et mtb-dekk foran, om enn ikke så bredt. Trolig mindre klaring for bakdekk, men kanskje får du plass til et av de smaleste mtb-dekkene.

En mulig kombinasjon kan være Specialized Renegade 1,95" foran og 1,8" bak. Er redd 1,8" er ute av produksjon, men kan fortsatt fås hos forhandlere. Specialized Concept Store på Lysaker hadde dem i hvert fall inne for noen uker siden.

Om du skulle ha bedre plass, vil det være mange mtb-dekk å velge mellom.

Om du ikke skulle ha plass til mtb-dekk bak, vil mtb-dekk foran uansett være til hjelp på grovere grus og i terrenget. Ikke være redd for å kombinere forskjellige dekk foran og bak.

Et par bredere hybrid/cyclocross-dekk kan for øvrig være den enkleste løsningen. Jeg ville sett på Conti CrossRide 42mm.

Om du gir deg i kast med terrengsykling, vil du nok etterhvert ville investere i en terrengsykkel, p.g.a. både geometri, demping og plass til bredere dekk.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1980736 06/07/2015 15:42
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takker for svar, skal ta en tur på xxl å høre. Men dersom jeg skal ha litt bredde på dekkene så må jeg antagelig ha nye felger også?

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1980790 06/07/2015 18:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kanskje, men ikke nødvendigvis. Du har en ny sykkel og det er god sannsynlighet for at det er forholdsvis brede felger. Om du tar av dekk og slange og måler bredden på felgen innvendig og utvendig, vil forumet kunne gi deg en indikasjon på hvilken dekkbredde felgen kan tåle ICON_SMILE Jeg har for øvrig brukt 40-45mm dekk på smale hybrid- og cx-felger uten problemer.

Jeg ville ikke byttet felger (i praksis hjul) på hybrid for å gjøre den mer lik terrengsykkel. Det er uansett begrenset hvilken dekkbredde rammen tillater. Og det lønner seg knapt å kjøpe nye hjul fremfor å selge hybriden og kjøpe terrengsykkel på sommer- eller høstsalg, evt. pent brukt.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981133 07/07/2015 16:33
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Var innom XXL der jeg kjøpte sykkelen og der så sa han at jeg antagelig ikke fikk på noe breiere dekke pga mindre klaring bak, ihvertfall ikke noe terrengdekk. Han foreslo ett sett med dekk, men de var like breie, dog litt "bedre mønster og litt kraftigere". De hadde ihvertfall ingen andre dekk som passet enn de som var like breie. Jeg ble ikke helt overbevvist om at de skulle gi så mye bedre kontroll i grusbakker dog...

Men om jeg skulle prøvd å finne noen dekk selv, så f eks terrengdekk, har jo helt andre størrelsetabeller enn hybrid. Må jeg da ha ny felg? F eks den som ble linket lengere opp har en størrelse: 26" x 2.1 men på sykkelen nå har jeg 700x35, gir ikke mening for meg ICON_TONGUE

Var forøvrig nede å målte litt og det er ca slik:

Bakhjul: fra felg opp til kanten er det ca 5cm
Bakhjul: mellom rammen ca 5cm
Fremhjul: mellom rammen ca 6cm
Fremhjul: fra felg opp til kanten ca 6 cm

Tok noen pics også: http://imgur.com/a/jnmdn

Redigert av dTd; 07/07/2015 16:54.
Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981149 07/07/2015 17:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Etter bildene å dømme har du utmerket klaring både foran og bak.

- Gaffelen din gir utvilsomt plass til bredere hybrid/cx-dekk eller terrengdekk.

- Rammen ser også ut til å ha utmerket klaring bak. Det kritiske punktet er gjerne der hjulet går inn nede i rammen - sjekk det også.

Jeg er sikker på at du uten problemer får plass til dekk på 40-45mm eller bredere både foran og bak, f.eks. Conti CrossRide 42mm.

Om du vil ha noe grovere foran, tror jeg du lett vil få plass til terrengdekk på 1,8"-2,0". Kanskje enda bredere, som f.eks. manges favoritt på grus Schwalbe Thunder Burt 2,1" eller Conti Race King 2,0". Før du evt. setter på terrengdekk bør du måle bredde på felg (ta av dekk og slange og ta ytre og indre mål på felg).

Ang. hjulstørrelse og dekk som passer: Dine 28"/700-hybridhjul er like store som 29" terrenghjul. M.a.o. passer terrengdekk for 29er på dine hjul. Eneste begrensning er bredde på felg og klaring i gaffel og ramme. Terrengdekk for 26" eller 27.5" passer ikke.

XXL har begrenset utvalg dekk og de ansatte har ikke alltid peiling. Se www.sykkelkomponenter.no eller www.bikeshop.no for bedre utvalg.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981214 07/07/2015 21:07
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takk for informasjonen. Har forøvrig lagt ut sykkelen på finn, så får jeg se om jeg får solgt den til en god pris ila de nermeste dagene. Om ikke er det noen gode forrentinger i oslo området hvor jeg kan ta med sykkelen og spørre de for å være helt sikker? Kjedelig å bestille dekk, så viser det seg at jeg målte feil eller lignende...

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981236 07/07/2015 22:56
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Det enkleste du kan gjøre er å teste med et 29" bakhjul med feks 2.0" dekk. Du kjenner sikkert noen som har et. Evt kunne XXL enkelt ha testet dette for deg. Vær obs på at du trenger litt klaring på hver side av dekket mtp stående tråkking og kast i hjulet. Bildet viser et oppsett som fungerte, men det var på grensen.

Vedlegg
2012-03-26 Hard Rocx klaring bakdekk copy.JPG (204.18 KB, 262 nedlastinger)
Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: Thomas-] #1981314 08/07/2015 08:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Thomas-
Det enkleste du kan gjøre er å teste med et 29" bakhjul med feks 2.0" dekk.

+1

Kom over annonsen din på Finn.no. Ser fra bildet at du har godt med klaring. Så du behøver ikke selge sykkelen for å kunne få bredere dekk for grussykling ICON_SMILE

Om du ikke har noen du kan låne noe 29er-dekk eller brede hybrid/cx-dekk av og XXL ikke er til hjelp, kan du evt sykle innom Bull Ski og Kajakk på Majorstuen, Raske Sykler, Sørensen Sykler, Milslukern eller Specialized Concept Store på Lysaker. Der har de peiling, om enn dekkene koster litt mer enn i nettbutikk eller XXL.

Rimelige hybrider er ikke lettsolgte på bruktmarkedet, så jeg frykter at du må ned i pris om du vil selge.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981315 08/07/2015 08:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Masse folk sykler Rallarvegen på hybridsykkel.

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: Sepeda] #1981382 08/07/2015 10:24
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Sitat: Sepeda
Sitat: Thomas-
Det enkleste du kan gjøre er å teste med et 29" bakhjul med feks 2.0" dekk.

+1

Kom over annonsen din på Finn.no. Ser fra bildet at du har godt med klaring. Så du behøver ikke selge sykkelen for å kunne få bredere dekk for grussykling ICON_SMILE

Om du ikke har noen du kan låne noe 29er-dekk eller brede hybrid/cx-dekk av og XXL ikke er til hjelp, kan du evt sykle innom Bull Ski og Kajakk på Majorstuen, Raske Sykler, Sørensen Sykler, Milslukern eller Specialized Concept Store på Lysaker. Der har de peiling, om enn dekkene koster litt mer enn i nettbutikk eller XXL.

Rimelige hybrider er ikke lettsolgte på bruktmarkedet, så jeg frykter at du må ned i pris om du vil selge.

Nei, jeg vet ikke om jeg får solgt den såppas dyrt, men har allerede fått en som var interessert, men sykkelen var desverre litt liten for han. Så tenkte å la den ligge ute noen dager til å se. Kanskje jeg setter den ned noe, ellers tar jeg den med innom en av de butikkene du nevner.

Takker alle for tips ICON_SMILE

Re: Hybridsykkel på rallarvegen evt bytting av dekk? [Re: dTd] #1981710 08/07/2015 23:24
B
Bendik1234 Offline
Fersking
Fersking
B
Tok meg en tur innom XXL i dag og fikk låne målestokk. Det kan være målingene jeg gjorde ikke er helt riktige siden jeg målte høyde og bredde på et 2" 27,5 dekk men det var i allefall 47mm høyt (fra kanten på felgen) og 46mm bredt.

Med samme mål er det ca 7mm klaring foran og ca 5mm klaring bak i høyde, og minst 6-7mm klarering i bredde på begge. Hvis et 27,5 og et 29er 2" dekk har samme bredde/høyde så ville jeg sagt at det går helt strålende.

Hvis du blar bortover i bildene jeg lastet opp på imgur så ser du målingene jeg gjorde. På bilde 3-5 er den justert slik at målet på dekket var like stort som gapet, ikke fra der 0 står. Bildet som viser høyden bak ville først ikke laste opp, men linken til det er her.

Moderator  support