Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan få i seg nok salter og næring?

Hvordan få i seg nok salter og næring? #1980219 05/07/2015 05:19
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Skal på sykkel tur i 8 dager fra Italia til Frankrike, hvordan få i seg nok salter og næring?
Er meldt veldig varmt bla
Tips - anyone ICON_SMILE

Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: lille gutt] #1981188 07/07/2015 19:44
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke så mye å bidra med annet enn husk å spis heftige frokoster og ikke spar på middagen heller. Hvis du er en sånn som kan overspise deg så ikke gjør det. Ellers er det bare å få god lunch og ha noen barer og gels på lomma. Husk sportsdrikke med karbohydrater og noen med elektrolytter. så må man bare tråkke i vei. Er mange som kalger på dårlig ernæring når det egentlig handler om dårlig form. BTW

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: lille gutt] #1981280 08/07/2015 07:03
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har pleid å ha med meg noen elektrolytt-tabletter til å blande ut i vann når det er på det varmeste.

http://www.wiggle.co.uk/high5-zero-neutral-electrolyte-drink-20-tabs/

Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: lille gutt] #1981329 08/07/2015 08:52
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sportsdrikk med næring og elektrolytter er jo en selvfølge på selve turen.
Selv har jeg god erfaring med å drikke Farris til kvelds og frokost - merker at jeg da får mindre problemer med hodepine etter lange sykkelturer (som ganske sikkert skyldes manglende hydrering).

Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: thamg] #1981332 08/07/2015 09:00
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Mye av grunnen til dette finner du her, Farris har mye salt i seg og du blir faktisk tørst av å drikke Farris, men skal du ut å svette, så er det kanskje helt greit. Men fyll på med karbo, elektrolytter og vanlig vann.

Dette er sakset fra en artikkel om mineralvann og saltinnhold.

Saltinnhold i mineralvann
Farris 455 mg/l
Ramlösa 200 mg/l
San Pellegrino (Italia) 43,6 mg/l
Perrier (Frankrike) 9 mg/l
Vittel (Frankrike) 7,3 mg/l
Evian (Frankrike) 5 mg/l
Olden Naturell 2 mg/l
Bonaqua 1,6 mg/l
Isklar Sparkling 1,2 mg/l

Her ser vi tydelig at vann fra Farris er langt saltere enn vann fra andre merker på det norske markedet.

Et høyt inntak av salt kan øke blodtrykket – noe som er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom.

Del med vennene dine
Saltet kan ikke fjernes
Det er ikke mulig å fjerne saltet i naturlig mineralvann.

- Naturlig mineralvann og kildevann er beskyttede betegnelser på vann fra en grunnvannskilde tappet direkte på forbrukeremballasje ved kildeutspringet. Vannet er uten annen behandling enn fjerning eller tilførsel av karbondioksid. Navnet på utvinningsstedet går fram av varenavnet eller av varebetegnelsen på produktet, sier Wold.

Hva er egentlig flaskevann? Dette går du rundt og drikker!

Wold legger til at norsk og europeisk matlov har som grunnprinsipp at mat og drikke skal være trygt, og mener det ikke er nødvendig å sette advarsler om høyt saltinnhold på enkelte mineralvann.

- Advarselsmerking er et inadekvat tiltak som kun brukes i helt spesielle situasjoner, for eksempel når det gjelder å unngå at honning gis til barn under 6 måneder, avslutter han.

Dersom innholdet er oppgitt i natrium (Na), kan du regne ut mengden salt i maten ved å gange mengden natrium med 2,5 (1 gram salt er tilnærmet lik 0,4 gram natrium).

Kilde: Mineral Waters of The World

mineralvann salt blodtrykk hjerte- og karsykdom natrium Jobb og helse

Redigert av Neilpride; 08/07/2015 09:06.
Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: Neilpride] #1981362 08/07/2015 09:47
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Neilpride
Et høyt inntak av salt kan øke blodtrykket – noe som er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Del med vennene dine.....

Hæ?

Du får ikke hjerte-kar sykdommer av å tilføre natrium når kroppen har behov for ekstra natrium ved fysisk aktivitet. Ferdig.

Faglige råd her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/page952.html

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: helomoto] #1981381 08/07/2015 10:24
N
Neilpride Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: helomoto
Et høyt inntak av salt kan øke blodtrykket – noe som er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Del med vennene dine.....

Hæ?

Du får ikke hjerte-kar sykdommer av å tilføre natrium når kroppen har behov for ekstra natrium ved fysisk aktivitet. Ferdig.

Faglige råd her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/page952.html

Det er ikke jeg som mener dette, det er sakset fra en artikkel om salter i mineralvann og handler selvfølgelig om overdreven bruk av saltholdig drikke. Vi er nok veldig enige, og jeg er litt ut av trening når det gjelder å få inn sitater i TS.

Redigert av Neilpride; 08/07/2015 11:01.
Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: lille gutt] #1981697 08/07/2015 22:14
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: lille gutt
Skal på sykkel tur i 8 dager fra Italia til Frankrike, hvordan få i seg nok salter og næring?
Er meldt veldig varmt bla
Tips - anyone ICON_SMILE

Vichy Saint Yorre + druejuice og en bakt potet rett etter målgang er visstnok en slager hos en del proffer.

Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: Neilpride] #1982049 09/07/2015 17:32
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: helomoto

Hæ?

Det er ikke jeg som mener dette, det er sakset fra en artikkel om salter i mineralvann og handler selvfølgelig om overdreven bruk av saltholdig drikke. Vi er nok veldig enige, og jeg er litt ut av trening når det gjelder å få inn sitater i TS.

Du har helt rett angående dine advarsler til bruk av Farris som leskedrikk/erstatning for vann fra springen - men tatt i betraktning at dette er et svar på et spørsmål med tittelen "Hvordan få i seg nok salter og næring?", så skjønner jeg ikke poenget med innlegget ditt..?

Re: Hvordan få i seg nok salter og næring? [Re: lille gutt] #1983676 15/07/2015 09:50
T
tynnogherlig Offline
Fersking
Fersking
T
1.5g protein x kg kroppsvekt
300-500g CHO
50-60g fett

Moderator  support, Valentino