|
|
Birkebeinerrittet 2015
|
Re: Birkebeinerrittet 2015
[Re: Kriller]
13/09/2015 16:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vedr. bildet fra rittet, så lurer jeg på siden Marathon Photo enda ikke har noen bilder av med klare enda om de ikke finner startnummeret mitt? De må vel være ferdige med dette nå? Startnummeret mitt ble montert slik at de ikke fikk lest det av. Så jeg brukte det fargesøket de har hvor man søker på farge på sykkel, hjelm, trøye mm. Etter noen få søk fant jeg bilder av meg selv. Ganske snedig søk, egentlig. Trikset for å få treff på søket var å sette en hake i den multifargede sjekkboksen helt til høyre og så velge hvilke farger som kan matche ditt utseende.
|
|
|
[Re: TonyN]
13/09/2015 21:03
|
Kriller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har prøvd det tidligere uten hell, men fant tre bilder nå. Takker for tipset. Skulle gjerne hatt et par til, men men.
|
|
|
16/09/2015 20:42
|
perbren
Fersking
|
Fersking
Hvor mye fortere kjører man om man sitter med i riktig gruppe i birken? Startet i siste pulje i år, kjørte inn på 3:24, kjørte da solo fra start til mål. Må synse litt 
Redigert av perbren; 16/09/2015 20:43.
|
|
|
17/09/2015 04:37
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en god gruppe så kan du da kjøre vesentlig mye raskere.. Tipper du da klarer 3.00-3.10
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
17/09/2015 06:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
I en god gruppe så kan du da kjøre vesentlig mye raskere.. Tipper du da klarer 3.00-3.10 Så det du sier er at mine solo-4:36 kunne vært sub 4 i en god gruppe?
|
|
|
[Re: perbren]
17/09/2015 06:53
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvor mye fortere kjører man om man sitter med i riktig gruppe i birken? Startet i siste pulje i år, kjørte inn på 3:24, kjørte da solo fra start til mål. Må synse litt Skal ikke se bort i fra at du kunne kjørt inn på 3:10 om du hadde kjørt med en god gruppe. Men, når det er sagt, så vil jeg si det er enda mere cred å kjøre 3:24 solo  Tror det er mange der ute som tror de er raske bare fordi de har klart å henge med inn på en "god tid" i Birken.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
17/09/2015 07:16
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvilken verdi har synsingen? Jeg kjenner ingen som sykler fortere alene, enn sammen med en jevn gruppe.
Neste år vil du ha et bedre utgangspunkt. Gjetter tiden holder til seeding i pulje 10 - 12. Skal du få ut maks potensiale tipper jeg du må kjøre noen seedingritt å komme deg ned i pulje 5 - 6.
|
|
|
17/09/2015 11:03
|
perbren
Fersking
|
Fersking
Hehe, synsing skal gi motivasjon til å trene med litt struktur og mål over en lengre periode.
|
|
|
[Re: Raskall]
17/09/2015 20:49
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en god gruppe så kan du da kjøre vesentlig mye raskere.. Tipper du da klarer 3.00-3.10 Så det du sier er at mine solo-4:36 kunne vært sub 4 i en god gruppe? Dette Blir jo veldig synsing uansett, og avhengig av person til person. Er man god til å henge, og god til å presse seg selv er det mulig å sykle vesentlig raskere med en god gruppe som jobber bra. Altså en gruppe hvor du må ofre alt for å i det hele tatt henge med, fremfor en gruppe hvor du sitter komfortabelt eller i værste fall er blant de sterkeste...
CK ELVERUM
|
|
|
18/09/2015 07:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I en god gruppe så kan du da kjøre vesentlig mye raskere.. Tipper du da klarer 3.00-3.10 Så det du sier er at mine solo-4:36 kunne vært sub 4 i en god gruppe? Nesten umulig å si. Men en god gruppe blir viktigere når farten går opp grunnet luftmotstanden. Men jeg kan bekrefte at det å starte sammen med de som er mye bedre enn seg selv ikke nødvendigvis er suksess (man skal holde dem andre steder enn på flata også). I Farrisrunden ble jeg plassert i det som var "pulje 1" i turrittet (Etter elite og master) og det ble tungt å henge som et slips på halen med "trekkspilleffekt" og en evig jobb for å tette luker (Det gikk rett og slett for fort.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/09/2015 07:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Man er god for den tiden man får. Man kan regne seg gul og blå. Regner man om til feks 2012 tid så blir det mye dårligere osv.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/09/2015 07:29
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Etter min mening er det lettere hvis du har styrken din i motbakkene så du henger med der greit, mens du får litt lettere reise i rulla på resten. Du er vel fortsatt på den tyngre siden så det blir verre å henge på gruppa i motbakkene slik at du kan få en lettere tur på det du er sterk på. Siden det starter med motbakke kan det bli tøft å henge med en gruppe som er betydelig bedre. Som sagt, bare synsing.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
18/09/2015 09:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere bør ikke fokkusere så mye på tiden, er nok mange som går på en smell der. Og sitte nå 11 mnd før rittet og ha birken 2016 med en spesielt tid som mål slår stort sett bare tilbake. Sette et tidsmål dagen før, da en vet føre, pulje en starter i osv. I år var det mange skuffede folk i Håkons Hall fordi dere låser dere for mye på tider. Ser det samme hvert år. Tror mange hadde syklet fortere hvis de ikke hadde med seg klokke og bare syklet jevnest mulig og prøvd å henge med der de klarer. Hvis alle tenker at de hadde syklet fortere hvis de hadde hengt med i bedre/raskere pulje så skulle jo alle startet først he he. Som Ole sier, en er så god som en er den dagen en starter, og en har så god "rank" som en har. Gjerne ha birken som hovedmål for neste sommer, men ikke med tidsmål, så fremt en ikke gjøre kjempefremgang eller har vært utrent i mange år. Er en på god mosjonnivå (hva det en er) så er det bedre å måle fremgang på plassering en tid. For forholdene fra 2014, som jeg tror at gjorde at mange skulle/ville under (feks) 3 timer i år, komme ikke nødvendigvis igjen. Det vet en ikke før på/etter start. Da er det greit å ikke ha låst seg til mellomtider som tilsier 3 timer.
Redigert av oddefa; 18/09/2015 09:43.
|
|
|
18/09/2015 09:54
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dette oddefa, bør utstyres med en klikkeboks for "Jeg aksetpterer" ved påmeldingen.
Spot on.
LarsB
Redigert av larsb; 18/09/2015 09:54.
|
|
|
[Re: Oddefa]
18/09/2015 10:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dere bør ikke fokkusere så mye på tiden, er nok mange som går på en smell der. Og sitte nå 11 mnd før rittet og ha birken 2016 med en spesielt tid som mål slår stort sett bare tilbake. Sette et tidsmål dagen før, da en vet føre, pulje en starter i osv. I år var det mange skuffede folk i Håkons Hall fordi dere låser dere for mye på tider. Ser det samme hvert år. Tror mange hadde syklet fortere hvis de ikke hadde med seg klokke og bare syklet jevnest mulig og prøvd å henge med der de klarer. Hvis alle tenker at de hadde syklet fortere hvis de hadde hengt med i bedre/raskere pulje så skulle jo alle startet først he he. Som Ole sier, en er så god som en er den dagen en starter, og en har så god "rank" som en har. Gjerne ha birken som hovedmål for neste sommer, men ikke med tidsmål, så fremt en ikke gjøre kjempefremgang eller har vært utrent i mange år. Er en på god mosjonnivå (hva det en er) så er det bedre å måle fremgang på plassering en tid. For forholdene fra 2014, som jeg tror at gjorde at mange skulle/ville under (feks) 3 timer i år, komme ikke nødvendigvis igjen. Det vet en ikke før på/etter start. Da er det greit å ikke ha låst seg til mellomtider som tilsier 3 timer. Dette tror jeg også er lurt. Jeg er alltid overrasket over alle som har teipet er "tidsskjema" til sykkelen ved start. Sykling handler nesten alltid, i alle fall for meg, om å sykle så hardt jeg klarer hele rittet igjennom og holde bitte litt igjen oppover sånn at man ikke sprenger seg. Har man noen tall på "stanga" eller styrefremspringet så hjelper jo sjelden det på farta.
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/09/2015 10:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Synes ikke det er så rart med slike tidsskjema, og ser nytten av å bruke det som "sekundering" underveis. Om man har det på stemmet eller i hodet er jo ett fett, men de fleste har vel gjort seg opp en formening om hva man bør kjøre på til f.eks. Skramstad om man skal klare å nå målet man har satt seg. At noen setter seg helt feil mål er en annen sak. Hvis klokka viser 42 minutter i det man passerer Skramstad og man blir trist fordi skjemaet til 3 blank sprekker, har man antagelig bommet på noe.
Birken er vel for øvrig det rittet der flest trekker frem sin teoretiske tid i samme åndedrag som de forteller om faktisk tid. "Jeg var antakelig god nok for 3.30, men jeg var seeda så dårlig i år", eller "Det hadde blitt 3.30 om jeg ikke hadde havnet sammen den treige pulja". Det er mange som tror for godt om seg selv, det ser man også i enkelte elite-felt der det er fritt fram å melde seg på.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/09/2015 11:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Birken er vel for øvrig det rittet der flest trekker frem sin teoretiske tid i samme åndedrag som de forteller om faktisk tid. "Jeg var antakelig god nok for 3.30, men jeg var seeda så dårlig i år", eller "Det hadde blitt 3.30 om jeg ikke hadde havnet sammen den treige pulja". Det er mange som tror for godt om seg selv, det ser man også i enkelte elite-felt der det er fritt fram å melde seg på.
Dette er også gode poenger. Kan jo og legge til at man uansett ikke ville syklet mye fortere enn det formen tilsier heller. Ift. skjema så skjønner jeg det ikke. Opp til Skramstad eller opp til toppen så sykler man så fort det går uten å stivne. Etter det så handler mye om å sykle sammen med noen som holder ditt tempo. Er på en måte liten vits å sykle som en tulling nedover eller løpe i terrenget for å hente ett minutt eller to om det gjør at man er helt på felgen når man kommer ut av terrenget og må ha noen å kjøre sammen med osv. Poenget mitt er at man uansett ikke kan kjøre over evne for å ta igjen tid selv om man ligger etter skjema. En annen ting mange glemmer er at det sikkert er flere 100 "mopeder" som starter i sene puljer. Disse kan man jo og henge seg på for å bli "dratt over fjellet". Og om jeg skal komme med en påstand må det være at grunnen til at mange ikke blir "dratt over fjellet" er det fordi de ikke klarer å holde ryggene som kommer (og er det uflaks eller manglende form?)....!
Redigert av sveinaa; 18/09/2015 11:20.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
18/09/2015 11:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes ikke det er så rart med slike tidsskjema, og ser nytten av å bruke det som "sekundering" underveis. Om man har det på stemmet eller i hodet er jo ett fett, men de fleste har vel gjort seg opp en formening om hva man bør kjøre på til f.eks. Skramstad om man skal klare å nå målet man har satt seg. At noen setter seg helt feil mål er en annen sak. Hvis klokka viser 42 minutter i det man passerer Skramstad og man blir trist fordi skjemaet til 3 blank sprekker, har man antagelig bommet på noe.
Birken er vel for øvrig det rittet der flest trekker frem sin teoretiske tid i samme åndedrag som de forteller om faktisk tid. "Jeg var antakelig god nok for 3.30, men jeg var seeda så dårlig i år", eller "Det hadde blitt 3.30 om jeg ikke hadde havnet sammen den treige pulja". Det er mange som tror for godt om seg selv, det ser man også i enkelte elite-felt der det er fritt fram å melde seg på. Ikke uenig med det du sier, jeg gjør jo det selv også. Når jeg står på start på ritt har jeg vel 3 mål. 1. Plasseringmål, feks i dag er jeg fornøyd med topp 10, topp 30, eller i dag er vi bare 4 i klassen så bør klare topp 3 he he. 2. Tidsmål. Men disse setter jeg realistisk, og utrolig ofte har jeg fått ganske spot on så tror jeg kjenner meg selv ganske bra. På UB er jo dette vanskelig da løype endrer seg hvert år, og som mange/alle bommet jeg på hva jeg kom til å bruke i år. Men tidsmål er også, "5 minutt bak xxxxx, det er jeg fornøyd med, 10 minutt bak er for mye". Fordelen min er jo at jeg sykler mange ritt og vet hvordan jeg ligger ann. Flere ritt jo flinkere blir en til ikke overvurdere (eller undervurdere seg selv). Og ritt sykler en jo fordi det morsomt så hvorfor ikke gjøre noe en syntes er moro ofte. 3. Opplevelsesmål. Dette føler jeg er det viktigste av alle. For den handler om hvorfor jeg sykler, ritt eller turer eller hva som helst. Kan deles inn i a) teknikk, tråkker jeg bra (riktig for meg), føler jeg flyt i terrenget, klarer jeg å presse meg uten at jeg tenker på ät jeg tar igjen andre eller tiden som er brukt osv. b) naturopplevelse. Sykler sjelden ritt uten at jeg ser meg omkring noen ganger, heller ikke lørdagsbirken. Spesielt etter jeg begynte å sykle både UB og LB har dette vært et mål i seg selv. c) jeg skal ha det gøy, hvis ikke er det bortkastet penger (mye) og tid. Jeg er for gammel til å drive med ting som ikke er gøy. Mao, til og med på LB med UB dagen før skal jeg ha det gøy. Det morsomme er jo at LB bare blir morsommere med UB dagen før. I år gikk det sakte men jeg hadde en god opplevelse og kom i mål på Håkons Hall fornøyd og blid. Dette er selvsagt ikke noe fasit, men tror jobben i forkant kan gjøres mye bedre mentalt. Selvinnsikt vil også hjelpe. Kan overvurderer meg selv jeg også, men er raskt til å realitetsorientere meg selv når det skjer. Er derfor jeg liker de harde rittene best også. Blir satt skikkelig på plass så jeg ikke tror jeg er bedre en jeg er he he. LB er jo sånn sett er lite "ærlig" ritt. Men bevares folkens, skal dere under 3 timer neste år så ikke la meg stoppe dere he he. Du Øyvind klarte jo det i fjor etter UB, noe som er hinsides bra, så da slipper du å tenke mer på det resten av livet. Mens alle andre som ikke klarte får drømme om enten at 2014 kommer tilbake eller at en faktisk blir bedre å sykle. Det beste er vel en kombinasjon he he.
|
|
|
18/09/2015 15:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En annen ting mange glemmer er at det sikkert er flere 100 "mopeder" som starter i sene puljer. Disse kan man jo og henge seg på for å bli "dratt over fjellet". Og om jeg skal komme med en påstand må det være at grunnen til at mange ikke blir "dratt over fjellet" er det fordi de ikke klarer å holde ryggene som kommer (og er det uflaks eller manglende form?)....!
Nettopp, og disse mopedene drar like fort oppover som bortover og det er der det glipper for de fleste, de klarer ikke å henge med oppover og da er du fortapt når det går bortover igjen. Tok litt tid for meg og, å skjønne at man gunner oppover for så å ta det pent de første metrene etter toppen. Jeg pleide selv å ta det litt pent i bakken for så å øke fart med en gang det flater ut. Jeg klarte stortsett å hente inn gruppa igjen på flatene, men energien man bruker på å kjøre opp igjne til gruppa er bortkastet nå man kan følge med i bakkene og 'restituere' når det flater ut.
|
|
|
18/09/2015 21:21
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Den beste målsetningen i Birken er i mine øyner å bestemme seg for en tid i forhold til beste tid i din aldersklasse. Det vil si at om en endte 40 minutter bak vinnertiden i din klasse i år, kan en ha målsetning om å eksempelvis minske det til 30 minutter til neste år. På den måten spiller ikke forholdene noen rolle. De er som regel lik for både deg og den som vinner klassen din. Unntaket er om værforholdene skulle endre seg drastisk i løpet av dagen.
|
|
|
[Re: Oddefa]
19/09/2015 02:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg er nok litt spesiell her som syklet 1 time og 49 minutter raskere i år enn i fjor. Jeg satte meg tidsmål på 4 timer og 30 minutter forutsatt 2014-forhold. Jeg misset med 6 minutter og anser det som å ha klart målet med god margin basert på hvor mye saktere det gikk for andre.
Så jeg kommer fremdeles til å sette meg mål basert på tid men kommer aldri til å kjøre på mellomtider. Det gjorde jeg heller ikke i år selv om det kan se sånn ut.
Som i år kommer jeg til å se på sluttresultatet til andre i min aldersklasse i forhold til året før. Syklet de andre på min alder 15 minutter saktere det året så har jeg 15 minutters margin på tidsmålet også.
|
|
|
19/09/2015 05:01
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Se hvor lang tid andre har brukt til skramstad. Hadde du klart det og vet du tåler 10 mil med tilnærmet samme belastning og en ny økning i Rosinbakken, så har du en ide om du ville kunnet kjøre på. Om man har syklet 2-3 år å mener man er i feil pulje, så tror jeg man tar feil.
keo
|
|
|
19/09/2015 05:59
|
speedfreak
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det viktig med oppvarming før starten?
|
|
|
[Re: keo]
19/09/2015 06:19
|
Raskall
More than words
|
More than words
Se hvor lang tid andre har brukt til skramstad. Hadde du klart det og vet du tåler 10 mil med tilnærmet samme belastning og en ny økning i Rosinbakken, så har du en ide om du ville kunnet kjøre på. Om man har syklet 2-3 år å mener man er i feil pulje, så tror jeg man tar feil. Hehe. Med eneste seeding kjørt 40 kilo tyngre VET jeg at pulja var feil i forhold til formen. 5. (eller var det 6.) plass i startpulja var nok også bevis på det. Jeg tok igjen folk fra 3 puljer før meg før grusen mot Skramstad. Mulig de hadde hatt litt teknisk. Og helt nøkternt tror jeg ikke en gruppe kunne hjulpet meg mer enn 10 minutter så kjørt som jeg var mot slutten. Hadde ingenting å kjøre med på Sjøsetervegen. Men det hadde vært godt å slippe å ta all motvinden alene.
Redigert av Raskall; 19/09/2015 06:59.
|
|
|
19/09/2015 10:20
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hehe, tilfellet dit er nok ikke helt typisk Raskall, med seeding gjennom sesongen hadde du nok vært i mer riktig pulje. Den pulja hadde som du sier vært raskere.
keo
|
|
|
19/09/2015 10:21
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hehe. Med eneste seeding kjørt 40 kilo tyngre VET jeg at pulja var feil i forhold til formen. 5. (eller var det 6.) plass i startpulja var nok også bevis på det. Jeg tok igjen folk fra 3 puljer før meg før grusen mot Skramstad. Mulig de hadde hatt litt teknisk.
Og helt nøkternt tror jeg ikke en gruppe kunne hjulpet meg mer enn 10 minutter så kjørt som jeg var mot slutten. Hadde ingenting å kjøre med på Sjøsetervegen. Men det hadde vært godt å slippe å ta all motvinden alene. Jeg kan ikke tenke meg du kan tjene mer enn 10 minutter på ei bedre gruppe, antakelig mindre, det er ikke SÅ mye å tjene på å ligge i ei gruppe i 23-24 km/t i snitt. I 2009 gikk det til helvete for min del, jeg kjørte i eliteklassen under tidenes møkkaforhold. Jeg var ikke god nok og kjørte 100% aleine fra Kvarstad til mål, men tapte likevel bare fem minutter fra Kvarstad til mål på ei gruppe på 10-12 mann som kjørte fra meg før Kvarstad. Disse gutta var beviselig bedre enn meg, de hadde jo allerede kjørt fra, og de kjørte mange sammen i skikkelig motvind over fjellet. Likevel tok de ikke mer tid enn dette i et parti av løypa der gruppekjøring betyr mest, særlig under de forholdene vi hadde. Og i motsetning til de som kjører på godt over fire timer så er jo ei gruppe på 10 mann i eliteklassen ganske gode på gruppekjøring. Jeg har kjørt tandem et par år og starta sammen med de som kjører rett under fire timer, det ser virkelig helt annerledes ut enn i de sterkere puljene foran med hensyn til gruppekjøring. Så Raskall, jeg er superimponert over forbedringa di og ikke minst alt det andre som betyr mye mer, men jeg er redd du kom i mål på en tid som er nokså nærme hva du var god for under disse forholdene. Jeg kan dog gå med på å gi deg 4.30 :-) sv
|
|
|
19/09/2015 16:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt tidsskjema på stemmet i 15 år, og kommer sikkert til å fortsette med det....
|
|
|
19/09/2015 17:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
19/09/2015 20:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, de siste tre årene... (har bare sykla Birken da...)  Nei, normalt ikke. Birken blir litt spesielt, med 18 merker på rappen, og det meste er forutsigbart.
|
|
|
[Re: Oystein L]
19/09/2015 21:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du vet jo alt om løypa. Er det mest av gammel vane? Eller er det mer det å treffe egne tidsestimter som er artig? Bruker du kalkisen på nett eller har du satt opp basert på tidligere erfaringer?
|
|
|
|
|