|
|
Birkebeinerrittet 2015
|
Re: Birkebeinerrittet 2015
[Re: TonyN]
05/09/2015 07:02
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Fortjent vinner i dameklassen. Hun tok et smart valg på FS på grunn av innspurten. Når hun da klarte å sitte med over fjellet, så var alle som kjørte stiv gaffel og HT på defensiven. Ville vært dumt og sitte å taue på folk når man har gjort det valget.
Startet selv i pulje 15 i år og hadde en av mine beste rittopplevelser ever. God stemning i feltet, hørte ikke ett bannord eller negativ melding, ingen spisse albuer, ingen morderiske blikk. Skal man si noe kritisk, er det kanskje at feltkjøring/rullekjøring har forbedringspotensial. Blir som regel en lang pølse med 1-3 stakkarer som drar. Usikker på hvorfor rullekjøring/samarbeid ikke er mer utbredt, mulig at det er for få i Birken som har erfaring fra Landeveien, og at det tradisjoner fra langrenn og løp som gjelder ? Folk ligger bak, og når man kommer frem er det for å rykke alene frem til neste gruppe som andre i feltet har kjørt inn.
Alvorlige uhell i omgangskrets siste tiden fikk meg til å kjøre litt defensivt og ekstra årvåkent utfor. Satte personlige "sakte" rekorder ned Djuposet og Ballettbakken, ser jeg. Men rekordtid i forhold til merket. Merker at jeg blir litt mer fokusert på sikkerhet med alderen. Men er faktisk langt mer redd for utforkjøringene fra Sjøsjøen på rennet enn i rittet. Er så redd at jeg hvert år, etter 3-4 trynet bestemmer meg for at det er siste gang :-). Nå får man finne fram skistavene og hufse litt.
Redigert av Peters; 05/09/2015 07:22.
|
|
|
[Re: Peters]
05/09/2015 07:47
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fortjent vinner i dameklassen. Hun tok et smart valg på FS på grunn av innspurten. Når hun da klarte å sitte med over fjellet, så var alle som kjørte stiv gaffel og HT på defensiven. Ville vært dumt og sitte å taue på folk når man har gjort det valget. På bildet til Kriss, så ser du jo at det neppe var sykkelen som gjorde at dei kom på defensiven.
|
|
|
[Re: Peters]
05/09/2015 07:50
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fortjent vinner i dameklassen. Hun tok et smart valg på FS på grunn av innspurten. Når hun da klarte å sitte med over fjellet, så var alle som kjørte stiv gaffel og HT på defensiven. Ville vært dumt og sitte å taue på folk når man har gjort det valget. Fortjent vinner siden hun var smartest, tøffest og sterkest på slutten.. Jenny var nær, men kom seg ikke frem.. (nærmere i mål enn på toppen av ballettbakken så tror det var mer valg/styrke enn sykkel som avgjorde) Hildegunn ikke tøff nok der, men sterk underveis. Borghild har ikke hodet på plass, og uten selvtillitt finner man alltids en måte å tape på. Mistet for mye trening også til å ha trøkket fra de to siste årene. (Hun må nok kjøre fra skal hun vinne, andre er bedre i slik finale) Men mener fortsatt det er pussig kjøring av en proff og (heldigvis) veldig uvanlig.. Wengelin sitter ikke bare på hjul og er fremme og bremser når han kjører med fulldemper i Birken, CF bidro mye selv om han visste han hadde overtak i finalen.. Miljøet er for lite til at det er vanlig å kjøre slik. Proffene kjører som regel bånn gass og den sterkeste vinner.. God stemning mellom laga på etapperitt der de later som de spurter, men egentlig bytter på å vinne om de kommer likt.
|
|
|
07/09/2015 07:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Her vil jeg si at Røde Kors burde stoppet mannen. Basert på bildene og historien skulle han vært observert en stund. Klart det er vanskelig å nekte en voksen mann ogv. Men alle vet hvordan man er etter en kræsj. Så noen burde tatt ansvar og satt ham på en stol.
Tommel ned til Røde Kors og en litt mindre tommel ned for rytteren. Merke meg her, og merke meg der.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
07/09/2015 07:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
- Hjelmen manglet en bit foran og brillene var helt oppskrapet, men nakken var fin og jeg var ikke kvalm. Det er vel antakelig en grunn til at det er påbudt med hjelm i dette rittet, og har man kræsjet så hardt at en bit er slått ut av hjelmen er det helt tullete å la fyren fortsette. Han hadde vel blitt diska om han kom til mål uten hjelm, men ødelagt hjelm er altså helt greit. Hyseklask til de som ikke holdt ham igjen, en liten dask til fyren selv som likevel er litt unnskyldt på grunn av (tipper jeg) overdose adrenalin, og klask til terrengsykkel.no som løfter dette fram som en heltehistorie. Dette var ikke noen bragd og det var ikke kult.
|
|
|
07/09/2015 07:38
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her vil jeg si at Røde Kors burde stoppet mannen. Basert på bildene og historien skulle han vært observert en stund. Klart det er vanskelig å nekte en voksen mann ogv. Men alle vet hvordan man er etter en kræsj. Så noen burde tatt ansvar og satt ham på en stol.
Tommel ned til Røde Kors og en litt mindre tommel ned for rytteren. Merke meg her, og merke meg der.
LarsB
Må si meg enig med Larsb her. Stusser også på at dette blir fremstilt som en bragd. Selvfølgelig er det godt gjort å fullføre etter en sånn smell, men er det verdt å ta sjansen?
|
|
|
[Re: Pettersmart87]
07/09/2015 07:58
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Må si meg enig med Larsb her. Stusser også på at dette blir fremstilt som en bragd. Selvfølgelig er det godt gjort å fullføre etter en sånn smell, men er det verdt å ta sjansen? Nei. Enkelt og greit.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
07/09/2015 08:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt greit å skrive om, men her kunne man ha kostet på seg et kritisk spørsmål eller to, ja.
|
|
|
07/09/2015 08:55
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
"Jeg hadde også revet underleppa ned til under hakebeinet"
Sykt å få lov til å fortsette etter dette. Ingen tvil om at det er en tøffing det er snakk om her. Men litt rar helte fremstilling uansett. Fort gjort å gå i bakken en gang til etter en sånn smell, og da kanskje ta med seg andre i fallet.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: Pettersmart87]
07/09/2015 09:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Må si meg enig med Larsb her. Stusser også på at dette blir fremstilt som en bragd. Selvfølgelig er det godt gjort å fullføre etter en sånn smell, men er det verdt å ta sjansen?
Arrangører og de som er med på den siden (Røde Kors) må ha i hodet at alle er mosjonister, og driver med dette for moro. Også synes jeg det blir litt dumt å fremstille dette på lik linje som når man fremstiller profesjonelle på landeveien.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
07/09/2015 09:47
|
ColnagoReflex
Entusiast
|
Entusiast
Tror nok mange av oss her inne hadde bedømt oss selv på samme måten, altså ønsket å gjøre alt vi kan for å sykle videre enten blodet renner eller ikke.
Men lurt er det jo ikke, særlig ikke etter såpass omfattende skade. Hadde han sett seg selv i et speil når Røde kors holdt på, hadde han kanskje gitt seg.
Tøff/hardhaus = ja. Smart avgjørelse = nnnja Burde vært stoppet = sannsynligvis ja Slike saker vil vi lese mer av = nei
|
|
|
07/09/2015 09:47
|
Asso$
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Btw. Husker dere han som syklet motsatt vei av rittretningen, for å hente bilen? NRK hauset dette opp som en bragd. Skuffet over NRK. Tenk om alle hadde gjort det samme.
|
|
|
[Re: ColnagoReflex]
07/09/2015 09:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror nok mange av oss her inne hadde bedømt oss selv på samme måten, altså ønsket å gjøre alt vi kan for å sykle videre enten blodet renner eller ikke.
Sant det. Derfor er det viktig at arrangøren har gode rutiner for dette. Når man faller på den måten der er det stor fare for hjernerystelse, nakkeskader og andre skader som kan bli mer alvorlig om man fortsetter. Samt at sikkerhetsrisikoen for andre deltagere må vurderes nøye.
|
|
|
07/09/2015 10:01
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Nå var jo dette hakket over bare skrubbsår, men så lenge det ikke er noe brukket og ingen mistanke om hodeskader har egentlig Røde Kors mandat til å tvinge mannen til å stå av? At det nok var en dårlig avgjørelse av mannen å sykle videre er jo til slutt hans valg.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
07/09/2015 10:17
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
For meg representerer dette mye av det som er galt med mosjonsidretten sykling, mens Raskall sin bragd representerer det som er så bra.
"Gale menn i midlivskrise" som risikerer egen og andres helse for et merke i Birken, en topp 10 plassering i den lokale UB-cupen eller ny rekord på Tour de Finans er ikke annet enn pinlig og flaut.
At han fullførte har jeg ikke noe problem med, men at Terrengsykkel gjør dette til en gladsak synes jeg er problematisk!
|
|
|
[Re: magnusc]
07/09/2015 10:47
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg representerer dette mye av det som er galt med mosjonsidretten sykling, mens Raskall sin bragd representerer det som er så bra.
Godt sagt! Litt for mange "gale menn i midlivskrise" som risikerer egen og andres helse har bidratt sterkt til at jeg stort sett har kuttet ut turritt i Norge.
|
|
|
07/09/2015 10:57
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Enig magnusc. Og når slike saker blir slått opp sånn forsterker det bare det inntrykket folk utenfor miljøet har på syklister og Birkensyklister med merkejag spesielt. Det er sikkert flere slike hendelser hvert år som vi ikke hører om fordi en journalist eller fotograf ikke observerer det. Dette er dårlig håndtverkerk og svak redaksjonell vurdering.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: magnusc]
07/09/2015 10:57
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
"Gale menn i midlivskrise" som risikerer egen og andres helse for et merke i Birken, en topp 10 plassering i den lokale UB-cupen eller ny rekord på Tour de Finans er ikke annet enn pinlig og flaut.
At han fullførte har jeg ikke noe problem med, men at Terrengsykkel gjør dette til en gladsak synes jeg er problematisk! Helt enig. Dette er galskap! Synes det er vel verdt for noen og enhver å reflektere i etterkant, for det er er faktum at for mange ikke gjør det underveis. Startet selv i pulje 1, og blir hver gang vitne til hoderystende sykling nedover i over 60 km/t. Ikke noe problem å sykle fort nedover, men når det er grupper på 10-40 ryttere sammen, og de 20 bakerste kjører slalom gjennom de som har ligget i front for å komme først, sneier fordekket, skriker på folk som nesten tipper ut av veien for å passe seg, for en skal jo prøve å komme forbi utenfor asfalten også, og alt dette skjer i hastighet over 60 km/t med begrunnelsen å komme først inn på grusen etter asfalten ned fra Storåsen. Blir bare småtteri de skadene "helten" på forsiden har fått, om det går galt nedover her. Er det mulig å reflektere over at en antakelig er pappa og/eller bestefar som sykler for at det er gøy og ønsker å holde seg i form, eller er det for mye forlangt når en SKAL under tre timer, eller vinne klassen? At røde kors lar han fortsette er galskap, og at terrengsykkel.no omtaler dette som en gladsak, legger bare mer ved på bålet i retning av at konkurranser når en har passert 40år som VM og OL å regne. Dog tror jeg ingen hadde fortsatt i et VM eller OL med tilsvarende skader, og jeg tipper Kristoff hadde blitt nektet å fortsette uansett ritt med disse skadene.
|
|
|
07/09/2015 11:42
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Her burde hjelpemannskapene sagt at nok er nok, du sykler ikke mer i dag. Som det sies lenger opp, så øker sannsynligheten for et nytt uhell betraktelig med en slik skade. Han kunne jo også ha pådratt seg betydelige hodeskader uten at det blir plukket opp på hjelpestasjonen - da er det livsfarlig å slippe han ut i løypa igjen, for seg selv og andre.
Håper arrangøren tar denne tulling-saken til etteretning og skjerper til neste år. Røde Kors må kunne ta folk ut av rittet selv om de er aldri så påståelige på at det er greit å fortsette. Folk sier jo hva som helst for å få lov til å komme seg videre etter en slik skade. Da må medisinsk personell ha myndighet og vilje til å skjære gjennom. Svakt.
Men bra han klarte merket da!!! Kudos, +100 osv.... (ironialarm)! Verste er at han sikkert er den store helten blant kollegaene
|
|
|
07/09/2015 11:51
|
Asso$
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
men hva med NRK intervjuet med han som syklet tilbake etter målgang i rittet? Burde ikke arrangøren gjøre noe med dette også? provoserte meg veldig ihvertfall. skrøt av at han var mannen til Monica i eliteklassen.
|
|
|
[Re: Asso$]
07/09/2015 12:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
men hva med NRK intervjuet med han som syklet tilbake etter målgang i rittet? Burde ikke arrangøren gjøre noe med dette også? provoserte meg veldig ihvertfall. skrøt av at han var mannen til Monica i eliteklassen. Når man sykler turritt så er ikke veiene stengt for vanlig ferdsel. Det betyr at man i alle ritt må ta høyde for at det kommer motgående trafikk. Enkelt og greit! (Kan hende birken sperrer av mer hva gjelder biltrafikk, men syklende/gående er det lite å gjøre med.).
|
|
|
[Re: Asso$]
07/09/2015 12:29
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
men hva med NRK intervjuet med han som syklet tilbake etter målgang i rittet? Burde ikke arrangøren gjøre noe med dette også? provoserte meg veldig ihvertfall. skrøt av at han var mannen til Monica i eliteklassen. Du mener vel mannen til Camilla, som ikke kjørte i eliteklassa i år..
Redigert av kaiost; 07/09/2015 12:30.
|
|
|
[Re: kaiost]
07/09/2015 12:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men hva med NRK intervjuet med han som syklet tilbake etter målgang i rittet? Burde ikke arrangøren gjøre noe med dette også? provoserte meg veldig ihvertfall. skrøt av at han var mannen til Monica i eliteklassen. Du mener vel mannen til Camilla, som ikke kjørte i eliteklassa i år.. Erlend er i tillegg langt mer rutinert enn de fleste andre på startstreken. Han syklet nok heller ikke i ritttraseen hele veien, så jeg ser ikke helt faren i det.
|
|
|
07/09/2015 13:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Holder man seg godt til sida og er observant og forberedt på å vike ned i grøfta ser jeg ikke noen grunn til å fordømme å sykle for å hente bilen på Rena. Jeg regner med at han ikke gønna på ned Rosinbakken.
LarsB
|
|
|
13/09/2015 07:59
|
Kriller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vedr. bildet fra rittet, så lurer jeg på siden Marathon Photo enda ikke har noen bilder av med klare enda om de ikke finner startnummeret mitt? De må vel være ferdige med dette nå?
|
|
|
[Re: Kriller]
13/09/2015 09:54
|
TaNielsen
Entusiast
|
Entusiast
Vedr. bildet fra rittet, så lurer jeg på siden Marathon Photo enda ikke har noen bilder av med klare enda om de ikke finner startnummeret mitt? De må vel være ferdige med dette nå? Huket av at du godtar publisering av bilder inne på min side (birken.no) ?
|
|
|
[Re: TaNielsen]
13/09/2015 10:16
|
Kriller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
13/09/2015 10:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
LarsB De burde soleklart satt en sprøyte med tiopental i ræva på ham og tatt på tvangstrøye.
|
|
|
[Re: Tange]
13/09/2015 11:24
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
LarsB De burde soleklart satt en sprøyte med tiopental i ræva på ham og tatt på tvangstrøye. Drastisk tiltak, men jeg er enig i målet. Det er nok ikke så enkelt å være helsepersonell langs løypa. De har ikke myndighet til å arrestere noen. Jeg har ikke svaret på hvordan slik kan håndteres bedre, men mener det hadde vært en fordel om Røde Kors hadde vært mer bestemt i dette tilfellet. Lettere sjokkskadd syklist med svekket dømmekraft, mulige andre skader og fare for andre langs løypa er det som faller meg inn. Det er velkjent for de fleste at man en stund etter en smell plutselig kan få problemer med å holde seg bevisst, og ut fra bildene så denne karen ut til å kunne være i faresonen for en slik reaksjon.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
|
|