Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulyd i tråkket - bytte kranklager?

Ulyd i tråkket - bytte kranklager? #1979004 01/07/2015 20:42
N
NiccoPikko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg har en Cervelo R3 dark edition 2014 som har fått en kjip ulyd. På toppen av hvert tråkk med høyre fot kommer en klikkelyd når jeg har litt kraft i tråkket. Jeg hadde Look Keo pedaler og mistenkte at disse var syndere og byttet først cleats så til Shimano pedaler uten at lyden forsvant. Lyden kommer ikke når jeg ikke tråkker. Mistanken går nå mot kranken, nærmere bestemt kranklageret. Har Rotor 3DF krank og Rotor PressFit 4630 kranklager. Kan ikke se noe galt med dem men har heller ikke demontert noe. Det jeg først trodde var rust kan nok heller være orange-fargen som er på kranklageret (dust fargevalg). Er det andre ting jeg bør sjekke før jeg går løs på kranklageret? Og, er det lurt å gå løs på kranklageret på egenhånd eller bør det overlates til proffe mekanikere? Sykkelen har ikke gått langt nok til å slite ut et kjede enda så kranklageret er ikke utslitt. Har også stort sett gått i tørt vær bortsett fra jomfruturen som var Sognefjellsrittet i fjor i striregn. Krankarmen slår ikke borti giret eller liknende. Tips mottas med stor takk.

Hilsen Nicolai

Nicolai
Re: Ulyd i tråkket - bytte kranklager? [Re: NiccoPikko] #1979215 02/07/2015 09:02
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt lignende problemer med BB30 kranklager, burde la seg (forhåpentligvis) løse med å fette opp krank/kranklager.

Var ikke så veldig utfordrende (løse venstre krankarm og så ta bort kranken og smøre inn med fett eller hva det nå heter, PTFE?) men jeg er ikke kjent med den typen du har.

Skal ikke si at det er kranklager du har problemer med, jeg opplevde en knirke-lyd. Lykke til med jakten på ulyden ICON_SMILE

// Too many roads, too little time
Re: Ulyd i tråkket - bytte kranklager? [Re: NiccoPikko] #1979341 02/07/2015 12:05
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Det med å "fette opp kranklagere" er jo en greie som ikke beskriver veldig godt hva og hvorfor. Er det selve kulelageret man fetter opp? Eller er det lagerkoppene man kan løsne,rense gjenger samt å smøre før man remonterer? Noe å tenke på,tenker jeg!

Re: Ulyd i tråkket - bytte kranklager? [Re: NiccoPikko] #1979352 02/07/2015 12:25
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis du skal "fette opp" kranklager så innebærer det at du du tar av selve kranken og deretter tar ut selve kranklageret. Kulelagrene bør åpnes forsiktig, bruk en veldig liten skrutrekker til å ta vekk dekslene på siden, deretter kan du rense dem, noe som gjøres enklest med trykkluft. Etter at de er blåst rene setter du dem inn med litt nytt "fett", det finnes flere typer spesielt beregnet for dette. Hvorvidt du skal bruke fett når du setter på plass igjen selve kranklageret i ramma avhenger av hvilken type kranklager du har. De fleste skal ha fett, men noen skal ha lock-tite! Søk deg frem på nettet for hva som du bør bruke, evnt spør her på forumet, men da må du oppgi type lager du har og helst hvilken sykkel det skal festes i. Når lageret er på plass kan du montere kranken igjen, også da brukes det fett på akslingen.

Re: Ulyd i tråkket - bytte kranklager? [Re: Open 1.0] #1979371 02/07/2015 12:51
N
NiccoPikko Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for svar.
Etter enda mer leting på nett kan det virke som om dette ikke er et ukjent problem:
http://forums.cervelo.com/forums/t/14494.aspx?PageIndex=1
http://roguemechanic.typepad.com/roguemechanic/cervelo-bbright-solution.html
Sykt irriterende med ulyd.
Spørs om ikke jeg først skal prøve å åpne og smøre om. Trenger vel brått litt spesialverktøy og spesialfett for den jobben.
Hvis ikke det hjelper må jeg vurdere å bytte til et annet kranklager, Chris King virker å være anbefalt av enkelte som har hatt samme problem og eventuelt også selve kranken.

Nicolai
Re: Ulyd i tråkket - bytte kranklager? [Re: NiccoPikko] #1979424 02/07/2015 14:38
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Chris King lageret er ganske dyrt, men du får uten tvil det du betaler for. Bytter du til Chris King får du et lager som fungerer!

Moderator  support, Valentino