I dag tidlig skulle jeg sykle til jobb. Jeg pakket sekken og skulle til å plukke opp 510-en min fra sitt faste tilholdssted. Der var det ingen computer. Etter 10 minutter intens leting innså jeg at jeg ikke kom til å få logget dagens pendling.
På vei til togstasjonen, fullstendig i blinde uten computer, rakk jeg så vidt toget. Måtte skifte til jobbskjorte på toget. Togturen gikk med på å tenke så det knaket. Jeg kom rett og slett ikke på hvor jeg hadde computeren etter siste sykkeltur. Sykkelen ble parkert i kjelleren etter den turen. Hadde noen med tilgang til kjelleren rappet den? Hadde jeg mistet den på vei inn fra kjelleren? Hadde den blitt knust av gressklipperen naboen kjørte over plena med i dag?
Etter en dag med grubling på jobb begynte håpet å bre seg. 520 kommer jo snart. Kanskje det er litt hell oppi dette likevel? For sjefen (konemor) mener klart og tydelig at jeg skal ha en skikkelig sykkelcomputer. Som statistikk- og målings-frik forstår hun at dokumentasjon er kjempeviktig. Så argumentasjon for en 520 hadde ikke vært noe problem.
Så stod hjemturen for tur. Atter en gang visste jeg ikke hvor jeg syklet, om jeg rakk middagen, om jeg i det hele tatt fant veien hjem eller om jeg i det hele tatt hadde gått av på riktig togstasjon. Faktisk visste jeg ikke en gang om jeg hadde tatt riktig sykkel. Nøklene passet men det var noe som ikke var som det pleide med sykkelen.
Mirakuløst fant jeg veien hjem. Jeg rakk til og med å hjelpe til med potetskrelling og grønnsakskoking. Plutselig hører jeg stedatteren min rope: "Her er jo sykkelcomputeren din". Hjertet hadde nå innstilt seg på ny computer. Jeg hadde allerede planlagt unboxingen og monteringen på sykkelen. Så stedatters utrop var et lite slag i magen.
Den hadde falt ned fra sin faste kommode og rullet inn under kommoden. Foran kommoden stod en koffert så den var godt skjult.
Så da blir det nok å kjøre med 510-en en stund til. Jeg savner jo egentlig ingenting med den og når det en gang i fjern fremtid kommer Strava Live-segmenter på den så har jeg alt jeg noensinne har ønsket meg i en sykkelcomputer.
Men 520-en er jo så fin.....
Redigert av Raskall; 12/08/201516:07.
Re: Begynn å spare Garmin 520 er på vei
[Re: Raskall]
#199471712/08/201516:13
Har du hørt noe om når de begynner å levere varia radaren? Regner med du kanskje får opp noe dato siden du er forhandler.
Hvis jeg bestiller i dag, er planlagt forsendelsesdato (fra Garmin) 24.08. Kan være tidligere for de som har bestilt før - jeg tok ikke sjansen på å lagerføre denne.
Forøvrig er Edge 520 sendt, men ser ikke ut som de rekker frem til meg før på fredag. Østlandet er kanskje heldigere.
Re: Begynn å spare Garmin 520 er på vei
[Re: larsb]
#199478512/08/201520:06
Tenker å bruke noen kr på ny sykkelgps nå. Det står mellom 520 eller 810. Tror jeg synes det hadde vært kjekt med kartfunksjon, selv om jeg ikke er helt avhengig av det. Vil 810 være et godt kjøp sammenlignet med 520?
Tenker å bruke noen kr på ny sykkelgps nå. Det står mellom 520 eller 810. Tror jeg synes det hadde vært kjekt med kartfunksjon, selv om jeg ikke er helt avhengig av det. Vil 810 være et godt kjøp sammenlignet med 520?
Nei. 810 er dårligere, eldre og dyrere enn 520-en. Så vidt jeg kan se er det eneste som er bedre på 810-en batterilevetid (15 vs 17 timer) og skjermstørrelse.
520 har kartfunksjon, men har begrenset kapasitet til å lagre kart på. På sykkelturen i går fikk jeg plutselig opp kartet ute på Jæren. Hyggelig.
Har brukt kart en del både på 800, 810 og 1000 de siste årene, men tenkte å prøve meg uten nå. Har jo mobiltelefonen på baklomma uansett, med gode kart der.
Re: Begynn å spare, Garmin 520 er på vei
#199630216/08/201513:19
Fikk klump i halsen og høyt blodtrykk da Garmin Express fortalte meg at "There's an software update for your Edge 510" da jeg plugga den inn. Men det var det ikke.
[Re: pharynx]
#199630716/08/201513:27
Fikk klump i halsen og høyt blodtrykk da Garmin Express fortalte meg at "There's an software update for your Edge 510" da jeg plugga den inn. Men det var det ikke.
Den får jeg også. Makan til luremus. Trur det er noe språkfiler eller noe sånt som trigger varselet.
#199693717/08/201513:05
Jeg har tatt en Rainmaker og dokumentert utpakking:
Skarpe vil se at jeg har bare uniten og ikke bundle. Førsteinntrykket er distinkte knapper, god skjerm, "uvanlig" layout på knappene for en som er lommekjent med Edge 500. Og så savner jeg fortsatt en mulighet til å endre felt og profiler fra PC i stedet for småknotting hele kvelden.
Sykle skjer i morgen. Og så selger jeg en 500, se egen annonse
Redigert av larsb; 18/08/201519:56.
#199831719/08/201515:29
Jeg har kun brukt den på en liten kveldstur, og mitt eneste sammeligningsgrunnlag med moderne utstyr er en fenix 3 (og edge 200). Til å jage Stravsegmenter med er den jo perfekt! Størrelsen er midt i blinken til å være en litt stor computer. Brukte ikke masse tid på å endre oppsettet, men tror det kan tilpasses like mye som fenix (bortsett fra tredjeparts apper). Det vil si full fleksibilitet på skjermoppsett og datafelter. Litt lite minne til å lagre kart tror jeg, men prøvde aldri å laste over noe annet enn det som er på enheten.
Men igjen..opplegget med Stravasegmenter og størrelsen (pluss et bra utseende) var veldig bra. Lett å laste pver de segmentene du ønsker.
Jeg oppdaget underveis i går kveld at jeg ikke blir noen Stravajeger. Det var litt som å ha på en tvangstrøye når jeg syklet, da friheten med syklingen er viktig for meg. Starte på angitt sted...følge med på en dataskjerm...se at jeg ikke klarer å perse Nei...jeg solgte den! Min fenix 3 gir meg alt jeg trenger og litt til.
--- Men jeg perset alikevel på et par segmenter...og det var nok takket være edge 520. Men ferdig med det nå. Ser heller på hvordan det gikk når jeg kommer hjem
Redigert av Furu; 19/08/201515:46.
Stig
#199839019/08/201519:07
Og så savner jeg fortsatt en mulighet til å endre felt og profiler fra PC i stedet for småknotting hele kvelden.
Det tenkte jeg også når jeg satt og satte opp tre forskjellige profiler i ettermiddag.
Jeg testa en en bitteliten tur. Kjørte blant annet de første hundre meterene av et segment for å se hvordan det var. La merke til at "segment-sida" ikke viste watt. Er det mulig å bla seg ut av "segment-sida" for å se watt også bla tilbake til segmentet for å se hvordan det ligger ann?
Og så savner jeg fortsatt en mulighet til å endre felt og profiler fra PC i stedet for småknotting hele kvelden.
Det tenkte jeg også når jeg satt og satte opp tre forskjellige profiler i ettermiddag.
Jeg testa en en bitteliten tur. Kjørte blant annet de første hundre meterene av et segment for å se hvordan det var. La merke til at "segment-sida" ikke viste watt. Er det mulig å bla seg ut av "segment-sida" for å se watt også bla tilbake til segmentet for å se hvordan det ligger ann?
Ja. Dvs, jeg gjør ihvertfall det på Edge 1000. Sikkert bare bruke pilene for å bytte side frem/tilbake.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
#199951721/08/201518:21
Funker ikke 520 med HRM1-pulsbelte? Jeg har to slike, ett Garmin og ett Cyclops (egentlig bare logoen som er forskjellig). 520 finner begge, men viser ikke puls.
EDIT: Skjønte hva som var feil i det jeg skrev dette. Jeg hadde ikke tasta inn makspuls noe sted, og hadde på visning for % av maks. Hvor stiller jeg inn makspuls?
Flere som har hatt noen issues med at den krasjer? min døde ved "kanalene" under Birken.. Fikk starta denn igjen så ingen krise men er da litt irriterende...
Never, ever make absolute, unconditional statements.