Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stil og profil på jobben

Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1978832 01/07/2015 12:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Bishop007
Enten har du problemer med læseevnerne eller også er det forståelsen?

"Tøjet gør det ikke alene, men et godt førstegangsindtryk har aldrig skadet."

Hvis nu du skulle stå i situation hvor flere kolleger er egnet til f.eks. en forfremmelse, så kigger chefen/cheferne på helhedsindtrykket, at man går op i at præsentere sig pænt, udstråler også at man er glad for at arbejde hvor man arbejder, og at man har ambitioner. Dette er ikke just raketvidenskab

At vi, om man kan lide det eller ej, lever i en stærkt overfladisk verden, kan ikke komme som den store overraskelse.

Og lige en sidste edit ICON_SMILE

Selv hvis det skulle være som du skriver, at jeg bliver bedømt på mit udseende frem for hvordan jeg udfører opgaverne, hvorfor skulle det så være flovt for mig? Så længe jeg laver et godt stykke arbejde, får de opgaver og den løn jeg gerne vil have, så har jeg da intet at være flov over?
Jeg ønsker i hvert fall å bli bedømt utfra ytelse, ikke at jeg ikke deler samme "stil" som sjefen har blitt inndoktrinert til å tro. At jeg kler meg presentabelt, men har jeans og genser heller enn det som har blitt ansett som "pent" i uminnelige tider, skal være revnende likegyldig så lenge jobben blir gjort.

"Dress your age, not your grandpa's."

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1978835 01/07/2015 12:42
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Dress for the job you want, not the job you have.

Det var dog en smule off topic

Da vi er igang, enda litt mer off topic.

Når jeg er konge i eget hus, men alle vet det er er dronninga som bestemmer.

Hva skal jeg kle på meg for å få den jobben... thinking

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1978841 01/07/2015 12:46
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
"Jeg ønsker i hvert fall å bli bedømt utfra ytelse,"

Det samme her, og det ene udelukker jo heller ikke det andet, men det er jo ikke noget du selv bestemmer? Hvad folk bedømmer dig på, og dette behøver jo ikke bare være nærmeste chef, har du meget lidt indflydelse på.

Jeg savner stadig svar på hvad jeg som enkelt person skulle være flov over?

"Dress your age, not your grandpa's."

Jeg tror du misforstår budskabet, det handler ikke om at klæde sig som den øverste chef der nærmer sig 60, det handler om at klæde sig med omtanke, og hvis du går og ønsker at tager skridtet fra vanlig medarbejder til mellemleder, så er det ikke tosset at skele til hvordan mellemlederne i firmaet ellers går klædt. Du kan være nok så dygtig i din nuværende stille hvor du sidder gemt væk nede i hjørnet i din metallica t-shirt, men hvis du ønsker at tage skridtet videre, så er det ikke dumt at opgradere til skjorte og en par chinos.

Re: Stil og profil på jobben [Re: paalbn] #1978845 01/07/2015 12:49
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: paalbn
Dress for the job you want, not the job you have.

Det var dog en smule off topic

Da vi er igang, enda litt mer off topic.

Når jeg er konge i eget hus, men alle vet det er er dronninga som bestemmer.

Hva skal jeg kle på meg for å få den jobben... thinking

A pair of balls ICON_SMILE Spørgsmålet du skal stille dig selv, er nok om du overhovdet ønsker dette job ? ICON_SMILE

Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1978847 01/07/2015 12:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
men hvis du ønsker at tage skridtet videre, så er det ikke dumt at opgradere til skjorte og en par chinos.
Hvorfor? Gjør det at man gjør en bedre jobb? Hvis man føler må kle seg for å få "respekt" fra kolleger i f.eks. en (mellom)lederstilling er det ikke sikkert man er riktig person til stillingen.

Hvis jeg får vite at måten jeg blir bedømt på og får fordeler av blir bestemt av at måten jeg kler meg på, så er det fornærmende overfor mitt intellekt, og jeg synes det er flaut å tenke "jeg fikk jobben fordi jeg bytte klær", og ikke "jeg fikk jobben fordi sjefen ser at jeg er utrolig flink i det jeg gjør, og tror jeg vil gjøre en strålende jobb i neste stilling basert på det arbeidet og den personen han er".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stil og profil på jobben [Re: baronKanon] #1978853 01/07/2015 13:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
men hvis du ønsker at tage skridtet videre, så er det ikke dumt at opgradere til skjorte og en par chinos.
Hvorfor? Gjør det at man gjør en bedre jobb? Hvis man føler må kle seg for å få "respekt" fra kolleger i f.eks. en (mellom)lederstilling er det ikke sikkert man er riktig person til stillingen.

Hvis jeg får vite at måten jeg blir bedømt på og får fordeler av blir bestemt av at måten jeg kler meg på, så er det fornærmende overfor mitt intellekt, og jeg synes det er flaut å tenke "jeg fikk jobben fordi jeg bytte klær", og ikke "jeg fikk jobben fordi sjefen ser at jeg er utrolig flink i det jeg gjør, og tror jeg vil gjøre en strålende jobb i neste stilling basert på det arbeidet og den personen han er".

Se på det fra en annen vinkel da...
Hvorfor vil du evnt la en så basal til ting som klærne dine avgjøre hvor du er aktuell som ansatt eller ikke?
Dropper du drømmejobben eller drømme-arbeidsgiver fordi du må ha på deg skjorte?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1978856 01/07/2015 13:18
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
"Hvorfor? Gjør det at man gjør en bedre jobb? Hvis man føler må kle seg for å få "respekt" fra kolleger i f.eks. en (mellom)lederstilling er det ikke sikkert man er riktig person til stillingen."

Hvis man ikke er klar over at ens fremtoning har effekt på andre personer, så er man med garanti ikke egnet til at være leder. At være leder handler ikke kun om kundskab, der er så mange andre aspekter i det at være leder end lige netop ens "tekniske" kunnen.

Det handler ikke kun at opnå respekt, men også at udøve respekt. ens tøj er jo ens "uniform" om man vil det eller ej. Og sådan har det altid været. Du kan jo bare se på dyrene, udseende bestemmer til vis grad rangordenen.

"Hvis jeg får vite at måten jeg blir bedømt på og får fordeler av blir bestemt av at måten jeg kler meg på, så er det fornærmende overfor mitt intellekt,"

Jeg vil godt garanterer dig, at du ikke bare en gang, i dit liv er bedømt på dit udseende. Også i dit nuværende job, det startede jo allerede til din jobsamtale.

"Og jeg synes det er flaut å tenke "jeg fikk jobben fordi jeg bytte klær",

Det skal du ikke være flov over, det beviser blot at du blevet opmærksom på at folk omkring dig bedømmer dig på hele pakken.

"og ikke "jeg fikk jobben fordi sjefen ser at jeg er utrolig flink i det jeg gjør, og tror jeg vil gjøre en strålende jobb i neste stilling basert på det arbeidet og den personen han er"."

Der ikke nogen der snakker enten eller, snarere både og. Og tungen på vægtskålen kan sagtens vise sig at være at du den morgen, udover at være skide dygtig, også tog dig præsentabelt ud.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1978862 01/07/2015 13:31
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan vi er kommet frem til at det klæde sig pænt er det sammen som at skjule at man ikke er dygtig, jeg ser det nærmere som en metode til at vise overfor andre at man er seriøs.

Hvorfor ikke anse tøjet, og den daglige soignering for den sags skyld, som en måde at vise sig fra ens bedste side. Det er jo ikke fordi jeg snakker om at tage en nedringet trøje på.

Baronkanon, du møder vel heller ikke på job med dårlig onde, ubarberet og morgenbollehår?

Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1978875 01/07/2015 13:49
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan vi er kommet frem til at det klæde sig pænt er det sammen som at skjule at man ikke er dygtig, jeg ser det nærmere som en metode til at vise overfor andre at man er seriøs.

Hvorfor ikke anse tøjet, og den daglige soignering for den sags skyld, som en måde at vise sig fra ens bedste side. Det er jo ikke fordi jeg snakker om at tage en nedringet trøje på.

Baronkanon, du møder vel heller ikke på job med dårlig onde, ubarberet og morgenbollehår?

1. Er det som blir ansett som pent uforanderlig på tvers av tid og sted?
2. Er det som blir ansett som korrekt avhengig av det demografiske segmentet som blir spurt?
3. Kan det tenkes at argumentet om presentabilitet overføres til folk som er i posisjoner hvor klesvalget har liten betydning for bedriften, hva bedriften selger og hva slags inntrykk bedriften gir?

En ting er å diskutere hvor mye energi en vil bruke på å "fight the system." En annen ting er hvorvidt selve innvendingen synes rasjonell. Et system som gjør at de ansatte får opposisjonelle tanker, eller blir misfornøyd med bedriftskulturen, høres ikke bra ut. En bedrift hvor man har strenge kleskoder også blant de som ikke omgås klienter utenfor bedriften, hvor folk IKKE er misfornøyde, høres ut som en bedrift som består av en type mennesker som jeg ser på som hjernevaskede, konservative tullinger.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1978895 01/07/2015 15:10
Dan Offline
More than words
More than words
Dere som går i chinos (grøss) og skjorte (ikke så ille) med slips (grøss) er med på å holde liv i utdaterte hierarkiske prinsipper som står i veien for å oppdage talent og luke ut udugelighet som kan skjule seg under en pen dress. ICON_WINK

Jeg synes det er flott med en arbeidsplass hvor dress og t-skjorte er likestilt og den enkelte kan kle seg i det som føles mest komfortabelt, så lenge det er rent og helt og ikke plager kollegaene. Selvfølgelig med den reservasjonen at ved kundemøter og salgsmøter så må man kle seg på det nivået av formalitet som den aktuelle kunden forventer. Men internt på en arbeidsplass, hvor folk enten kjenner deg eller har mulighet til å lære kjenne deg og dine ferdigheter hvis de ønsker det, så synes jeg det er idiotisk hvis gamle kleskoder skal stå i veien for den sosiale interaksjonen.

De som stusser over mellomledere i jeans er antageligvis de samme som stusser over kvinnelige mellomledere, eller pakistanske mellomledere.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979083 02/07/2015 05:29
R
Rumath Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg har alltid blitt overrasket over hvor mange som lar seg lure av pent tøy. Tar sjelden mer enn et par minutter, før folk havner på glatta, uavhengig av om de har riktig kleskode eller ei. (Men der er folk forskjellige. Mange elsker illusjoner, og gjør hva som helst for å opprettholde de.) Mange eksempler på gjennom historien, at svindlere har klart å opprettholde svindelen, rett ut fordi de har skapt inntrykket av at de er vellykkede. Når man vet hvor viktig inntrykket er, og man vet at mange assosierer vellykkethet med riktig dresskode, så gir det jo mening at ledelsen vil at de ansatte følger denne. Selv, så jobber jeg et sted, hvor casual, men pen i tøyet, er riktig kode.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979108 02/07/2015 06:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
JEg jobber i Fylkeskommunen (dere vet, de som driver med vei, skole, tannhelse og kollektivtrafikk). Her er det alt i fra dress til strandsandaler.

Selv forsøker jeg å holde meg unne tskjorte, og går for dongeri, uten hull og skjorte/genser.
Føler jeg for det blir det til og med chinos/dressbukse og slips! (men da hagler kommentarene om jobbintervju og fest)

Er det en eneste ting man IKKE skal ha på jobb, så er det shorts og sandaler. Jeg vil ikke se bleke hårete bein og tær i lunsjen.

Redigert av Knirkekne; 02/07/2015 06:33.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Stil og profil på jobben [Re: Papegøyal] #1979114 02/07/2015 06:36
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Papegøyal

1. Er det som blir ansett som pent uforanderlig på tvers av tid og sted?
2. Er det som blir ansett som korrekt avhengig av det demografiske segmentet som blir spurt?
3. Kan det tenkes at argumentet om presentabilitet overføres til folk som er i posisjoner hvor klesvalget har liten betydning for bedriften, hva bedriften selger og hva slags inntrykk bedriften gir?

En ting er å diskutere hvor mye energi en vil bruke på å "fight the system." En annen ting er hvorvidt selve innvendingen synes rasjonell. Et system som gjør at de ansatte får opposisjonelle tanker, eller blir misfornøyd med bedriftskulturen, høres ikke bra ut. En bedrift hvor man har strenge kleskoder også blant de som ikke omgås klienter utenfor bedriften, hvor folk IKKE er misfornøyde, høres ut som en bedrift som består av en type mennesker som jeg ser på som hjernevaskede, konservative tullinger.

Det er en helt fin point, og min oprindelige point var såmen heller ikke at folk MÅ gå i pent tøj eller underligge sig andres forventninger, karriere mæssigt så er det dog ganske fint at måle sig op imod den stilling man ønsker. Om det så er børnehave pædagog, mellemleder eller noget helt 3.

Hvis man arbejder i en virksomhed hvor casual er tingen, så er der nok ikke meget ide i at komme i fuldt dress med slips, vice versa.

Re: Stil og profil på jobben [Re: Rumath] #1979133 02/07/2015 07:08
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Sitat: Rumath
Jeg har alltid blitt overrasket over hvor mange som lar seg lure av pent tøy. Tar sjelden mer enn et par minutter, før folk havner på glatta, uavhengig av om de har riktig kleskode eller ei. (Men der er folk forskjellige. Mange elsker illusjoner, og gjør hva som helst for å opprettholde de.) Mange eksempler på gjennom historien, at svindlere har klart å opprettholde svindelen, rett ut fordi de har skapt inntrykket av at de er vellykkede. Når man vet hvor viktig inntrykket er, og man vet at mange assosierer vellykkethet med riktig dresskode, så gir det jo mening at ledelsen vil at de ansatte følger denne. Selv, så jobber jeg et sted, hvor casual, men pen i tøyet, er riktig kode.

For min del blir jeg skremt av hvem det er som kommer seg opp og frem, tydelig at det å klatre i systemet er en ferdighet som ikke nødvendigvis samsvarer med faglig dyktighet.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979152 02/07/2015 07:45
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Som bortgjemt kontorrotte er shorts (ikke sandaler) en selvfølge i deilig juli-vær. Antrekk revurderes på dager med møtevirksomhet utenfor avdelingsmøter. De er det heldigvis ikke så mange av i juli=)

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979169 02/07/2015 08:04
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
"For min del blir jeg skremt av hvem det er som kommer seg opp og frem, tydelig at det å klatre i systemet er en ferdighet som ikke nødvendigvis samsvarer med faglig dyktighet."

Men er det ikke naturligt at jo "højere" man kommer op i systemet jo mindre betyder faglig dygtighed, som leder er det jo vigtigt at kunne motivere og udpege dem der sidder med viden, altså er sociale færdigheder såsom at være struktureret og holde mange baller i luften på en gang, vigtigere end at kende x product helt ned i detaljerne.

Det er langt fra alle der egner sig til at klatre sig op og frem, superingeniøren der ved alt om alt er enormt faglig dygtig er jo ikke nødvendigvis den bedste til styre prosjekter og medarbejdere, og sælge virksomheden udadtil.

Re: Stil og profil på jobben [Re: Bishop007] #1979198 02/07/2015 08:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
"For min del blir jeg skremt av hvem det er som kommer seg opp og frem, tydelig at det å klatre i systemet er en ferdighet som ikke nødvendigvis samsvarer med faglig dyktighet."

Men er det ikke naturligt at jo "højere" man kommer op i systemet jo mindre betyder faglig dygtighed, som leder er det jo vigtigt at kunne motivere og udpege dem der sidder med viden, altså er sociale færdigheder såsom at være struktureret og holde mange baller i luften på en gang, vigtigere end at kende x product helt ned i detaljerne.

Det er langt fra alle der egner sig til at klatre sig op og frem, superingeniøren der ved alt om alt er enormt faglig dygtig er jo ikke nødvendigvis den bedste til styre prosjekter og medarbejdere, og sælge virksomheden udadtil.

Og hvor stor er sannsynligheten for at denne sjeffen vil velge folk etter utseende og ikke etter viten, siden han selv har klatret i gradene pga. /vha. tøyet?

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979224 02/07/2015 09:11
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Dit spørgsmål er ledende og prøver at tage en tekst ud af kontekst, det fortjener dårligt et svar.

Men.

Den er meget lille, da han for det første ikke har kravlet op af karriere stigen pga tøjet, men derimod fordi han besidder de egenskaber der skal til for at udpege hvem der har den viden han trenger.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979466 02/07/2015 17:33
Flex Offline
Veteran
Veteran
Kanskje ikke så mange som kjører denne stilen på jobb?

http://trd.by/underholdning/article11271192.ece

Re: Stil og profil på jobben [Re: Flex] #1979583 03/07/2015 06:23
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
http://m.db.no/2015/07/02/nyheter/ver/kler/jobb/arbeidsliv/39957213/

Veldig glad for at jeg har en jobb der jeg kan gå kun i undikken hvis jeg vil:-)

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1979880 03/07/2015 17:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det enkleste er alltid og "get with the program". Er det en jobb du har lyst på så er det å følge kleskoden verdens enkleste ting. Er ikke verdens største offer. Når man blir litt mer varm i trøya (eller dressen) så går det an å slække litt på antrekket.

Re: Stil og profil på jobben [Re: CarlGustav] #1980059 04/07/2015 11:37
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ofte er spranget fra en seniorstilling og opp til en mellomlederstilling i et oljeserviceselskap så lite at det ikke er verdt det.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support