Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra 3-delt til 2-delt, grusraser

Fra 3-delt til 2-delt, grusraser #1977939 29/06/2015 12:57
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
I sammenheng med at jeg må bytte bakgiret vurderer jeg også å konvertere til 2-delt. Har idag 3x9, noe sykkelen ble levert med for x-antall år siden. Siden jeg for det meste holder med på grus, lette stier og asfalt bruker jeg aldri den minste skiven.

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke oppsett som er mest foretrukket, så derfor spør jeg her. Er det 2x10 eller er det 2x11 som er normalt? Og hvilken utveksling ville dere valgt?

Re: Fra 3-delt til 2-delt, grusraser [Re: Dloh] #1977945 29/06/2015 13:04
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
A
Archon 07 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: May 2011
Innlegg: 165
Hvis du har 3x9, så er den nok enklere bytte til 2x10, for du kan nok slippe unna med å bytte boss. For 2x11, må du ha spesialboss såvidt jeg har forstått ICON_SMILE

Re: Fra 3-delt til 2-delt, grusraser [Re: Dloh] #1977976 29/06/2015 14:12
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,484
E
elviz Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,484
2x11 på shimano krever ikke nytt boss.

Skal du holde kostnadene nede så kjør på med slx/xt 2x10 fra shimano eller x7/x9 fra SRAM

Re: Fra 3-delt til 2-delt, grusraser [Re: Dloh] #1978149 29/06/2015 22:24
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Skal du bytte fra 9-delt til 10/11-delt må du bytte både kassett og skifter i tilllegg til bakgiret. Siden du allerede har tre drev på kranken og dermed et stort spenn vinner du lite på å kunne sette på kassett med 42T. Største fordelen du vil oppnå ved å bytte fra 9-delt til 10-delt er at avstanden mellom girene blir litt mindre. Ikke dumt det, men spørsmålet er om det er verdt det.

Selv sykler jeg grus med både 2x9 og 3x9. Kan ikke se det ene er markant bedre enn det andre.
Hva med bare å erstatte bakgiret og heller bruke det du sparer på ny sykkel den dagen det er aktuelt?

Re: Fra 3-delt til 2-delt, grusraser [Re: Thomas-] #1978275 30/06/2015 09:43
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,046
Sitat: Thomas-
Skal du bytte fra 9-delt til 10/11-delt må du bytte både kassett og skifter i tilllegg til bakgiret. Siden du allerede har tre drev på kranken og dermed et stort spenn vinner du lite på å kunne sette på kassett med 42T. Største fordelen du vil oppnå ved å bytte fra 9-delt til 10-delt er at avstanden mellom girene blir litt mindre. Ikke dumt det, men spørsmålet er om det er verdt det.

Selv sykler jeg grus med både 2x9 og 3x9. Kan ikke se det ene er markant bedre enn det andre.
Hva med bare å erstatte bakgiret og heller bruke det du sparer på ny sykkel den dagen det er aktuelt?


Drivverket ble med over på den nye sykkelen, og er dermed det eneste som er brukt på den nye sykkelen. Siden det minste drevet fremme aldri har vært i bruk, så ser jeg ikke behovet for å ha det der.

Men det er som du sier mye mer som må skiftes, og dermed blir det dyrere. Men jeg for se om det er noen bruktkupp på forumet her fremover.


Moderator  support