Skal du bytte fra 9-delt til 10/11-delt må du bytte både kassett og skifter i tilllegg til bakgiret. Siden du allerede har tre drev på kranken og dermed et stort spenn vinner du lite på å kunne sette på kassett med 42T. Største fordelen du vil oppnå ved å bytte fra 9-delt til 10-delt er at avstanden mellom girene blir litt mindre. Ikke dumt det, men spørsmålet er om det er verdt det.
Selv sykler jeg grus med både 2x9 og 3x9. Kan ikke se det ene er markant bedre enn det andre.
Hva med bare å erstatte bakgiret og heller bruke det du sparer på ny sykkel den dagen det er aktuelt?
Drivverket ble med over på den nye sykkelen, og er dermed det eneste som er brukt på den nye sykkelen. Siden det minste drevet fremme aldri har vært i bruk, så ser jeg ikke behovet for å ha det der.
Men det er som du sier mye mer som må skiftes, og dermed blir det dyrere. Men jeg for se om det er noen bruktkupp på forumet her fremover.