Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Får ikke på Hans Dampf

Får ikke på Hans Dampf #1977357 27/06/2015 18:47
C
Cherub Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Har omsider fått tak i en kurant stisykkel til samboer. Den var satt opp med skikkelig pingledekk og har kjøpt inn et par Hans Dampf 26" så hun skulle være skikkelig rustet til første tur. Men...

Jeg får faen ikke på dekket! Det er så sinnsykt tight... Kompisittspaker knekker som fyrstikker. Etter en time med hjelp fra nabo hadde jeg fått på ett dekk, da med dekkspaker av metall med sånn kraft at jeg var sikker på at felgen kom til å få varige mén, bare for å oppdage at jeg hadde kvesta slangen såpass at dekket måtte av igjen! Tar ikke den runden igjen nå...uansett helt uholdbart om dekket må av oppe i marka ved et nødstilfelle.

Er det sånn at det ikke er en selvfølge å få et 26" dekk på en 26" felg. Hvordan kan jeg i tilfelle vite dette på forhånd? Evt. tips til bra allround stidekk som er mer medgjørlig?

Re: Får ikke på Hans Dampf [Re: Cherub] #1977372 27/06/2015 20:00
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Nå vet jeg ikke hvordan felg du har, og om det er forskjell på Hans Dampf i forskjellige dimensjoner. Men får på mine (27,5) uten å bruke dekkspaker. Og opplever ikke de som mer vanskelig enn andre dekk.
Får på Ikon 2.35 EXO, Ardent 2,4 EXO, Ice Spiker Pro osv uten bruk av dekkspaker.

Det er veldig viktig å få kanten på dekket ned i midten av felgen før jeg prøver å få det på, om jeg ikke gjør det er går det ikke på.

Begynn ett sted og klem sammen dekkkantene og skyv de ned i sporet i midten på felgen og jobb deg rundt.

Re: Får ikke på Hans Dampf [Re: Cherub] #1977383 27/06/2015 20:53
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg har hatt litt av samme problem med Race King 2.2" på 27.5" felg.

Viktig som Christpa sier, få kanten av dekket ned i midten av felgen.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Får ikke på Hans Dampf [Re: Cherub] #1977406 28/06/2015 01:54
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Amen for dekket i midten av felg, altså så dypt i felgen som mulig. Jeg pleier å holde hjulet mot magen, for så å begynne å presse dekket i midten av felgen på det området som er lengst vekk fra magen, passer så på å opprettholde et drag i dekket slik at det forblir nede i midten av felgen helt til jeg kommerhele veien rundt, da pleier det å holde med håndkraft for å få det på. Har på den måten fått på Hans Dampf dekk som kompiser har brukket dekkspaker på og beskrevet som umulig å få på. Dog kan det jo hende du har et skikkelig vrangt dekk... Lykke til ;-)

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Får ikke på Hans Dampf [Re: Cherub] #1977442 28/06/2015 08:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 til alt som er sagt!

I tillegg kan du være oppmerksom på:

- Enkelte kombinasjoner av dekk og felger er beryktet for å være gjenstridige. Det gjelder spesielt kombinasjonen av noen av Stan's felger (f.eks. Crest), og andre felger som bruker lignende design av felg for slangeløst oppsett, og enkelte av Schwalbes dekk. Det kan være verdt å google navn på felg + dekk for å se om det er en kombinasjon som diskuteres på fora.

- For å få dekket til å holde seg midt i felgen mens man arbeider resten av dekket på plass, kan man bruke strips - som siden klippes av ICON_SMILE

- Jo vanskeligere dekket er å få på plass, jo større fare for at det kommer skjevt på felgen og får sleng. Det gamle trikset med såpevann på dekkanten anbefales, evt. Schwalbe Easy Fit e.l. Pass på å få godt trykk i dekket så det popper på plass.

Trøsten er at når du først får dekket på, vil det over tid bli enklere å hanskes med, m.a.o. utvides det en smule. Men en vanskelig kombinasjon av felg og dekk bør gjerne unngås - veldig strevsomt ved punktering på tur.

Re: Får ikke på Hans Dampf [Re: Cherub] #1977661 28/06/2015 21:58
Rene Offline
Besatt
Besatt
Legg dekket på baderomsgulvet så det får en fin temperatur, hjelper veldig ofte.

Moderator  support