Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Røyking i blokkleilighet

Røyking i blokkleilighet #1976905 26/06/2015 08:13
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Røykere drives fra skanse til skanse. Og det med god grunn, sigarettrøyk forpester miljøet til ikke røykere.

Vi bor i lavblokk med tilsammen 10 leiligheter per oppgang. I min oppgang bor det røykere i 3-4 av leilighetene. Nå som sommeren er her, står døren til balkongen stort sett åpen når vi er hjemme. Når naboene røyker på sin egen balkong siver det røyklukt inn i vår leilighet, noe som oppleves som motbydelig for oss som ikke røyker.

Styret i borettslaget har behandlet dette på problemet på forrige generalforsamling, og har konkludert med at man ikke kan nekte folk å røyke i sin egen leilighet. Greit nok, forstår det. Det som imidlertid blir resultatet av at naboer røyker på balkongen, er at de røyker i vår leilighet. Det er ikke greit.

Bør man kunne forlange at røykere tar mer hensyn når man bor tett? Er det rimelig å kunne nekte folk å røyke på balkongen i samme tidsrom det skal være stille i blokka?

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976910 26/06/2015 08:21
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det første man kan gjøre, er vel å ta dette opp på generalforsamlingen. Men jeg tviler sterkt på at du får røykerne til å slutte. Røyking er visstnok serdeles avhengighetsskapende...

Alternativ to, er å være så kuk at røykerne serkt vurderer å flytte :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Knirkekne] #1976925 26/06/2015 08:35
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Problemstillingen har vært oppe på siste generalforsamling og det ble konkludert med at man ikke kan nektes å røyke i sin egen leilighet. Det kan jeg noe motvillig gå med på å forstå. Selv mener jeg ulempene til vi som blir berørt av indirekte røyking ikke vektlegges tungt nok. Som ikke-røyker, burde jeg kunne forlange at mitt private hjem er røykfritt.

De i min oppgang som røyker på balkongen sin, vet veldig godt hva jeg synes om det. Da det kokte over for en ukes tid siden, la jeg ikke veldig mye i mellom da jeg opplyste naboen om hvordan hennes røykevaner påvirker mitt innemiljø.

Redigert av Pett_er; 26/06/2015 08:35.
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976936 26/06/2015 08:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Eneste muligheten er vel å få innført stopp/forbud mot røyking på balkongene. Slik som forbud mot grilling etc.

Strået å klamre seg til er at dette påvirker lungehelsen til naboer.

Regler i borettslag er jo for å håndheve trivsel der folk bor tett.

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976964 26/06/2015 09:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette er vel en av flere ulemper vi må akseptere når vi bor tett.
Hvordan er det med grilling på balkongen?

Det vil jo alltid være ting med naboer som kan være irriterende. Rot på fellesarealer, eller på synlige områder inne på eiers eiendom, sko i trappe-oppgang, klestørking på balkongen med vann som drypper, høy musikk på kvelden, eller på fine søndager.

I alle sånne tilfeller må man jo bare snakke sammen. De færreste liker å bli mislikt og justerer derfor egen oppførsel. Noen gjør det ikke.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976974 26/06/2015 10:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har du barn?

Lov om vern mot tobakkskader § 28.Vern av barn mot passiv røyking
Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: GeirK] #1976981 26/06/2015 10:23
Pett_er Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Samboeren oppfører seg som en unge noen ganger, selv om hun er 31...

Fra spøk til alvor. Samboeren er plaget av allergi og unngår å sitte på balkongen når det røykes rundt oss fordi plagene forverres. Vi har snakket med naboer, samt at det har vært runder i styret vedrørende plager ved passiv røyking i egen leilighet. Våre naboer har ikke justert sine røykevaner nevneverdig på grunn av dette.

Jeg synes det er for galt at vi skal finne oss i dette, samtidig som jeg ser at det er problematisk å instruere voksne mennesker om hva de kan og ikke kan i sin egen leilighet.

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976986 26/06/2015 10:26
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men defineres balkongen som en del av leiligheten, eller en del av fasaden?

I vårt borettslag er man fritt til å gjøre hva man vil i leiligheten, men skal man gjøre endringer på balkongen, må det søkes, siden dette er en del av fasaden.

Kan man ikke argumentere på samme måte når det gjelder hva man gjør på balkongen, altså at "sin egen leilighet" kun gjelder innenfor leiligheten fire vegger, og ikke på balkongen?

Anonym5
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1976990 26/06/2015 10:31
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sliter med samme problem her vi bor. I går ble det hengt opp en anmodning fra styret om å moderere røyking på terrassene, uten at jeg tror det hjelper nevneverdig.

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977016 26/06/2015 11:05
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
#blokklife

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977018 26/06/2015 11:12
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Snu på flisa. Kjøp røyk til naboen på taxfree i ferien.

Massevis.

Gi en kartong i måneden, eller så mye at forbruket øker markant.

Alder+litt mer kreftfremkallende midler inn i naboens lunger gjør susen. Slemt, men tror faktisk det er helt lovlig.

Med på kjøpet får du goodwill fra naboen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977025 26/06/2015 11:16
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
#DIN rett til å kaste vannballonger skal vel IKKE hindres av at andre kan bli våte?
Elelr andre sporter du kan utføre fra balkongen :-)

(sorry folkens, jeg har ingen ting til overs for de som røyker. Det er en totalt uforståelig vane å kreve sin rett til)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977031 26/06/2015 11:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Då får alliere deg med noen som, eller rett og slett joine de, som ikke vasker sykkeltøyet sitt etter hver tur. Har du surt sykkeltøy hengenes fast på terrassen så er det ikke så hyggelig for naboen sitte ute å dampe ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: sveinaa] #1977038 26/06/2015 11:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa
Då får alliere deg med noen som, eller rett og slett joine de, som ikke vasker sykkeltøyet sitt etter hver tur. Har du surt sykkeltøy hengenes fast på terrassen så er det ikke så hyggelig for naboen sitte ute å dampe ICON_SMILE

Sur lukt fra sykkeltøy vil jo forurense hans eget miljø mer, dessuten tror jeg du skal ha usedvanlig surt tøy om naboen skal merke det.

Du trenger:
1. Tom Redbull-boks
2. Støvsugerslange
3. Sigar og fyrstikker
4. Hårføner
5. Gaffatape

Klipp toppen av aluminumsboksen og bruk en syl til å perforere bunnen fullstendig. Legg den inn i støvsugerslangen med bunnen først. Surr nok tøy eller papir rundt til at den sitter fast inni slangen. Tenn en sigar og legg inn i boksen. Fest hårtørkeren til enden av slangen med gaffatape. Rett den andre enden av slangen mot naboens veranda når vindretningen er gunstig. Sett hårtørkeren på lav styrke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977117 26/06/2015 14:53
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis de som røyker har balkong rett under deg, heng opp et fuglebrett på utsiden av balkongen din. Fyll på med masse fuglefrø og annet. Masse. Etterfyll ofte, det gjør ikke noe om det renner over eller blåser av litt. La fuglene komme og spise på sitt sedvanlige, rotete vis der de søler en hel del og kanskje bæsjer littegrann. Etterhvert vil kanskje du og de nedenunder komme frem til en ny, felles forståelse av hvilke bruksområder balkongene i blokka kan ha.

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977125 26/06/2015 15:52
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Det finnes også alternativer av mer auditiv art, der "høyt volum", "ukristelig tidspunkt" og "Nickelback" er sentrale stikkord, men man trenger ikke overdrive heller. Prøv fuglefrø og GeirKs sigarvariant først, så får vi heller komme tilbake til det. Du vet hvor jeg bor, Petter, så bare stikk innom så skal du få noen passende musikktips.

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977126 26/06/2015 16:05
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kan ikke du også begynne å røyke? Tenker på mat - eller kanskje bier? Uten veldig mye innsats kan du raskt bli oppgangens storrøyker...

Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977258 27/06/2015 10:04
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pett_er
Røykere drives fra skanse til skanse. Og det med god grunn, sigarettrøyk forpester miljøet til ikke røykere.

Vi bor i lavblokk med tilsammen 10 leiligheter per oppgang. I min oppgang bor det røykere i 3-4 av leilighetene. Nå som sommeren er her, står døren til balkongen stort sett åpen når vi er hjemme. Når naboene røyker på sin egen balkong siver det røyklukt inn i vår leilighet, noe som oppleves som motbydelig for oss som ikke røyker.

Styret i borettslaget har behandlet dette på problemet på forrige generalforsamling, og har konkludert med at man ikke kan nekte folk å røyke i sin egen leilighet. Greit nok, forstår det. Det som imidlertid blir resultatet av at naboer røyker på balkongen, er at de røyker i vår leilighet. Det er ikke greit.

Bør man kunne forlange at røykere tar mer hensyn når man bor tett? Er det rimelig å kunne nekte folk å røyke på balkongen i samme tidsrom det skal være stille i blokka?

Du får ikke stoppet røykerne.
Du får IKKE stoppet røykerne.

Mitt forslag er å kjøpe varmepumpe som AC og holde døren lukket.
Eller så kan dere en gang for alle flytte til en enebolig slik at dere slipper naboer.
Jeg skjønner ikke at folk klarer å bo i blokk.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: ] #1977281 27/06/2015 12:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: kongo_fra_Bongo
Er det bare lovene som for deg definerer rett og galt ?

Nei. Hvorfor spør du?

Sitat: kongo_fra_Bongo

Du vil måtte slite, om du en gang i tiden skal flytte en kortere periode til utlandet. 10 timer på jobb, så 5 timer med japanske lover ICON_LAUGH lol

Jeg har bodd en lenger periode i utlandet. Hva var det jeg sleit med?

- Robert Green Ingersoll
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977525 28/06/2015 16:40
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Du får neppe løst problemet. Du kan kanskje tipse naboene om e-sigaretter, og håpe på at de går over til det. Neppe sannsynlig at du når fram, men det ville ha redda ditt innemiljø, i tillegg til naboens helse.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Røyking i blokkleilighet [Re: Pett_er] #1977529 28/06/2015 16:45
perbl Offline
More than words
More than words
I vårt borettslag har vi ikke lov til å bruke balkonger til røyking og grilling. Snedig at de ikke kan skille mellom leilighet og balkong i ditt borettslag.

Er borettslaget tilknyttet en større organisasjon? Klag dit, og hør hva de synes om at ditt bomiljø ødelegges? Kanskje kan de pushe litt på styret i ditt eget lag, hvis det var så at dette var et vedtak styret hadde gjort. Hva synes borettslaget om at du fyrer opp grillen på balkongen din og lager herlig aroma av grillmat i naboleilighetene? Hvis det kommer klager på dette kan du jo kanskje bruke det til å beskrive problemene med røyking? ICON_SMILE

Per B.

Moderator  support