Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elsykkel i lange motbakker.

Elsykkel i lange motbakker. #1976522 25/06/2015 07:20
Raindog Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg liker å sykle lange stigninger. Typisk amleggsveier på grus opp til 1000-1500moh.
Dette passer ikke alle, så jeg tenker på hvordan det ville være å ta slike turer på elsykkel?
Jeg regner med at man trenger å ha med seg mer enn et standard batteri, men hvor mye energi bruker en elsykkel i stigninger?
Hvor mange batterier vil man trenge for å komme seg opp?
Og hvordan liker en elmotor å bli jevnt hardt kjørt over lang tid, bør man ta mange pauser underveis?

Re: Elsykkel i lange motbakker. [Re: Raindog] #1976540 25/06/2015 07:40
Arne_And Offline
More than words
More than words
I teorien burde elsykkelen være i stand til å yte maks i over en time, med en motor på maks 250W og en batterikapasitet på over 300Wh (typisk). Tapet i elmotorer er relativt beskjedent. En kjapp test i en wattkalkulator viser at man må yte ca 310W for å ta 1000 høydemeter på en time. Så om man får noenlunde maks effekt ut av sykkelen burde det gå helt fint.

Men i praksis tror jeg det kommer endel begrensende faktorer. Batteriet vil typisk levere mindre enn maks kapasitet når man trekker såpass mye ut av det (pauser underveis kan hjelpe litt). Batteriet vil ha redusert kapasitet hvis det ikke er nytt. Batteriet har kanskje mindre kapasitet enn oppgitt. Så jeg ville i alle fall hatt med et reservebatteri hvis man måtte komme helt frem.

Forøvrig tror jeg ikke elmotoren har noen problemer med å yte maks i en time, hvis det ikke er en billigsykkel. Visstnok skal motoren kunne yte 250W i en time uten at temperaturen øker mer enn 2 grader over jevn driftstemperatur.

Redigert av Arne_And; 25/06/2015 07:43.

Moderator  support