Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Storsekk og størrelse

Storsekk og størrelse #1976400 24/06/2015 19:53
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har sett litt på å handle meg en storsekk for turer over flere dager til fjells, og i den forbindelse har jeg sikta meg litt inn mot Arc'Teryx Altra-serien, da jeg synes denne virket å sitte litt bedre på ryggen enn de større modellene jeg har testet fra Osprey. Ser for meg at jeg hopper rett opp på 85l-sekk, da det ikke er mange grammene ekstra vekt fra 75 såvidt jeg kan se.

Men jeg sliter å finne ut eksakt hvilken størrelse jeg skal ha, såvidt jeg kan se har jeg en rygg som er sånn helt i øvre lengde av den korteste lengden, men overlapper et lite stykke inn på anbefalt rygglende av den lengste modellen. Hvis jeg måler noenlunde fornuftig er jeg sånn i øvre del av 50-51cm-området. Produsentens anbefalinger ser sånn ut http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?NO/pack-sizing-chart

Prøvde litt i dag, og den korteste virka å sitte bra på med noen kilo i sekken. Jeg tror jeg skal prøve og tilpasse den lengre varianten litt bedre mens jeg prøver den og se hvordan det funker, men stussa på om noen her har noen gode innspill å komme med. Min storsekkerfaring har stort sett begrensa seg til å låne en 60literssak av gammel type for hytte til hytte-transport, men med litt mer stæsj i sekken vil jeg ha noe litt større og litt bedre tilpasset egen kropp.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976416 24/06/2015 20:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gammel tråd, men fortsatt aktuell. Og min Palisade lever fortsatt i aller beste velgående.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1311611

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976417 24/06/2015 20:26
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er 185 og mener å huske at jeg har en rygg på ca 53-54 cm.

Bruker bankers Tall i Arc'Teryx sine sekker, deriblant Altra.
Har den gamle 65 L varianten, som jeg bruker til alt av langturer over flere dager innenfor 3-sesongeren som ikke inkluderer masse ekstrautstyr som klatreutstyr etc.

For min del virker det som du vipper litt mellom Tall og Reg. Jeg har også en Bora 95 (utgått modell), og husker jeg var litt usikker på hvilken av de ovennevnte størrelsene jeg skulle ha. Landet på Tall og er fornøyd, men kunne ikke hatt noe større!

Om du synes Reg sitter bra, så gjør den nok også det. Det er mange som mener man skal gå ned fremfor opp i str på sekk når man vipper.

Men om du har mulighet kan det være lurt å prøve samme sekken i flere butikker, og høre litt om forskjellige selgere mener det samme. Ikke uvanlig at kunnskapen er litt så som så rundt emnet..

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976491 25/06/2015 06:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpe sekk med mulighet for justering av rygglengde/bæresystem?

Og et annet tips: Kjøp en sekk som er stor nok til at du slipper å knyte fast stæsj utenpå.
Jeg har en Norrøna Storen 100L. Den sluker sovepose, telt, underlag og alt annet. Man må bare passe på å begrense seg i antall "kjekt å ha" ting man tar med.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976492 25/06/2015 06:16
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Svært fornøyd med Norrøna Para Ranger.

Re: Storsekk og størrelse [Re: Knirkekne] #1976520 25/06/2015 07:13
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Arc'teryxen har mulighet til å tilpasse bæresystemet endel, men leveres like fullt i forskjellige størrelser. Får dra tilbake og teste litt nøyere i dag.

Jeg tenkte noe og 80 burde være tilstrekkelig for ting til meg sjøl. Middels tungt/stort telt, noenlunde lett underlag, ganske kompakt sovepose, enkelt kokeutstyr og klær er vel det som blir med mest på tur, samt klesskift og noe fotoutstyr. Har verken planer om å ferdes ultralett eller supertungt. Para Rangeren som nevnes er en kjempesekk i ordets rette forstand, men jeg tror neppe jeg skal på så lange turer at jeg behøver denne kapasiteten. Den veier vel godt over kiloen mer og. Mer aktuelt for ukestur i militæret ICON_SMILE

Redigert av perbl; 25/06/2015 07:14.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: Henrik.] #1976521 25/06/2015 07:19
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Turbo-Henrik
Svært fornøyd med Norrøna Para Ranger.

+1
Men tenker det kommer an på hva slags friluftsliv man bedriver.

Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976565 25/06/2015 08:16
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er 182 og bruker tall/large i arcteryx sekker. Har kanskje ganske lang rygg. Jeg tenker slik at dersom en sekk blir for kort får du ikke avlastet skuldrene ved å flytte vekten over på hoftene, det er et stort problem med en stor sekk, men hva som er ulempen med en litt for lang sekk er jeg ikke like sikker på. Altså er kanskje ulempen med litt lang sekk mye mindre enn for kort sekk?

Ellers er jeg enig i at du går for den største størrelsen. Trenger du det strengt tatt? Nei, kompis går flere uker på fjellet med en 60 liter sekk som veier under 10 kg, men han har vektsparing og minimalisme som hobby. Og han har en 110l pararanger for familieturene. Jeg synes også det er deilig å ha litt god plass når man skal pakke sammen og ikke minst finne tak i greiene igjen. Med stor sekk er det alltid en fare for at du pakker for tungt, men da får man bare skjerpe inn selvdisiplinen ICON_SMILE

Re: Storsekk og størrelse [Re: chili] #1976576 25/06/2015 08:46
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: chili
Men om du har mulighet kan det være lurt å prøve samme sekken i flere butikker, og høre litt om forskjellige selgere mener det samme. Ikke uvanlig at kunnskapen er litt så som så rundt emnet..

Det tenkte jeg litt på, men ser ut til å kun være Sportsbua som har den inne her i området. VPG ser ut til å satse på Gregory og Thule i dette segmentet, Skandinavisk og Aksel Bruun virka å ha Osprey i disse størrelsene. Ellers blir det vel Bergans og lignende på XXL etc.

Et alternativ jeg bør se etter er kanskje Norrøna Svalbard i 80l, denne kan de muligens ha på Concept Storen.

Redigert av perbl; 25/06/2015 08:54.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976581 25/06/2015 08:51
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har både Altra og den eldre storsekken (som jeg glemte navnet på) fra Arcteryx i str large/tall. Du er velkommen til å prøve dem ICON_SMILE Kan jo for eksempel prøve dem med å bære no plank opp til et høl jeg har forbanne meg på. Som ikke lar seg drenere ICON_SMILE Snakk om nyttig testing ICON_SMILE

Redigert av erikskon; 25/06/2015 08:51.
Re: Storsekk og størrelse [Re: erikskon] #1976648 25/06/2015 11:00
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Kanskje det ja. Sier fra hvis det blir aktuelt, skal få noen til å måle ryggen min litt mer nøye i ettermiddag tenkte jeg.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976753 25/06/2015 16:05
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg tok rett og slett sjansen på den korteste varianten, så får tiden vise om dette var et dumt kjøp ICON_SMILE

Den lengre virket å ha litt vel mye luft mellom skulder og skulderreim, selv når jeg justerte ryggen kortest mulig på den.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976805 25/06/2015 20:16
Laban Offline
Veteran
Veteran
Kan nevne at Altra sekken er noe "dritt" på ski nedover, om sekken er tung. Det bevegelige hoftebeltet gjør at vekten skifter på en lite forholdsmessig måte.
Til sommerbruk på beina er den helt konge. Jeg har 75 litern og har aldri savnet plass. Hverken til sommer eller vinterbruk. Skal man tro fagfolket er produsenten gavmilde med plass kontra oppgitt liter. Så sett bort fra bamse-underlaget så pakkes alt på innsiden av sekken.

Redigert av Laban; 25/06/2015 20:17.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Storsekk og størrelse [Re: Laban] #1976811 25/06/2015 20:32
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Laban
Kan nevne at Altra sekken er noe "dritt" på ski nedover, om sekken er tung. Det bevegelige hoftebeltet gjør at vekten skifter på en lite forholdsmessig måte.
Til sommerbruk på beina er den helt konge. Jeg har 75 litern og har aldri savnet plass. Hverken til sommer eller vinterbruk. Skal man tro fagfolket er produsenten gavmilde med plass kontra oppgitt liter. Så sett bort fra bamse-underlaget så pakkes alt på innsiden av sekken.

Tror neppe jeg vil bruke denne særlig på ski, skal jeg først ha med meg så mye bagasje tror jeg pulk er mer realistisk alternativ, og på topptur har jeg en Osprey Talon 44 jeg synes er maks-størrelse for den type aktivitet. Etter litt prøving her med telt, sovepose og et par poser med slakkliner slengt oppi for vekt tror jeg at jeg har konkludert med at størrelsen virker lovende. Fortsatt godt med tilgjengelig plass, men det er lett å snøre den ganske bra sammen, så i så måte tror jeg ikke ubrukt plass bidrar med noe særlig negativt.

Per B.
Re: Storsekk og størrelse [Re: perbl] #1976812 25/06/2015 20:39
Laban Offline
Veteran
Veteran
OK, da er den absolutt å anbefale. Har riktignok ikke brukt den til topptur, men på fjellski i såpass kupert terreng at en pulk ville vært lite egnet.

Men uansett plass er det rikelig med, spesielt om man pakker någenlunde vettugt. På en ukestur har jeg fortsatt godt med plass i sekken .

"You should never underestimate the predictability of stupidity."

Moderator  support