Velkommen på forumet, Sisyfos! (Liker navnet!)
Om jeg forstår deg riktig er spørsmålet: En god landeveissykkel og en god cx eller kun en topp cx?
Svaret vil variere ut fra bruk og personlige preferanser, tror jeg. Her på forumet er som regel n+1 svaret på hvor mange sykler man bør ha
Her er mine tanker:
Argumenter for en - 1 - topp cx:- Om du legger penger i en lett og stiv kvalitetsramme i karbon og gode komponenter, vil en cx kunne fungere vel så bra som en rimeligere, tyngre landeveissykkel på asfalt. Les: Like rask eller raskere. Forutsetning er selvsagt landeveisdekk eller aller helst ekstra hjulsett (solid hjulsett med cx-dekk + lettere hjulsett med landeveisdekk).
- Reduserte utgifter til deler og vedlikehold med en sykkel.
- Etter min erfaring fungerer cx utmerket som eneste sykkel. Straks man har en like god landeveissykkel og/eller mtb, vil man gjerne bruke cx mindre.
Argumenter for god landeveissykkel + god cx:- Om du sykler aktivt, vær oppmerksom på at skivebremser ennå ikke er tillatt i landeveisritt.
- Om du skal sykle hele året, ville jeg valgt en rimeligere cx som også kan brukes på vinterstid og beholdt landeveissykkelen.
- Det er ofte geometriske forskjeller på cx og landeveissykkel som kan ha mer å si for opplevelsen enn dekkbredde og bremser. Den optimale opplevelse på landevei får du som regel med landeveissykkel.
- Med to sykler slipper du å veksle mellom dekk etter bruk, evt. mellom hjulsett.
M.a.o. må du vurdere hva som er viktigst/mest praktisk for deg. Og velg med hjertet. Om du virkelig har lyst på en topp cx som kan brukes til alt, gå for det!
Vær også oppmerksom på et par andre ting:
- Det er ikke den beste tiden å kjøpe cx nå. Vi er midt i overgangen mellom mekaniske og hydrauliske skivebremser for bukkestyre. 2016-modellene er rett rundt hjørnet og da vil rimelige modeller ha hydrauliske bremser. Redd du vil angre om du legger penger i en god cx med mekaniske bremser nå.
- Det er store forskjeller innen cx og såkalte gravel bikes/grussykler hva gjelder geometri/stabilitet. Ytterpunktene er gjerne sykler som
Gavia CX Ultimate og
Specialized Diverge. Se også
test av sistnevnte.
- Som flere sikkert vil påpeke, er mtb også en utmerket allround sykkel. Selv har jeg kommet til at valget mellom mtb og cx koker ned til hva man føler seg nærmest - landevei eller terrengsykling - og hva man foretrekker av bukkestyre eller flatt styre. Selv hadde jeg utvilsomt valgt cx.
- Blant de to mer kostbare modellene du nevner, ville jeg valgt Cannondale p.g.a. hydrauliske bremser og - jeg innrømmer det - merke. Vel, for å være ærlig - blant Cannondales modeller ville jeg aller helst hatt SuperX, evt. pent brukt. En sykkel som Gavia CX Ultimate fortjener hydrauliske bremser, og jeg vil anta at den får det neste sesong.
Her er forresten en tråd om
Gressbanen til Tryvann der konklusjonen er at landeveissykkel er raskere enn mtb. Ingen overraskelse. Det samme vil gjelde for en lett og god cx.
Lykke til med valget!