Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Min første sykkelkross (og bare det)?

Min første sykkelkross (og bare det)? #1976028 23/06/2015 19:57
S
Sisyfos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Jeg har flyttet fra Oslo til et sted med dårligere asfalt og mange fine grusveier. Solgte MTBen min, og nå vurderer jeg innkjøp av Cyclocross.

Har lest litt på forumet her, og ser at de fleste synes at Gavia CX Pro er en bra sykkel til en god pris. Det teller også positivt at salget av MTBen dekker innkjøpet av denne.

Jeg har også en CAAD 10 105 (2013) i garasjen, og lurer litt på om jeg skal selge den for å øke budsjettet på CX-sykkel og ha det som eneste sykkel. Da vurderer jeg Gavia CX Ultimate eller kanskje CAADX Rival.

Hva synes dere er den beste løsningen for en som sykler maks 2-3 ganger i uka, og som har som eneste konkurransemål å slå en kollega på Gressbanen - Tryvann? ICON_SMILE

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976072 23/06/2015 22:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange fine grusveier også solgte du mtben?

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976112 24/06/2015 06:24
S
Sisyfos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Jepp. Saken er at det er veldig mange fine ruter jeg kan sykle som er en kombinasjon av asfalt og grus. Det er >10km fra husdøra til grusveiene. Den transportaetappen er så kjedelig på MTB, og jeg gidder sjelden å kjøre med meg sykkelen. Så, er rimelig sikker på at CX er et godt valg her oppe.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976118 24/06/2015 06:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet, Sisyfos! (Liker navnet!)

Om jeg forstår deg riktig er spørsmålet: En god landeveissykkel og en god cx eller kun en topp cx?

Svaret vil variere ut fra bruk og personlige preferanser, tror jeg. Her på forumet er som regel n+1 svaret på hvor mange sykler man bør ha ICON_WINK

Her er mine tanker:

Argumenter for en - 1 - topp cx:

- Om du legger penger i en lett og stiv kvalitetsramme i karbon og gode komponenter, vil en cx kunne fungere vel så bra som en rimeligere, tyngre landeveissykkel på asfalt. Les: Like rask eller raskere. Forutsetning er selvsagt landeveisdekk eller aller helst ekstra hjulsett (solid hjulsett med cx-dekk + lettere hjulsett med landeveisdekk).

- Reduserte utgifter til deler og vedlikehold med en sykkel.

- Etter min erfaring fungerer cx utmerket som eneste sykkel. Straks man har en like god landeveissykkel og/eller mtb, vil man gjerne bruke cx mindre.

Argumenter for god landeveissykkel + god cx:

- Om du sykler aktivt, vær oppmerksom på at skivebremser ennå ikke er tillatt i landeveisritt.

- Om du skal sykle hele året, ville jeg valgt en rimeligere cx som også kan brukes på vinterstid og beholdt landeveissykkelen.

- Det er ofte geometriske forskjeller på cx og landeveissykkel som kan ha mer å si for opplevelsen enn dekkbredde og bremser. Den optimale opplevelse på landevei får du som regel med landeveissykkel.

- Med to sykler slipper du å veksle mellom dekk etter bruk, evt. mellom hjulsett.

M.a.o. må du vurdere hva som er viktigst/mest praktisk for deg. Og velg med hjertet. Om du virkelig har lyst på en topp cx som kan brukes til alt, gå for det!

Vær også oppmerksom på et par andre ting:

- Det er ikke den beste tiden å kjøpe cx nå. Vi er midt i overgangen mellom mekaniske og hydrauliske skivebremser for bukkestyre. 2016-modellene er rett rundt hjørnet og da vil rimelige modeller ha hydrauliske bremser. Redd du vil angre om du legger penger i en god cx med mekaniske bremser nå.

- Det er store forskjeller innen cx og såkalte gravel bikes/grussykler hva gjelder geometri/stabilitet. Ytterpunktene er gjerne sykler som Gavia CX Ultimate og Specialized Diverge. Se også test av sistnevnte.

- Som flere sikkert vil påpeke, er mtb også en utmerket allround sykkel. Selv har jeg kommet til at valget mellom mtb og cx koker ned til hva man føler seg nærmest - landevei eller terrengsykling - og hva man foretrekker av bukkestyre eller flatt styre. Selv hadde jeg utvilsomt valgt cx.

- Blant de to mer kostbare modellene du nevner, ville jeg valgt Cannondale p.g.a. hydrauliske bremser og - jeg innrømmer det - merke. Vel, for å være ærlig - blant Cannondales modeller ville jeg aller helst hatt SuperX, evt. pent brukt. En sykkel som Gavia CX Ultimate fortjener hydrauliske bremser, og jeg vil anta at den får det neste sesong.

Her er forresten en tråd om Gressbanen til Tryvann der konklusjonen er at landeveissykkel er raskere enn mtb. Ingen overraskelse. Det samme vil gjelde for en lett og god cx.

Lykke til med valget!

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976124 24/06/2015 06:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og la meg legge til: Med rette dekk vil cx fungere utmerket på både grus/lett terreng og asfalt. Anbefaler Kenda Small Block 8 32mm eller Racing Ralph 33mm.

Poenget med cx i hverdagen er jo nettopp fleksibilitet.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976160 24/06/2015 08:15
S
Sisyfos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Tusen takk for godt og grundig svar.

Jeg sykler ikke hele året, og er ikke aktiv syklist. Er også sjelden i veldig teknisk terreng, så jeg tror nok en CX som gjør seg best mulig på landevei er tingen.

Veldig glad for tipset om å vente også. Er det sånn at 2016-modellene kommer i salg mens det fortsatt er noe igjen av denne sesongen? I såfall tror jeg at jeg skal sykle landevei til det skjer, og ta en ny vurdering av sykkel da.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976168 24/06/2015 08:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Sisyfos
Er det sånn at 2016-modellene kommer i salg mens det fortsatt er noe igjen av denne sesongen? I såfall tror jeg at jeg skal sykle landevei til det skjer, og ta en ny vurdering av sykkel da.

Jeg tror enkelte merker kommer med 2016-modellene allerede til høsten, ja. Andre tilbyr forhåndsbestilling. Kan være smart å høre med forhandlere. Uansett kan det være fornuftig å vente enten på salg av gode modeller (jeg fikk en topp cx med 40% avslag i fjor høst) eller 2016-modeller.

Om du ser nærmere på trådene under sykkelkross-delen av forumet, vil du finne mange diskusjoner om aktuelle modeller.

Landeveissykkel fungerer også på grus, om den ikke er for grov. Men selv med 28mm dekk er grepet begrenset, så det gjelder å være forsiktig.

Her er forresten mine erfaringer med 28mm dekk hva gjelder bredde: Med DA C24-felger på en Giant TCR Composite (2013) var det god klaring med GP 4-Season 28mm, akkurat plass til Schwalbe One 28mm og ikke plass til GP 4000 SII 28mm. M.a.o. stor forskjell i bredde på GP 4000 (bredt!) og GP 4-Season (forholdsvis smalt). Sistnevnte skal for øvrig være tilgjengelig i 32mm, men synes forsinket og har hittil ikke vært på få tak i, i likhet med enkelte av Schwalbes nye dekk.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976257 24/06/2015 11:30
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Bygget meg nettopp ny cx/grusracer, syklet 50+km på 28mm i går (grusveier/dårlig asfalt). Jeg har fått den veldig komfortabel men den er også aggressiv nok til å sykle hardt på asfalt.

Har en pen karbon landeveissykkel som er ca 2 kg lettere også, men er såpass fornøyd med cx'en at jeg antagelig kommer til å bruke cx'en til omtrent all vanlig bruk mens raceren blir tatt frem på godværsdager/ritt.

// Too many roads, too little time
Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1976903 26/06/2015 08:13
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
>10km fra husdøra til grusveiene er ikke veldig langt, med mindre det er masse høydemetre innbakt. Så er det sagt.

Når det er sagt har jeg hatt CX og det var gøy, men jeg klarte ikke helt å slippe tanken på at det ville gått mye raskere på landeveien med en racer. I tillegg slet jeg i de aller bratteste gruskneikene, det kunne jeg nok løst med en kompaktkrank + kanskje litt justering av sittestilling.

Ville uansett kjøpt to sykler med mindre du satser på ritt etc. Gir mer redundans og større sykkelglede.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1977008 26/06/2015 10:52
torro Offline
Fersking
Fersking

-=torro=-
Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1977920 29/06/2015 12:26
S
Sisyfos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Kommer til å beholde raceren. Nærmer meg en CAADX Rival. Når er siste spm i denne omgang om 51 er en ok størrelse for en person på 180cm. Ser Cannondale anbefaler mindre rammenummer for CX enn for landevei, men har ikke funnet sizing chart for CX.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1977957 29/06/2015 13:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vet ikke hvor du tenker å kjøpe din CAADX, men på Sykkeldelisk (Anton Sport) i Bogstadveien kan du få hjelp til å finne riktig størrelse.

Vet ikke hva maskinen for å måle størrelse heter, men sist jeg satt på den sinnrike innretningen ble jeg målt til 54 i CAADX. Jeg er 180 cm og har forholdsvis lange bein.

Det fine med maskinen på Sykkeldelisk er at man først "legger inn" den aktuelle modellen med standard oppsett i en gitt størrelse og siden kan variere med lengde på stem, høyde og innstilling av sete osv.

Få for all del anbefaling fra dyktig fagmann før du kjøper ICON_SMILE og hør om du kan få prøvd sykkelen en tur.

Re: Min første sykkelkross (og bare det)? [Re: Sisyfos] #1977969 29/06/2015 14:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
51 på Merida ble for lite for meg. Som sagt mulig jeg kunne tilpasset sykkelen bedre.

Moderator  support, Valentino