Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Alpe D'Huez - Tour De France

Alpe D'Huez - Tour De France #1974433 19/06/2015 10:00
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vurderer sterkt å dra ned til Frankrike for å se på nest siste etappen i TDF. Altså den som har målgang på Alpe D'Huez 25. juli.

Tenker å fly ned. Leie bil og kjøre til Alpe D'Huez. Ser for meg primitiv life. Tenker å slå leir oppe i bakken et par tre dager før rittet.

Noen som har litt erfaring med slikt og kan komme med noen tips? Hvor bør man fly f. eks? Greit å bo i telt oppe i bakken? Noen steder å dusje, shoppe ol. i nærheten? Hvor tidlig bør man være ute? Jeg skal ha med sykkelen og sykle også så klart :-)

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1974654 19/06/2015 22:08
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Fly: Grenoble flyplass er nærmest men har dårlig (og dyr?) forbindelse utenom vintersesongen. Lyon internasjonal er bare 20 minutter lenger unna. Geneve er sannsynligvis billigst fra Norge, men enda en halv time ekstra. Lyon og Geneve flyplasser kan man leie bil fra, Grenoble må man ta flybussen inn til sentrum og leie bil på jernbanestasjonen. Bør bestilles på forhånd, selvsagt. Kjør til Grenoble, og så mot Briançon/Bourg d' Oisans.

Det er ingen camping meg bekjent oppe i Alpe d'Huez, men i dagene rundt TDF-etappen der skjer det telting over alt. De fleste drar opp dagen før. Vanligvis stenger de veien inn til Bourg d'Oisans fra både Grenoble- og Briançon-siden på morgenen etappen går. Det er flere campingplasser i og rundt Bourg d'Oisans nede i dalen. Shopping mm. vil hovedsakling måtte skje der, i Alpe d'Huez er det hoteller og restauranter, men ikke så mange er åpne på sommeren. "Vanlige" butikker (utenom sportsbutikker, vel og merke) må man ned til Bourg d'Oisans for å finne.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1974732 20/06/2015 12:33
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var der i 2013 og fikk med oss sirkuset. Vi kom noen dager før TDF passerte Bourg D`Oisans og allerede da var politiet på plass og styrte mye av trafikken for hvor det var lov å kjøre. Planen var å komme oss opp til alp d`huez for å sykle men det var ikke så lett. Politiet snakker dårlig eller lite engelsk så var ikke så lett å få forklart hva ønsket var. Som sagt overer det ingen camping plass i umiddelbar nærhet men dagene før TDF kommer blir det fullt opp med bobiler og campinvogner i store deler av Bourg d oisans. Vi "dusjet" i elven som går igjennom Bourg d oisans. På turist kontoret finner du kart over stier i området som er ment for sykling. Det er heller ikke langt til Deux Alpes. Det går sikker an å finne en telt plass litt opp i bakken til Alp d Huez. Vi bodde og parkerte langs elven i Bourg D oisans.

Redigert av Freedom-rider; 20/06/2015 12:35.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1974862 20/06/2015 20:11
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
i 2013 åpnet de jordet ved siden supermarkedet og rundkjøringen med syklene i midten, dvs par hundre meter før stigningen opp til AdH starter, perfekt plass, minus dusjemuligheter (men elven renner ved siden av). Tipper de åpner denne jordet i år også for gode inntjeneringer for bonden. Og billig, tror vi betalte 20 e for 3 døgn med campingvogn.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1974914 21/06/2015 07:01
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Nå har jeg ikke campet i nærheten av Alpe D'Huez, men jeg var så etappen i 2013.

Jeg ville forsøkt å komme meg ned noen dager i forveien. Campa i, eller i nærheten av Bourg D'Oisans og syklet Alpe D'Huez, Galibier og alt annet moro som ligger i nærheten dagene i forveien. Så sykler du opp Alpe d'Huez om morgen og finner deg en bra plass. Står du opp tidlig så rekker du å sykle til toppen og så trille litt ned igjen for å finne deg en plass.

Det går også an å sykle fra f.eks Grenoble (er vel 4 mil fra Grenoble til Bourg D'Oisans(foten av Alpe D'HUez), men hotellrom er nok ikke å oppdrive nå, kanskje camping.

Alpe d'HUez-etappen i 2013 er nok den artigste dagne i mitt liv!
Vi syklet opp til toppen på formiddagen og trillet halvveis ned og så rytterne passere to ganger.

Jeg begynte å følge TdF som guttunge når Indurain var på topp og det var helt magisk å få sykle Alpe d'Huez og endelig se feltet på nært hold.

Uansett hva du ender opp med så kommer det til å bli en knallopplevelse!

Det gikk også overraskende greit å komme seg fra Bourg d' Oisans til Grenoble etter etappen. Mye trafikk selvsagt, men ikke det evigvarende køkaoset jeg så for meg på forhånd.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975035 21/06/2015 15:20
olechr Offline
More than words
More than words
Å fly til geneve er det rimeligste. Er flere jorder/gressletter som man kan campe på. Dusj o.l tror jeg det er verre med.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975766 23/06/2015 09:04
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for tips.

Vi har kjøpt flybilletter til Nice. Tar ikke sjansen på flybytte når vi har med sykler. Reiser ned på onsdag morgen.

Leier oss bil og kjører opp til Bourg d'Oisans. Finnes oss et jorde der og slår opp telt. Tar med sykler og tar noen turer i området. Bl. a. Alpe D'Huez og Galibier.

Dette blir stas!

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975778 23/06/2015 09:33
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Obs at Galiber er stengt fra BdO siden, og du da må kjøre bil over til nabodalen lenger nord (Maurianne), men er vel ikke så langt så gjør nok den unna på en time, evt sykle om Glandon passet, som tar en del lengre t/r for å si det mildt. Mye annet bra i området da (feks nevnte Glandon t/r, L2Alpes osv).

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975788 23/06/2015 09:46
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er det stengt for å sykle opp også?

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975791 23/06/2015 09:53
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Var også der i 2013: Kom opp et par dager før etappen. Ikke såå mye folk så tidlig som jeg trodde på forhånd.

Vi leide bil i Paris da vi skulle tilbake dit for å se siste etappe.

Folk telter litt overalt rundt landsbyen der oppe. Vi telta ved skiheisen hvor en andre folk også telta. Finn en grei parkeringsplass, og finn en rett plass å ligge på, så går det bra.

Det er et sportssenter der, hvor man kan leie utstyr. Der er det mulig å betale for å dusje mener jeg å huske. Det er også et bad der med basseng hvor man sikkert kan betale for å dusje.

Utover det, så tok vi med oss noen øl. Fant bobilen som stod parkert i norskesvingen, og "bodde" der dagene før og selvsagt under selve rittet.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1975792 23/06/2015 09:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling

Hvis jeg har skjønt der riktig så er trafikken/veien stengt der ja (pga en tunnel som har rast sammen, og fare for store jordras i området, feks så går ikke La marmotte og den etappen du skal se (målgang AdH) om Galiber som planlagt. Men opp til selve Galiber kommer en nok med både bil og sykkel, men da fra Maurianne dalen eller Briancon/Serre Chevalier, men ikke fra BdO/Grenoble siden.

Redigert av oddefa; 23/06/2015 09:57.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: Oddefa] #1976277 24/06/2015 12:23
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: oddefa

Hvis jeg har skjønt der riktig så er trafikken/veien stengt der ja (pga en tunnel som har rast sammen, og fare for store jordras i området, feks så går ikke La marmotte og den etappen du skal se (målgang AdH) om Galiber som planlagt. Men opp til selve Galiber kommer en nok med både bil og sykkel, men da fra Maurianne dalen eller Briancon/Serre Chevalier, men ikke fra BdO/Grenoble siden.

Det er går båt som tar folk rundt tunellen.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: peterpan] #1976315 24/06/2015 14:06
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: peterpan

Dvs. at vi kan sykle fra BdO og opp til Galibier fra sydsiden?

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976344 24/06/2015 16:08
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P

Dvs. at vi kan sykle fra BdO og opp til Galibier fra sydsiden?

I teorien, men ta kontakt noen som har litt mer peil enn meg før dere legger ut på tur

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976354 24/06/2015 17:11
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har du spikra opplegget ser jeg, så tips blir kanskje litt redundant. Var der for noen år tilbake, etter opphold i Sveits og Italia kjørte vi bil over grensa.

Vi holdt oss i BdO, lett å komme seg vekk når sirkuset hadde passert. Kjørte via Grenoble til Nice og tok fly derfra hjem.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976363 24/06/2015 17:39
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Erling: er dere nede i neste uke/helg, og skal finne ut av dette da. Men veien står som stengt på skilt opp passet og jeg lurer på at den ferge/båt kjøringen kun gjelder lokale og ikke turister. Men med sykkel blir det kanskje noe annet. På en annen side så er det vel nordfra Galiber er "tøft"/riktig.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976487 25/06/2015 06:00
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Mitt råd er å droppe alt som ligner på norskesvingen.

Stod ikke ved norskesvingen i Alpe d'Huez 2013, men var innom norskesvingen i Paris noen dager etterpå og det er bortimot det jævligste jeg har vært borti.

Halvparten er 45-åringer som har sin russefeiring nr. 2. Verste fylla jeg har sett! Drithøy russemusikk og solbrente nordmenn som er så fulle at de ikke klarer å stå på beina. Resten er "heiere" - folk som reiser rundt og heier på alt som er rødt, hvitt og blått.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: ijustpop] #1976571 25/06/2015 08:33
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ijustpop

Stod ikke ved norskesvingen i Alpe d'Huez 2013, men var innom norskesvingen i Paris noen dager etterpå og det er bortimot det jævligste jeg har vært borti.

Halvparten er 45-åringer som har sin russefeiring nr. 2. Verste fylla jeg har sett! Drithøy russemusikk og solbrente nordmenn som er så fulle at de ikke klarer å stå på beina. Resten er "heiere" - folk som reiser rundt og heier på alt som er rødt, hvitt og blått.

Hva er alternativet da ? den nederlanske svingen ? du tror den norske svingen knuser de i fyll, dårlig musikk, nasjonalisme (orange is the new black osv), eller de britiske som samler seg i Sky uniformer, eller danskene osv. Er nok mange andre en nordmenn som passer inn her. Selv ble vi stoppet litt før norskesvingen i 2013, sto vel akkurat der gjerdene begynte, vi hadde syklet opp og hadde ikke lyst til å legge igjen sykler og gå i fra de opp til norskesvingen. På en annen side så er det like moro samme hvor en står, selv om jo lenger opp jo mer "spennende".

Når det gjelder den nederlanske svingen så var det minne for livet å sykle opp, du ble heiet på og dyttet på som i selve rittet, mens når en syklet ned (møtte fortsatt TdF ryttere faktisk, de aller siste, så ble litt overasket at vi ble sluppet ned) og i igjennom den nevnte sving så var det en eim av øl, pisslukt, begere fløt over hele veibanen (nesten skummelt glatt), musikker var bort, blikkene til nederlenderne var apatisk. Var sånn Roskilde rett etter siste konsert følelse. Total apati. Og stakars jævler som hadde parkert opp i fjellet, var kø hele nattet og morgenen, det gikk ikke fort. Vi dro litt ut på dagen og hadde ikke så mye kø. Dro videre til Chamonix og fikk med oss fjelletappen par dager etter (målgang ved La Clusac).

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: Oddefa] #1976599 25/06/2015 09:32
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ijustpop

Hva er alternativet da ? den nederlanske svingen ? du tror den norske svingen knuser de i fyll, dårlig musikk, nasjonalisme (orange is the new black osv), eller de britiske som samler seg i Sky uniformer, eller danskene osv. Er nok mange andre en nordmenn som passer inn her. Selv ble vi stoppet litt før norskesvingen i 2013, sto vel akkurat der gjerdene begynte, vi hadde syklet opp og hadde ikke lyst til å legge igjen sykler og gå i fra de opp til norskesvingen. På en annen side så er det like moro samme hvor en står, selv om jo lenger opp jo mer "spennende".

Når det gjelder den nederlanske svingen så var det minne for livet å sykle opp, du ble heiet på og dyttet på som i selve rittet, mens når en syklet ned (møtte fortsatt TdF ryttere faktisk, de aller siste, så ble litt overasket at vi ble sluppet ned) og i igjennom den nevnte sving så var det en eim av øl, pisslukt, begere fløt over hele veibanen (nesten skummelt glatt), musikker var bort, blikkene til nederlenderne var apatisk. Var sånn Roskilde rett etter siste konsert følelse. Total apati. Og stakars jævler som hadde parkert opp i fjellet, var kø hele nattet og morgenen, det gikk ikke fort. Vi dro litt ut på dagen og hadde ikke så mye kø. Dro videre til Chamonix og fikk med oss fjelletappen par dager etter (målgang ved La Clusac).

Kan for så vidt forstå at det er slitsomt, hvis man ikke deltar selv.
Personlig syns jeg kveldene før selve ettappen, og tiden frem til ca 1 time før syklistene kom var det artigste. Den siste timen kom det såå mye folk at det blei litt slitsomt. Men samtidig, den festen som blir er veldig gøy, og man har muligheten til å bli kjent med utrolig mye hyggelige mennesker.
At det bare er drita 45-åringer og "sykkelheiere" er jeg ikke enige i.
Blei kjent med flere som har fulgt med på sykkel lenge før "hypen" tok av på TV2, og "alle" skulle nedover å se på.

Ganske enig med oddefa, hva er alternativet? I feks Paris er det å bli stående midt i en gjeng med forskjellige nasjonaliteter, ventende i en del timer(hvis man kommer tidlig for å få god plass). Da er folkelivet i norskesvingen med musikk og liv ganske mye mer artig.

Er vel ikke så annerleder fra andre "festivaler". Har alle andre tatt noen øl og man kommer helt edru så legger man merke til mye rart.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976635 25/06/2015 10:37
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Ikke stå i norskesvingen med mindre du er ekstremt glad i Tore Tang. Den ble sunget annethvert minutt da jeg var der (var riktignok en person som hadde hovedansvaret for allsangen og det er jo ikke sikkert han skal ned i år)

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: peterpan] #1976651 25/06/2015 11:05
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Ikke stå i norskesvingen med mindre du er ekstremt glad i Tore Tang. Den ble sunget annethvert minutt da jeg var der (var riktignok en person som hadde hovedansvaret for allsangen og det er jo ikke sikkert han skal ned i år)

Hvis det var i 2013 så kan det ha vært en bartender fra Stavanger som dro i gang mye forskjellig.

Ellers var jo litt av greia da, at Skoda sto med en bobil i norskesvingen med høytaleranlegg, så det blei en "norsm-mobil" som blei kobla til og da gikk det i mye "DDE, Åge, Tore Tang, Broiler ++". :-)

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: Gew88] #1976676 25/06/2015 11:42
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Gew88

Hvis det var i 2013 så kan det ha vært en bartender fra Stavanger som dro i gang mye forskjellig.

Ellers var jo litt av greia da, at Skoda sto med en bobil i norskesvingen med høytaleranlegg, så det blei en "norsm-mobil" som blei kobla til og da gikk det i mye "DDE, Åge, Tore Tang, Broiler ++". :-)

stemmer det. hadde nok foretrukket den nederlandske svingen, men valgte den norske slik at vi kunne gå opp i målområdet på runde 2. utenlandsk harrykultur er i det minste litt eksotisk

Redigert av peterpan; 25/06/2015 11:47.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: peterpan] #1976716 25/06/2015 13:25
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gew88

stemmer det. hadde nok foretrukket den nederlandske svingen, men valgte den norske slik at vi kunne gå opp i målområdet på runde 2. utenlandsk harrykultur er i det minste litt eksotisk

Tja, samme greia, men du er vel sånn hipster kanskje, og da er der selvsagt ikke kult med norsk fyll, " de har jo så mye bedre fyll i andre land, aller best er de i.....(fyll en land som få har hørt om)" . Sikkert noen nederlandske (eller er det Hollandske) hipstere som syntes den norske svingen er veldig mye kulere en deres egen, så slipper de å høre den jævla trance versjonen av Anouk eller hva det nå skaper irritasjon der. Og er det noe de nederlandske hipsterne ikke liker så er det nederlandske 45 åringer som drikker seg fulle og synger de jævla sangene deres he he. Anyway, nyt AdH og TdF, enten i den ene svingen eller den andre...større folkefest skal en lete lenge etter.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1976726 25/06/2015 13:52
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Er vel ikke superhipstersk å henge med en gjeng som synes polka og trance er en naturlig kombinasjon, men forandring fryder. Fokuserte mest på festing kvelden før. veldig god stemning utover kvelden noe de sist ankomne syklistene fikk merke. Den nederlandske svingen er jo også nedenfor sperringene så du kommer mye nærmere rytterene enn i norskesvingen hvor politiet var veldig strenge.

Redigert av peterpan; 25/06/2015 13:57.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1977829 29/06/2015 09:50
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Stå hvor som helst. Gjerne nedenfor sperringene, hvor du kan se litt langt, både oppover og nedover, og gjerne slik at du ser lenger ned i dalen og kan se hvordan det ligger an 2-4 minutter før de kommer til stedet hvor du står.

Står du lenger ned hvor det er litt mindre folk har du muligheten til å legge inn en liten sprint (ikke tifosi/basker-style) for å gi Kristoff noen oppmundrende ord før morgendagen og.

Se også etter noen som har en tv. Men pass på slik at det ikke samler seg veldig mye folk rundt skjermen. Da tar en gendarme strømmen.

Men det spørs litt hva du vil ha. Står du ved de 4 siste svingene er det høy partyfaktor. Lenger ned får du sett mer, hvilt sittende på gjerdesteinene og litt mer rom til å bevege deg. Du kan f.es se fronten/hovedfelt og gruppetto fra ulike sider av veien.

Redigert av ijustpop; 29/06/2015 09:53.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1978762 01/07/2015 10:07
R
Rikky Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
R
Reiser også oppover fra Nice for å se etappen og sykle litt. Dette blir stas ja! Har booket hotell på/i les Deux-Alpes. Vurderer en rundtur på fredag: ned til Bourg d'Oisans, opp Alpe D'Huez, ned Col de Sarenne og opp igjen til les Deux-Alpes. Ser veien ned Col de Sarenne er av "ymse" kvalitet, noen som har erfaringer her?

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1978768 01/07/2015 10:23
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
De kjørte jo ned Col de Sarenne i touren i 2013 og det gikk fint. Smalt, og ikke nylagt asfalt, men det burde ikke være noe problem.

Redigert av ijustpop; 01/07/2015 10:23.
Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1978775 01/07/2015 10:29
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklet selv ned der i 2013, dagen før TdF, og da opp til L2A etterpå som Rikky tenker. Hvis hele poenget er å få syklet opp AdH, den klassiske veien så er det helt greit. Men til tider røff asfalt, så tror den er bedre oppover, dvs motsatt vei. Men har dere kun den ene dagen til rådighet så hadde jeg også syklet runden slik, for en må selvsagt sykle den klassiske AdH. Og det var ikke værre en at vi kom oss lett Sarenne også. Og et tips til, litt nedenfor L2A går det en vei vestover via et sted som heter Bons (sånn ca), det er en kul smal vei med rå utsikt og mer givende en "motorveien" ned fra demningen synes jeg.

Skal selv ned i morgen og tipper denne (motsatt vei) blir runden vår på søndag.

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: Oddefa] #1978824 01/07/2015 12:16
R
Rikky Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
R
Jepp, motsatt vei hadde nok vært det optimale, men som Oddefa nevner har jeg kun fredag disponibel og da må man opp AdH :-) Takk for tips, veien vestover via Bons er herved lagt inn i runden!

Re: Alpe D'Huez - Tour De France [Re: erling] #1981067 07/07/2015 12:34
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi kommer ned på onsdag kveld. Tenkte å sykle Alpe D'Huez på torsdag. Samt Galibier på søndag. På lørdag er jo rittet. Tror vi labber opp på beina med noen øl i sekken. Greit å slippe og passe på sykkelen under rittet. Vi reiser hjem igjen på mandag.

Men hva skal vi sykle på fredag? Montvernier kanskje?

Redigert av erling; 07/07/2015 12:37.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå