Briller som ikke dugger? Med styrke?
|
Briller som ikke dugger? Med styrke?
18/06/2015 07:58
|
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hallo!
Finnes sikkert flere tråder på dette tidligere, men jeg tar meg friheten og lager en ny. Jeg bruker vanligvis briller med styrke (er langsynt). Men på sykkeltur dropper jeg alt som heter briller, pga dugg. Jeg er ikke så langsynt at det er et problem og sykle uten briller eller linser. Men, når jeg tar på meg briller uten styrke, virker det som hodet mitt forventer styrke, og jeg får lett hodeverk. Dette er bare en teori. Det kan jo være tilfeldighetene som rår.
Isåfall, noen som har tips til sykkelbriller (gjerne med klare glass), som IKKE dugger? En fordel om jeg kan kjøpe nye glass til innfatningen med styrke om teorien viser seg og stemme. Jeg sykler sti, og ligger ofte med høy puls og pust i 4-6km/t oppover. Det er da dugg blir ett problem. Når farten ikke er stor nok til at vinden transporterer bort varmen.
|
|
|
Re: Briller som ikke dugger? Med styrke?
[Re: MAN]
18/06/2015 09:03
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Ville tatt en titt på Oakley, feks radarlock. Der får du ventilerte glass som ikke dugger til. Her er det også fult mulig å bestille glass med styrke og du kan lett bytte glass. Kjøpte nyeste Prizm trail glasset her for et par uker siden og det fungerer ekstremt bra. Grunnen til at du får vondt i hodet kan være pga misskorrigering på hvordan lyset brytes i glasset. Vanlige briller med styrke så brytes dette riktig, men i mange billigere sportsbriller og solbriller brytes lyset feil og kan gjøre at øynene dine må korrigere mer. For meg så resulterer dette i at jeg blir kvalm. Har brukt kun Oakley de siste 17 årene og har ikke hatt dette problemet. De koster litt mer, men er absolutt verdt det med tanke på kvalitet. Reservedeler er også lett å skaffe.
|
|
|
18/06/2015 09:09
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker Oakley Racing Jacket med ventilerte glass med styrke. Det skal en god del til før de dugger. De dugget under TSR, men der tror jeg det meste av briller ville dugget i år...
With light parts come great responsibility
|
|
|
18/06/2015 09:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg sliter med dugging og det som har funket best er Antidug glasset til Adidas. Har også flere utgaver av Oakley, men ingen av de er i nærheten.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/06/2015 09:37
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sliter med dugging og det som har funket best er Antidug glasset til Adidas. Har også flere utgaver av Oakley, men ingen av de er i nærheten. Har du prøvd å coate dem med Oakley sin hydrophobic coating? Det hjelper også ganske mye. Bruker dette på mine Jawbreaker under seiling hvor det kan bli mye vannsprut. En annen ting når det kommer til dugg er at man tilpasser dem slik at de ikke sitter helt innitil ansiktet, men får litt lufting.
|
|
|
[Re: AndreasLie]
18/06/2015 09:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg sliter med dugging og det som har funket best er Antidug glasset til Adidas. Har også flere utgaver av Oakley, men ingen av de er i nærheten. Har du prøvd å coate dem med Oakley sin hydrophobic coating? Det hjelper også ganske mye. Bruker dette på mine Jawbreaker under seiling hvor det kan bli mye vannsprut. En annen ting når det kommer til dugg er at man tilpasser dem slik at de ikke sitter helt innitil ansiktet, men får litt lufting. Jeg bruker Muc Off sin antidug. Den er ganske god den også. Jeg digger prizm Trail glassene ellers.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/06/2015 10:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som kan si noe om Adidas Evil Eye halfrim er noe tess? De er jo sabla billige på vennefest hos XXL nå..
|
|
|
18/06/2015 10:50
|
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tenker meg innom vennefesten på XXL i dag jeg også. Men jeg heller mer mot Oakley Radarlock.
|
|
|
18/06/2015 21:48
|
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Testa racing jacket i dag. Men de tok i kinnene, og satt dårlig på. Endte opp med og kjøpe RadarLock til snaue 1500kr. Da fulgte det med to glass. De sitter godt, og har god avstand fra øye når de er på. Blir spennende og se om de dugger til. Gjør de det, skal jeg bruke den 30 dagers åpent kjøpt garantien  Takk for hjelp alle sammen!
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/06/2015 05:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen som kan si noe om Adidas Evil Eye halfrim er noe tess? De er jo sabla billige på vennefest hos XXL nå.. satt som støpt og passet overhodet ikke sammen med Bushwhacker på mitt hode :-( Nesten så jeg vil bytte hjelm.
|
|
|
19/06/2015 06:14
|
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Likte ikke passformen på Adidasbrillene de hadde på XXL. Det virker til at teorien til AndreasLie stemmer. Jeg har brukt brillene noen timer innendørs, og til jobb på mopeden i dag, uten at jeg føler hodet mitt er forberedt på styrke i glassene når jeg bruker de. Noen som vet hvor jeg får tak i rimelige fotokromatiske glass til disse? 
|
|
|
[Re: Raskall]
19/06/2015 06:55
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det ville jeg ikke tatt sjansen på om brillene koster mer enn bittelitt. Mange tannkremer er utmerkede slipemidler, og kan ødelegge alt av belegg på glasset. Da tror jeg nok Zalo-trikset er noe mer skånsomt, og det funker utrolig bra, men heller ikke det er å anbefale til de dyreste brillene, de fancy beleggene kan ta skade av det også.
|
|
|
19/06/2015 07:08
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Grattis med nye briller! Dessverre så koster linsene til Oakley nesten like mye som brillene, men sånn sett så ser du hvor de har puttet pengene også. Har ikke testet linsene du linket til, men kan anbefale et sett polariserte. Utrolig deilig å ha når man kjører bil eller er på sjøen feks 
|
|
|
19/06/2015 07:51
|
MAN
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk  Det var med polarisert glass som slipper gjennom 10% sollys, samt et VR28-glass som gir økt kontrast i terrenget og begrenser gjenskinn. Glasset slipper inn 28% av lyset og passer bra til middels gode lysforhold. Da må jeg ha et glass som jeg kan bruke på mørkere kvelder, og vinterhalvåret 
|
|
|
19/06/2015 10:11
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg har disse: https://www.ryderseyewear.com/THORN_R922-002http://www.bikemag.com/uncategorized/ryders-thorn-anti-fog-photochromic-review/So, do they work? In over 30 rides of various length in nearly every imaginable weather condition I could never get the lenses to fog. Not even a little bit. I even purposefully altered my ride in order to exaggerate prime fog conditions by over dressing, sprinting up a hill then coming to a complete stop. No fog. This is a pair of glasses you can wear for the whole ride and never think about them–up the hill, in the woods, through the sun-exposed sections and back to the trailhead. On really wet days with mud blobs flying everywhere, a quick wipe of the outside of the lens with a gloved finger was surprisingly effective at clearing the field of vision. The hydrophobic qualities never allowed raindrops or mud specs to streak or spot the lenses even in the heaviest of rain showers. The inside of the lens did streak with sweat but never in a way that hindered vision. I could tell there was sweat on the lens but could easily wait for a stopping point to wipe it clean. fra et kommentarfelt: Just picked up a pair of these with the anti-fog/photchromic lenses. My first ride out with them was a rainy day in North Vancouver - perfect testing ground for the anti-fog treatment. They work amazing - first time I've been able to wear glasses while climbing Fromme on a wet day. And the tint is spot-on for riding in the forest - really helps with colour contrast. Love these glasses!
|
|
|
|
|