Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sanity-check // Cube Stereo

Sanity-check // Cube Stereo #1972374 14/06/2015 22:08
E
eivind80 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Hei,
Jeg vurderer å kjøpe meg fulldempet stisykkel, men er ganske blank ift hva som er bra/passende av utstyr. Jeg har igjennom googling og ved å lese ulike tester forelsket meg litt i Cube Stereo, men denne forelskelsen er ganske teoretisk da jeg aldri har prøvd sykkelen. Tenkte å sjekke med dere her om Cube Stereo kan ansees som et godt valg eller ikke:

Kort om bruksmønster:
- Har syklet en del sti i mange år, men veldig variabel mengde fra år til år, og anser meg selv som amatør-syklist
- Alltid kun hatt hardtail
- Har egentlig vært skeptisk til fulldemper (da jeg var redd for å miste kraft i klatring/transportetapper), helt til jeg testet en i utforbakker i nordmarka for noen år siden + i en "sti/bane" i Arendal
- Var med i terrengsykkelrittet for en del år siden, og selv om det ikke var så mange bak meg på resultatlista :), så er det den type terreng jeg pleier å sykle i
- Ellers er favoritt-stiene mine rundt kamphaug og fagervann i nordmarka, om noen er lokalkjent
- Jeg ønsker aluminium, da jeg er skeptisk til at karbon vil tåle alle steinene som ramma slås inn i ila en sesong

Noen spørsmål:
- Tror dere Cube Stereo kan passe mitt bruksmønster?
- Hvor stor ramme burde jeg gå for når jeg er 174cm?
- Jeg ser at en del sykler selges med kun et tannhjul forran, og 10-11 gir bak, og kan ikke fatte hvordan det kan være bra... Jeg føler hvertfall at jeg trenger de letteste girene i klatring. Kan noen forklare fordelen med dette?
- Ellers ser jeg at Stereo selges i en rekke ulike versjoner. Utover de åpenbare forskjellene som alu./carb. og ulike dempere, har jeg litt problemer med å skille de ulike modellene. Er det noen Cube-entusiaster som kan hjelpe meg litt i modell-jungelen (hva er de største forskjellene mellom modellene).

Sikkert noen dumme spørsmål her, men hadde blitt veldig glad om noen kunne hjulpet en utstyrs-analfabet :), og gitt meg en sanity-check på om Cube Stereo kan være et godt valg.

E

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972384 15/06/2015 00:21
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Stereo passer nok bruket ditt utmerket. Stereo kommer i to hjulstørrelser, 27,5 og 29. Du må først bestemme deg for hvilken hjulstørrelse du vil ha. Deretter har du vandring/geometri. Stereo kommer i 120, 140 og 160mm. Mulig det er forskjeller innenfor hjulstørrelsene men kort fortalt er syklene med mindre vandring kvikkere og mer leken enn de med mer vandring. De med mer vandring er tyngre og trykkere utfor. Geometrien vil også være annerledes. Slakkere vinkler jo mer vandring for at sykkelen skal være enda mer egnet for utforkjøring. Kvikk og morsom = 120mm, Enduro/utfor = 160mm, midt i mellom = 140mm. Veldig enkelt forklart...

Cube deler syklene sine inn i flere modellnavn med bokstavene HPA (aluminium) og HPC (carbon). Videre er de inndelt i race, SLT, SL action osv. Dette betyr hvor utstyrsnivået ligger.

1 drev foran er delvis for å spare vekt, delvis for mer presis giring og delvis for å frigjøre plass på styret. Produsentene har kommet frem til at de fleste klarer seg med 10/11 gir og størrelsen på drevet foran sier noe om hvor lett det letteste giret er eller hvor tungt det tyngste er. Her må man inngå kompromisser. Går du feks for et 30t drev foran og har et 42t som største bak får du et superlett klatregir men mister de tyngste girene. Går du for 34t foran og har 11t som det minste bak, får du tyngre gir men mister de lettere. Her er det litt forskjeller på stisykler og rittsykler hvor stisyklene ofte har mindre drev for å få lettere gir mens rittsyklene ofte har større for tyngre gir.

Håper dette var til litt hjelp.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972402 15/06/2015 06:08
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Som erijon sier vil Stereo kunne passe utmerket. Om du har forelsket deg i den så kan du "trygt" snuse videre for å komme fram til hvilken modell du ønsker. Gode tips fra Erijon.
Det vil garantert komme masse forslag til andre sykler også her, så forvirringen kan bli komplett om du begynner å vurdere alle ICON_SMILE

Hvilken modell vil avhenge av tiltenkt brukt. Selv er jeg mest glad i 29" og har en Stereo 29" - 140mm til stisykling.
Suveren sykkel til mitt bruk. Fin å bruke i ritt som Terrengsykkelrittet f.eks og "vanlig" stisykling.

Størrelsesmessig ligger du kanskje mellom Small/Medium og ville fått prøvd størrelse i en butikk og fått veiledning der. Tror Letth selger Cube.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972412 15/06/2015 06:30
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan gå go for at Stereo er en fantastisk god sykkel. Klatrer som ei geit og har gitt meg selvtillit til å prøve nedkjøringer jeg aldri trodde at jeg skulle våge.

Jeg har karbon utgaven i 160 mm, men skulle jeg handlet i dag hadde jeg heller gått for aluminium og kanskje 140 mm bak. Har aldri hatt noen problemer med min ramme, men hadde nok valgt noe tyngre, billigere og kanskje mer robust i dag. Denne kanskje:

http://www.cube.eu/en/bikes/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpa-race-275-metalngreen-2015/

Akkurat den modellen har i mine øyne veldig riktig utstyr. Kan diskutere lenge hva som er best av shimano og sram, men at shimano er biiligere mht deler mener jeg er sikkert. XT bremsene er de beste og enkleste bremsene jeg noensinne har prøvd. Den kommer med 2x10, når du har lest litt mer om 1x10 og prøvd deg frem så er det jo rett frem å konvertere til det. Koster deg ca 350 kr.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: erikskon] #1972418 15/06/2015 06:43
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har en Stereo selv (27,5 160 HPC). Jeg er enig med alle de over, og jeg tror også at modellen erikskon linker til ville passet utmerket. På 174 ville jeg trodd medium ville vært mest riktig. Mulig Cube har oppdatert geometrien siden da, men min '13-modell kom i alle fall med ganske langt stem, da ville jeg heller gått opp en størrelse og bedt om å få på et kortere stem.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: Arne_And] #1972428 15/06/2015 07:05
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig, jeg skiftet originalstemmet fra 70 til 50 mm. Tidligere var vel rådet å kjøpe så liten ramme som mulig, men nå har jeg inntrykk av at fler og fler kjøper en større ramme og bytter til kortere stem enn det sykkelen leveres med. Søk på "enduro" og "reach" om du vil lese deg opp på synsing rundt moderne rammegeometri og tilpasning.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972461 15/06/2015 07:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykler HPC 140 pro i dag, den er super til stisykling og morsomme nedkjøringer. Innbyr til mye fart nedover, men føles likevel stabil og trygg.
Mange av konkurransene jeg sykler er i grovt terreng, men ser i ettertid at jeg fint kunne klart meg med 120mm vandring (som blir betegnet som mer allround av folk flest). Fordelen med 140 er at jeg kan gønne på mer nedover.
Eneste jeg har å utsette på den er demperne, det sitter Fox float evolution (non-FIT) på den som standard, på smådumper, røtter, steiner osv på sti tar ikke demperne godt nok unna, for lite følsom. Du må altså bruke en del energi på å holde sykkelen på stien, dette merker jeg godt under konkurranser hvor det går fort. For min del blir disse nå byttet ut med Float factory kashima foran og bak. Samt at den ble levert med XT bakgir uten clutch. På bare noen få turer hadde kjedet knalla så mye i bakramma at lakken var borte.

Sykkelen min er bygd om fra 2x10 til 1x10 med 30T foran og 42-11 bak. Da har jeg et lett klatregir til de bratteste bakkene, og klarer greit å holde 40km/t på flatene.

Jeg er 179, sykler på M. Denne passer midt i blinken. Kjerringa på 168 sykler også litt på min, men den er bittelitt stor. Tror fint du kan gå for M, og eventuelt sette på et 50mm stem om du synes den blir for lang.

Redigert av Hoaas; 15/06/2015 07:51.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: Hoaas] #1972498 15/06/2015 08:57
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Eneste jeg har å utsette på den er demperne, det sitter Fox float evolution (non-FIT) på den som standard, på smådumper, røtter, steiner osv på sti tar ikke demperne godt nok unna, for lite følsom.

Det er et poeng, jeg oppdaget etter kjøp at de ulike Stereo-modellene faktisk har ulik innmat i Fox-ene, noe som ikke fremgår av spek. Min versjon hadde kjipere innmat enn den modellen som var noe dyrere (jeg har oppgradert denne med Ava-innmat, men jeg er en dempernerd). Så du kunne sende en mail til Cyklon og spørre om hvilken Fox-versjon som sitter på de ulike versjonene du vurderer. De svarte greit på det da jeg spurte.

Forøvrig: om du ikke ser poenget med 1x10/11 så ville jeg kjøpt 2x10 og vært glad og fornøyd. Jeg kjører selv med 2x10 og skjønner ikke helt at 1x10/11 roses så til de gradene opp i skyene. Hvor mye pes kan et fremgir være? En kamerat savnet faktisk fremgiret da han kjøpte ny sykkel med 1x11.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972509 15/06/2015 09:25
Holyman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er nylig blitt eier av en Stereo selv, 160 i alu. Jeg gikk for modellen med de råeste demperne, men "gammeldags" XT-gir med 2x10 som jeg har oppgradert med kassett-utvider (42-tann) og singel 30tanns narrow-wide-ring i front. Fin overgang fra min 2010-modell Trek Remedy, vanvittig mye bedre sittestilling og _mye_ råere nedover. Men, den er tråere oppover enn ex-sykkelen, dette pga. høyere vekt, ikke senkbar gaffel (før hadde jeg gaffel som kunne senkes til 120mm), og mindre tråkkeffektivt demperoppheng.

Demperoppheng er jo en spesialtfelt som man kan snakke om i timesvis, men min erfaring er at Stereoen er mye plushere nedover, men jeg tråkker litt mer "i dempinga" oppover, mens Trek sin evo-greie ble mye stivere oppover, men ikke like god nedover. Dette er bare min erfaring, og kan helt sikkert endres hvis jeg blir flinkere til å tune demperen. Har kun hatt Stereoen i etpar uker, og har ikke giddet å fikle så mye med den ennå ;-)

Redigert av Holyman; 15/06/2015 09:26.
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972554 15/06/2015 11:00
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes min 140 klatrer utrolig godt, og ser omtrent ingen bobbing når jeg tråkker, verken oppover eller bortover. Har alltid bakdemper på Trail, dette fordi den har en tendens til å blåse vel raskt gjennom hele vandringa om den står på descent.
Vet at demperopphenget på stereo er designet for å være lineært, men savner likevel litt progressivitet i det.

Skulle jeg kjøpt stereo i dag hadde jeg nok gått for en race versjon, om du går for 140 får du da pike foran og float performance bak..det er _veldig_ stor forskjell fra mine til det oppsettet, og den koster ikke så mye mer.

Arne: Nettopp, og det var der jeg bæsja på leggen, jeg sjekka ikke grundig nok når jeg kjøpte, så det ble etterhvert ganske irriterende når demperne fungerte dårligere enn på gamlesykkelen. Heldigvis har jeg en fantastisk lokal forhandler, som tilbydde seg å ta Evolution gaffelen min i innbytte mot en Factory kashima, mellomlegg på 1500kr.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972561 15/06/2015 11:08
KlabbOgBabb Offline
Entusiast
Entusiast
Forelsket meg selv i Stereo. Tusket litt rundt og prøvesatt alt ifra Trek til Spesh, men falt tilbake på cuben som var den første jeg prøvde.

Jeg er 175 og har 18,5/medium og ville ikke hatt den mindre.

Nå har jeg 27,5 160, den er ikke noen rittmaskin, men for pushbike opp og bombing ned er den ideell

Treig oppover, feig nedover.
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: Hoaas] #1972570 15/06/2015 11:28
Arne_And Offline
More than words
More than words
Heldigvis har jeg en fantastisk lokal forhandler, som tilbydde seg å ta Evolution gaffelen min i innbytte mot en Factory kashima, mellomlegg på 1500kr.

Det var en bra deal!

Skulle jeg kjøpt stereo i dag hadde jeg nok gått for en race versjon, om du går for 140 får du da pike foran og float performance bak..det er _veldig_ stor forskjell fra mine til det oppsettet, og den koster ikke så mye mer.

Veldig godt poeng, lurt å sjekke prisforskjellen der.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972622 15/06/2015 13:05
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Om du er fortsatt usikker på hvilken modell du vil gå for kunne det vært en ide og tatt en tur til Trysil til helgen. Ser på programmet til utflukt at Cube kommer til å stille med både 160 og 140 utgave i forskjellige hjulstørrelser. Mulig det også dukker opp en 120 versjon i tillegg. Disse er til utlån for alle som har lyst til å prøve. Etter siste utflukt på Kongsberg endte jeg selv opp med en Stereo, etter å ha testet den der.

For å gjøre det enda vanskeligere stiller en hel haug av andre forhandlere med demosykler. Specialized, Scott, GT, Trek m.fl.

http://utflukt.terrengsykkel.no/Demo-sykler-og-tilbud/demosykler

Redigert av erijon; 15/06/2015 13:07.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: erijon] #1972633 15/06/2015 13:20
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
+1!
Reis til Trysil og test og snakk med Cube folkene direkte.

Og vil du bli mer forvirra så er det andre som er der med sykler også ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972850 15/06/2015 22:05
E
eivind80 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Takk for mange gode svar! Mye å sette seg inn i, men veldig morsomt med så mange engasjerte folk som hjelper til ICON_SMILE

Det ble nevnt at de neste vurderingene rundt sykkel burde være hjulstørrelse og vandring. Jeg tenkte derfor å sjekke om mine foreløpige konklusjoner virker fornuftige:

- Hjulstørrelse: Da jeg alltid har hatt 26-hjul, samt at jeg er litt redd for at jeg med 29-hjul kanskje mister litt "moroa med å kjenne på terrenget"/kvikkhet, tror jeg at jeg heller mot 27,5. Er det noen gode grunner til at konklusjonen min bør revurderes?

- Vandring: Litt samme vurdering som ift hjulstørrelse: Da jeg ikke har hatt demper bak tidligere, da jeg ikke ønsker å "miste kontakten med terrenget" helt, og da det ble nevnt over at "mindre vandring gir kvikkere og mer leken sykling", tror jeg at jeg heller mot 120mm. (nedoverbakkene er tross alt bare halve turen ICON_SMILE ). Høres det ut som dette henger på greip?

Snakket med en nabo som skulle til Trysil i helgen, men passer desverre ikke denne gangen...

E

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972859 15/06/2015 23:10
B
Bog1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
For å gjøre det litt vanskeligere for deg, 29" finnes med 120mm og 140mm vandring. 27, 5" får du med 140mm og 160mm vandring. Altså Stereo 27, 5" får du ikke med 120mm vandring. Har selv Stereo 29" med 150/140mm, og savner ikke mindre demping. Kvikk og rask, og funker til alt fra koseturer til ritt som eks. TSR.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972870 16/06/2015 05:15
S
SKS Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ang str, jeg er 173 og kjører 120sl i 18" med 60mm stem.
Passer perfekt, kommer med 75 stem orginal som blir litt mer aggressiv kjørestilling.

TAB

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972918 16/06/2015 07:34
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Stereo 160 er plenty leken. Om du ikke vil bruke vandringen kan du jo sette opp demperene stivere. Men ser ikke poenget i å ha mindre vandring når det funker så bra. Med mindre man bare sykler veldig flate områder da, man får jo aldri riktig brukt vandringen i mykt terreng.

Ang. 29 vs 27,5 så er det mest en smakssak og du tar ikke helt feil uansett. 29 er litt raskere der hvor store røtter kommer så tett på at du ikke får pumpet deg over dem, men må rulle. Det gjelder dog bare i middels fart, i høy fart flyter du oppå og den ekstra vandringen på 27,5 ville være å foretrekke for å ta unna de store slagene som kan komme i høy fart.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1972993 16/06/2015 10:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Str M er nok riktig ja, er selv sånn ca 173-4 cm og satt bra på str M. Var 29 versjonen, flott sykkel, litt mer traktorfølelse en Cannondale Trigger'n jeg har nå som er litt mer leken, ca samme vandring og vekt. Men kult med traktor i røft terreng da. Føler dog Triggern er litt mer "ritt"/flyt sti vennlig. Men knallsykkel den Cube'n!

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1973947 18/06/2015 09:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Et lite tips om en tilsynelatende veldig lite brukt Cube Stereo i M:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1973755

Jeg vet ikke hvilken versjon av Fox-dempere denne har, det vet sikkert noen andre. Prisen må du vurdere selv.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1973956 18/06/2015 09:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut som det er Factory kashima med trail adjust på den, selv om den er avbildet med noe annet, så er det det som står i specs.

Redigert av Hoaas; 18/06/2015 09:29.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: Hoaas] #1973984 18/06/2015 10:23
Arne_And Offline
More than words
More than words
Dvs den beste varianten?

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: Arne_And] #1974011 18/06/2015 11:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau ICON_SMILE
Sakset fra Cube sine sider
FORK Fox 32 Float 27,5 CTD Adjust FIT Kashima, 15QR, tapered, 140mm

SHOCK Fox Float CTD Adjust BoostValve Kashima, 200x57mm, Climb/Trail/Descend mode, LV air canister

Men så igjen, i beskrivelsen av sykkelen står følgende: "The Fox CTD Performance Series suspension ensures traction and control on every trail"

Jeg ville sjekket med cyklon eller selger om det faktisk er kashima trail adjust på den.

Redigert av Hoaas; 18/06/2015 11:23.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1974174 18/06/2015 18:39
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Performance er vel samme som factory, men uten kashima.

Re: Sanity-check // Cube Stereo [Re: eivind80] #1974177 18/06/2015 18:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Begge har FIT i alle fall, men om det er noe mer utover kashima som er forskjellig vet jeg ikke.
Får du trail adjust på performance demperne?

Moderator  support